Gode råd ift. vinterhi :)

Mere
6 år 2 måneder siden #1 af 2716
Gode råd ift. vinterhi :) er oprettet af 2716
Hey folkens :)

Jeg hedder Rasmus, og jeg har nu været medlem af Mustang Klubben i godt og vel 3 måneder, så jeg er stadig godt og grundigt "grøn" herinde! ;)
Har brugt det meste af tiden på at lure, men en post eller 2 er det da vidst også blevet til. Det her er dog mit første oprettede emne, så håber at i kan hjælpe mig.

Anyway, efter at have dagdrømt om Mustanger i 10-11år købte jeg endelig drømmebilen her i sommers, en 1964 1/2 Ford Mustang HiPo Coupé, som jeg overtog d. 9/7, og har hygget mig gevaldigt med henover sommeren.



Nu er sommeren, og veteransæsonen, jo desværre ved at nærme sig slutningen for i år, og derfor vil jeg gerne vide, om der er nogle folk her i klubben, som at der har nogle gode råd/tips/tricks med hensyn til når, at min kære Musse skal i vinterhi. Jeg er helt grøn med gamle veteraner og "bilhi", så derfor har jeg bogstaveligt talt ingen idé om, hvad jeg bør gøre inden/under/efter vinterhi.

Så har i nogle gode råd/guidelines jeg kan gå efter? :)

En kollega på arbejdet rådede mig til følgende:
- At hælde 1 liter 2-taktsolie i benzin tanken.
- At sørge for at benzintanken er fyldt.
- At tjekke luft i dækkene, og sørge for at de er pumpet helt op.

...og så lige et lille ekstra spørgsmål. Er der nogen der ved hvilken slags olie, der skal fyldes på sådan en 289cui HiPo V8? Jeg har sørget for at tjekke oliestanden, og den er fin indtil videre (den skulle ikke rigtigt bruge af olien), men jeg ville godt lige have 1 liter eller 2 til at stå, just in case ;)

Mvh,
Rasmus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #2 af 1817
Besvaret af 1817 på Gode råd ift. vinterhi :)
Tillykke med bilen, er det en ægte K-kode fra 1964 1/2 er det en af de meget sjældne af slagsen?
Dette kan du naturligvis undersøge på bla www.hipomustang.com

Hvorfor ødelægge en helt tankfuld benzin med to-takt olie?
20-50 olie burde være helt fint til din bil..

Til vinterhi så gør jeg følgende:

Pumper lidt mere luft i dækkene
Aftapper olien
Nyt oliefilter
Frisk olie
Gennemgår benzinslanger (evt. udskift)
15 grader i garagen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #3 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

1817 skrev: Tillykke med bilen, er det en ægte K-kode fra 1964 1/2 er det en af de meget sjældne af slagsen?

Takker :)
Det er IKKE en original K-kode. Den er blevet tunet op til at være en K-kode i forbindelse med renovering dengang at den stadig var i USA for ca. 9 år siden. Jeg har tjekket serie/stel nummeret, og ifølge det var bilen oprindeligt en A-kode. Den skulle være tunet til knapt 300hk.

1817 skrev: Dette kan du naturligvis undersøge på bla www.hipomustang.com

Det vil jeg prøve :)

1817 skrev: Hvorfor ødelægge en helt tankfuld benzin med to-takt olie?

Tanken var, at olien ville smøre karborator og andre dele så at de ikke ruster. Jeg er umiddelbart ikke vild med tanken om, at smide andet end 95 blyfri og lidt blyerstatning i tanken, så forholder mig skeptisk overfor det råd.

1817 skrev: Til vinterhi så gør jeg følgende:

Pumper lidt mere luft i dækkene
Aftapper olien
Nyt oliefilter
Frisk olie
Gennemgår benzinslanger (evt. udskift)
15 grader i garagen

Jeg tænker lidt, at hvis nu at jeg sørger for luft i dækkene og benzin i tanken inden den kommer i hi, så kunne den få en ordentlig omgang service med frisk olie og filtre, når den skal ud af hi igen til foråret. Er det helt hen i vejret? :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #4 af 2551
Besvaret af 2551 på Gode råd ift. vinterhi :)
Helt enig med Dan, ingen grund til at fylde olie i tanken, bare fyld den helt op, og frisk olie og filter
Det vigtigste vdr vinter opbevaring og alt mulig andet opbevaring er luft fugtigheden.
Jo lavere luftfugtighed jo bedre, og lad endeligt være med at pakke bilen ind i noget luft tæt autocover ell. det eneste du får ud af det, er at holde fugten i bilen, med rust skader til følge.
Jeg har på mc ofte sprøjtet wd40 ell. ligende olie i indsuget, og tørnet motor uden tænding.
smurt alt chrom ind i olie, og det har fungeret fint på trods af at luftfugtigheden er meget svingende og til tider lidt højere end hvad godt er, der hvor jeg opbevarer mc.
Med mustangen er jeg så heldig at have et tørt sted til vinteropbevaring, så den bliver vasket efter alle kunstens regler og rengjort alle vegne, og det er det, og der er ingen tegn på dårlig lugt i kabinen eller rust nogle steder til foråret.
Så det korte af det lange er at du skal have et tørt klima, enten ved hjælp af opvarmning, udluftning eller en anden form for klimastyring.
Og tillykke med bilen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #5 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

2551 skrev: Helt enig med Dan, ingen grund til at fylde olie i tanken, bare fyld den helt op, og frisk olie og filter
Det vigtigste vdr vinter opbevaring og alt mulig andet opbevaring er luft fugtigheden.
Jo lavere luftfugtighed jo bedre, og lad endeligt være med at pakke bilen ind i noget luft tæt autocover ell. det eneste du får ud af det, er at holde fugten i bilen, med rust skader til følge.
Jeg har på mc ofte sprøjtet wd40 ell. ligende olie i indsuget, og tørnet motor uden tænding.
smurt alt chrom ind i olie, og det har fungeret fint på trods af at luftfugtigheden er meget svingende og til tider lidt højere end hvad godt er, der hvor jeg opbevarer mc.
Med mustangen er jeg så heldig at have et tørt sted til vinteropbevaring, så den bliver vasket efter alle kunstens regler og rengjort alle vegne, og det er det, og der er ingen tegn på dårlig lugt i kabinen eller rust nogle steder til foråret.
Så det korte af det lange er at du skal have et tørt klima, enten ved hjælp af opvarmning, udluftning eller en anden form for klimastyring.
Og tillykke med bilen

Takker :) Hun er lidt af en frækkert med hendes guldfarve! ;)

Når i snakker om frisk olie/filter, er det så noget i gør før opbevaringen, eller når i tager bilen frem igen?
I mit hoved ville det give mest mening at vente?

Når du smører chromen ind, er det så noget bestemt olie du bruger?

Med hensyn til luftfugtigheden, så er jeg lidt på bar bund. Jeg har bilen opbevaret i en større hal sammen med andre amerikanere, og hallen virker umiddelbart fint tør og udluftet, men ville det være en idé, at købe nogle af de der poser der absorberer fugt, og placere i kabine/baggagerum for at være sikker?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #6 af 1359
Besvaret af 1359 på Gode råd ift. vinterhi :)
Olie + oliefilter bør altid skiftes inden vinteropbevaring påbegyndes.
Den smule fugt der kan komme i olien under vinteropbevaringen fordamper når du begynder at køre igen til foråret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #7 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)
Cool, så indtil videre har jeg noteret:
- Tjek luft på hjul
- Skift olie+oliefilter
- Fyld benzintanken
- Evt. smør olie på chrom
- Vær sikker på at bilen kan ånde/ikke bliver fugtig

Det burde da være til og overskue :)
Det værste er olie og oliefilter skift, for det kræver lige en tur til min mekaniker, men det er også snildt klaret.
Mangler faktisk bare at finde ud af præcis hvad olie, der skal på motoren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #8 af 797
Besvaret af 797 på Gode råd ift. vinterhi :)

2716 skrev: Cool, så indtil videre har jeg noteret:
- Tjek luft på hjul
- Skift olie+oliefilter
- Fyld benzintanken
- Evt. smør olie på chrom
- Vær sikker på at bilen kan ånde/ikke bliver fugtig

Det burde da være til og overskue :)
Det værste er olie og oliefilter skift, for det kræver lige en tur til min mekaniker, men det er også snildt klaret.
Mangler faktisk bare at finde ud af præcis hvad olie, der skal på motoren.


Der tager du fejl, det værste er at fylde tanken :biggrin: Mht, olieskift, så låner du fruens opvaskebalje, ind under bundkarret og af med proppen, skru oliefilter af, fyld ny olie i nyt filter og på med det, og så ca 4,5-4,7 l olie på motor, husk bundproppen (y)
Og sæt så baljen ind i skabet igen.
Mvh Peder.


Rule nr,1. There are no rules.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #9 af 1817
Besvaret af 1817 på Gode råd ift. vinterhi :)
Faktisk er det værd at være opmærksom på inde temperatur hvor bilen står i vinterperioden.
Der skal gerne være lidt varme på 5-10 grader min. så der ikke opstår fugt-knopper i lakken.
Olie og filter bør skiftes inden da den indeholder for motoren skadelige mollykuler (dette er der flere religioner omkring)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #10 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

797 skrev: Der tager du fejl, det værste er at fylde tanken :biggrin:

Der var førnævnte kollega, der foreslog det for at undgå kondens, og derved rust, i tanken, men jeg vil nu hellere stole på folk på det her forum, end min kollega med hans 911'er ;)

797 skrev:

Så det er et par liter af det her, som jeg skal have fat i? :)

Nogen der ved hvor det er billigst at købe?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #11 af 366
Besvaret af 366 på Gode råd ift. vinterhi :)
He he, er sikker på at 797 mener at det koster PENGE at fylde op, folk herinde kan godt have en lun humor.
Fyld du bare tanken op,

mvh Mike

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #12 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

366 skrev: He he, er sikker på at 797 mener at det koster PENGE at fylde op, folk herinde kan godt have en lun humor.
Fyld du bare tanken op,

mvh Mike

haha, okay så er jeg med ;)

har godt set at der er nogle jokere rundt omkring herinde, men jeg er stadig for ny herinde til helt at have gennemskuet folk/den gængse omgangstone :lol:

(...plus at jeg har en tendens til at tage alting bogstaveligt!) :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #13 af 749
Besvaret af 749 på Gode råd ift. vinterhi :)
Det er sgu en flot vogn du har fået dig der !

Nu skal du høre Rasmus nu går jeg lige ......som sædvanelig mod strømmen ...... Det eneste du skal gøre når du stiller din bil i godt og tørt vinterhi er at glæde dig til du kan snige dig ned og starte den (bare fordi du savner lyden) og glæde dig til du skal hente den igen !
Hvis du stiller den ind uden at have kørt i regnvejr eller på våde veje og ikke har fuld tank eller skiftet olie eller nogen af de der andre ting man kan gøre hvis man vil så sker dette : IKKE EN SKID ! Den vil hverken ruste, mugne eller lide anden overlast !

Det eneste jeg råder kunder til er at kontrollere frostvædske hvis den står i uopvarmet opbevaring og tage minus-polen af !

....lad os så se om der kommer liv i tråden :-)

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #14 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)
hahaha :lol:
hvor er det dog fantastisk, når at folk siger 2 forskellige ting ;)

men tak :D
Jeg er super glad for min Musse (y)



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #15 af 2698
Besvaret af 2698 på Gode råd ift. vinterhi :)
Super flot bil (y)

Er der nogen gode råd ifht bremser ifbm vinteropbevaring ?
Til nemesis #749 - hvis du ikke skifter olie inden vinteren - hvor laver du så dit regelmæssigt olieskift ?

Jeg står også foran min første vinter med musse.

A car move your body but a Mustang move your soul

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #16 af 797
Besvaret af 797 på Gode råd ift. vinterhi :)

2698 skrev: Super flot bil (y)

Er der nogen gode råd ifht bremser ifbm vinteropbevaring ?
Til nemesis #749 - hvis du ikke skifter olie inden vinteren - hvor laver du så dit regelmæssigt olieskift ?

Jeg står også foran min første vinter med musse.


Tommy skifter ikke olie, han skifter motor :biggrin:

Ps: den første vinter er meget længere end de næste. Og selvom "experterne" fraråder korte opstarter om vinteren, er v8 lyd glimragende terapi mod januardepression (y)

Rule nr,1. There are no rules.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #17 af 1817
Besvaret af 1817 på Gode råd ift. vinterhi :)
Ja, for helvede...
Min gamle mustang blev regelmæssigt kørt rundt nede i den kæmpe parkeringsanlæg hvor den stod..
Til stor jubel for mig og en del hovedrysten fra andre....
Og som Tommy skriver, den forsmuldre ikke vinteren over...

797 skrev:

2698 skrev: Super flot bil (y)

Er der nogen gode råd ifht bremser ifbm vinteropbevaring ?
Til nemesis #749 - hvis du ikke skifter olie inden vinteren - hvor laver du så dit regelmæssigt olieskift ?

Jeg står også foran min første vinter med musse.


Tommy skifter ikke olie, han skifter motor :biggrin:

Ps: den første vinter er meget længere end de næste. Og selvom "experterne" fraråder korte opstarter om vinteren, er v8 lyd glimragende terapi mod januardepression (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #18 af 2243
Besvaret af 2243 på Gode råd ift. vinterhi :)
Rasmus, jeg havde de samme bekymringer som dig for tre år siden.
Jeg spurgte her, læste masser af hjemmesider fra hele verden, og kom frem til et resultat:
Det er (som Dan også skriver) religion, ikke andet. ellers gør jeg som Tommy. Gider dog ikke tage minuspolen af, da den sagtens kan starte ti år senere (sådan føles det), selvom jeg har en alarm, der bruger en smule strøm. Tillykke med bilen, og velkommen i klubben :woohoo:

749 skrev: Det er sgu en flot vogn du har fået dig der !

Nu skal du høre Rasmus nu går jeg lige ......som sædvanelig mod strømmen ...... Det eneste du skal gøre når du stiller din bil i godt og tørt vinterhi er at glæde dig til du kan snige dig ned og starte den (bare fordi du savner lyden) og glæde dig til du skal hente den igen !
Hvis du stiller den ind uden at have kørt i regnvejr eller på våde veje og ikke har fuld tank eller skiftet olie eller nogen af de der andre ting man kan gøre hvis man vil så sker dette : IKKE EN SKID ! Den vil hverken ruste, mugne eller lide anden overlast !

Det eneste jeg råder kunder til er at kontrollere frostvædske hvis den står i uopvarmet opbevaring og tage minus-polen af !

....lad os så se om der kommer liv i tråden :-)


'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #19 af 749
Besvaret af 749 på Gode råd ift. vinterhi :)
Rasmus nu skal du lige høre efter for dette er vigtigt !
Dit benzinfilter skal flyttes så det sidder på sugesiden og ikke tryksiden af pumpen !

Mht hvornår jeg skifter olie på min bil så gør jeg det når jeg har pillet ved motoren eller når jeg har repareret den ......eller hvis jeg syntes den har brug for det feks. hvis jeg har været ude og køre race og har kørt mange ture ned af banen. Og da jeg kører som en idiot og min motor "går ret godt" så skal der skrues lidt et par gange om året...
Ekstra info: jeg har IKKE skiftet motor siden jeg lagde min windsor i for 4-5 år siden :cheer: :cheer:

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #20 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)
...jeg kan ikke helt bestemme mig for, om jeg føler mig klogere eller mere forvirret efter oprettelsen af den her tråd :lol:

749 skrev: Rasmus nu skal du lige høre efter for dette er vigtigt !
Dit benzinfilter skal flyttes så det sidder på sugesiden og ikke tryksiden af pumpen !

Tommy, må man spørge hvorfor? Er ret sikker på, at det sidder på tryksiden nu, og det fungerer da fint?
Desuden, hvis jeg skal flytte det, hvordan griber jeg det så bedst an? :huh:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #21 af 749
Besvaret af 749 på Gode råd ift. vinterhi :)
Jeg så bare dit billede af motorrummet og så placeringen af dit filter .
Grunden er at fejler enten en slangesamling eller filteret på tryksiden har du meget hurtigt ild i bilen som flere andre har opdaget ! Sidder det på sugesiden kan det allerhøjst dryppe lidt hvis det fejler !
Du skal have nye slanger på når det skal laves om ,rimelig simpel operation !

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #22 af 2335
Besvaret af 2335 på Gode råd ift. vinterhi :)
hej Rasmus
Tillykke med den meget fine bil.

Mht til vinter opbevaring så skal du ikke være så bange for at gøre noget forkert, jeg har set tråde hvor folk er bekymret over om dækkene får " flat spots" af at stå vinteren over og om benzinen i tanken bliver dårlig og om oktantallet nu holder når nu der kan ske fordampning vinteren over osv.osv. det er et af de områder hvor der er mange meninger og religioner, det ene kan være lige så godt som det andet

Det vigtigste er at bilen holder tørt så du ikke får rustskader og den ikke kommer til at lugte af fugtig kælder inde i, og kig til den nogle gange iløbet af vinteren så du kan se evt. fare signaler inden de bliver til skader.

Min bliver kørt ind på værkstedet når sæsonen slutter og så kommer den frem igen til foråret, det er det hele, og det fungerer fint for mig, mens andre vil nok ryste på hovedet af mig og synes jeg mishandler bilen.

Mvh.
Claes

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #23 af 1430
Besvaret af 1430 på Gode råd ift. vinterhi :)
Stort tillykke med din Mustang super flot (y) (y) Dejligt at se at der hele tiden kommer nye flotte Mustanger til..... Måske et lille råd jeg har et lille stykke gulvtæppe til at ligge under motoren det tager lige fugt og olie. Har også et under bagtøj og gearkasse. Så har man hele tiden et flot gulv. :)

MCD:1430 Lars Øjenholt Lauritsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #24 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)
Hmmmm.... mange input, mange meninger.... bum bum....

Det er som ikke fordi, at jeg på nogen måde er bekymret for vinterperioden. Det er mere fordi, at jeg gerne vil det bedste for min bil, men der er jo så mange meninger om, hvad "det bedste" rent faktisk er! :lol:
Som udgangspunkt har jeg tænkt mig at tjekke til bilen mindst hver 14. dag i vinterperioden (kører lige forbi stedet, hvor den er opbevaret, når jeg skal til/fra arbejde, så det er ikke noget problem). Nu var jeg lige ude og lufte den i dag, og ved samme lejlighed tjekkede jeg luften på dækkene, hvilket jeg har i sinde at kontrollere igen inden at den bliver sat i hi.

Lige pt ved jeg ikke helt, om jeg vil gøre andet? :unsure:

btw, i kan lige få et billede fra dagens efterårstur (med blå himmel og høj solskin!) B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #25 af 1869
Besvaret af 1869 på Gode råd ift. vinterhi :)
- At hælde 1 liter 2-taktsolie i benzin tanken.

Det har jeg hørt også.. :biggrin: ..Tanken er at det smører karburatoren og beskytter membranerne mod udtørring,dog skal det være i forholdet 1:100..det vil så være omkring 0,6 liter i din fyldte tank.. (y) ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #26 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

1869 skrev: - At hælde 1 liter 2-taktsolie i benzin tanken.

Det har jeg hørt også.. :biggrin: ..Tanken er at det smører karburatoren og beskytter membranerne mod udtørring,dog skal det være i forholdet 1:100..det vil så være omkring 0,6 liter i din fyldte tank.. (y) ..

...men er det noget, som du ville anbefale, at man bør gøre?

EDIT:
Og så vil jeg stadig gerne vide, om folk kender nogle gode steder at købe olie? :)
Tror at det er 20w/50 jeg skal have fat i (uden at være alt for sikker).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #27 af 1869
Besvaret af 1869 på Gode råd ift. vinterhi :)
Totakts olien er lavet til at blive brændt af og i det blandingsforhold smider bilen ikke store skyer af blå røg efter sig.. :biggrin: ..Der kan så laves lange diskussioner om det er livsnødvendigt,men det gør ingen skade.. :) ..Olien kan (som der står med småt under Peders billede) købes hos oliebiksen.dk med flere.. :biggrin: ..PS..er din motor ikke særlig slidt kan du bare bruge almindelig 10 W 30 eller 40 olie..Damn..nu håber jeg ikke jeg har startet en oliereligionskrig.. :ohmy: ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #28 af 2193
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #29 af 2322
Besvaret af 2322 på Gode råd ift. vinterhi :)
jeg køber olie til min mustang hos www.oliebiksen.dk han har billige priser og sender fragt frit ved større køb jeg bruger castrol classic 20-50 til min 302 lasse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #30 af 2233
Besvaret af 2233 på Gode råd ift. vinterhi :)
Samme olie koster 285, hos oliebiksenquote

(y) (y) (y)

2193 skrev: www.thansen.dk/product.asp?c=9689435224&...609938&pn=1721149914



[/]

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #31 af 1731
Besvaret af 1731 på Gode råd ift. vinterhi :)
Ang. den Castrol classic 20/50 olie, er det vist også en religions sag. Jeg prøvede den for nogen år siden, og min bil kom til at gå dårligt med det.
Den er vel egentligt beregnet til lidt slidte motore.
Selv bruger jeg en Castrol 10/40 tilsat noget ZDDP camshield, til beskyttelse af knast, igen en religionssag :)

Og jeg handler alt mit olie og biltilbehør ved www.olibiksen.dk et super sted at handle med go service.
Hvis du vil have gode olie råd, så kontakt Rasmus der har oliebiksen, han svarre næsten på alle tider af døgnet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #32 af 2233
Besvaret af 2233 på Gode råd ift. vinterhi :)
Det har da intet med religion at gøre, sikken noget pis at fyre af, alle ved da at gud hedder CASTROL til mellemnavn :whistle: (y) :biggrin: :P :cheer: :lol: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

1731 skrev: Ang. den Castrol classic 20/50 olie, er det vist også en religions sag. .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #33 af 2193
Besvaret af 2193 på Gode råd ift. vinterhi :)

1731 skrev: Den er vel egentligt beregnet til lidt slidte motore.


Rigtige mænd kører altid med slidte motorer



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #34 af 1869
Besvaret af 1869 på Gode råd ift. vinterhi :)

2193 skrev:

1731 skrev: Den er vel egentligt beregnet til lidt slidte motore.


Rigtige mænd kører altid med slidte motorer




Hey..det er jo en flyvende færge.. :P ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #35 af 2243
Besvaret af 2243 på Gode råd ift. vinterhi :)

Hey..det er jo en flyvende færge.. :P ..


Hehe - minder mig om, da vi var børn: "Se, der flyver Bornholmerfærgen" (peger). Den røg de fleste på :biggrin:
Vidste ikke, det skete i virkeligheden... :whistle:

'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #36 af 2537
Besvaret af 2537 på Gode råd ift. vinterhi :)

1817 skrev: Faktisk er det værd at være opmærksom på inde temperatur hvor bilen står i vinterperioden.
Der skal gerne være lidt varme på 5-10 grader min. så der ikke opstår fugt-knopper i lakken.
Olie og filter bør skiftes inden da den indeholder for motoren skadelige mollykuler (dette er der flere religioner omkring)


Mht. de der fugtknopper. Opstår de kun i frostvejr? Min bror bøvlede tidligere med det på en anden bil (ikke sin Musse, heldigvis) :D

Rasmus: Tillykke med bilen, ser rigtig fed ud! Selv hører jeg til dem der foretager en lidt mere beskeden forberedelse til vinteropbevaring idet jeg nøjes med at:

- Pumpe dækkene godt op
- Fylde tanken
- Tage minuspolen af batteriet

Det skal så siges, at bilen står så den stort set bliver tjekket dagligt, og i en garage med ventilation (ej opvarmning).

Mht. olie vil jeg klart anbefale Royal Purple XPR olie, især hvis din motor er "peppet" lidt. Det kan købes af en bruger her på siden, og ellers på diverse træf. Det er dyrt, men virker (y) Men nok om det, olie er nemlig, som flere antyder, også religion :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden - 6 år 1 måned siden #37 af 2716
Besvaret af 2716 på Gode råd ift. vinterhi :)

2537 skrev: Rasmus: Tillykke med bilen, ser rigtig fed ud! Selv hører jeg til dem der foretager en lidt mere beskeden forberedelse til vinteropbevaring idet jeg nøjes med at:

- Pumpe dækkene godt op
- Fylde tanken
- Tage minuspolen af batteriet

Det skal så siges, at bilen står så den stort set bliver tjekket dagligt, og i en garage med ventilation (ej opvarmning).

Takker :) Hun er en fantastisk dejlig gammel øse, og hun var også lige ude på en efterårstur igen i dag B)

Mht. vinter er det nok cirka sådan, som du skriver at du gør, at jeg satser på at gøre indtil videre.

1817 skrev: Faktisk er det værd at være opmærksom på inde temperatur hvor bilen står i vinterperioden.
Der skal gerne være lidt varme på 5-10 grader min. så der ikke opstår fugt-knopper i lakken.

Hvis der opstår fugt-knopper, er der så noget, at man kan gøre, eller er løbet kørt, når først at de er der?
Kan se at min har fået et par stykker (ikke noget som man ser før, at man virkelig nær-studerer overfladen, men de er der!), og tror at det er fordi, at jeg har været lige aggressiv nok med brugen af overtræk (manglende ventilation?). Har ikke brugt overtrækket siden, at jeg opdagede det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #38 af 2243
Besvaret af 2243 på Gode råd ift. vinterhi :)
Fugtknopper er praktisk taget altid et resultat af en dårligt udført lakering, så de vil komme før eller siden, hvis man har en sådan. Det har jeg desværre, men jeg regner med at konsultere en prof, så jeg kan få udbedret de problematiske steder på bilen :)
Nu er min bil jo ik' ligefrem en showcar, mere en "Du skal fandemig ha' tæsk car", så jeg er godt tilfreds med en la-la-lak :P


'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #39 af 797
Besvaret af 797 på Gode råd ift. vinterhi :)

2243 skrev: Fugtknopper er praktisk taget altid et resultat af en dårligt udført lakering, så de vil komme før eller siden, hvis man har en sådan. Det har jeg desværre, men jeg regner med at konsultere en prof, så jeg kan få udbedret de problematiske steder på bilen :)

Har set flere kvinder med samme problemer, men det er sågu ikke let at sige det på en pæn måde :P


Rule nr,1. There are no rules.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #40 af 2243
Besvaret af 2243 på Gode råd ift. vinterhi :)
Peder, knoppen er der også når hun ikke er fugtig... :P

'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #41 af 1869
Besvaret af 1869 på Gode råd ift. vinterhi :)

2243 skrev:

Hey..det er jo en flyvende færge.. :P ..


Hehe - minder mig om, da vi var børn: "Se, der flyver Bornholmerfærgen" (peger). Den røg de fleste på :biggrin:
Vidste ikke, det skete i virkeligheden... :whistle:


Suuk..er du nu her igen.. :P ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #42 af 2243
Besvaret af 2243 på Gode råd ift. vinterhi :)

1869 skrev:

2243 skrev:

Hey..det er jo en flyvende færge.. :P ..


Hehe - minder mig om, da vi var børn: "Se, der flyver Bornholmerfærgen" (peger). Den røg de fleste på :biggrin:
Vidste ikke, det skete i virkeligheden... :whistle:


Suuk..er du nu her igen.. :P ..


Tjah - du inviterede mig jo med den bemærkning, Agnar... :evil:

'nuff said

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #43 af 762
Besvaret af 762 på Gode råd ift. vinterhi :)
kør den som en sindssyg,brand, en tankfuld af,den skal lugte af brændt kobling og dæk når du kommer hjem,smid den i et hjørne af laden og start lortet op til foråret og giv den samme tur.se det er v8 :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #44 af 2570
Besvaret af 2570 på Gode råd ift. vinterhi :)

2716 skrev: Hvis der opstår fugt-knopper, er der så noget, at man kan gøre, eller er løbet kørt, når først at de er der?
Kan se at min har fået et par stykker (ikke noget som man ser før, at man virkelig nær-studerer overfladen, men de er der!), og tror at det er fordi, at jeg har været lige aggressiv nok med brugen af overtræk (manglende ventilation?)


Hvis fugt-knopperne først er kommet, så kan de ikke fjernes, uden at der omlakkeres.

Der er meget stor sandsynlighed for, at de er kommet af, som du skriver, "aggressiv brug af overtræk". Hvis bilen ikke kan komme af med fugten, vil lakken på et tidspunkt begynde at boble.. Det er som sådan ikke noget af være bange for, det udvikler sig sjældent særligt meget, men det er selvfølgelig ikke så kønt.

Jeg fik det på min hverdagsbil, efter den havde stået en måneds tid en vinter for 4 år siden under et dækken. Det var godt nok et åndbart dækken, men henover vinteren kom der en ordentlig dyne sne, 20 cm., og så kunne lakken altså ikke længere ånde nok til, at fugten kom væk. Og så var der fugt-knopper.

'68 GT Fastback "Bullitt" 302 manuel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen