Justering af 289 motor/tænding

Mere
4 måneder 2 uger siden #1 af 2121
Hej.Er der nogen der kender en i nærheden af vejle der kan justere tænding på en 289"

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 2 uger siden #2 af 515
Ethvert værksted med en tændingspistol kan klare en grundjustering. Hvis du vil have den til at yde max skal du overveje en specialist med rullefelt, og måske opdatering/opgradering af dit tændingssystem og karburator for at opnå optimal ydelse fra motoren.
Er din motor med standard setup og du ikke skal køre race kan du let selv klare det med en tændingspistol. Der er masser af youtube videoer som viser hvad du skal gøre (søg Ford Mustang 289 timing). Her er specs. som siger 6 grd. i grundindstilling www.mustang-s.com/years/1966/1966_engine_289.htm

Mange motorer er dog ikke standard med anden knastaksel, anden karburator, elektronisk tænding osv. Grundindstillingen kan dog stadig bruges med ikke med optimalt resultat. Du kan prøve dig frem efter grundindstilling. Start med 6 grd. (for 289 C kode) og kør en tur. Er den sløv så gi den 2 grd mere og kør igen. Hold Hele tiden øje med (dvs brug ørerne) om der komme "knasende" mislyde ved acceleration som betyde tændingsbanken. Det må den ikke!! - så skal du 2 grd tilbage.

THansen, Biltema og andre har tændingspistol til få penge og så er du klar til at gå igang. Marker de 6 grd på svinghjulet med hvidt kridt, rette lak eller lign. Gør godt rent først så timingmærkerne er tydelige.

Allerførst, noter og marker indstillingen af din stømfordeler så du kan vende tilbage til start position. Snup nogle fotos af det hele inden du går igang.

Pøj pøj :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 2 uger siden #3 af 2121
Tak for hjælpen,jeg køber en tændingspistol og gør det selv

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 1 uge siden #4 af 3037
Køb en tændingspistol med avancering, det koster ikke meget ekstra og spar dig selv noget besvær. Plug vakum af og check at du kan se 0 grader mærket.

Det du er interesseret i er en total timing omkring 34 grader BTDC ved X antal omdrejninger. Det vil sige at du giver bilen omdrejninger og noterer dig, hvornår avanceringen stopper. Det er her den skal være omkring 34 grader. Plug vakuum til og hvis den ikke kan starte der, så er du nødt til at stille den et par grader tilbage og se hvornår den er glad igen.

2 grader af gangen så kommer du til at bruge mange dage på at ramme noget fornuftigt.

Check din avanceringskurve efter dette, altså hvornår du lander på dine 34 grader, skulle gerne være mellem 25-3500 omdrejninger, ellers skal du have sat nogle lidt løsere fjedre i din strømfordeler.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 1 uge siden #5 af 3037
Og ja hvis den er helt standard og det er fint nok, så skal den vel bare have de før omtalte 6 grader.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 1 uge siden #6 af 2151
Hej, kør bilen til et værksted der har rullefelt og få det optimale ud af motoren, det gjorde jeg og fik 21 HK mere, de penge er godt givet ud

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 1 uge siden #7 af 2121
Hej, er der nogen der kan anbefale et værksted i nærheden af vejle/horsens

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 måneder 6 dage siden #8 af 037
Bare lige til info en 289 cui skal have 8 grader fortænding.
Brian Stoltze B.S.Auto.

ps. husk at tjekke at du ikke har slør i din forkammerkæde.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.