Motor går skidt
Det hjalp en lille smule på omdrejningvilligheden, men den er stadig ikke for god.
Der er noget galt der gør at den soder/ryger mere fra føresiden:
Jeg har gået tændkablerne og fordeler efter for løse forbindelser.
Planen var at næste step skulle være at hive tændrørene ud og se lidt nærmere på dem.
Når jeg alligevel har dem ude, kan jeg lige så godt skifte dem (jeg kender ikke deres alder).
Hvilke tændrør og afstand kan anbefales?
'65 289
Edelbrock Performer 1406 karburator
Edelbrock Performer 289 manifold
MSD (8585) strømfordeler
MSD Blaster 2 (8202) tændspole
MSD 6A tændingskontrol
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det var jo også min første tanke, derfor justerende jeg på karburatoren...Det der er ikke et tændings problem, det er et karburator problem..... den får alt for meget benzin!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det ligner ikke umiddelbart noget en justering kan klare du er nok nød til at komme med lidt flere oplysninger, hvis der skal komme nogle bud, er det feks noget den pludselig er begyndt med? er du sikker på den ikke står og løber over i et af kamrene i karburatoren?
Nej, du har sikkert ret vedr. justering.
Jeg har kun haft bilen et par uger og ved meget lidt om karburatorer.
Da jeg ikke kender noget til servicehistorikken, har jeg skiftet benzinpumpefilter, benzin inline filter, luftfilter og tændrør.
Det var blevet for sent i går til at starte den op, men tvivler på at det gjorde udslaget.
Det var ikke umiddelbart noget at se på tændrørene.
Symptomerne:
*Svært ved at tage gassen, den tøver/hoster meget i området lige over tomgang.
*Periodisk kører den på mindre end 8 cyl.
*Svær at starte. Der virker som om den, mekanisk, er blevet tungere at trække rundt.
*Ryger/soder meget, i sær i føresiden.
*Ryger voldsomt under accel
Jeg tager selvfølgelig i mod hjælp med kyshånd.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det lyder til du ved lidt om karburatorerer du sikker på den ikke står og løber over i et af kamrene i karburatoren?
Hvordan be/afkræfter jeg om den løber over i et af kamrene?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvordan tjekker jeg lettest chokerens funktion?
Jeg kan se at der er en justering guide i manualen så det må jeg prøve i morgen.
Det ser ud til at føreside spjældet i sekundær-systemet er mere gult/snaket. Måske en indikation af at der står benzin her?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tja... Det spjæld man kan se, er ikke det der bliver påvirket af gaspedalen.Hvorfor står de sekundære spjæld delvis åbne???
Der sidder nemlig et spjæld mere neden under. Det spjæld ser til gengæld ud til at lukke tæt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der er ikke noget hul under chokeren det kan give falsk luft, så det er ikke her problemet ligger.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
lasse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg ville ha tjekket dette i går, men alle de fittings jeg har (trykmåler og trykregulator) er for små. Amerikanere og deres storhedsvanvidproblemet kan være for høj benzin tryk det var det på min 1406
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kom nu! Jeg gir' en bajer!der er sgu langt fra randers til odense for så kun man prøve med en holly 600 kab.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Trykket er 3.9 - 4.6 PSI.
Ifølge manualen skal det være mellem 2.0 og 6.0 PSI
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja, jeg er godt klar over at vi snakker om det sekundære system. Og der ER altså et sæt spjæld mere under dem du snakker om.Få nu lige tjek på de 2 spjælde der står delvis åben, det skal de ikke gøre, kun når den får noget øre på vejen, det er ikke de 2 der er under choker spjældet, det er de 2 spjælde i det andet hul
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har kun haft den omkring en måned.Har den kørt godt med den karburator? eller er det noget den er begyndt med?
Allerede efter turen hjem fra sælger (~150km) kunne man se at der var mere sod bag på i føresiden. Men umiddelbart kørte den ok.
Det gjorde den så indtil sidste weekend hvor det tog mig en lille time at få den startet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Man håber jo altid at det er bare lige.Okay, jamen jeg er bange for du ikke finder problemet her, og hvis du ikke selv er en haj til det, så vil jeg anbefale dig at finde en eller et værksted der der ved noget om det...
Mit lokale værkstedet har tilbudt en røggastest for at blive klogere på hvad den spytter ud.
Kan USA Autodele anbefales?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Bare lige til måske det kommer an på hvad der er problemet, men jeg personlig er sikker på det er i din karburator problemet ligger, men som jeg forstår, så ved du faktisk ikke om den overhovedet har kørt godt med den karburator, det kan jo være en klamphugger der har haft fingerne i den... måske alt for stor dyser osv osv,
Du kan også prøve at skrive Edelbrock Performer 1406 på youtube så kommer der en masse du kan prøve at teste...nettet er uendeligt
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
ja jeg vil da også gerne gi en bajer og noget teknisk hjælp hvis du ikke har andet at få tiden til at gå med for hvad er det med mustang hvis den ikke vil køre
Kom nu! Jeg gir' en bajer!der er sgu langt fra randers til odense for så kun man prøve med en holly 600 kab.
lasse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
ja jeg vil da også gerne gi en bajer og noget teknisk hjælp hvis du ikke har andet at få tiden til at gå med for hvad er det med mustang hvis den ikke vil køre
Kom nu! Jeg gir' en bajer!der er sgu langt fra randers til odense for så kun man prøve med en holly 600 kab.
lasse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja, det er selvfølgelig sådan man gør nu til dags (hvor en mekaniker er en reservedelsudskifter).Tror din problemer ender hvis du smider en ny kaburator på hvis du bestiller den idag på streetpart, webshoppen så er du kørende på torsdag, og resten af året, så skynd dig lidt og du kan nyde den meget
Det kan godt være at det er løsningen, men jeg er nu ikke meget for at skifte, uden rent faktisk at kunne konstatere at den er defekt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja, det er selvfølgelig sådan man gør nu til dags (hvor en mekaniker er en reservedelsudskifter).Tror din problemer ender hvis du smider en ny kaburator på hvis du bestiller den idag på streetpart, webshoppen så er du kørende på torsdag, og resten af året, så skynd dig lidt og du kan nyde den meget
Det kan godt være at det er løsningen, men jeg er nu ikke meget for at skifte, uden rent faktisk at kunne konstatere at den er defekt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
jeg vil ikke sige at din 1406 er defekt men min som jeg skiftede var flunk ny men jeg fik aldrig det ud af den som forventet så i med en holly enten en 570 eller en 600 men prøv om du kan låne en holly 600 med standard opsætning med din opsætning skal du nok et par nummer ned i dysser og den køre bare
Ja, det er selvfølgelig sådan man gør nu til dags (hvor en mekaniker er en reservedelsudskifter).Tror din problemer ender hvis du smider en ny kaburator på hvis du bestiller den idag på streetpart, webshoppen så er du kørende på torsdag, og resten af året, så skynd dig lidt og du kan nyde den meget
Det kan godt være at det er løsningen, men jeg er nu ikke meget for at skifte, uden rent faktisk at kunne konstatere at den er defekt.
lasse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja, jeg har kontrolleret at den både lukker og åbner helt op.Som du vil nu skriver du du ikke kunne starte forleden, er du sikker på din el choker virker som den skal åbner / lukker, som den bør,??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Hvis de alle var sorte er det jo et generelt problem evt. tænding, hvis det kun er enkelte kan det måske være noget med ventiler og hvis det kun er den ene side så er det måske den ene side af 1406'eren der har et problem.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Da du skiftede tændrør, bemærkede du så hvilke cylindre/tændrør der var sorte?
Hvis de alle var sorte er det jo et generelt problem evt. tænding, hvis det kun er enkelte kan det måske være noget med ventiler og hvis det kun er den ene side så er det måske den ene side af 1406'eren der har et problem.
De var umiddelbart ret ens og alle til den sorte side. Jeg pakkede dem ned med cyl. nummer på så kan jeg lige tage dem med på værkstedet om et par dage (anden bil der skal afsted)Det var ikke umiddelbart noget at se på tændrørene.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Selvom det evt. ikke er det så burde den ikke komme til at gå dårligere af det.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Gæst
Det der er ikke et tændings problem, det er et karburator problem..... den får alt for meget benzin!
..........så hvorfor ikke sætte en 500 CFM karburator på, der jo passer til motorstørrelsen ?
(dette skal nok indlede en vild diskussion)
Min 289´er VÆLTER ihvertfald ikke længere benzin ind i karburatoren, efter jeg satte en 1404 på, istedet for en 1405.
Istedet for benzinhørm fik jeg speederrespons. Og nu starter den rent faktisk, til naboernes store glæde.
MVH
Peter P.
#2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jo, hvis bare man kunne køre ned på hjørnet efter sådan et.Hvad med et renoveringssæt på ebay til 25-40$ eller fra andre steder - du kan jo sagtens have noget snavs eller dele er slidt i karburatoren.
Selvom det evt. ikke er det så burde den ikke komme til at gå dårligere af det.
Jeg havde faktisk overvejet om ikke jeg skulle splitte karburatoren ad og rense/efterse, men friske pakninger er jo næsten et must.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det kan godt være at der er fornuft i det du siger der, men bare tanken om at nedgradere noget på en bil giver mig helt ondt i maven
Det der er ikke et tændings problem, det er et karburator problem..... den får alt for meget benzin!
..........så hvorfor ikke sætte en 500 CFM karburator på, der jo passer til motorstørrelsen ?
(dette skal nok indlede en vild diskussion)
Min 289´er VÆLTER ihvertfald ikke længere benzin ind i karburatoren, efter jeg satte en 1404 på, istedet for en 1405.
Istedet for benzinhørm fik jeg speederrespons. Og nu starter den rent faktisk, til naboernes store glæde.
MVH
Peter P.
#2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
ALT for mange køre rundt med en alt for stor kaburator.
Hvad enten man har en total standard hest uden modifikationer, - som bare skal ,,pyntes-op,,
eller man har peppet hesten med forskellige (indsug/udstød/knast/osv-osv) løjer,
melder spørgsmålet sig altid, - hvilken størrelse karburator skal man bruge.
Karburatorers effektivitet opgives altid i CFM - altså den mængde af luft-benzin-gennemstrømning karburatoren kan / skal tilbyde den aktuelle motor, - for den mest optimale forbrænding. ?
I teorien er der s,mænd intet ,,hem,lygt,, i at finde det aktuelle teoretiske 100% CFM behov,
dette kan ganske let gøres vha. en simpel formel:
CFM Formel:
Motor størrelse i kubik: x motorens maksimale omdrejninger: divideret med 3456:
hvilket giver dig det 100% teoretiske CFM behov !
(Eksempel: 427 Cu.i x 6700 omdrejninger minut = 2860900 divideret m/: 3456 = 827,806 i 100% CFM)
De fleste standard V8 motorer
ligger typisk på et maksimalt CFM på omkring n/a op til ca. 80%
En ganske lidt til middel modificeret V8 f.eks. m/ Performance-Indsug, Tilrettede /og eller/
deciderede portede topstykker - Middelsvære knastaksler - Headers - udstødning i 2 til 3",
Ægte flow lydpotter, - Osv-osv., ligger typisk med maksimale CFM værdier på omkring 80-85%
En svært til vold pumpet V8 (F.eks. hvor der osse er væm,lye knast/stempler/puste.fiduser/osv.)
ligger typisk på maksimale CFM værdier omkring 85-93%
Og først når man kommer op i meget - meget veludførte (og deciderede race motorer)
ser man (og yderst sjældent for ,,hobby,, tunere) CFM værdier på mere end + 93%
Men Giv-Agt !
100% CFM kan *kun* opnås teoretisk
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Tror nok, den gør sådan:
(Prikket 351 med Holley 750 dp)
Med de 62-6300 o/min, jeg max. kører kortvarigt, kunne jeg således nøjes med 535 cfm Hmmm...
Det skal næsten prøves (Bliver så nok en 600, der er nærmest?)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Eller en Holley street avenger 570.. ..
YEAH!
Har du en, jeg kan låne en måneds tid, Agnar??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Efter den formel, burde min køre næsten 8700 o/min ved 85% cfm
Tror nok, den gør sådan:
(Prikket 351 med Holley 750 dp)
Med de 62-6300 o/min, jeg max. kører kortvarigt, kunne jeg således nøjes med 535 cfm Hmmm...
Det skal næsten prøves (Bliver så nok en 600, der er nærmest?)
Prøv...du vil blive overrasket
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Prøv...du vil blive overrasket
Det gør jeg gerne, Michael - har bare ikke en. Har du en til låns?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Eller en Holley street avenger 570.. ..
YEAH!
Har du en, jeg kan låne en måneds tid, Agnar??
Æhh..har kun en Holley 750 doublepumper.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Æhh..har kun en Holley 750 doublepumper.. ..
Det har jeg sjovt nok også
Gad vide om de kan parallel-forbindes?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det har jeg sjovt nok også
Gad vide om de kan parallel-forbindes? [/quote]
..Jo hvorfor ikke.. ..så kan du lave dit eget helt private hul i ozonlaget.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
..Jo hvorfor ikke.. ..så kan du lave dit eget helt private hul i ozonlaget.. ..
Det har jeg prøvet på i tre år, Agnar
Men så må jeg jo omdøbe "Jagthunden" til "Sug Ellen"
Nå, måske skal vi lade tråden blive seriøs igen...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen