Lidt nyt om "Guldbille"

10 år 6 måneder siden #1 af 200
Lidt nyt om "Guldbille" er oprettet af 200
I anledningen af 10 års jubilæet for Guldbille projektet - og for at skabe lidt aktivitet på siden - ja så får I da lige et billede at kigge på ....

nu hvor den er synet - afgiftet - og de sidste småting snart er på plads - ja så tror jeg sku den kommer på gaden i 2014 B) :lol: :biggrin:


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 6 måneder siden #2 af 997
Besvaret af 997 på Lidt nyt om "Guldbille"
Den ser rigtig godt ud, sidder lige og tænker lidt over muligheder for at finde en boss motor, det er vel næsten umulig ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 6 måneder siden #3 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"
En Boss 302 motor er naturligvis ikke helt almindelig, men der dukker nu stadig en motor op i ny og næ. Min er leveret direkte fra Ford til et racerteam og brugt til test af de specielle Cross Boss inline indsug/karburatorer så den har ikke siddet i en bil fra fabrikken tror jeg. Det er dog en uboret original blok - hvilket er ganske sjælden. Mange fik tæsk og måtte have erstatningsblokke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 6 måneder siden #4 af 2233
Besvaret af 2233 på Lidt nyt om "Guldbille"
Den ser kanon ud (y) (y) .Hvem har bygget den for dig??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 6 måneder siden #5 af 921
Besvaret af 921 på Lidt nyt om "Guldbille"
Javel hr. anonym :biggrin: Er der en grund til at du ikke må hedde Anders?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #6 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"

Den ser kanon ud (y) (y) .Hvem har bygget den for dig??



Egentlig havde jeg fået at vide at den kun havde været brugt ganske lidt så derfor ikke behøvede egentlig renovering, men mange års opbevaring i container og den skulle friskes op. Fortsat uboret men reelt gennemgået komplet renovering for at sikre at den er perfekt.

Per Justensen, LP Racing har lavet den .... (MCD120)

Her i starten kommer den til at køre med standard Boss302 indsug - og først senere med Cross Boss setup når jeg har det helt på plads.
Hvis man undrer sig over at ventildækslerne har skjolder er det fordi jeg ønskede at beholde dem helt originale, med de originale mærker m.v - så de er kun vasket af. That´s part of the history .....

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #7 af 1731
Besvaret af 1731 på Lidt nyt om "Guldbille"

så de er kun vasket af. That´s part of the history .....

]


Og stor respekt for det (y) det er sørme en fin motor.
Håber en dag at få den af se og høre live, også med cross boss setup.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #8 af 1430
Besvaret af 1430 på Lidt nyt om "Guldbille"
Super motor projekt hvad har den så i hk sådan en boss??? (y) (y) (y)

MCD:1430 Lars Øjenholt Lauritsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #9 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"

Super motor projekt hvad har den så i hk sådan en boss??? (y) (y) (y)


Den var fabriksopgivet til 290 hk - men som Chevys og Dodges tilsvarende Trans Am versioner, var de nok ganske konservative i deres opgivelse ;) Om den har 325 eller 375 ved jeg ikke ....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #10 af 1430
Besvaret af 1430 på Lidt nyt om "Guldbille"
Hej Anders det er også ret godt og en fed motor :) (y)

MCD:1430 Lars Øjenholt Lauritsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #11 af 2370
Besvaret af 2370 på Lidt nyt om "Guldbille"
Fed motor.. Kunne godt tænke mig og vide hvad et Cross Boss setup er ? :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #12 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"
Cross Boss er et eksperimental indsug/karburator setup fra Ford ifm Trans Am serien. Nåede aldrig rigtigt at komme i gang så derfor eksisterer der ganske få af disse.

Mit indsug kommer fra Moore familien som fik dette sendt direkte fra Ford til race testing .... pretty cool stuff - men nok ikke specielt gadevenligt B) Vi er ude i racesetup der kræver masser af omdrejninger for at blive makset ud .... men Guldbille er jo netup bygget som en racer, så det passer nok ok sammen :lol:


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #13 af 2370
Besvaret af 2370 på Lidt nyt om "Guldbille"
Det ser dælme spændene ud.. der er jo ikke noget der lyder så godt som en v8 der får nogle pryl :P så det glæder jeg mig til og høre lidt mere om når du kommer så langt :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #14 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"
Masser af plads til benzin ......


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #15 af 2233
Besvaret af 2233 på Lidt nyt om "Guldbille"
Anders jeg glæder mig deallllmmmmmmmme til at se den real life (y) :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #16 af 997
Besvaret af 997 på Lidt nyt om "Guldbille"
Det er godt nok lækker nostalgi du har der, tro ikke der er mange der har set sådan en indsugnings manifold :):):)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #17 af 2243
Besvaret af 2243 på Lidt nyt om "Guldbille"
Anders, hvis din inline Autolite er lidt slidt, så ring - jeg har et par stykker på lager :P



Og så lidt hjemmesløjd :whistle:



Det er edderbankemig en dyr og dejlig ting, du der har fundet!!!
Vandkølede intake manifolds :woohoo:
Det ville faktisk have været et perfekt spørgsmål i julequizzen, men nu har du jo ødelagt det :lol: :lol: :lol:

For hylen, nogle fantastiske biler, du beriger os med! (y) (y) (y)

Bilag:

Filnavn: inductive_...ning.pdf
Filstørrelse:4,604 KB
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #18 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"
Terkel, dyk lige ind på dit lager og find en af hver ....... Hvad skal prisen være?

Begik den kæmpe fejl sidste år at sælge en NOS 1425cfm i den tro at den ville være for stor til mit brug ..... senere har andre "eksperter" fortalt mig at 1425´eren faktisk passer fint til gaden .......

Lidt besværligt med alle de modstridende oplysninger, så bare stik mig en af hver ..... så må du til gengæld købe det ekstra "nedre halvdel" af et cross boss indsug jeg har i overskud :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #19 af 2243
Besvaret af 2243 på Lidt nyt om "Guldbille"
Tjah, Anders - som de skriver i artiklen, skal du regne med "mid-five figures" - i $, naturligvis... ;)

Jeg har ikke lige en løs "øvre halvdel" på lager, så jeg springer over her - måske kan du sælge den som dørstopper i Kramkisten? :whistle: :lol:

Jeg har også måbet en del over de vilde cfm-tal - man skulle tro, de passede til en middelstor (benzindrevet) olietanker.
Tager man formlen CUI x RPM / 3456 = CFM (vi siger, der er 100 % VE i dit tilfælde), får man således:
302 x RPM / 3456 = 1425, altså skal den køre 16307 RPM (!), for at suge 1425 cfm.... :woohoo:
Det må sq lyde godt (y)

Jeg håber, du fik din 1425'er godt betalt B)

Det er så skønt med denne hobby - og denne klub. Jeg lærer noget nyt hver dag :) :) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #20 af 162
Besvaret af 162 på Lidt nyt om "Guldbille"
Din formel kan ikke bruges i forbindelse med Autolite eller Weber for den sags skyld.
Tænk på 4 x dobbelt 48mm Weber....cfm ville jo blive astronomisk. :ohmy:

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #21 af 2243
Besvaret af 2243 på Lidt nyt om "Guldbille"

Din formel kan ikke bruges i forbindelse med Autolite eller Weber for den sags skyld.
Tænk på 4 x dobbelt 48mm Weber....cfm ville jo blive astronomisk. :ohmy:


Sandt nok, Tommy - den er kun til 4-bbl. Det var nu også mest for sammenligningens skyld... Men nok et dårligt eksempel :S

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #22 af 499
Besvaret af 499 på Lidt nyt om "Guldbille"
Jeg synes det er en fed bil, nok mest fordi det er en kopi bil som er lavet som ejeren vil have den. Det er sådan den amerikanske kultur altid har været med biler og stadig er det i dag, køb den fedeste bil man har råd til og hvis man ikke selv kan lave den så kør bilen til nærmeste Custom Shop så bilen ikke ligner din nabo´s.

Men jeg forstår ikke hvorfor nogle folk er helt vilde med en gammel motor, som var fed en gang og havde en stor racing historie i 2 år. I mine øjne burde den stå på et sted ved siden af en bil som kunne fås med motoren. I dag kan man lave en motor som yder det samme og ser lige sådan ud, uden at bruge de fine gamle dele, og så vil motoren kunne tåle nogle omdr som næsten alle boss motorene døde af. Man kunne spare en masse dele til nogen som virkelig har brug for dem, og samtidig spare en masse penge og motoren vil kunne køre langt bedre og holde til det. Mit hoved kan virkeligt ikke forstå det, jeg mener ikke det er måden at bevare vores hobby på.
Byg en motor af de samme dele, hvor delene er nye og gem de gamle dele til en som står med en historisk korrekt racer eller andet. Det svarer til at man kun vil have de gamle bremsebelægninger på bilen, selv om de er farlige for os alle (asbest) og bremser dårligere end det nye i dag. Eller ikke gider justere sin karburator fordi man kører v8, den skal jo bruge meget benzin, så pyt med bilen kører dårligt og alle bagved kørende er ved at kaste op. Det er ligefør jeg vil kalde det dumhed, rigtigt smart er det jo ikke.

Dette er skrevet som en betragtning og sikkert med stavefejl, men ikke for at hænge nogen ud. Nogen gange forstår jeg det bare ikke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #23 af 162
Besvaret af 162 på Lidt nyt om "Guldbille"
Det er jo hele essensen ved gamle biler og motorer.....selv om du har guldet kan man ikke købe sig til alt.
Hvorfor kører du i en gammel 66er, køb dog en ny.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #24 af 1861
Besvaret af 1861 på Lidt nyt om "Guldbille"
Den her artikel faldt jeg over i FDM's Classic Motor, og jeg synes den rammer meget godt ned i essensen af vores fælles hobby : Der er mange forskellige måder at holde en gammel bil kørende på, og der er ikke nogen måder der er mere rigtige eller forkerte end andre...
Jeg gætter forsigtigt på at når Guldbillen står med åben motorhjelm på næste sommers træf, så er der flere end mig der siger : Respekt, mand (y)
Hej fra Claus

Armen i karmen !
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #25 af 200
Besvaret af 200 på Lidt nyt om "Guldbille"
Peter #499

Jeg forstår egentlig godt din pointe. Når det så er sagt, så synes jeg du misser hele den del der handler om følelser og ikke mindst sjæl. For mig ville dette projekt ikke være det samme hvis jeg blot byggede en ny motor af nye dele. Intet ville være lettere - og det ville nok også være billigere - men den dag bilen ruller ud på vejen så er en meget væsentlig del af totaloplevelsen - i hvert fald for mit vedkommende - at jeg er så tæt på "the real thing" som det for mig har været muligt .....

Der er reelt ingen helt ægte Trans Am biler tilbage - og de få der findes er uden for enhver økonomisk rækkevidde - og mange af de "originale" er desuden bygget op fra døde lig da racerbiler ikke var noget man gemte på dengang ..... så en replika er reelt eneste farbare vej.

At jeg sætter en Boss 302 i bilen er jo ikke engang korrekt i forhold til bilen dengang - da den helt tricky motor fra 68 er den famøse G-kode der spang i luften for et godt ord .... altså er min opsætning en personlig fortolkning på hvordan den kunne have været sat op i 1970 og årene efter.
At bilen i øvrigt er bygget helt efter FIA homologeringen og med motor/transmissions skift kan gå direkte på banerne som korrekt vintage racer er så en anden ting ....

Med denne Boss 302 vil jeg glæde mig hver gang jeg ruller ud - at vide at motoren i 1971-72 blev brugt af Moore familien til test af Fords Cross Boss setup. Jeg vil også vide at da de var færdige med dette, så sad motoren efterfølgende i en ombygget Jaguar E som blev brugt til gadekørsel i en perioden - inden motoren med dele blev pakket ned i containere og ikke så dagens lys før alle deres ejendele blev solgt ca. 40 år senere .... for mig er der noget udefinerbart historisk lækkert over det!

Går den i stykker hvis jeg bruger den lidt frisk ?? .... måske, men oplevelsen vil vare resten af mine dage B)

Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen