Kompressions test

7 år 2 måneder siden #1 af 2821
Kompressions test er oprettet af 2821
Hej
Jeg har i dag lavet en kompressions test på min A kodet 289 fra 66...
Er den en der muligvis kan fortælle hvad sådan bør have og hvad den skulle have fra ny af.?

Mvh Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #2 af 1731
Besvaret af 1731 på Kompressions test
Mener omkring de 150psi skulle være normalt.
Og så selvfølgelig så ens som muligt på alle 8 og husk at gøre det på varm motor.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 måneder siden #3 af 2821
Besvaret af 2821 på Kompressions test
I papirerne der var med testeren stod der at gasspjæld skulle være halvt åben, men kan nu læse flere steder på nettet at det skal være helt åben, hvilken effekt vil det have på målingerne?
Jeg målte 132-140 psi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4 af 3037
Besvaret af 3037 på Kompressions test
Hej Brian,
Jeg tror ikke det vil have nogen indvirkning på dine målinger. Målingerne er fine, mener man kigger efter ensartethed og måske afvigelser på 10-15% eller noget i den dur, så det ser rigtigt fint ud, hvis det er dine målinger. De par gange jeg har lavet den test har jeg ikke været så heldig :-)
Mvh.
Janus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 måneder siden #5 af 678
Besvaret af 678 på Kompressions test
Hej Brian

Du kan roligt læne dig tilbage i lænestolen og smile,fuldt åben spjæld er måden at måle det på(det gjorde vi også tilbage i 70 erne).
Med de psi du har det er OK.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #6 af 3037
Besvaret af 3037 på Kompressions test
Har den noget power ? for nu hvor kompressionen er fin skal du vel have noget mere kraft og saft end de 140 heste den vel har som standard ikke ? :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #7 af 1861
Besvaret af 1861 på Kompressions test
Hej,
jeg kan se at du spørger om hvad den skal have haft fra ny af, og det kan du se her :


Det er naturligvis fabrikkens egne tal, målt på krumtappen engang i 60'erne - siger ikke meget om hvad du har på baghjulene på en god sommerdag.

Jeg skal undlade at gætte på hvad den bør have. Er det på baghjulene du mener ? Er motoren ellers standard ?? Har du en C4 der stjæler 20-25 hk ??
Med god kompression tænker jeg alligevel at 3037's gæt på 140 hk er i underkanten, men jeg ved det ikke præcist.

Hej fra Claus

Armen i karmen !
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #8 af 3037
Besvaret af 3037 på Kompressions test
Hej Claus,
Mit svar er med vilje let provokerende, fordi jeg godt kan lidt performance projekter og fordi jeg selv har gang i et :-) 289'eren, som jeg også selv har, leverer jo ikke ligefrem hårrejsende performance selv i nyrenoveret tilstand.
Mvh.
Janus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #9 af 1861
Besvaret af 1861 på Kompressions test

Mit svar er med vilje let provokerende ....

Hvorfor ?

Jeg synes at sådan et performance-projekt også er en fed del af vores hobby. Stor respekt for det (y)
Fortæl endelig mere om dit projekt og ikke mindst om det færdige resultat - måske endda i en anden tråd.

Der kører en del gamle originaler rundt derude (det er bilerne jeg taler om) hvor ejerne har stor fornøjelse af V8'eren i standard trim. De har fravalgt den hårrejsende performance, men fortjener samme store respekt for at bevare bilerne originalt - eller så tæt på man kan komme eller som man ønsker.
Det er i mine øjne et lige så fedt projekt at trimme en motor med de muligheder man nu har, uden at tømme hylderne for performance-stumper (y)

Hej fra Claus


Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #10 af 2821
Besvaret af 2821 på Kompressions test
Hej tak for svar
Jeg testede fordi når den er varm og har stået en 15 min eller mere er den ikke meget forat starte, hvis den kun har stået nogle minutter springer den lige igang bare ved at klikke starteren..
Jeg fik renoveret topstykkerne og sat screw In studs i i sommers efter den havde brækket en stud og skudt en op, så kunne ikke teste den inden jeg skilte den ad.
Den har også en rimelig skarp knast i samt kraftigere fjedere, edelbrock performer, kan ikke lige huske nr på den.
Jeg blev også rådet af flere af jer til at bruge alu toppe i stedet, pris mæssigt vil jeg nok give jer ret at det nok havde været samme pris, men jeg vil gerne prøve at holde den rimelig org. Ihvertfald af udseende..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #11 af 1731
Besvaret af 1731 på Kompressions test
Det kan være benzinen koger i karburatoren. Har du en spacer mellem karburator og indsug?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 måneder siden #12 af 2821
Besvaret af 2821 på Kompressions test
Ja der sidder en i alu, mener den er ca 10 mm tyk..
Kan det være tændning og karburator der står dårligt så den bliver varmere end den burde?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #13 af 048
Besvaret af 048 på Kompressions test
Har du automatchoker på? Hvis ja, har Du checket om den lukker lidt efter de 15 minutter? :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #14 af 611
Besvaret af 611 på Kompressions test
Spaceres i alu hjælper ikke rigtig noget da alu er en afsindig god varmeleder, du kan få en i f.eks phenolic materiale.

Så vidt jeg husker - Hvis tændingen står for tidlig bliver den svær at starte - tilgengæld går den rigtig godt også i tomgang med meget tidlig/advanceret tænding, men det skal du jo have vacuumklokken og centrifugaladvanceringen til at sørge for.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 1 måned siden #15 af 2821
Besvaret af 2821 på Kompressions test
Min spacer er godt 25 mm, men jeg skal ihvertfald have tjekket det med chokeren, skal den begynde at lukke efter ca 15 min eller hvordan?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen