Skift af lyskontakt - derefter start-problemer.

Mere
7 år 8 måneder siden #1 af 1861
Hej,
jeg har skiftet lyskontakten i min 68'er, fordi kontakten var færdig.

Efter jeg har skiftet lyskontakten vil motoren ikke starte, gad vide hvad jeg har fået rykket fra hinanden derinde under instrumentbrættet ?
Det er ellers en simpel operation at tage stikket af den gamle kontakt og sætte det på den nye kontakt - men er der noget jeg har overset ?

Visuelt tjek viser at alle ledninger tilsyneladende er uskadte og der er ikke nogle løse ender der stikker ud, og alle stik er stadig samlet.
Starter trækker lystigt motor rundt, der er masser af benzin, men motor springer ikke i gang.

Gode råd til fejlsøgning og mulige next steps modtages gerne, da bilen holder inde i gården hvor den ikke kan blive stående i al evighed..
Har fået tilsagn om professionel hjælp i næste uge, men ku jo være fedt hvis jeg (altså: vi) selv kunne få den igang igen (y)

Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #2 af 1869
Får tændspolen strøm..dvs. springer der en gnist ved tændrørene.. :dry: ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #3 af 1861
Hej Agnar,
nej der er ikke nogen gnist på tændrørene - så den er go nok, det er derfor den ikke starter :S

Jeg har i mellemtiden fundet en stiv ledning under instrumentbrættet i den side hvor lyskontakten sidder, den stikker ud i ingenting. Måske jeg har fået den trukket den ud af et stik et sted. Har taget heater control panelet ud samt kick panel af, så jeg kan se det meste af ledningsnettet i området, men der ingen modpart til den stive ledning - der burde ellers være et match i nærheden sku jeg mene ..

Den stive ledning er af installationskabel-typen i solidt kobber, i mine øjne ikke noget der hører hjemme i en bil, ikke godt at vide hvad der er lavet af spøjse ting på sådan et gammelt ledningsnet igennem tiderne.. (Kan også være at den stive ledning altid har været sådan, og at der er noget helt andet galt)

Vil prøve at se om jeg kan finde den anden ende af den stive ledning, den forsvinder op under rattet i retning af tændingslåsen (eller radioen?) - den må jo ha fat i noget i den anden ende, der måske kan kaste lys over hvad det er for en stiv fætter...

Jeg søger videre, tak for input.

Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #4 af 1869
Sidder der ikke normalt en ledning med modstand til at reducere spændingen fra tændingslås til tændspole til 6 volt , og kunne det så tænkes at den stive ledning er enten en erstatning for den ledning,eller en parallelt installeret ledning til at føre 12 volt til spolen.. :unsure: ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #5 af 048
Stiv ledning? Hmm :unsure: . Kan det være, at man har lavet en by-pass af den lyserøde modstandsledning til tændspole/strømfordeler for at kunne køre med 12V til elektronisk tænding? :dry:

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #6 af 2712
Hej Claus,
her er et diagram over tændingen på en 68. Modstandsledningen der sidder på tændingskontakten er Pink nr. 16A.
der skal være plus på den ved tænding. Som sagt kan det være der sidder anden ledning uden modstand for at få 12volt ud til tændspolen.
Mvh. Kim



If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” — Henry Ford
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #7 af 1861
Jeg kører med elektronisk tænding, så den originale formodstandsledning er fjernet for mange år siden, men jeg tror i har ret i at det er deromkring der er noget galt på en eller anden måde (y)

Lørdagen er sat af til yderligere fejlsøgning, jeg er fortsat optimist.

Tak / Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #8 af 306
Hvis du skal havde bilen flyttet og det er strøm til tændspolen der mangles, kan du sætte en ledning på fra + på batteriet til + på tændspolen, og starte, men husk at ledningen skal fjernes igen for at kvæle motoren :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #9 af 1861
Hej Per,
Tak for den, det skal prøves - fin måde at se om det "bare" er den manglende 12V der er årsagen, eller om der er noget andet galt...
Checking and reverting.
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #10 af 1861
Hmm, er nu kommet så langt at bilen kan startes med en midlertidig ledning direkte fra batteri + til tændspole + Så langt så godt.
Har også målt mig frem til at der er 12V tænding på den stive ledning, så har også forsøgt med en midlertidig snydeledning fra den stive ledning til tændspole +, og så starter motoren fint når jeg drejer nøglen (og kan stoppes igen med nøglen)
Så nu skal jeg bare finde ud af hvilken modpart der passer til den stive ledning, meget meget mystisk. Min plan var at følge den ledning der sidder på tændspolens + og finde ud af hvor den dykker ind under instrumentbrættet, men der er fandme ikke meget plads, og alt er pakket ind i tykke ledningsbundter med tape og strips.
Da jeg blev træt af at ligge på ryggen på førersædet og kigge op under rattet, rev jeg instrumenthuset ud, så kan jeg da i det mindste se hvad der foregår, men altså foreløbigt uden held til at finde "the missing link"
Selv om det er en farlig vej i et gammelt ledningsnet, så ender det sgu nok med at jeg bare trækker en ny og permanent ledning fra den stive ledning til tændspolens + og så er den ged barberet :evil:
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #11 af 048
Hej Claus
Den oprindelige Pink modstandsledning går ind i et multistik på torpedopladen. Her skifter den farve og bliver til en almindelig ledning ud til tændspolen. Check om den pink ledning er klippet over nær multistikket på indersiden for at "by-passe" modstanden. Det kan sågar være, at man har klippet den helt oppe på multistikket og brugt stiv ledning for at mase kobberet ind i stikket. :cheer:

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #12 af 1861
Hej Finn,
den pink ledning er røget væk for længst, da jeg fik elektronisk tænding på for nogle år siden.
Imellemtiden har jeg så kørt med platiner en overgang, og her sad der en ekstern formodstand i motorrummet, af typen "hvid klods"
Nu har jeg monteret elektronisk tænding igen, og den hvide klods er by-passet, så har nogenlunde styr på ledningsføringen deromkring.

MEN den stive ledning ender ovre ved venstre kickpanel, ca. nede ved den runde sorte luftdyse som 68'eren har over min venstre fod.
Så jeg gætter på at 12V tænding er ført "venstre rundt" og at den manglende forbindelse skal findes i det område. Det mystiske er bare at der overhovedet ikke ser ud til at være nogen modpart til den stive ledning.
Det kan også være at de ledningsnet-nisser der er kendt for at bo i gamle biler har lavet den stive ledning for at forvirre mig, og det måske bare er en gammel 12V tænding der ikke længere er i brug - jeg vil i aften prøve at rette fejlsøgningen mod området mellem tændingslåsen og tændspolens + sådan som du siger (y)
Tak / Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #13 af 2712
Hej Claus,
Du kan prøve at sætte dit multimeter i ohm måling også sætte den ene klemme fast på tændspole +. Prøv så med den anden prøve ledning at ohme på multistikket på torpedo pladen originalt har den lednings farve rød med grøn stripe. der skulle gerne være 0 ohm. hvis du har prøve ledninger der er lange nok så ohm på tændings kontakten. Der burde også være 0 ohm på en af terminalerne. det kan måske være dårlig forbindelse i stikket.

Mvh. Kim

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” — Henry Ford

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #14 af 1861
For lige at runde den her af, så er overflødige og mystiske ledninger fjernet og nye trukket på korrekt måde, med proffesionel hjælp fra fagfolk.
Så nu er der liv i dyret igen, og har ovenikøbet fået fixet et par andre småting undervejs, så nu er der fuldt blus på alt elektrisk igen. Så er det jo herligt at vejrguderne har lagt op til en test-tur i aften :woohoo:
Tak til dem der kom med gode råd undervejs, det var super og med lidt "learning by doing" er der basis for at holde ledningsnettet i topform fremover.
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen