Utæt C4 gearkasse engang imellem

Mere
10 måneder 3 uger siden #1 af 434
Jeg har en C4 automatgearkasse som sidder på en mustang fra 1967.
Problemet er at den smider olien af og til og det sviner.
Det mærkelige er jeg kan køre hele sommeren, hvor den kun taber et par dryp.
Men nar vi når slut på sæsonen og det bliver koldt og jeg sætter den i garage for vinteren så sker der mærkelige ting, den taber flere deciliter olie.
Hvorfor?
Og hvad kan jeg gøre ved det?
Godt nytår Nils

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 3 uger siden #2 af 678
Når det bliver koldere så bliver pakdåser stivere og olien siver ud,det er mit bud.
Per

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 2 uger siden - 10 måneder 2 uger siden #3 af 2267
Det kommer lidt an på hvor den er utæt.
Du har i hvert fald 4 områder med pakninger.
1. Bundkar - her burde du kunne skifte pakning eller måske stramme boltene lidt mere. Olien skal dog tappes af i samme omgang
2. Ved gearvælger - denne lille pakdåse burde også kunne skiftes uden at demonterer C4'en - der vil komme olie ud ved skiftet
3. Ved udgang til drivaksel - har skal du have drivaksel/kardan ud først også her vil der komme noget olie ud
4. Mellem C4 og motor - inde bagved Converten sidder pumpen og her kan den også være utæt. Her skal C4'en af for at få skiftet pakning'er

Held og lykke

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 1 uge siden #4 af 3035
Jeg var også sikker min gearkasse var utæt ved gearvælgeren, men da det ikke hjalp at skifte pakninger osv. Konkluderede jeg at olien kom fra overløbsrøret der sidder lige over gearvælgeren, der er mange teorier på nettet om årsagen til at den spytter olien ud den vej, det kan være for høj oliestand, eller for højt tryk i gearkasse pga. for stor modstand i oliekøler osv. Jeg observerede bla. at den lækkede olien under accelleration på motorvej, og lagde røgslør fordi fartvinden smed olien hen på udstødningen. Jeg har nu lavet nye større rør til oliekøleren, da de gl. var lettere klemte og kvæstede. Om det har løst problemet ved jeg først til foråret.
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 1 uge siden #5 af 434
Hej
Har du et foto der viser hvor overløbsrøret sidder på gearkassen

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 1 uge siden #6 af 3035
Det er vedhæftet og nu med pil på.
Bilag:

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 1 uge siden #7 af 434
Kan man vende røret eller bøje det så det går opad for at undgå overløb?
Tak for svaret

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 6 dage siden #8 af 3035
Jeg har sat en slange på, for at undgå at olien rammer den varme udstødning. Hvis olien kommer ud pga. for højt tryk i gearkassen, tror jeg olien vil finde ud, uanset hvor højt / langt røret er.

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 6 dage siden #9 af 434
Tak
Jeg vil prøve det med slangen i første omgang
Nils

Please Log på to join the conversation.

Mere
10 måneder 5 dage siden #10 af 2267
Du har sikkert tjek på det, men for god ordens skyld. Når man skal måle olieniveauet så skal det gøres med en driftsvarm motor og medens motoren kører.
Og du skal lige have haft den i gear. Har læst det kan være et problem at få for meget olie på.

Når man skal have olieseal af, kan med lidt forsigtighed lave et lille hul i pakningen - skrue en skrue i og så trække olieseal ud. Husk at have en passende langt "rør" du forsigtig kan bange den nye pakning på plads med.

Please Log på to join the conversation.

Mere
9 måneder 3 uger siden - 9 måneder 3 uger siden #11 af 2821
Jeg har fundet ud af at min trækker olie med ud i speedometer kablet og der kan det så trække ud fra når den holder parkeret, jeg har ikke lige fundet en løsning på det, måske et nyt "drev/gear " eller hvad det hedder, det som sidder i gearkassen, eller nyt kabel.?

Please Log på to join the conversation.

Mere
9 måneder 3 uger siden #12 af 683
Det er skægt, jeg ligger og roder lidt med samme problem på min gearkasse og har netop også observeret olie på speedometerkablet, første tanke var- " det må sgu komme et andet sted fra", men det er måske i virkeligheden en gammel kending

Please Log på to join the conversation.

Mere
1 uge 4 dage siden #13 af 2780
Hej Alle

Jeg har planer om at skifte pakdåse mellem C4 og drivaksel, da den drypper olie bagud.

Men... Skal jeg også skifte leje/bøsning inde bage pakdåsen for at den bliver ved med at være tæt?

Mvh Jeppe

Please Log på to join the conversation.

Mere
1 uge 4 dage siden #14 af 877
Men... Skal jeg også skifte leje/bøsning inde bage pakdåsen for at den bliver ved med at være tæt?

Nej

Please Log på to join the conversation.

Mere
1 uge 2 dage siden #15 af 2780
Okay. Så skifter jeg lun pakdåsen.

Please Log på to join the conversation.