Hej Martin, der findes nok ingen rigtige svar på dine spørgsmål. Det handler nok mere om hvad man synes og føler. Jeg vil gerne give mit bud på dine spørgsmål.
Jeg er begyndt at kigge lidt på disse fantastiske klassiske biler og har en sanseløs lyst til er anskaffe mig en. Inden noget yderligere fortages vil jeg gerne vide mere omkring nogle generelle ting. Bare for at se om der bare er lidt fornuft bag købet, foruden glæden selvfølgelig.
Tror ikke at fornuft og veteranbil skal siges i samme sætning - det handler om passion for de fleste
De danske regler omkring veteran biler og registreringsafgiften. Er der registreringsafgift, hvis jeg fik en fragtet fra staterne?
Ja, der er registreringsafgift. Det er dog normalt et mindre beløb
Er der en direkte relation til størrelsen af motoren og forbruget af brændstof? Hvor langt går disse biler typisk på literen?
Brændstoføkonomi er ikke noget vi interesserer os for i Mustangklubben, men motorstørrelse, graden af tuning og slutgearingen har blandt andet indflydelse på brændstof. Mon ikke de går mellem 2 og 7 km/l
Kan de udelukkende kun bruges om sommeren? Er det "for meget" at bruge sådan en bil til hverdag, hvis man ikke skal køre så langt dagligt?
Du kan nok ikke forvente at bevare en veteranbil, hvis den bruges hele året. Veteransynede biler må ikke bruges som hverdagsbiler, da man kun betaler 1/4 vægtafgift og kun kører til syn hvert 8. år
hvordan ligger landet omkring nye bildele i en af klassikerne - er det totalt uacceptabelt af smide en ny motor i? Må dækkene gerne skiftes - hvortil går grænsen?
Der er to skoler, nogen der bygger bilerne moderne (restmod), og dem der holder bilerne originale eller tæt på - hvad der er rigtigt og forkert er et åbent spørgsmål. Staten sætter rammerne for hvad der er muligt....bilen skal jo fortsat synes for at køre lovligt på vejen.
Hvis jeg allerede nu er besat af shelby GT 500, hvilke andre ligende modeller burde jeg så også undersøge nærmere?
Shelby GT 500 er en flot bil og sjælden bil, men den koster MANGE penge. Regn med at den koster omkring 1.000.000 kroner eller mere, hvis du kan finde en til salg.
Kig på modellerne Hard Top, Fastback/Sportsroof eller Convertible
Designet ændrer sig i de forskellige årgange: 1. model 1965-1966 / 2. model 1967 - 1968 / 3. model 1969 - 1970 / 4. model 1971 - 1973
Den klassiske Shelby GT 500 er baseret på 67-68 fastback modellen
Er de overhovedet gode at køre?
Det er en anderledes oplevelse at køre en 40-50 år gammel amerikanerbil ...... men det er vist ikke fornuftigt
Mvh
Bernd