Værktøj til "Topstykke-bagende-frostprop" (den ende der vender ind mod kabinen.

Mere
5 år 8 måneder siden #1 af 2780
Hej Alle

Da vi nu er 2 som lige står med problemet at få "banket" en ny frostprop i et topstykke, der peget ind mod kabinen. (10-15 cm plads) vil jeg lige høre om der er nogle af jer andre der har udviklet et stykke værktøj som kan løse opgaven?

Jeg vil rigtig gerne være fri for at demontere topstykke "bare" for at skifte en prop.

Jeg tænker noget med et beslag der bliver holdt fra forenden af "toppen" til bagenden af "toppen" vha. et par genvindstænger og så et beslag i hver ende.
Det skal så være muligt vha. en stor bolt at spænde (trykke/presse) den nye frostprop i hullet.

Det kunne være fedt hvis der var.
Alternativt kunne jeg godt bruge en i midtjylland, der har en motor eller topstykke til stå "ude", så jeg kan tage mål til den plade hvor den store bolt skal gå igennem.

Mvh Jeppe
Horsens

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #2 af 3037
Jamen det her er min garage lige nu. En 302, der er ved at komme under kniven. Du er velkommen i det århusianske, hvis det har interesse.
Mvh.
Janus
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #3 af 2780
Hej Janus

Kan du ikke sende din adresse? Enten som privat besked, eller sms.
Mvh Jeppe
51 56 86 79

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #4 af 2188
Hej har fået mine skiftet ved en lokal der er vant til, at skifte dem i bådmotor. Han svejsede en gevind stang på den gamle prop, så den ikke faldt ind i topstykket. Han pressede den nye ind med et beslag han selv havde fabrikeret. Det blev klaret nedefra , han tog udstødningen af så er der var mere plads.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #5 af 499
Måske det ikke er så dumt at pille toppen af, så kan man få renset i bund, skyllet motoren godt igennem.
Man burde måske tænke over hvorfor den er rustet op, mon ikke det har noget at gøre med at man har glemt at skifte kølervæske så det ikke virker mere og tingene begynder at ruste. Hvordan ser resten af motoren så ud indeni, mon ikke den er fuld af slam som gør at motoren ikke kan komme af med varmen hurtigt nok, og sikkert også rustskaller som heller ikke gør noget godt for resten af kølingen af motoren.

Jeg ville tage motoren ud, spule motoren igennem gerne med varmt vand, efter alle propper er pillet ud (husk også de to gevind propper der er lavet til at hælde vandet af blokken, kan med fordel udskiftes med en lille hane) og vandpumpen også er af og termostaten. Du vil ikke tro dine egne øjne hvor meget skidt der er. Derefter i med nye propper måske en ny vandpumpe og termostat (det er en sliddel), og når den er samlet så husk 50/50 kølervæske. Og skift det hvert andet år i fremtiden, det er en del af at vedligeholde sin bil og lave service.
Når du har gjort alt dette rigtigt vil du have en bil som køler så godt at du griner af dem som snakker om alu-køler, fordi bilen bliver varm.

Håber dette kan få folk til at tænke over hvorfor div. fejl kommer på vores biler, der er altid en grund. Og det er der hvor man skal sætte ind, ellers er det bare symptom behandling, og det er der alt for meget af i vores hobby.
Forsat god sommer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #6 af 2188
Har fået min bil hjem fra USA uden kølevæske har kører 50/50 siden

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #7 af 2780
Så har jeg en løsning på problemet.

Jeg tog udstødningen af så man kan komme til nedefra.
Den gamle prop var næsten umulig at få ud, men det lykkedes til sidst.



Den nye prop (1½") blev presset med et stykke fladjern som jeg borede huller i, som passer i de gevind der er ind i topstykket.
For at presse proppen helt ind, lavede jeg en dorn som kunne hjælpe.







Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #8 af 2188

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen