Vinterhi extended

Mere
7 år 5 måneder siden #1 af 3039
Vinterhi extended er oprettet af 3039
Hej Mustangvenner. Jeg er den heldige ejer af en conv. 66, og har en aflukket muret garage men uden varme eller strømadgang. Det er min første vintersæson og har med interesse læst tråden ”vinterhi” nedenfor. Jeg har dog yderligere et par spørgsmål, som jeg tænker nogen af jer kendere kan svar på:

- Dæktryk pt. kører jeg med 2,5 (men ved faktisk ikke om det er korrekt), men bør jeg have lidt højere tryk, når den skal holde stille?[/li]
- Bør man skifte olien?[/li]
- Skal man fylde helt op med benzin? Og evt. hælde noget I tanken (f.eks. karburatorsprit)?[/li]
- Automatgear - hvad er bedst at stille den i; P eller N?[/li]
- Og bør den rulles lidt frem/tilbage over vinteren (for at undgå ”firkantede” dæk)?[/li]
- Endelig gætter jeg på, at det er hensigtsmæssigt at tage batteriet ud?[/li]
- Og sluttelig; bør motoren startes 1-2 gange over vinteren?[/li]

På forhånd mange mange tak for svar.
God vinter. Mvh. Tim.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 5 måneder siden #2 af 2689
Besvaret af 2689 på Vinterhi extended
Hej Tim

God tråd.
Glæder mig til nogle svar og meninger.

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 5 måneder siden #3 af 2765
Besvaret af 2765 på Vinterhi extended
Hej tim

lige et par ting jeg gør....

- sæt en fugt fjerner i kabinen, fås i biltema og andre steder
- klods bilen op på 4 bukke, for at hæve den fra jorden, så kan luften cirkulere rundt under bilen og du undgår skæve dæk
- så starter jeg bilen hver måned en halv time..
- jeg skifter olie før sæson start...

Det er bare mine ideer og tanker..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 5 måneder siden #4 af 611
Besvaret af 611 på Vinterhi extended
- Jeg ville skifte olie før/ved sæsonstart.
- Jeg kan ikke lade være med at starte op et par gange i løbet af vinteren, det er godt for både sjælen og bilen at få tørnet alle lejer, herunder gearkasse, bagaksel og hjullejer. Man kan da lige køre eller trille ud af garagen og ind igen, så bliver olie og fedt rørt (y)
- Jeg ville ikke klodse den op, men hvis du gør det så gør det så bilen stadig hviler på affjedringen således gummibøsningerne ikke vrides.
- Jeg tager minus-skoen af batteriet, og lader nogle timer en enkelt gang eller to i løbet af vinteren.

Der er mange måder at vinteropbevare på, og fælles for langt de fleste er at bilen såmænd ikke tager skade så længe den bare står tørt :) (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #5 af 2537
Besvaret af 2537 på Vinterhi extended
Et emne som nok vil være en del præget af "religion" :cheer:

Et par inputs:

- God idé at pumpe dækkene op mindst til maximaltryk, og måske endda over. Jeg bruger også selv at trille bilen lidt frem og tilbage som du nævner.
- Olieskift før/efter sæson er en evigt tilbagevendende diskussion. Selv skifter jeg kun hvert 2. år (mener det er hysteri at skifte moderne olier efter 1 år og 1500 km), og om det lige er før eller efter går jeg ikke så meget op i. Det bliver i løbet af stilstandsperioden engang.
- Fylde tanken helt op med benzin er en god ide - hvis bilen står et sted hvor den bliver udsat for store temperatursvingninger, da det teoretisk set kan skabe kondens i benzintanken.
- P/N på automatgear ved jeg faktisk ikke, kører selv med manuel, og den stiller jeg i frigear, men kan ikke forestille mig at det har den store betydning med mindre bilen holder på et skråt underlag.
- Batteriet tager jeg ikke ud, men tager den ene pol fra og sætter en motioneringslader på et par gange over vinteren.
- Jeg starter ikke motoren over vinteren (med mindre drengene lige er på besøg til julefrokost :woohoo: ). Olien skal nok blive hængende på bevægelige dele alligevel, og unødig opstart af motor giver kun kondens i udstødningen som igen medfører rust.
- Jeg lægger en Alaska dugfjernerpose ind i kabinen, og tilser den med jævne mellemrum.
- Har et indendørsdækken liggende over vognen, men fjerner det med jævne mellemrum og lufter bilen ud.

Det vigtigste er at bilen står tørt og ventileret. Temperaturen er mindre vigtig, dog har den bedst af at undgå frost.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #6 af 1861
Besvaret af 1861 på Vinterhi extended
Jeg er enig i fuld tank og (puls)ladning af batteri, de øvrige tiing er som der allerede er skrevet en vurderingssag fra bil til bil.

Men jeg vil alligevel sige at da MCD var på besøg hos Castrol olie sidste år, hæftede jeg mig ved at oliemanden sagde at hvis man havde en "sur/gammel" motoroile der trængte til at blive skiftet, så gør det når du stiller den væk. Så tager du alle syrer og motorsovs ud af motoren så de ikke står der og arbejder i løbet af vinteren. Af samme grund anbefalede han at man undlod at starte den p.gr.af kondens, og så har man en frisk bil til foråret - drej nøglen og kør :woohoo:
Jeg gør det sådan på min bil/MC, men igen - det er op til dig hvordan du gør det, info er hermed givet videre.
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen