Tøver ved acceleration

Mere
6 år 11 måneder siden #1 af 3018
Tøver ved acceleration er oprettet af 3018
Har nu checket timingen og sat blandingsskruerne maaaaange gange på 289 fastbacken, men når jeg accelererer langsomt virker det fint nok(havde nu nok regnet med lidt mere wooow efter ny knast og alutoppe...) men når jeg triller og så jokker speederen i bund hurtigt, tøver den i starten inden den begynder at trække, det virker ikke som om det fungere helt optimalt.

Har sat tændingen på 10 grader og stillet blandingsskuerne(edelbrock 600 cfm) med vakummeter

Benzinpumpen er en ny edelbrock
Tændrør er nye, der er eletromisk tænding på og har skiftet acceleratorpumpen på karburatoren...

Hvad kan jeg ellers checke?

Passer det med 10 grader på tændingen med elektronisk tænding?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #2 af 2765
Besvaret af 2765 på Tøver ved acceleration
sprøjter den benzin i kaburatoren hvis du pumper den før start... ellers kan det tyde på menbranen i den lille pumpe er utæt...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #3 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Ja, der kommer benzin i karburatoren når jeg pumper den

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #4 af 611
Besvaret af 611 på Tøver ved acceleration
Nu går jeg lidt ud fra at du har en Holley med vakuum sekundær spjæld, for syntes at kunne huske det fra tidligere indlæg... ?

Lyder som accelerationspumpe problem, jeg ville først tjekke at membranen er fleksibel som ny - vigtigt.. Så kan du skifte dysestørrelse (den squirter som sprøjter ned) - chekke hvad nummer der står på den, måske den er helt i hegnet. Som jeg husker er min 31.

Kan også være fjederen til sekundærspjæld er lidt for let. Jeg har en sort fjeder i (hård fjeder), og det spiller temmelig godt indtil videre, skal måske lege lidt med en størrelse lettere senere.

Jeg kan iøvrigt anbefalde Summit's Quick Flicks Youtube videoer omkring Holley karburatorer, det er rigtig god læring om hvordan de forskellige ting påvirker kørslen.

10 grader siger ikke meget om tændingen, hvis det er i tomgang? 10 grader kan være helt i hegnet oppe i omdrejning alt efter hvordan fordeleren er sat op. Det er mere vigtigt hvad tændingen er uden vakuum avancering når der er fuld mekanisk avancering dvs. ca 4000 rpm og over. Jeg har sigtet efter 36 grader, det skulle været et godt sted at ligge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #5 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Jeg har en edelbrock 1406 (600 cfm) på og har næsten lige skiftet accelerationspumpen på den, så tænker ikke at den fejler noget, jeg mistænker at det er tænding eller benzin, synes bare at jeg har gjordt alt hvad jeg kan for at checke det selv

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #6 af 2712
Besvaret af 2712 på Tøver ved acceleration
Hej Johnni,

Jeg synes at kunne genkende problemet. Jeg har MSD ready to run strømfordeler, der er mekanisk advancering som kan justeres ved hjælp af 2 fjedre. ved hårde fjedre advancere den senere og blød tidligere. jeg satte bløde fjedre i og det hjalp en del.

Mvh. Kim

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” — Henry Ford

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #7 af 162
Besvaret af 162 på Tøver ved acceleration
ville prøve bytte/låne en rigtig performance karburator fx. HOLLEY...

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #8 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Faktisk så har jeg original fordeler på og har sat pertronix igniter 2 elektronisk tænding i den og har skiftet de der to små fjedre der er inden i fordeleren, måske drt har noget at sige? Skiftede også den der der sidder på fordeleren, som vakumslangen er sat på, er det det der måske driller mig

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #9 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Er der måske en i nærheden af kbh der kunne hjælpe med en justering og tjekke at det ser sundt ud?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #10 af 3037
Besvaret af 3037 på Tøver ved acceleration
Ved en Holley(ved godt din ikke er ) skal du checke slør mellem acc armen der trækkes i når du giver gas og den arm der trykker membranen ned til accellerator pumpen. Ud over dette skal din accelleratorpumpe havde den rette størrelse og måske ligesom på Holley så kan der være en cam der kan skiftes og betyder hvor hurtigt benzinen kommer ud af acc pumpen(plastik dims under acc armen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 11 måneder siden #11 af 678
Besvaret af 678 på Tøver ved acceleration
Jeg tænker på hvad er størelsen på forbrændnings kamrene på alu toppene versus de originale,alu har større kamre typisk 60 cc,har du flat top eller stempler med fordybning i toppen(lav comprision)2v,men uanset hvad så har du fået en lavere comprision,der skal kompenseres med mere total tændning(op til hele 42 grader)før top ved ca 2500-2700 rpm.
Men giv lige nr på de originale toppe så jeg kan se størelsen på forbrændnings kamre og regne comp ud.Det vil blive et gæt da der skal tages højde for divs parametre men det vil blive tæt på.
Når tændningen er indstillet så sæt vacum advangseringen på manifold vacum på din kaburator,der efter juster din kaburator(jeg kender ikke til Edelbrock)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #12 af 1914
Besvaret af 1914 på Tøver ved acceleration
Hej Johnni
Når du nu er gået så langt og har skiftet så meget,så vil jeg sige at det lyder som om du ikke har tænkt at tune din carb
1406 er en øko carb
1405 er en performer carb
Du kan sagtens bruge den øverste men der ligger nogle timer foran dig med fintuning
Her kan du med fordel anskaffe dig et calibrerings kit til en 1405 for det lyder som om at dine step up springs ikke er de rigtige samt at du får mange flere muligheder til at tune din carb.
Vh 1914

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #13 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Størrelsen på de nye er 60 cc og det er et skift fra de originale c-code 2v topstykker. Bunden er stadig original(næste projekt)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #14 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Hej. Jeg troede bare at den eneste forskel på 1405 og 1406 var manuel eller automatisk choker, men der tager jeg måske fejl? Jeg ville rigtig gerne kunne lære at finde ud af om min 1406 virker rigtigt og hvordan den indstilles rigtigt og evt. kalibreres, hvordan ved jeg hvilke dele fra et kalibrengskit jeg skal sætte på?
Mvh Johnni

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #15 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Synes bare at have læst en masse steder at Holleyen er endnu sværere at indstille end edelbrocken og den kan jeg ikke engang finde ud af, så tænker at jeg får endnu svære ved Holleyen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #16 af 611
Besvaret af 611 på Tøver ved acceleration
Jeg holder stadig fast I at hvis du bare har stillet din tænding 10 grader i tomgang (?) så ville jeg ikke turde kører i den bil før tændingen bliver stillet rigtigt. Alt efter om der står 10L, 12L eller 15L eller andet på armen til mekanisk avancering så kan tændingen være helt i hegnet oppe i omdrejninger. Få sat en tændingspistol til, pil vacuumslangen af og sæt en bolt i slangen og få en til at hæve omdrejningerne indtil tændingen ikke stiger mere (max. avancering - det er godt hvis det max'er ud omkring 3000-3500 rpm)- denne tænding er den tænding der er interessant. Som sagt vil jeg ligge på 36 grader, men som Per er inde på, så kan du nok gå højere hvis kompressionen ikke er så høj - det afhænger også af knasten men lad nu det ligge.
Du kan ikke justere alt det andet før tændingen er på plads. Jeg har set hvor hurtigt en udstødningsmanifold kan blive rødglødende hvis tændingen er lidt for sen samtidig med en lidt mager blanding. :)

Du kunne overveje om du ikke vil få noget mere ud af den dyre investering i alutoppe osv. ved at få motoren kørt ind af en der har styr på indkøring af de her motorer, evt. på rullefelt. :)

Kender ikke til Edelbrock, jeg forstår den simpelthen ikke - jeg syntes Holley'en er enkelt opbygget og min Holley gør ihvertfald ligepræcis det "man beder den om". Men de mange tuningsmuligheder gør måske at nogen anser den for at være kompliceret :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #17 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Jeg har en tændingspistol og vil prøve at kigge lidt på den måde du skriver, ellers hvem kan anbefales til at gå den grundigt igennem?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #18 af 2303
Besvaret af 2303 på Tøver ved acceleration
Vi var hos www.skp-racing.dk
Det virkede 100%

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #19 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Sidder lige og søger lidt på nettet og studser lidt over de to små fjedre der er inde i fordeleren. Som jeg kan se det skal de være lidt forskellige og det var de også på min, da jeg tog dem ud, det undrede jeg mig også lidt over, da de to jeg har sat i virkede som om de var ens...er det det der driller mig måske

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #20 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Der står i beskrivelsen til de fjedre jeg har sat i....
Product Description

Pair of Distributor Advance Springs for 1965-1973 Mustangs.

This pair of advance springs allows your distributor to reach full advance more quickly (between 2,000 and 2,800 rpm), delivering maximum power and engine acceleration.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #21 af 611
Besvaret af 611 på Tøver ved acceleration
Det er bare fordi at det giver flere kombinationsmuligheder. Originalt er der en svag og en stærk fjeder. Nu putter du to endnu svagere fjedre i, måske det er for svagt. De trækker i det samme, så du kan blande fjedrene. Jeg har startet med de originale fjedre og kan så putte en eller to svage performance fjedre i for at få rpm. ved max avancering ned. Men det ved du kun hvis du får gang i tændingspistolen. Tegn evt. en kurve med 500 rpm inddeling - det kræver en god omdrejningstæller. Jeg vil prøve at ramme max advance omkring 3000 omdrejninger. De originale fjedre nok er over 4000 rpm.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #22 af 611
Besvaret af 611 på Tøver ved acceleration
Nu hvor jeg har vedhæftet billedet der, så betyder de 15L og 10L muligheden for at ændre på hvor mange grader der avanceres mekanisk - 15L er det aktive gap på billedet her og derfor avancere denne fordeler (2 x 15L) 30 grader fra tomgang til max. avancering. Dvs med din fortænding i tomgang på 10 grader vil denne fordeler give max. avancering ved 40 grader.. Jeg har så stillet min max tænding til 36 grader og derved endte min fortænding i tomgang på ca. 6 grader.

Og fjedrene bestemmer så ved hvilket omdrejningstal man når max. avancering. :) Så det er bare i gang med tændingspistolen - det er skiiee' spændende at rode med og faktisk ikke raketvidenskab (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #23 af 499
Besvaret af 499 på Tøver ved acceleration
Du skal have justeret din fordeler ind til dit nye setop, det kan jeg hjælpe dig med hvis du vil. Jeg har lavet et hav af fordelere om på Ford motorer. Du kan godt køre med din 600 edelbrock, men en 500 cfm edelbrock havde været bedre og du ville få bedre speederrespons, lige meget hvilken karburator du vælger skal den også stilles ind til lige din motor, hvilket jeg også kan hjælpe med. PS du justerer ikke tændning ved at dreje på din fordeller, din tændning stilles indeni din fordeler, men det kan jeg lære dig hvis du vil have det. Hvis du mener jeg skal hjælpe dig så ring til mig. Hilsen Peter 24257467.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #24 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Hej Peter
Lyder rigtig godt hvis du vil hjælpe mig, jeg har prøvet at ringe
Mvh Johnni

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 10 måneder siden #25 af 2267
Besvaret af 2267 på Tøver ved acceleration
Vigtigt som Peter skriver først at får styr på din tænding. De bløde fjedre er også en god ide for at sænke omdrejningerne for hvornår du skal have total mekanisk advance.

Jeg havde lidt det samme problem efter jeg havde ombygget min, med lidt portning, headers, rulle knast, ny manifold og karburator.
Jeg valgte også en 600 cfm 1406 Edelbrock, men den krævede lidt tilpasning da den var for mager i sin dysning.
Prøv at læs og gerne forstå Edelbrock Owners manualen, det giver en god ide om hvad man har med at gøre og hvordan tingene spiller sammen. Fx betyder luft/blanding skruen ikke noget for det problem du har (se side 11)
Jeg vil helt klart anbefale dig at få dyset din karburator efter dit nye setup, jeg gjorde ved at købe en lambda sonde og fik sat en svejsemøtrik i udstødningen til selve sonden, på den måde kunne jeg direkte udlæse hvad AF (Air/Fuel) blandingen var og derefter vælge de rigtige dyser. Men man kan også gøre det ved at foretage en række kørsler, men det kan være svært at mærke de små forskelle.

Problemet med tøven ved fuld gas kunne jeg delvis afhjælpe med at flytte den arm som styrer benzin pumpen, det giver et lidt længere skvat benzin. Men det der virkelig hjalp var at ændre step-up fjedrene og vælge nogle lidt stivere - disse modvirker det vacum der opstår og som netop giver sig udslag i tøven ved fuld gas. Men alt det kan du læse på side 14 i manuallen.
Hvis du selv vil kaste dig ud i dette skal du bruge et kalibreringsæt og der findes forskellige afhængig af hvilken model type du har - hvis det er den samme serie, vil dyser og metering rods være af lidt andre størrelser. Jeg har næsten komplet sæt til en 600cfm Performer model 1406. Du kan låne/købe det hvis du vil.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 10 måneder siden #26 af 678
Besvaret af 678 på Tøver ved acceleration
Med alu toppe med 60 cc forbrændnings kamre og 2v lavcomp stempler er comp forhold ca 8,7-1,her er der ikke taget højde for deck højden på dine stempler og blok(afstanden når stempler er i top og afstanden op til blokken)heller ikke hvor tyk toppakningen er når den er spændt med moment eller om blokken er blevet boret,men selv med flat top stempler er comp for lav til dine topper,men dine toppe åbner jo op til seriøse hp når det hele spiller sammen.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 10 måneder siden #27 af 678
Besvaret af 678 på Tøver ved acceleration
Hej Peter
Dejligt at se dig på banen igen.
Det du mener med tændning,hvis jeg forstår dig ret, så er det avanceringen i fordeleren man forøger og en lavere fortændning og lader vacum advance hjælpe i tomgang og lige efter.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #28 af 3018
Besvaret af 3018 på Tøver ved acceleration
Men det kan da godt komme til at fungere okay selvom jeg ikke har gjordt noget ved bunden ikke??? Jeg overvejer meget at købe en cfm 500 istedet for min 600, er der også forskel på den med aut choker og manuel choker i forhold til performance?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #29 af 2303
Besvaret af 2303 på Tøver ved acceleration
Køb en Quickfuel model HR med mekanisk sekundær spjæld der åbner uden vaccum
De er super lette at justere,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #30 af 499
Besvaret af 499 på Tøver ved acceleration
Er ked af at jeg ikke fik svaret telefonen før du lagde røret på. Prøv igen jeg bider ikke, men jeg gider ikke gå rundt med telefonen i hånden til du ringer igen.
Tøv lige en kende med at købe en ny karburator, før du har prøvet bilen korrekt justeret. Det er som nat og dag, kæmpe forskel. Den skal nok komme til at køre godt hvis ellers motoren er mekanisk i orden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 10 måneder siden #31 af 678
Besvaret af 678 på Tøver ved acceleration
prøv at ændre din tændning med 2 gr ad gangen indtil du kan mærke en forbedring men ikke højre end de 42gr,total tændning ved ca 2500 rpm, det er det du skal sigte imod,så dine fjedre er ok i strømfordeleren.Som Janick siger er 36 gr et godt udgangs punkt
600cfm er ok jeg har ikke haft anden på 289 eller 302 men det har været holley.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen