Hvornår er en knast mild, og hvornår er den skarp?

Mere
6 år 1 måned siden #1 af 2519
Hej,

Overvejer at skifte knast og løftere på min bil, og vil beholde de hydrauliske flattappet løftere.

Jeg har den originale gearing 2.79, så motoren må ikke kræve meget høje omdrejninger før den kan arbejde. Motoren er en 289 med originale toppe, og sandsynligvis også stempler. Eftermonteret er Weinand indsug, 600 CFM Edelbrock carburator og JBA shorty headers med dobbelt 2,5" bagud.

Hvilken knast vil I mene kan bruges?

Edelbrock laver en Performer plus knast 204 intake /214 exhaust ved 050 inch løft. Det virker som en kanst i den milde ende, men er den alligevel for skarp.

Vil sådan en være passende, eller vil motoren dø helt ved lave omdrejninger???

Håber på at høre lidt erfaringer.

Mvh
Bernd

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #2 af 1731
Bernd, du skal da have denne her.

www.compperformancegroupstores.com/store...tegory_Code=SBHFTCNP
Den skulle lyde som en hipo motor, hvordan det så end er. Så er det da lidt old school :biggrin:

Jeg kørte med en Edelbrock performer 2122 (har den endnu) før jeg byggede motor om og virkede ganske fin i min, med en 3.00 morfar gearing.
Og med den knast behøver du ikke tænke på dine toppe, om du får for meget løft, på ventilerne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #3 af 162
Læs godt på de forskellige knaster og gå efter......good milage, great for towing, good low to midrange horsepower,
operating range rpm 1000-4500....så går det aldrig helt galt.

Køb evt et kit med knast,løftere og ventilfjederer. God økonomi.

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #4 af 2519

1731 skrev: Bernd, du skal da have denne her.

www.compperformancegroupstores.com/store...tegory_Code=SBHFTCNP


Rene - den er MÅSKE lidt for heftig :silly:

Er faktisk lidt i tvivl om den Performer Plus også er for sporty, men jeg tænkte idle - 5500 lød nogenlunde i forhold til mine tanker om max rpm.

Det er sgu lidt svært.....

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden #5 af 2519

162 skrev: Læs godt på de forskellige knaster og gå efter......good milage, great for towing, good low to midrange horsepower,
operating range rpm 1000-4500....så går det aldrig helt galt.

Køb evt et kit med knast,løftere og ventilfjederer. God økonomi.


Tak - Tommy,

Synes det er svært....på den ene side, fornuft, sikkerhed og på den anden side måske chancen for noget lidt mere spændende.... men også risikoen for at køreoplevelsen bare bliver træls. Det er vigtigt for mig at den "går godt", og her tænker jeg naturligvis på motoren - men også iforhold til gearing osv. Altså samspil af det hele...skulle jo være nemt nok :blink:

Min far ville helt sikkert sige - køb en Stock replacement, så ved du hvad du har;-)

"It's the sound of the old school V8 with pipes on it"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 1 måned siden - 6 år 1 måned siden #6 af 162
En std. knast er da ok men....den virker typisk fra RPM 1000- 3000, vælger du en mere moderne knast (som ligner std knasten) får du typisk også en RPM range som er ca. 1000 RPM højerer, men du får også en bedre benzin økonomi - alt tæller jo.

Under alle omstændigheder bør du vælge en knast med split duration, d.v.s. flere grader på udstødning end på indsugning,
udstødning, har jo altid være et problem med smallblock Ford.

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen