Problemer med køling

Mere
4 uger 2 dage siden #1 af 1157
Jeg har fået store problemer med køling af min 289 motor. Efter at have udskiftet køler ( den nye er nøjagtig magen til den gamle) skyder den vandet af fordi det koger. Først var jeg sikker på der var luft i systemet så jeg har haft den til at stå i tomgang 3 gange i 30 min. Bilen er driftvarm inden der gået 30 min og pludselig, efter de 30 min, koger vandet og den smider det af. Jeg har demonteret termostaten så det er ikke den der driller. Bilen går perfekt på alle 8 cylindre. Der er fint gennemstrømning gennem køleren, der er ikke vand i olien eller olie i vandet. Bilen kølede perfekt inden jeg skiftede køleren. I forbindelse med udskiftning af køleren stod bilen uden vand på i ca. 14 dage, kan det være slam der er størknet i en af kanalerne.
En toppakning kan være en mulighed men det er der ikke rigtigt noget der tyder på.
Gode forslag til at løse problemet er meget velkomne.
På forhånd tak.
Egon 1157

Please Log på to join the conversation.

Mere
4 uger 2 dage siden #2 af 486
lyder som en toppakning .. din tidligere køler har nok været til kalket og så har motoren blevet for varm
nu skal de kloge til, men mener at toppakningen eller topstykket kan være revnet imellem 2 cylinder så den bliver varm
uden at der behøver komme vand i olien

Please Log på to join the conversation.

Mere
4 uger 2 dage siden #3 af 1157
Den køler der er udskiftet var kun 1 år og kørt ca. 2000 km så det var en garantiudskiftning. Den var blevet utæt ved den ene bøsning til oliekøleren, så den var som ny og ikke til kalket.

Please Log på to join the conversation.

Mere
4 uger 2 dage siden #4 af 048
Kunne være en defekt toppakning. Jeg har oplevet noget lidt i samme stil med en defekt toppakning.

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 5 dage siden #5 af 678
Det kan være toppakning eller tændningen står for lavt(tænder efter top)og laver for meget varme.
MVH
Per

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 5 dage siden #6 af 014
.. sæt thermostaten i igen og start den op kold og uden kølerdæksel - kig ned og se om det bobler i kølevandet, giv den evt. lidt gas, så den kommer lidt op i omdr. - hvis det bobler i kølevandet er det en defekt toppakning eller en revne som gør at der "pumpes" luft ud i kølesystemet. Dette vil, med påmonteret køledæksel, betyde at der "pumpes" overtryk i systemet, som gør at den "lukker" vandet ud når trykket er blevet højt nok. Dette ser ud som om vandet koger, men det er højest sandsynligt fordi der "blot" er overtryk. Hvad siger temp. måleren når den lukker vandet ud?

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 4 dage siden #7 af 486
Tak for rådet Bjarne 014
det kan vi andre også bruge, hvis vi en dag oplever samme problem (y)

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 4 dage siden #8 af 1157
Tak til alle for gode løsningsforslag, men umiddelbart har jeg ikke fundet fejlen.
Til Bjarne kan jeg oplyse at temperaturmåleren går helt i top og vandet koger, det er ikke overtryk.
Den kan stå i tomgang i ca. 30 min og pludselig stiger temperaturen og vandet koger også uden køler dæksel.
V.h. Egon

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 3 dage siden #9 af 2491
hvis den har stået længe uden vand som du skriver ,ifb med køler skifte er der sikkert og garanteret luft i systemet,og så skyder den vandet ud,løsning mange gange er at løfte fronten godt op i vejert og lade den stå natten over så,så kan luftlommen lokkes ud,den er temmelig sikkert i dit varmeapperat,så fuld åben for det selvfølgelig også

Please Log på to join the conversation.