Motor olie

Mere
3 uger 4 dage siden #1 af 2821
Hej
Jeg plejer at bruge castrol 20w-50 classic, men jeg kunne godt tænke mig at prøve det der egenligt er foreskrevet til bilen (10w-30) men det eneste jeg lige kan finde er sådan nogle moderne olie’er.
Hvis jeg finder nogle klassik olie’er hedder de bare SAE 30, men er det ikke det man hælder på plæneklipperen?

Mvh Brian

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 4 dage siden #2 af 749
Sae 30 er en monograde olie man bruger på rigtig gamle biler ....og plæneklippere :-)
Du skal søge efter 15w-40 classic som er en lidt tyndere olie og oftest en mineralsk olie som det skal være.
Mvh Tommy

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 3 dage siden #3 af 2712
Hej Brian,

Husk der skal være Zink additiv i olien hvis din motor har flade løftere også kaldet flat tappet.

MVH Kim

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 2 dage siden #4 af 162
Vedr. zink additiv...
Det gælder ikke almindelige motorer, som ikke er trimmet ud over det normale...
Zink additiv beskytter især ved højt ventilfjedertryk, som der typisk er ved performance knastaksler.
Kører du rulleknast er der ingen problemer med ny olie what-so-ever.
Prøv selv at google...

35 år med samme 69'er MUSTANG

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 2 dage siden #5 af 2821
Den har fået en edelbrock performer knast og strammere/kraftigere fjedere, ellers nyrenoveret org toppe med screw in studs.
Jeg vil mene at løfterne er rimelig flade, det er i hvertfald ikke rulleknast eller rullevippere.
Tror i man regne med at der er zink i classic og oldtimer olier når de kalder dem det?

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 2 dage siden #6 af 1359
Prøv at skrive ZDDP i søgefeltet og du vil se at emnet motorolie inkl tilsætning har været bragt adskillige gange før :)

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 1 dag siden #7 af 162

2821 skrev: Den har fået en edelbrock performer knast og strammere/kraftigere fjedere, ellers nyrenoveret org toppe med screw in studs.
Jeg vil mene at løfterne er rimelig flade, det er i hvertfald ikke rulleknast eller rullevippere.
Tror i man regne med at der er zink i classic og oldtimer olier når de kalder dem det?


Hvis du bruger oldtimerolie så kører det.

35 år med samme 69'er MUSTANG

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 1 dag siden #8 af 162

1359 skrev: Prøv at skrive ZDDP i søgefeltet og du vil se at emnet motorolie inkl tilsætning har været bragt adskillige gange før :)

Udemærket Per, men du får de svar som du vil hører. Objektiv info får du ved uafhængig søgen på nettet. ZDDP er en nødvendighed, læs om grænseværdier, så finder du svaret.

35 år med samme 69'er MUSTANG

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 1 dag siden #9 af 2821
Jeg fandt et indlæg, hvor der var en der havde talt med Castrol og fået oplyst at der var 1000 (zink (kan ikke huske betegnelsen) i deres 20w-50 classic.
Jeg har så set at Gulf’s 20w-50 classic har 2400 i, og så var den billiger :-) så den bestilte jeg, så det blev ikke i år at jeg fik prøvet en lidt tyndere olie..
Men jeg er blevet klogere på at der skal være zink i, ellers kunne jeg godt have fundet på at købe en tilfældig 20w-50.

Please Log på to join the conversation.