Toppe

6 år 1 måned siden #1 af 2151
Toppe er oprettet af 2151
Kan man få lavet alm. støbejernstoppe med stører ventiler som virker, lige så godt som alu. toppe og blive lige så gode ?
Er det nogen der har prøvet det ? Hvis hvad blev resultat ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #2 af 014
Besvaret af 014 på Toppe
Man kan godt sætte større ventiler i støbejernstoppe, afhængig af hvilke toppe der er tale om, men alutoppe er generelt bedre, fordi der over tid er opnået bedre viden om hvor stor betydning flowet i indsugning og udstødningen har. Det samme gælder vedr. forbrændingskammerets udformning. Der er også udviklet bedre måleudstyr til at måle på disse forhold og derved kan man i dag konstruere nogle topstykker som er bedre effektmæssigt og/eller brændstof økonomisk mæssigt end de toppe vores biler blev forsynet med da de blev fremstillet. Der er en række andre forhold også: Aluminium har en højere varmeledningsevne end støbejern, dvs opvarmning og afkølingen af alu-toppe sker hurtigere end støbejern. Dette giver dog ikke øget effekt, men motoren kommer alt andet lige hurtigere op i driftstemperatur med alutoppe på. Jeg kender ikke forklaringen, men det er kendt at man kan opnå et højere kompressionsforhold med alu toppe ift. støbejern. Vægten er lavere. Eneste ulempe er at alutoppe er mere sensible i tilfælde af overophedning. Alt andet lige er der en øget risiko for en sprunget toppakning end ved støbejernstoppe. Udvidelseskoffecienten for alu og støbejern er forskellig (motorblokken er af støbejern og den udvider sig og trækker sig mindre sammen end alu-toppene ved opvarmning og afkøling, kort fortalt, de to dele udvider sig og trækker sig sammen forskelligt og dette KAN give problemer ved overophedning f.eks. hvis vandpumpen svigter, eller andet i kølesystemet svigter). Endelig er der hærdede ventilsæder i alutoppe som betyder at man ikke behøver at bruge blyerstatning i benzinen. Man kan dog godt sætte hærdede ventilsæder i støbejernstoppe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #3 af 877
Besvaret af 877 på Toppe
Jeg syntes, at der fint kan bruges støbejerns toppe til at lave en rimelig frisk motor.
Brugte jern toppe kan findes med mange størrelser kammer så du kan opnå den kompression du ønsker, jern toppe tåler flere bank end alu. også er de jo også originale toppe, sat sammen med et rpm. indsug på en original motor kan den blive rigtig frisk.
Behold ventiler, skift fjedre, port toppe og indsug, monter en knast med højere løft og du har 300 friske heste på en 302.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 1 måned siden #4 af 2151
Besvaret af 2151 på Toppe
Hej Hans
Rart at høre at det kan gøres.
Hvad slags toppe kan anbefales ?
Er det kun indsug der skal portes ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #5 af 877
Besvaret af 877 på Toppe
Find dem som giver dig ca. 9,5 i kompression, læs på net for beregning.
Ja, toppe og indsug skal portes.
Jeg har GT40 toppe som kan ses i Pony Power 4 2015.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 1 måned siden #6 af 2243
Besvaret af 2243 på Toppe
Dejlig teknisk forklaring, Bjarne (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen