Projekt: 69 Sportsroof
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Vi starter med renovering af gearkassen. Umiddelbart fejlede den faktisk ingenting, men jeg har aldrig renoveret en gearkasse så det kunne da være sjovt at prøve Heldigvis, HELDIGVIS, en fornuftig beslutning - for den havde nok ikke holdt særlig meget længere - jeg fandt i hvert fald én åbenlys fejl og et par andre ting der trængte til opfriskning.
Der er tale om en manuel 4-trins Toploader med smallblock inputshaft, der så sådan ud før renovering:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nå, man vil sikkert køre længe med det uden større problemer, men jeg gider simpelthen ikke tanken om pittede (og derved måske larmende) tandhjul i en nyrenoveret gearkasse
Så der måtte søges på nettet og investeres
Og hele gearkassen adskilt:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Umiddelbart kan Toploader-stumper købes ved David Kee Toploader Transmissions, men gennem Ebay fandt jeg frem til KajunJon.com som havde de samme stumper, bare billigere. Jeg har lidt svært ved at tro at der er flere fabrikanter der re-producerer Toploader gearhjul Meget fin service.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Inden jeg adskilte gearkassen lagde jeg faktisk mærke til at inputakslens leje var dårligt. Da jeg fik den nye inputaksel og sammenlignede med den gamle, fandt jeg ud af hvorfor lejet var blevet dårligt. Man har sandsynligvis monteret gearkassen fra en opsætning med kortere bell housing og derfor er inputakslen for kort til min opsætning, så akslen kunne ikke nå lejet i krumptapakslen - gearkassens lejer skulle klare hele læsset .
Alle Toploader er ikke ens !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
De originale ses herunder og er lavet af kobber - men det ses også at de er fyldt med metalspåner - netop derfor er plastic/nylon bedre, da det ikke "fanger" metalspåner fra gearkassen. Igen reddet af Google
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Resultatet er et virkelig lækkert gearskifte uden slør - det betalte sig at bruge ekstra tid på dette. Det er langt nemmest at justere med gearkassen på værktøjsbordet, og herefter mærke op på gevindet på stængerne, så man kan afmontere hele skiftemekanismen og montere det igen når gearkassen er i bilen - så passer justeringen .
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Sådan nogle problemer gør at alle delprojekterne tager mange måneder at færdiggøre..
Nåå, credits til Ford for at designe bagtøjet så det er nemt at gå til. Jeg har prøvet at lave et GM bagtøj, og det her er for mig meget mere genialt når det skal sættes op
Jeg fulgte denne vejledning i 4 afsnit - det er godt nok til 9", men det er akkurat samme metode/opbygning. Udover mine leverandørproblemer, så gør en video som denne at det er muligt at lave et bagtøj selv
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Her justeres pinion preload med en kreativ metode, da jeg er for nærig til at finde det rette værktøj Det her er også meget sjovere, og kræver lidt udregninger.
Jeg ligger møtrikker på indtil armen begynder at dreje - så vejer jeg møtrikkerne. Jeg har dobbelttjekket med en vandflaske, hvor jeg hælder vand i indtil armen begynder at dreje og så vejer jeg vandet
Udregninger Første forsøg gav 11,25 inchpounds, og specifikationen er 15-35 inchpounds uden pakdåse (Vel at mærke for en 9"-9 3/8" klump). Efter at have jongleret rundt med en masse shims og presset lejet ind og ud flere gange for at skifte shims, endte jeg på 15,2 uden pakdåsen og 18,0 med pakdåsen monteret. Jeg har det bedst med at være i den lave ende, jeg syntes der er rigeligt modstand når man drejer med hånden.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det tager bare ofte lidt overhånd for mig
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så kunne pinion-huset prøvemonteres i klumpen og justeres ind til rette backlash målt med måleur. Herefter tjekkede jeg tandbilledet med mærkefarve (Jeg bruger gammeldags oliemaling til malerier) . Tandbilledet er det afgørende, og faktisk måtte jeg ligge en lidt mindre shim i efter at have tjekket tandbilledet - det blev så den samme shim så lå i originalt .
Da jeg så tjekker backlash hele vejen rundt, finder jeg ud af at det varierer meget - for meget Efter at have det hele skilt ad igen, er jeg kommet frem til at Currie-klumpen har et lille run-out, den løber altså ikke helt lige Jeg fik backlashet til at blive næsten inde for spec, og så må jeg bare krydse fingre for at det komme til at virke uden vibarationer. Det er surt, når man har brugt så lang tid på at prøve at gøre det rigtigt, og så ved jeg alligevel ikke helt om det er 100%
Bortset fra det, så er det ikke så svært igen, men faktisk ret tilfredsstillende at rode med
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mit 66 convertible projekt når ikke helt samme højder
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nå, der er rigeligt at tage fat på. Bl.a. stumper der skal males. Jeg ville faktisk give delene phosfat-coating som de havde oprindeligt, men endte med at efterligne phosfateringen med maling og sluttelig mat klarlak for holdbarhedens skyld.
Nedenfor er det første forsøg med spraymaling.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Først får de lysegrå 2k basefarve:
Og efter mist med Dupli Colour Stainless og 2k mat klarlak ser det sådan ud. Og de nederste bærearme er malet sort halvvejs inden mat klarlak, for at efterligne det originale dyp i maling. Og med friske bolte osv. er det klar til montering
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Vi starter længere tilbage på året med en masse spartelarbejde:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Penselsealinger må gerne se lidt sjusket ud Originalt blev de sort lagt på efter slutmaling, men jeg gør det altså før maling.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
De få stumper der er galvaniseret, der er både lidt alm. sølv og guld galvanisering. Det er så nemt og billigt. For at få et pænt resultat må stumperne dog ikke sandblæses og maling skal fjernes inden. *Bl.a. dørlåsene var helt fedtede og grimme, og kom tilbage fuldstændig som nye med intakt plastic
Og generator renoveret med sandblæst hus og nye lejer:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men ak nej, totalt ødelagt indeni:
Google hjalp igen, og problemet skyldes åbenbart at Holley havde kvalitetsproblemer omkring 2005-2008 med overfladebehandling af støbeemnerne.
Nu havde jeg akkurat brugt en masse timer på at sætte mig ind i hvordan en Holley virker - og trods at en Holley kan justeres i det uendelige så er det en ret gennemskuelig og simpel opbygning, så no way - jeg skal ikke skifte til noget som helst andet - Edelbr... glem det
Jeg fandt en ny brugt (dvs. brugt én gang) - lidt for shiny til mit projekt, men jeg skulle bare ha' noget der virker:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der er mange ting at tænke på med sådan et projekt, det er ikke altid det spiller i første forsøg
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Flot projekt. Det ser rigtig godt ud.
Hvilken maling bruger du til at imitere Phospate & Oil? Har forsøgt at finde opskriften på at lave det "rigtigt" men det er vist ikke bare lige til.....
Rasmus
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Skal nok bilve en fin fed vogn glæder mig til at se den når du kommer vider med den
glædig jul
Mvh Søren
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2k epoxy grunder
- 2k grå basefarve (fx. ral 7037),
- Herefter skal spraydåserne i gang og jeg skifter lidt imellem farverne for at få forskellighed mellem emnerne, hvis alle dele har samme farve ser det fake ud - her "mister" jeg dvs. sprayer en tåge - dysen op til en halv meter fra emnet og så gå amok. For oil/phosphate look ligger jeg oftest en mørk grå (fx ral 7022) oven på basefarven. Hvis det er bolte eller helt små dele giver jeg dem oftest en tåge af matsort for at mørkne det kraftigt af (Jeg syntes oftest oil/phosphate på de originale bolte ser næsten sort ud).
- Så "mister" jeg altid med DupliColour Stainless, mere eller mindre meget tyndt lag, som giver den der "metal" effekt - vigtigt step.
- Til sidst giver jeg det hele 2k mat klarlak for at få holdbarhed - lagene fra spraydåserne er jo ultra tynde.
Hvis jeg skal efterligne "rå" metal (som der jo også er en del af) giver jeg blot Stainless direkte oven på basefarven, og derefter mat klarlak.
God jul !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Herefter skal hulrummene søle i fedted hulrumsbeskyttelse - hvis dog bare amerikanerne havde lært at bruge det.
Jeg varmede det op til ca 40 grader for at få det rigtig tyndtflydende, og havde bilen ikke været nylakeret havde jeg skruet temperaturen højrere op
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen