×

Fejl

Kunena Intern fejl: Kontakt venligst administratoren, så fejlen kan blive rettet!

Projekt: 69 Sportsroof

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 19 timer siden - 4 dage 17 timer siden #241 af 611
Så kommer vi til tændingen - noget jeg var meget forvirret om da jeg startede, men som har været enormt spændende at sætte sig ind i - begejstringen vil faktisk ingen ende ta' :D Det har taget mange aftener bag skærmen for at finde hoved og hale i præcis hvad der er fakta og hvad der er misforstået når det kommer til tænding. Derfor vil jeg også gerne bruge lidt tråd på at fortælle hvad jeg fandt ud af. Det er faktisk ikke så svært :) Min fordeler er Motorcraft angiveligt fra 1969.

Jeg fandt hen af vejen ud af at jeg ville opnå følgende for at få mest ud af motoren på gaden:

Fuld mekanisk advance: 36 grader (Det holder jeg fast i, alt andet justeres ud fra de 36 grader)
Fuld mekanisk advance skal rammes ved ca. 2800-3200 rpm.
Initial: ca. 12-16 grader (Tænding i tomgang uden vacuum advance)
Og så alt det vakuum advance jeg kunne trække sikkert uden tændingsbanken, og vakuumdåsen koblet til manifold vakuum.


For at tjekke hvornår fuld mekanisk advance indtræffer må jeg lave nogle kurver. En hjælper ind i bilen og styre speederen mens han kigger på omdrejningstælleren. Så skal han ramme nogle omdrejningstal præcist, jeg valgte: 600 rpm, 800, 1000, og så herefter 500 rpm intervaller. Jeg står ved motoren med tændingspistolen, og råber de grader jeg får, hvor han skriver dem ned ud for de givne rpm. Til sidst finder vi akkurat det omdrejningstal hvor tændingstallet ikke længere stiger - rpm ved max. advance.

Uden at have rørt strømfordeleren så kurven ca. sådan her ud:

Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 19 timer siden - 4 dage 16 timer siden #242 af 611
Jeg skal rode med fordeleren for at opnå to ting:
- at nå max advance ved et lidt lavere omdrejningstal,
- at reducere antal grader den advancere mekanisk, så jeg kommer til at ramme målet om at nå 12-16 graders initial tænding, da jeg holder fast i 36 graders fuld advancering.

Denne plade indeholde den forskydningsmekanisme som vacuum advance'n styrer - den skal af, så jeg kan komme ned til hvor den mekaniske advance sidder:


Så er vi nede ved den mekaniske advance, som udelukkende er afhængig af omdrejninger:



Af den første kurve så jeg at den advancerede 30 grader. Det er fordi indhakket er 15L (15L x 2 = 30). Jeg vil gerne have den til at advancere mindre end 30 grader, så jeg har én anden mulighed = at vende arrangementet så det bliver 10L indhakket der bliver aktivt, så får jeg 20 graders advancering (10L x 2 = 20).

For at vende til 10L, skal denne clips op - det er lidt bøvlet:




Og så kan armen løftes op og vendes 180 grader:




Nu er det så 10L indhakket der er aktivt:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 18 timer siden - 4 dage 17 timer siden #243 af 611
Svagere fjedre indkøbt. Jeg starter med at sætte begge nye svage fjedre i, for at se hvor langt jeg kommer ned i rpm ved fuld advance.




Nedenstående diagram ses det at min initial timing i tomgang er sat op til ca. 17.18 grader, for at jeg lander på 36 grader ved fuld advance, i teorien burde initial at lande på 16 grader, men det nye 10L indhak må åbenbart være lidt for kort så den kun når 18 graders advance i stedet for 20 grader.

Det ses også at med de to nye fjedre lander max. advance allerede ud ved 2200 rpm (grøn kurve). Det er lidt tidligt, så jeg skifter den ene fjeder ud med en original stærk fjeder (rød kurve) så her kommer max advance ved 3000 rpm, hvilket egentligt er okay, problemet nu er at den begynder at advancere før 1000 rpm, dvs. allerede i tomgang, så det tyder på at den stærke fjeder er tæt på at hænge løst og først bliver strukket rigtig til når rpm stiger (se rød kurve efter 2000 rpm - det er den stærke fjeder der flader kurven ud). :

Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 18 timer siden #244 af 611
For at ændre på hvor stramme fjedrene sidder, bukker jeg lidt på de taps som fjederne sidder på, med en tang:



Jeg vil især have den stærke fjeder til også at tage fat ved tomgang. Jeg har nok også løsnet lidt på den svage fjeder for ikke at ende med at max advance rpm bliver endnu højere 3000 rpm. Man må lege lidt frem og tilbage med det, og fordeleren ender med at komme op og ned i motoren nogen gange i løbet af processen :)
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 18 timer siden #245 af 611
Min initial timing (dvs. tændingen i tomgang uden vakuum) er nu 17-18 grader. Bliver den meget højere kan det give problemer med at starte bilen hvis forbrændingen kæmper mod stemplet inden stemplet er i top. Det er dog ikke noget problem på min motor, men jeg vil stadig gerne have initial lidt længere ned omkring 16 grader.

Så jeg må modificere mit indhak med en hurtigsliber:



Jeg tror jeg tog ca. 0,5 mm af, som gav 2 graders yderligere advance
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 18 timer siden #246 af 611
Den endelige tændingskurve ender med den sorte herunder, dvs. max advance nås ved 2900 rpm, og med den udvidede 10L indhak advancere den nu akkurat 20 grader som den bør, og derfor ender initial på 16 grader. Og den begynder først at advancere efter 1000 rpm.
Færdig, alle mine krav er overholdt (y)

Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 17 timer siden - 4 dage 17 timer siden #247 af 611
Så er det bare at slutte vakuum til, og ud at prøvekøre og lytte efter tændingsbanken. jeg kunne overhovedet ikke høre noget banken/pinging. Til sidst satte jeg fordeleren helt op til 39 grader + fuld vakuum, for at være sikker på at jeg ikke overhørte det - der kunne jeg akkurat ane noget der lød som banken omkring 2000 rpm ved let acc. Så jeg stillede tilbage til 36 grader og er tilfreds.

En original vakuumklokke af den her type, kan stilles hvor mange grader den advancere med en umbrako nøgle ind gennem vakuumporten - det er pisse smart ! Ford nailede teknikken dengang, de valgte bare at stille det forkert ind :D :p



Med tændingspistolen tjekkede jeg hvordan klokken advancere ved 16 Hg i tomgang:



Jeg har stillet skruen helt ind. Dvs. i tomgang har jeg ca. 33 graders advance når vakuum er koblet på (16 initial + 17 vacuum). Og det elsker min motor :)
Det ændrer en del betingelser for karburatoren, så efterfølgende og undervejs må tomgangsblandingen og tomgangshastigheden justeres ned.
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 16 timer siden - 4 dage 16 timer siden #248 af 611
Og så har jeg selvfølgelig brugt mindst lige så meget tid på at lege med Holley karburator - og det fedt :D Men det vil jeg undlade at fortælle om, da jeg vist allerede har kørt tråden rigeligt ud i det nørdede hjørne :p

I stedet et lille billede af færdiggørelse af bagagerum !

Jeg har sparet reservehjulet væk. Men i 1969 kunne man allerede få reservehjul på flaske i en Mustang :D Stickeren kan købes, og flasken er dækpilot fra Biltema - der har fået en rød lakering:


Lydisolering af bagagerum:



Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 16 timer siden #249 af 611
Pop-open gas cap er lidt berygtet for at kunne svede lidt benzin, især ved acceleration. Jeg har svejst en "prejlskive" ind i fyldestudsen, som tankpistolen passer i. Det tager det værste skvulp - og med en tykkere pakning limet på, så sveder den ikke :)



Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 15 timer siden - 4 dage 15 timer siden #250 af 611
Det vist på tide at vise det færdige resultat:




Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 15 timer siden #251 af 611
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 15 timer siden #252 af 611

Please Log på to join the conversation.

  • 611
  • 611's profilbillede
  • Væk
  • Forumaktivitet
  • Forumaktivitet
Mere
4 dage 15 timer siden - 4 dage 15 timer siden #253 af 611
Bilag:

Please Log på to join the conversation.