Justering af ventiler

Mere
7 år 3 uger siden #1 af 1018
Justering af ventiler er oprettet af 1018
Lige et spørgsmål !!.motor 351c, Jeg skal ha justere ventiler, og mine topstykker det er nogen Aussie 2v toppe, nogen som ved afstanden på dem??, :)
Hilsen Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 uger siden - 7 år 2 uger siden #2 af 2267
Besvaret af 2267 på Justering af ventiler
Med mindre vippetøjet & ventil løftere er blevet ændret, så har du Hydrauliske ventilløfter og de skal normalt ikke justeres.
Ved nyinstallation skal der det rigtige preload på.

Her er hvad CompCam skriver om de Hydrauliske ventilløftere jeg har i sammen med en rulleknast.
"Hydraulic Lifter Cams: To adjust exhaust valves, turn the engine over until the intake pushrod moves all the way up. Rotate past maximum lift, approximately one-half to two-thirds of the way back down. The lifter is now on the base circle and the exhaust valve can be adjusted.
Rotate the exhaust pushrod with your fingers and begin to tighten the exhaust adjusting nut. When you feel the resistance on the pushrod, you are at zero lash. Turn the adjusting nut one-half turn more OR follow your specific lifter pre-load instructions. This will give you the ideal pre-load of the rocker arm, pushrod and lifter. Go through the exhaust valves and repeat the procedure
carefully. Now all of the valves are adjusted with the proper pre-load."

Og hvis du virkelig har nogle Aussie toppe, så plejer man at kalde dem for 3V toppe - de er en mellemting mellem 2V og 4V toppene og har det bedste fra begge toppe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #3 af 162
Besvaret af 162 på Justering af ventiler
Kører du med studs og guide plates?
Eller er det pedestal mount, dvs lille firkantet klods som går ned i toppene i bunden af vippearm.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #4 af 1018
Besvaret af 1018 på Justering af ventiler
Ja der er hydrauliske løftere på lash caps, men skal de så bare spændes med en vis kg? og ja det er rigtige aussie toppe jeg har:)
lash caps er dog ikke lagt på endnu under rullerne, jeg vil dog helst ikke gøre noget forkert.
Det må vel være pedestal mount, der sidder på
det er sådan nogle rocker arms der sidder på

vh
Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #5 af 162
Besvaret af 162 på Justering af ventiler
Det ligner rigtige rockersarms.
Det er som Henrik skriver, dog minus rulleknast - men..hvis du ikke er helt sikker på tilspændingen/justering, så få lidt hjælp i værksted.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #6 af 1018
Besvaret af 1018 på Justering af ventiler
Hvordan ser man forskellen på en rulleknast, og en alm knast?.
problemet er at jeg ikke kan lægge billeder op som jeg selv har taget,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 uger siden #7 af 2267
Besvaret af 2267 på Justering af ventiler
Se fx på CompCams hjemmside www.compperformancegroupstores.com/store...ry_Code=ClevelandCam

I grove træk, kan man vel sige at en rulleknast har meget stejle og lange toppe og så kan du se på ventilløfterne at der er små lejer på dem, således at de ruller med rundt i stedet for at de bare trykker på knasten.

En hydraulics og en mechanical flat tappet knast minder mere om hinanden og har mere spidse toppe.
På en Hydraulics kan du se det på om ventilløfterne om de består af en lille cylinder hvori olie trykket sørger for den rette belastning på knast/vippearme.

På en mechanical/flat tappet er det en solid ventilløfter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #8 af 1018
Besvaret af 1018 på Justering af ventiler
Det er flat tappet lifters. der sidder på, og efter min vurdering, sidder der også rulleknast på;).
spørgsmålet lyder så? hvordan skal rocker arms tilspændes? spal man bruge søgeblade eller skal de bare spændes i korrekt moment?.

på forhånd, og tak for jeres store hjælp, motor har aldrig været mig, men har da lært lidt :)
vh
Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #9 af 611
Besvaret af 611 på Justering af ventiler
Flat tappet og rulleknast er to modsætninger. Både flat tappet og rulle kan være enten hydraulisk eller solid.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #10 af 1018
Besvaret af 1018 på Justering af ventiler
det er dem som er øverst til venstre, der sidder på :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #11 af 611
Besvaret af 611 på Justering af ventiler
Jeps. Nok også det mest forventelige på sådan en motor. Så skal du ikke bruge søgerblade. De skal preloades - som Henrik var inde på tidligere. Spændes indtil stødstangen ikke kan roteres let med hånden, og så ca. en omgang mere. Så har du preloaded den hydrauliske løfter. Var der ikke linket til en youtube video på et tidspunkt i denne tråd? Det var i hvert fald en korrekt fremgangsmåde ved hydrauliske løftere. Det er godt at se en Youtube video af sådanne ting, det gør det meget nemmere at få en fornemmelse af hvad det handler om. I øvrigt har Summit nogle rigtige gode videoer der forklare forskellen mellem de forskellige knast / løfter muligheder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen