Gearing
Er lidt i tvivl om hvilken gearing vil passe bedst, hælder lidt til 3,55 med spær, men ved ikke helt
om den er for lav?
Ønske: den skal kunne trække lakridser på tør vej og stadig være til at køre i på cruise.
Motor 302 med formentlig 280-300 Hk og der bliver isat stall converter 2000-2200 .
Allan-Lund
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg køre med 3,0:1 & 3,55:1 samt 3,8:1 gearing, jeg foretrækker 3,55:1 som en all around gearing der giver fart ud af hullet, men den er også god til at køre almindeligt med, med mine 26" hjul køre jeg 80 til 90 km/timer med 2800 omdr.
Der findes også 3,25:1 som en del syntes er mere passende.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Er man til længere ture på landevej/motorvej, er det i mine øjne et bedre kompromis med 3,25.
Der er en del teori omkring gearing, men matematikken siger at der fra 2,75 til 3,55 er en 29% forøgelse, dvs. 29% højere omdr. ved 80 på landevejen, og jeg kan efter mit skift fra 2,75 til 3,55 bekræfte at benzinforbruget på 351'eren også forøges med mindst samme %.
Jeg har ikke målt om den er 29% hurtigere ude af lyskrydset, men det føles sådan


Vær også opmærksom på at speedometeret er fuldstændig ligeglad med hvad du laver på bagtøjet, så der går lidt kuk i din speedometervisning når du skifter gearing i bagtøjet.
Jeg har valgt at leve med det, ellers skal der skiftes størrelse på de plastictandhjul der sidder i aut.gear-gearkassen, for at re-etablere den korrekte speedometervisning. Der findes beregnere på nettet så man kan pejle sig ind på antal tænder, feks her: www.classic-cougar.com/tools/speedocalc/speedocalc.php# - men igen, det er ikke engang sikkert du ka få det tandhjul der skal bruges for at få korrekt visning igen !
Jeg nævner det bare, for at det ikke kommer som et uventet skår i glæden over det nye bagtøj : Det kan jo være at du, Allan, pludselig får brug for at kigge på (et korrekt) speedometer, når du har fået en hurtigere bil !
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
iøvrigt så er forskellen fra 14" til 15" fælge, stort set det samme, som forskellen fra 3:00 og 3:25,
hvis man kører med samme størrelse dæk/profil fx. 245/60-14 og 245/60-15

41 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
-
- Gæst
-
Enig med Hans. Jeg skiftede fra 3.25 til 3.55 og det er det bedste jeg længe har gjort, giver noget mere skub og alligevel behagelig ved 130 på motorvejen
Men jeg kører også manuel gear og en motor der ikke har noget imod lidt rpm. Og også her - flere jeg har talt med (som kører aut. gear) foretrækker 3.25 eller endda endnu mindre ratio.
Tjah, JEG kører med 3.70 - men har så også manuel TKO 600, hvor 5. har en udveksling på 0.64 - så omkring 2100 o/min ved 110 km/t, dejligt afslappende


Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
som så vil svare til en 3,25 på mine 27". Ang. speedometer har min transmission spist 2 plastic tandhjul, selv om jeg også har sat nyt kabel på, gode ideer er velkomne.
Allan
Allan-Lund
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
jeg kører med de originale 14" fælge som 68'eren er født med.
Jeg må indrømme at jeg ikke lige helt forstår dine dækstørrelser når du skriver 26 og 27 tommer, hjælp mig lige med at blive lidt klogere her...
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og hvis man skal have mindre gearing ved hjælp af fælg skift, så skal man bruge mindre fælg størrelse for at komme hurtigere ud af hullet!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
BS skriver ikke at han kører med 800 rpm - der står faktisk at han reducerer rpm med 800 i 4 gear, så det forstår selv jeg !
I teorien enig med dig ang. en mindre fælg, men i praksis ser sådan en Mustang sgu lidt fesen ud med 10 tommer hjul

Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja det vil se rigtig sjovt ud med 10 tommer hjul. Jeg har en med 13" og 215/50, de er ekstremt små, så den skulle kunne komme rigtig hurtigt afsted. Men, nej der kommer bare endnu mere hjulspind!! Og så sker der lige en sænkning af bilen samtidig på ca. 1", så den er helt nede på maven.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
NPD har alle tandhjul, så mon ikke der kan hentes et hos bla Trimo for småpenge ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er der du helst skal være når du har brug for det, og der er andet som spiller ind, f.eks din tændingskurve hvornår er den færdig med at lave advance uden vacuum. Det er der hvor din motor virker bedst, og der motoren skal være når du har brug for det, og det bestemmer din stallspeed converter og din gearing.
Det jeg prøver at fortælle er hvis det hele ikke passer sammen, for du ikke det ud af det som du ønsker. Jeg har set folk sælge deres bil fordi det ikke passer sammen, det hele handler om at få mest ud af den motor man har, og det gør man kun hvis det hele passer sammen, det er svært men det er til og giver rigtig køreglæde når det sker.
Og modsat kan det ødelægge selv den fedeste motor hvis det ikke passer sammen.
Så lav en plan for hvad man vil med bilen og hvad man bruger den til 98% af tiden, bygger man bilen til de sidste 2% af tiden, er man jo aldrig rigtig glad for bilen. Og hold jer til den plan så længe man har bilen, eller til man vil køre standart igen. Skift aldrig en del ud hvis den ikke passer til ens plan og gør bilen bedre.
Nøj hvor har jeg set det gå galt, alt for mange gange, husk det koster det samme at tune bilen forkert som rigtigt, hvorfor så ikke gøre det rigtigt første gang.
Bare et godt råd, tænk det hele sammen og bliv rigtigt glad for bilen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2151)
-
- Gæst
-
Jeg mangler nogle fakta noget at forholde mig til, noget at arbejde videre med i den praktiske verden.
Er det muligt ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen