OPFØLGNING: på vinterens gør det selv motorprojekt

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #1 af 1731
Så er det vist tid til at gøre status på sidste vinterens strabadser.
For dem der ikke ved hvad det er kan læse den gamle tråd igennem.

www.mustangklubben.dk/index.php/forum/op...t-selv-motor-projekt

Efter at have kørt et par tusind kilometer hen over sommeren, med en karburator, og tænding der ikke helt var på plads, blev der bestilt tid ved Reime Dynatesting i Nordjylland.
Klokken 07 i morges dampede jeg så afsted mod Randers, og ud på E45. lagde den på ca 70mph 2500rpm (morfar gearing) og alt så godt ud. Vandtemp på 160F olietryk på 40psi Det eneste instrument der opførte sig (u)normalt var tankmåleren :P
Da jeg ankom til Limfjords tunnelen , måtte vinduet lige rulles ned, og leges lidt med gassen :biggrin:

Jeg ankom til Reime efter 2½ times kørsel og han gik straks i gang med at montere udstyr, og første test blev udført for at se hvor vi var henne. Og det var nu ikke så tosset endda. efter lidt tændings justeren og test, blev der besluttet at skifte power valven i karben fra en 65 til 58 (mener jeg) og det gav lidt forbedringer.
Nu var problemet lidt at den lavede fuld avancering i tændingen ved 3700rpm, lige i overkanten. i med nogen nye fjedre i strømfordeleren og fuld avancering blev sænket til 2400rpm meget bedre.

Ved de sidste tests blev den kørt op til 6000rpm, og hold nu kæft den larme/lyder godt :biggrin: det ikke så tit man står ved siden af og høre sin egen bil.

Men resultatet blev 150HK målt på baghjulene, måske ikke imponerende, men det drejer sig også om hvordan den levere dem :P Jeg kan desværre ikke huske momentet og ved hvilke rpm den ydede mest. Jeg får data tilsendt senere.
Jeg skal da indrømme at jeg havde håbet på lidt mere, men dette er jo også old school tuning

en helt fantastisk dag i det nordjyske, kan varmt anbefale at køre op til Reime, en virkelig hyggelig fyr, der er klar til en lille sludder.

Fik desværre ikke testet den ordentligt på vej hjem, da det regnede for sindssygt :( så venter lige på tørre veje til road test :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #2 af 1731
Ville gerne ligge et stykke video ind, men den nye side understøtter ikke MPEG filer :( :(

Så må nøjes med et billede.


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #3 af 2193
Jeg ved du havde håbet på mere, men mon ikke når vejene tørrer op, så er den måske sjov nok. Jeg er stadig imponeret over din ihærdighed. (y)

Ps lav evt en youtube konto via facebook og så smid filmen på. Derefter kan du linke til den.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #4 af 1731
Altså Johnny, jeg er ikke it ekspert :P Men ellers se min fjæs profil

www.facebook.com/rene.andersen.507

ved ikke om man kan det her :huh:

Jeg havde overhovedet ikke regnet med at jeg fik 300HK ved min ombygning, meeeen lidt mere havde da ikke gjort noget.
og de 150HK på hjulene, mon ikke det er tæt på 200HK på motoren B) men har da fået lidt anbefalinger med hjem.

Nu er min motor jo næsten en kopi af en 1962 AC Cobra motor som ydede 260HK også kaldet XHP-260
De største forskelle er at den havde 9.2:1 i kompression og nogen gevaldige store ventiler toppene Standard skulle min have 8,8:1 i kompression. Og det har noget at sige.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #5 af 2519
Jeg synes det er et fedt vinterprojekt (y) Det giver mig inspiration til, hvad der på et tidspunkt skal ske med min egen.

"OLD SCHOOL STYLE" - den rigtige måde at gøre det på :biggrin:

Håber vi ses derude engang mere i år.
Bernd

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #6 af 1731

2519 skrev:
"OLD SCHOOL STYLE" - den rigtige måde at gøre det på :biggrin:



Helt enig :) men ABSOLUT ikke den nemmeste :sick: og ikke der man får flest hk for pengene. Men man får lov til at skille sig ud i flokken :P og mange tænker sikkert at man har en skrue løs. man kan jo bare købe et Edelbrock top end kit for 20-25 kilo og få 100-150hk, nemt ikke :blink:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #7 af 2243

1731 skrev: Ville gerne ligge et stykke video ind, men den nye side understøtter ikke MPEG filer :( :(

Så må nøjes med et billede.


René, som jeg skrev tidligere på den gamle hjemmeside, er det total Hot Rod, du har gang i. Lad være med at fokusere på baghjulsponyer, fokuser i stedet på momentet - og ved hvilke o/min, det er tilstede. Moment = acceleration, Hestekræfter = topfart, bare for at forenkle disse begreber :)

Det er et fantastisk projekt, du har kæmpet med der, og jeg håber det er endt til din fulde tilfredshed.

Når folk spørger om, hvor mange Hk min "hund" har, må jeg trække på skulderen og gætte lidt. Hvorfor er folk så besatte af Hk, når det egentlig er momentet, der skyder kuglen ud af slangebøssen? Men når jeg fortæller om 0-100 tiden, er de fleste alligevel imponerede :silly: :biggrin:

Nåja, jeg glemte lige: Upload din video på Youtube eller lignende videohosts, så kan du putte det ind her.


'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #8 af 1731

2243 skrev:

1731 skrev: Ville gerne ligge et stykke video ind, men den nye side understøtter ikke MPEG filer :( :(

Så må nøjes med et billede.


Nåja, jeg glemte lige: Upload din video på Youtube eller lignende videohosts, så kan du putte det ind her.



Tak skal du have Terkel, ja det er Hot Rod når det er bedst :)

Jeg vil prøve det der youtupe upload haløj.......... men kan det virkelig være rigtigt her i 2013 at man ikke kan med en Mpeg fil, på den her side :angry:
Alle mine videoer fra telefonen duer ikke, da microfonen ikke kan håndtere larmen :P så jeg har kun 1 stykke video fra mit digitale kamera.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #9 af 1114
Hej Rene, jeg var der også her i sommer, blev også lidt skuffet, der var dog stadig noget der skulle rettes, men der var ikke mere tid, vi skulle jo tilbage til Øster Hurup igen

Im old enough to know better. but young enough to do it anyway.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #10 af 2519

1731 skrev:
......og mange tænker sikkert at man har en skrue løs...


.....og det har man måske også - hvem ved :silly:

Hvad årgang er de "nye/gamle" toppe, som du har monteret egentlig?

Ses BBB

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #11 af 1731
Hej Bernd

Jeg har brugt 1965 289 toppe. Der sad faktisk 1966 289 toppe på den.
Grunden til at det er 65 toppe er at fra 66 - 68 er rocker armen af typen "rail rockers" og de er ikke så glad for høje omdrejninger, så skal de monteres med guideplates til at styre pushroden.

Jeg har så skiftet de pressed in studs, med screw in studs. Der anbefales ikke at køre over 6200 rpm med pressen in studs.Nå ja og hvor tit gør jeg så lige det :P HIPO toppe har også screw in studs og det er dem jeg har "efterlignet"


Det er en rail rocker til venstre, den har et spor hvor den styre på ventil fjedre
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #12 af 1731
Et billede af en af mine toppe, hvor man kan se screw in studsen og her er de monteret med de svine dyre NOS 1969 boss replacement valve springs, jeg fandt ved en samler i USA. De normale HIPO springs passede ikke godt nok (lang historie)



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #13 af 1731

1114 skrev: Hej Rene, jeg var der også her i sommer, blev også lidt skuffet, der var dog stadig noget der skulle rettes, men der var ikke mere tid, vi skulle jo tilbage til Øster Hurup igen



Hej Peter
Ja jeg har set et stykke video af dit besøg ved Reime dynatesting (y) Der "lyder" det nu som om den godt kan lidt :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #14 af 2519
Tak Renè, så må dine toppe have 54,5 cc brændkammer. En hel del mindre end mine, der skulle have 63 cc, og som naturligvis også har "railrockers" :-/

Er sikker på at jeg vil forsætte med jerntoppe, men der er stadig lidt at tænke over. Måske skulle jeg så småt begynde at se efter 65-66 toppe, som er født uden railrockers, og som naturligt også giver lidt bedre kompressionsforhold...

Havde dog alligevel tænkt mig at fortsætte med hydrauliske løftere, og derfor undgå de helt høje omdrejninger. Alligevel er det nu spændende at undersøge mulighederne.

God aften
Bernd

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #15 af 1731
Nemlig det er 54cc kammer. 65 toppe er efterhånden svære at finde, så der skal søges lidt.

Du kunne jo også gå den anden vej og finde et par gode 351 toppe, så får du nemlig nogen gode store ventiler. Minusset er jo at din kompression bliver endnu værre, med et store kammer, men det kan jo løses ved at plane toppene.
Det var også praksis i de good old dayes
Mener faktisk at Martin (formanden) har 351 toppe på hans 302

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #16 af 2233
Lige et lille spørgsmål her fra sidelinjen :woohoo: ,,,,,,,,Er der nogle 351 årgange der er bedre en andre ??

1731 skrev:
Du kunne jo også gå den anden vej og finde et par gode 351 toppe, så får du nemlig nogen gode store ventiler. Minusset er jo at din kompression bliver endnu værre, med et store kammer, men det kan jo løses ved at plane toppene.

Mener faktisk at Martin (formanden) har 351 toppe på hans 302

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #17 af 1731

2233 skrev: Lige et lille spørgsmål her fra sidelinjen :woohoo: ,,,,,,,,Er der nogle 351 årgange der er bedre en andre ??

1731 skrev:
Du kunne jo også gå den anden vej og finde et par gode 351 toppe, så får du nemlig nogen gode store ventiler. Minusset er jo at din kompression bliver endnu værre, med et store kammer, men det kan jo løses ved at plane toppene.

Mener faktisk at Martin (formanden) har 351 toppe på hans 302



Ja jeg skulle mene det tidlige årgange 351w 69-71 skulle være de bedste, da de har et "lille" kammer på ca 60cc


www.mustangandfords.com/techarticles/eng...swap_it/viewall.html



Så Bernd find du dig bare et par gode 351 toppe :biggrin: :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #18 af 499
Alle tuner da på den gode gamle måde, det eneste det handler om er om man bruger org dele eller efter marked dele. Tilbage i 60erne brugte man da også alu toppe osv, om det er jern eller alu- toppe er et lige fordi det er de samme ting man gør ved toppene. I dag bruger man en computter til at lave et topstykke med, hvilket jo i store træk bare gør at de topstykker man køber i dag er helt ens og yder det samme. De bedste motor tunere i 60erne kunne jo lave lige så mange kræfter i en motor som man kan i dag, dengang var det måske kun 2 toppe ud af 100 som var perfekte, men i dag vil det være tæt på alle 100 toppe som er super gode, så det er blivet meget nemmere at tune men det er stadig de samme ting man gør i dag som dengang.
Man ser ikke en 289er i dag der yder mere end 380-450 hk som de bedste gjorde dengang, en 289er med de kræfter i dag med nye dele ville bare holde længere og ikke lave mange flere kræfter. Uden at ændre kubik, som de faktisk også gjorde sig i dengang de havde bare ikke lige så mange valgmuligheder som i dag.
Til en motor som skal køre på vejen i DK, kan man godt lave et jern 289 topstykke som kan følge de bedste alu-toppe på markedet i dag. Det koster bare mere end et alu-topstykke vil koste.
Det jeg prøver på at fortælle er at alle tricks var opfundet i 60erne, så længe vi snakker en suge-motor med karburator. I dag kan man bare kontrolere bedre, f.eks med efi osv men det yder ikke mere end dengang.
God weekend.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #19 af 2243
Så sandt, Peter.
Men jeg er sq vild med Renès "Hot Rod" old school tuning (y) (y) (y)
Godt gået, Renè - jeg glæder mig til at møde dig og din dejlige bil :woohoo:

'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #20 af 1731
en lille update på projektet

Ja det har godt nok ikke noget med selve motoren at gøre, men i den anden ende af drivlinjen.
Efter flere har anbefalet, at jeg burde have en anden gearing i måsen af mustangen, blev et sådan bestilt. Så nu er det så kommet et 3.55 posi trac-loc spær bandit i Valgte at købe et komplet third member, så det var bare at pille min 3.00 morfar gearing ud og i med den nye.
Lettere sagt end gjort, for da jeg ingen lift har blev det hele gjort liggende på ryggen under bilen, lidt af en udfordring, men i kom den.

Så da vejene tørrede op, var det ud og få det kørt ind stille og roligt som forskrevet i de medfølgende papir.
Dagen efter var vejene stadig tørre så en længer tur på de små veje på landet skulle der til.
Og................... :) :P :ohmy: :sick: :woohoo: (y) :biggrin: hold nu k... den kan komme ud af starthullerne nu. Den var hurtig på omdrejninger før, men nu er i gale den ryger opad i en fart :biggrin:

Så nu passer mit motor setup, stall converter og gearing sammen. Så mangler jeg bare at få monteret et shift kit i gearkassen. Godt det bare ligger og venter på hylden.


Nyt og gammelt


Renoveret housing


Så er den på plads, kræver nok en tur til kiropraktoren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #21 af 2654
hej.
Hvor har du købt bagtøj klump, og hvad kostede det.
Jeg overvejer at skifte mit, da det støjer.
Har også overvejet at gå fra 3,0 til 3,25-3,5 med spær.
Mvh
Lars.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #22 af 162

1731 skrev: Nemlig det er 54cc kammer. 65 toppe er efterhånden svære at finde, så der skal søges lidt.

Du kunne jo også gå den anden vej og finde et par gode 351 toppe, så får du nemlig nogen gode store ventiler. Minusset er jo at din kompression bliver endnu værre, med et store kammer, men det kan jo løses ved at plane toppene.
Det var også praksis i de good old dayes
Mener faktisk at Martin (formanden) har 351 toppe på hans 302


Ifølge Ford giver 351W (69-70) toppe 35 HK, over et sæt alm.289/302 toppe :woohoo:

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #23 af 1731

2654 skrev: hej.
Hvor har du købt bagtøj klump, og hvad kostede det.
Jeg overvejer at skifte mit, da det støjer.
Har også overvejet at gå fra 3,0 til 3,25-3,5 med spær.
Mvh
Lars.



Hej Lars
Jeg har købt det på Ebay, og det kostede 850 dollar

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #24 af 2654
Hej Rene'
Jeg har aldrig før handlet på ebay.
Så hvordan gør man.
Hvad med told-fragt og hvor sikkert er det.
Håber du kan hjælpe mig.
Mvh
Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden - 6 år 1 måned siden #25 af 1731
Hej Lars

Det var også første gang jeg handlede på Ebay, dog har jeg handlet ved div reservedelsforhandler mange gange i usa.
Ham jeg handlede med på Ebay, blev jeg anbefalet af, af et andet klubmedlem. og han har kun positive tilbagemeldinger på sine salg.
Han lever vist af at sælge renoverede 8 og 9 tommer bagtøjsgearinger. Selvom Ebay er en auktions side foregår mange handler ved fast pris.

Betaling foregår via Paypal, som er en del af Ebay, og er en sikker betalingsmåde. Når jeg trykker betal, får sælger en besked om at pengene er der, og han sender varen, når varen er kommet frem (i mit tilfælde shopusa) bliver pengene trukket på ens konto. Man skal oprette sig på både Ebay og Paypal.

Da jeg havde trykket køb på delen, gik der ikke lang tid før jeg fik en bekræftigelse på jeg havde "vundet" auktionen, på trods af det var 5 timer tilbage.
Jeg valgte at bruge Shopusa til at få den hjem, jeg har brugt Shopusa mange gange, uden problemer. Sælger kunne godt sende den direkte til mig, og det ville koste 300 dollar i fragt. ved at få den Shopusa kostede det 60 dollar
Ved Shopusa betale man fragt, told og moms med det samme (af det samlede beløb inc fragt) det vil sige du hurtigt kan se hvad det kommer til at koste.
www.shopusa.com/shopusa/denmark/

Fra jeg trykkede køb på Ebay, gik det ca 14 dage til delen var på min adr. herhjemme.

Rene

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #26 af 2654
Hej Rene'
Tak for den fine vejledning, så det vil jeg prøve.
Jeg har længe tænkt på at ændre udveksling.
Pt er det 351W med freeflow exhaust som jeg kan se at du har, det lyder godt.
Motor er 351 boret op til 362, comp alu topper, edelbroc 600cm, performer knast, medium reais indsug, short headers,
2,75 spec udstødning, 3,0 gearing.
!! jeg har ikke selv lavet motoren, men lavet div. korrektioner.
Som det er nu skifter den fra 2-3 gear ved ca 160 km/t.
Så den skal have en anden gearing.
Som nu ved 3.0 gearing ved 6000 omd. er den teroretiske hastighed ca 235 km/t, og det er for meget det tør jeg ikke.
Ved gearing 3,55 vil det blive 198 km/t, det passer bedre og giver lidt mere ryk.
Er der nogle der har erfaring omkring gear vendor, det koster lidt penge, men så får man i pose og sæk.
Tak til rene' samt andre på forum som bidrager til en fælles viden omkring vores hobby/biler.
Mvh
Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #27 af 1731
Hej Lars

ang. gear vendor, skal du nok prøve at kontakte 037 Brian Stolze www.b-s-auto.dk/
Han har vist noget erfaring med det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen