Gearing

Mere
1 måned 2 uger siden #1 af 3241
Gearing er oprettet af 3241
Hej, har en 70er conv. med 2,75 gearing uden spær. Vil godt have den gjort lidt kvikkere .
Er lidt i tvivl om hvilken gearing vil passe bedst, hælder lidt til 3,55 med spær, men ved ikke helt
om den er for lav?
Ønske: den skal kunne trække lakridser på tør vej og stadig være til at køre i på cruise.
Motor 302 med formentlig 280-300 Hk og der bliver isat stall converter 2000-2200 .

Allan-Lund

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 2 uger siden #2 af 877
Besvaret af 877 på Gearing
Hey Allan.

Jeg køre med 3,0:1 & 3,55:1 samt 3,8:1 gearing, jeg foretrækker 3,55:1 som en all around gearing der giver fart ud af hullet, men den er også god til at køre almindeligt med, med mine 26" hjul køre jeg 80 til 90 km/timer med 2800 omdr.
Der findes også 3,25:1 som en del syntes er mere passende.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden - 1 måned 1 uge siden #3 af 611
Besvaret af 611 på Gearing
Enig med Hans. Jeg skiftede fra 3.25 til 3.55 og det er det bedste jeg længe har gjort, giver noget mere skub og alligevel behagelig ved 130 på motorvejen :) Men jeg kører også manuel gear og en motor der ikke har noget imod lidt rpm. Og også her - flere jeg har talt med (som kører aut. gear) foretrækker 3.25 eller endda endnu mindre ratio.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden - 1 måned 1 uge siden #4 af 1861
Besvaret af 1861 på Gearing
Jeg kører med 3,55 og C4 aut.gear på min 68'er - og det er helt klart bedst inden for byskiltet, hvor jeg mest opholder mig.
Er man til længere ture på landevej/motorvej, er det i mine øjne et bedre kompromis med 3,25.

Der er en del teori omkring gearing, men matematikken siger at der fra 2,75 til 3,55 er en 29% forøgelse, dvs. 29% højere omdr. ved 80 på landevejen, og jeg kan efter mit skift fra 2,75 til 3,55 bekræfte at benzinforbruget på 351'eren også forøges med mindst samme %.
Jeg har ikke målt om den er 29% hurtigere ude af lyskrydset, men det føles sådan :woohoo: Og når jeg er kommet over krydset sidder jeg og venter på at den skifter til 3. gear (Hvilket aldrig sker, for den kører allerede i 3. :sick: )

Vær også opmærksom på at speedometeret er fuldstændig ligeglad med hvad du laver på bagtøjet, så der går lidt kuk i din speedometervisning når du skifter gearing i bagtøjet.

Jeg har valgt at leve med det, ellers skal der skiftes størrelse på de plastictandhjul der sidder i aut.gear-gearkassen, for at re-etablere den korrekte speedometervisning. Der findes beregnere på nettet så man kan pejle sig ind på antal tænder, feks her: www.classic-cougar.com/tools/speedocalc/speedocalc.php# - men igen, det er ikke engang sikkert du ka få det tandhjul der skal bruges for at få korrekt visning igen !

Jeg nævner det bare, for at det ikke kommer som et uventet skår i glæden over det nye bagtøj : Det kan jo være at du, Allan, pludselig får brug for at kigge på (et korrekt) speedometer, når du har fået en hurtigere bil !

Hej fra Claus

Armen i karmen !

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #5 af 037
Besvaret af 037 på Gearing
Hvad med en 3.80 gear og så sæt en gearvendor på din gearkasse som giver dig et 4. gear

de gearvendor jeg har på et par af mine biler sætter rpm ned med ca 800 rpm i 4 gear.
kan også sættes på manuel gearkasser
mvh. Brian Stoltze B.S.Auto

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #6 af 162
Besvaret af 162 på Gearing
det virker BS...
iøvrigt så er forskellen fra 14" til 15" fælge, stort set det samme, som forskellen fra 3:00 og 3:25,
hvis man kører med samme størrelse dæk/profil fx. 245/60-14 og 245/60-15 :-)

35 år med samme 69'er MUSTANG

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #7 af 2243
Besvaret af 2243 på Gearing

611 skrev: Enig med Hans. Jeg skiftede fra 3.25 til 3.55 og det er det bedste jeg længe har gjort, giver noget mere skub og alligevel behagelig ved 130 på motorvejen :) Men jeg kører også manuel gear og en motor der ikke har noget imod lidt rpm. Og også her - flere jeg har talt med (som kører aut. gear) foretrækker 3.25 eller endda endnu mindre ratio.



Tjah, JEG kører med 3.70 - men har så også manuel TKO 600, hvor 5. har en udveksling på 0.64 - så omkring 2100 o/min ved 110 km/t, dejligt afslappende :biggrin: (y) OG! den rykker hehehe ...

'nuff said

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #8 af 3241
Besvaret af 3241 på Gearing
Hej Brian, det er helt sikker den optimale løsning, men helt sikkert også ret dyrt, hvad er ca pris på en gearvendor i DK?

Allan-Lund

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #9 af 3241
Besvaret af 3241 på Gearing
Hej Claus, hvad hjul str. køre du på, for forskellen på 26 og 27 svare til 0,15 på gearing, Der er jo også en 3,40 gearing
som så vil svare til en 3,25 på mine 27". Ang. speedometer har min transmission spist 2 plastic tandhjul, selv om jeg også har sat nyt kabel på, gode ideer er velkomne.
Allan

Allan-Lund

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #10 af 037
Besvaret af 037 på Gearing
Hej Allan
En gearvendor koster 17900,00kr + Moms til en C-4
det er incl. nedkortning af din cardan + afbalangsering og malet sort
Time forbrug ca. 7 timer.
Brian Stoltze.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #11 af 1861
Besvaret af 1861 på Gearing
Hej Allan,
jeg kører med de originale 14" fælge som 68'eren er født med.

Jeg må indrømme at jeg ikke lige helt forstår dine dækstørrelser når du skriver 26 og 27 tommer, hjælp mig lige med at blive lidt klogere her...

Hej fra Claus

Armen i karmen !

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden - 1 måned 1 uge siden #12 af 921
Besvaret af 921 på Gearing
Ja det er en meget mærkelig tråd med en masse indforståede data. Jeg gætter på at 26" og 27" er hjuldiameter i tommer. Og gætter på at når Brian kører 800 omdrejninger så er det ikke hele tiden, men ved 100 km/t. i topgear ???
Og hvis man skal have mindre gearing ved hjælp af fælg skift, så skal man bruge mindre fælg størrelse for at komme hurtigere ud af hullet!!

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden - 1 måned 1 uge siden #13 af 1861
Besvaret af 1861 på Gearing
Ja Bent, det var også min tanke mht. dækstørrelsen på 26/27 tommer.

BS skriver ikke at han kører med 800 rpm - der står faktisk at han reducerer rpm med 800 i 4 gear, så det forstår selv jeg !

I teorien enig med dig ang. en mindre fælg, men i praksis ser sådan en Mustang sgu lidt fesen ud med 10 tommer hjul :silly:

Hej fra Claus

Armen i karmen !

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 måned 1 uge siden #14 af 921
Besvaret af 921 på Gearing
Hov der fik jeg læst forkert på Brians indlæg. Beklager.

Ja det vil se rigtig sjovt ud med 10 tommer hjul. Jeg har en med 13" og 215/50, de er ekstremt små, så den skulle kunne komme rigtig hurtigt afsted. Men, nej der kommer bare endnu mere hjulspind!! Og så sker der lige en sænkning af bilen samtidig på ca. 1", så den er helt nede på maven.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
3 uger 2 dage siden - 3 uger 2 dage siden #15 af 611
Besvaret af 611 på Gearing
Det tager 5 min at skifte tandhjul på speedokablet til gearkassen, og de kan sagtens fåes i intervaller så speedoet kommer til at passe bedre end på en ny bil. Problemet er mere hvis tandhjulet inde i gearkassen er slidt eller forkert - som det ofte sker. Så æder den tandhjulet på speedokablet. Tandhjulet i gearkassen er noget mere bøvlet at skifte, men kan nu sagtens gøres.
NPD har alle tandhjul, så mon ikke der kan hentes et hos bla Trimo for småpenge ...

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 uge 4 timer siden #16 af 499
Besvaret af 499 på Gearing
Hvorfor ikke tænke den anden vej, hvor trækker din motor bedst, og ved hvilke omdrejninger, altså max moment.

Det er der du helst skal være når du har brug for det, og der er andet som spiller ind, f.eks din tændingskurve hvornår er den færdig med at lave advance uden vacuum. Det er der hvor din motor virker bedst, og der motoren skal være når du har brug for det, og det bestemmer din stallspeed converter og din gearing.

Det jeg prøver at fortælle er hvis det hele ikke passer sammen, for du ikke det ud af det som du ønsker. Jeg har set folk sælge deres bil fordi det ikke passer sammen, det hele handler om at få mest ud af den motor man har, og det gør man kun hvis det hele passer sammen, det er svært men det er til og giver rigtig køreglæde når det sker.
Og modsat kan det ødelægge selv den fedeste motor hvis det ikke passer sammen.

Så lav en plan for hvad man vil med bilen og hvad man bruger den til 98% af tiden, bygger man bilen til de sidste 2% af tiden, er man jo aldrig rigtig glad for bilen. Og hold jer til den plan så længe man har bilen, eller til man vil køre standart igen. Skift aldrig en del ud hvis den ikke passer til ens plan og gør bilen bedre.
Nøj hvor har jeg set det gå galt, alt for mange gange, husk det koster det samme at tune bilen forkert som rigtigt, hvorfor så ikke gøre det rigtigt første gang.
Bare et godt råd, tænk det hele sammen og bliv rigtigt glad for bilen.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
4 dage 14 timer siden #17 af 2151
Besvaret af 2151 på Gearing
Jeg vil give dig ret Peter, når det så er sagt. Kunne jeg godt bruge et eksempel, da det du skriver er for mig teori.
Jeg mangler nogle fakta noget at forholde mig til, noget at arbejde videre med i den praktiske verden.
Er det muligt ?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.