Mustanger fra USA - Skat og andre forhindringer

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #1 af 2731
10. december i år fik SKAT en over snuden. En stakkel fik vurderet en Mustang i oktober 2010, som han havde hentet hjem fra USA. Den havde kørt 4.900 km (ikke miles). Bilen blev vurderet fra tre forskellige bilforhandlere og hokus pokus, SKAT mente at afgiften ville udgøre kr. 731.516! Og i øvrigt var bilen ny, sagde de. Staklen synes nok, at det var lige voldsomt nok. Selv ikke en Shelby burde ligge i det niveau, så vidt jeg lige kan se, og han trak så anmodningen tilbage. Her kunne det stoppe.

SKAT sagde så, jamen, du har jo taget bilen i brug, så du SKAL indregistrere og så kommer der adokat og hele møllen ind over. Staklen skal så sætte en bankgaranti, for ellers vil de flinke folk snuppe hus og bil og reservesokker og det hele. Ikke helt billigt. Det kan staklen heldigvis, og efter nogen tid, kommer SKAT i tanke om, at hovsa, bilen var jo ikke taget i brug. Bankgarantien bliver så frigivet og staklen kan få den del af oplevelsen lukket, men garantien har jo ikke været gratis, så han forlanger kompensation. Garantien har kostet ham kr. 34.491,75. Ikke helt billigt for ingenting. SKAT har erkendt sin fejl, men vil ikke betale for sine egne handlinger.

Her efter går det til Københavns Byret med sagsnummer BS 36A-5681/2012 og efter "kun" godt og vel et år, tre år efter bilen kom her over fra USA, falder dommen, at SKAT skal betale tabet og sagens omkostninger plus procesrenter. Godt kr. 40.000 plus renter. De 6.955 for at få bilen vurderet får han ikke kompenseret, hvilket i og for sig er i sin orden, men det er godt nok dyrt for at få et styk bil værdisat! ISÆR når man ikke vil gøre brug af det!

Svineri. Så kort kan det siges om den medarbejder i SKAT, som ikke øjeblikkeligt sørger for at betale, når de selv har erkendt deres fejl. At staklen får betalt sagsomkostningerne, er jo til at kaste op over, for virkeligheden er, at de faktiske sagsomkostninger LANGT overstiger kompensationen og SKAT spekulerer direkte i, at folk opgiver. Man burde gå efter de sataner personligt, for kan man finde en sag, hvor en konkret medarbejder beviseligt kommer med en afgørelse imod bedre vidende, så er han/hun rent faktisk personligt erstatningsansvarlig og bare EN medarbejder kommer op at hænge, så kan jeg love for, at det vil være præventivt for de andre! Men hvem har lyst til at hive 100 af de lange eller endnu flere op ad lommen, for at køre sådan en sag?

Noget helt andet er, var det ikke en ide med et forum for at hente biler ind fra USA, så vi kan udveksle erfaringer? Herunder et mareridt som ovenstående?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #2 af 200
Hvad var det helt præcist for en Mustang der er tale om for et afgiftsbeløb på 731000 ..... det svarer jo til en markedspris på knap 1.200.000 .......

En sprit ny Mustang GT kan man betale fri som NY bil til et sted mellem 300 og 350.000,- afhængigt af hvor dygtig man er til at presse prisen hos forhandleren i USA - men det kræver jo at det er en fabriksny bil ....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #3 af 2731
Det siger dommen ikke noget om, for den slags afgørelser er anonymiserede. F.eks. står der noget med "Ford Mustand, stelnummer ......" og "Sagsøger .... anfører ..." og den slags. Sagen startede i 2010, og med den afgift og det antal km (miles), må det jo nok have været en 2010-bil, men det er altså gætterier.

Det springende punkt er, at SKAT ikke bare betaler for den skade de har forvolt, når de erkender, at de har begået en fejl. De direkte spekulerer i, at borgerne opgiver, fordi det er for dyrt at køre en sag. I andre sammenhænge ville dette være at betegne for værende bedrageri, men når det er det offentlige, ja, så er der carte blanche til at overtræde hvad som helst uden konsekvenser. Husk, at den erstatning er jo betalt af os alle sammen over vores skattebillet, så konsekvensen for medarbejderen er NUL.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #4 af 200
Jeg er ganske enig vedr. borgernes stilling i forhold til SKAT rigide system ved import af biler.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #5 af 2243
Bilmagasinet havde en glimragende artikel om problemet i november-nummeret.
Desværre er den ikke tilgængelig på nettet endnu - hvis nogensinde.

Her et kort, omskrevet uddrag:
En Jaguar XJ6 1996 importeret fra USA, ville SKAT have 87.000 i afgifter for. Handelsprisen i DK er ca. 100.000.
DEjeren klagede, og afgiften røg ned på 65.000. Stadig alt for højt iflg. ejeren - sagen er sendt videre til Motorankenævnet.

Citat fra ejeren: "Skat virker som en pengemaskine, og det er som om værdifastsættelse foregår med rafleterninger. Tal bliver kastet ud med løs hånd".

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #6 af 200
Her er de rigtige data - der er vist mere til historien end blot en almindelig import sag ...... bilen har bl.a. været til DHB :biggrin: Afgiften ser også ud til at lande på et tal noget lavere end det depositum på 731000 der skulle stilles ....

SKAT har vist forsøgt at få ham stillet til regnskab for x-tusind km kørsel på prøveplader ...... men tabt sagen.

www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2134738&vId=0

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #7 af 2731
Det er klart, at med de vildt høje afgifter vi har, så vil værdisættelse af biler fra udlandet altid være et punkt, der kan give ballade, men når så at SKAT erkender, at de har klokket i det, så skal de altså bare betale for skadet øjeblikkeligt, men nej, de satser på, at det er for dyrt og for risikabelt for borgeren, at føre en sag! Den sag, som jeg refererer til, tabte de, men der er sikkert talrige sager, der minder om, som aldrig kommer for retten, for hvem synes det er sjovt at bruge mange tusinder på en sag, som man måske slet ikke vinder? Og selv hvis man vinder og får sagsomkostningerne dækket, ja, så er det en dækning, der reelt ikke kan betale for advokaten. Den er jo helt gal!

Men, det kunne være spændende at have et forum, hvor import af biler er emnet, så de, der vil prøve kræfter med det, kan få en "how to" guide og tips og tricks fra andre, som har prøvet det før.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #8 af 2731

Her er de rigtige data

www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2134738&vId=0


Jeps, det er den, men jeg har den fulde tekst fra Retsinfo (kræver abonnement). Her fremgår det, at SKAT undervejs selv erkendte, at de havde taget fejl.

Sagen understreger i øvrigt, at man skal virkeligt passe på med ikke at køre for meget rundt på prøveplader!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #9 af 200
Jeps, det er den, men jeg har den fulde tekst fra Retsinfo (kræver abonnement). Her fremgår det, at SKAT undervejs selv erkendte, at de havde taget fejl.

Sagen understreger i øvrigt, at man skal virkeligt passe på med ikke at køre for meget rundt på prøveplader![/quote]


Ja det er svært at forstå at SKAT ikke straks erkender fejlen og får den rettet .... ikke befordrende for vores retsopfattelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #10 af 2243

Her er de rigtige data - der er vist mere til historien end blot en almindelig import sag ...... bilen har bl.a. været til DHB :biggrin: Afgiften ser også ud til at lande på et tal noget lavere end det depositum på 731000 der skulle stilles ....

SKAT har vist forsøgt at få ham stillet til regnskab for x-tusind km kørsel på prøveplader ...... men tabt sagen.

www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2134738&vId=0


Smukt, Anders (y)

Jeg læste det hele.

Det fremgår i øvrigt ganske tidligt i dit link, at der er tale om en specialbygget Mustang - hvilken nævnes ikke.
Men jeg ved da, at der findes langt mere dyre "one-off's" end Shelby. Så måske var afgiften ikke så vild endda?
Men dejligt, SKAT tabte. De er totalt uprofessionelle :angry: - ja, jeg fristes ligefrem til at kalde dem inkompetente! (n)

Jeg bed nu også mærke i DHB - og konen blev tilkaldt for at køre "dyret" hjem, da hun havde købt "prøvemærkerne"...
:lol: :lol: :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #11 af 2243
Men typisk SKAT.
De kanøfler os "småfolk", mens masser af internationale firmaer ikke lægger en krone til SKAT her i Danmark...
:angry: :angry: :angry:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #12 af 1869
De multinationale skal jo fortsat være fritaget for skat ,spekulanter skal fortsat kunne gå ned og starte igen på vores regning og folk i skattely har heller ingen intention om at krybe til (skatte)korset .Og når så biler skal udryddes med alle forhåndenværende midler,hvorfor så ikke ruinere bilejerne med horrible økonomiske krav til at dække hullerne i statsfinanserne forårsaget af førnævnte.. B) ..En perfekt kombination.. (y) ..( Ihvertfald i en forkvaklet embedsmandshjerne.. :whistle: ..)

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #13 af 2731
Jo jo, det er skidt alt sammen, men tilbage til mit forslag: Var det ikke en ide at få samlet erfaringer, så andre ikke gentager fejl, som allerede er begået? Det gamle musser, 35 år + er jo nemme nok, men de nyere ser ud til at kunne være ikke så lidt af en tombola, når der skal betales afgift, eller er jeg helt galt på den?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #14 af 200
Bestemt ikke nogen dum ide at samle viden og erfaring. Måske som særskilt punkt her i forum?

Når det så er sagt, så tror jeg at de personer der fanges i en dum situation i forvejen er nogen der reelt aldrig har spurgt sig for her i klubben eller i andre US bil kredse. Det virker jo lidt dumt når en sag som den hele tråden her startede med først kommer til vores kendskab når dommen er faldet ..... men dumheden ligger jo udelukkende på bilejerens banehalvdel ......

Min erfaring - baseret på adskillige importerede Mustang af nyere dato - er at nyere brugte biler er super farlige at importere hvis man håber på en rimelig afgiftsfastsættelse ..... og dermed rimelig samlet kostpris for bilen.

Eneste mulighed med let brugte, næsten nye - er at sætte dem i flexleasing så det latterligt høje afgiftsbeløb trods alt deles ud over de måneder bilen reelt benyttes.

Så længe der findes en model hvor en brugt bil afgiftsættes til ca. 62% af SKATs vurdering af aktuel markedsværdi så vil man altid blive ramt af at forhandlere prissætter brugte specialbiler højt så der er mulighed for at give store afslag i ren handel eller at tage en tilsvarende tåbelig indbytningsbil ind ..... eller sikre høje brugtpriser så biler kan eksporteres så der modtages højst mulige afgifter retur fra SKAT ...... alle ved det er sådan - men ingen ved reelt hvordan systemet kan optimeres så længe afgiftssystemet med vanvittigt høje afgifter består ....

Så længe en 1994 Mustang annonceres hos forhandlerne til 149000 - 179000 ja så vil afgifterne forblive høje - ja reelt så høje at bilen dårligt kan handles kontant til selve afgiftens pris ......

Det giver jo ingen mening at en 20 år gammel Mustang ikke nærmer sig en scrapværdi på stort set ingen ting ..... og at SKAT hjælper med at understøtte det .....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #15 af 2731
Ja, den pointe har jeg også lagt mærke til. 20 år gamle Mustanger er godt nok ikke skrot i USA, men er dog meget billige. Her i DK ser brugtpriserne, også for de gamle (<=1973), ud til, ofte at være sat temmeligt højt, formentligt for at have noget at handle med. Det kan nemt betyde, at man skal betale afgift af noget, som bedst kan betegnes som kræmmernes startpris på en hest i Hjallerup!

Med f.eks. Audier og BMW'er fra Tyskland, ved jeg, at det er ret så fordelagtigt at købe dem brugt uden for Danmark. Men det jo biler, der findes 100 gange flere af, end de tilsvarende årgange af Mustanger.

Jeg "tumler" med en plan om at tage en tur rundt i USA i en Mustang, som jeg vil købe. Jeg vil lave noget medie over det, dog ikke specifikt om Mustanger, men om drømmen om det gode liv, masseproduktion, økonomi, historie m.m., hvor bilindustrien jo er meget vigtig. Kommer der et pænt budget fra en tv-station, så skal det være en klassisk Mustang Convertible, som ikke skal hjem bagefter, for sådan en har jeg i forvejen et meget fint eksemplar af, eller også en nyere Mustang, som måske skal være gul for at kunne deltage i et arrangement for gule Mustanger (mere nørdet kan det da ikke blive!). Lige nu er jeg lidt begejstret for en 1994 eller 1995 coupe, som jeg vil bruge som daglig bil i DK, hvis den skal med hjem. Skal den ikke hjem, så er kun Convertibles interessante.

Alternativt kan jeg måske slå mig sammen med et, to eller tre hold, der kan køre videre i den der ovre efter mig, og så lade sidste hold sælge den og dele udgifterne i henhold til kørte miles/dage pr. hold. Det vil blive en meget billig bilferie i USA på den måde, i hvert fald i forhold til normal leje af en bil, med mindre der er et eller andet skummelt i priser for en grænsepladebil i USA.

Men igen, det kunne være godt med en tråd for hjemtagelse af Mustanger, for det er mange år siden at Ford solgte dem i Europa, selvom der kun er kort tid til, at de gør det igen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #16 af 574
Ja, jeg kan også tilslutte mig koret om SKATs helt urimelige måde at behandle borgerne på, også i relation til registreringsafgift.

Jeg har for nylig vundet en sag i Motorankenævnet, hvor handelsprisen blev nedsat fra 65 K til 29 K og afgiften derved blev nedsat fra 33 K til 19 K.

Både sagsbehandleren i SKAT og ditto i Motorankenævnet havde overset en detalje i SKATs egen juridiske vejledning og hertil kom så, at SKAT og Motorankenævnet havde fortolket en Landskatteretsafgørelse, som en vis herre fortolker biblen.

SKAT er efterhånden en stat i staten og gør stort set, hvad det nu passer dem i den givne situation. Det har den seneste tid jo vist mange eksempler på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #17 af 2731
Jeg har benyttet lejligheden til at udbede mig om nogle guidelines fra SKAT om værdisætning af Mustanger. "Lejligheden" er, at SKAT pt. er ikke så lidt på hælene og at jeg i 2015 har tænkt mig at tage en Mustang med hjem fra USA og meget gerne vil have nogle (lempelige) retningslinjer, før jeg kommer galt afsted afgiftsmæssigt. Når jeg har fået svar, vil jeg bringe det, og mine spørgsmål i dette forum, så alle kan se det og forhåbentligt få glæde af det, håber jeg!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #18 af 921

Hvad var det helt præcist for en Mustang der er tale om for et afgiftsbeløb på 731000 ..... det svarer jo til en markedspris på knap 1.200.000 .......

En sprit ny Mustang GT kan man betale fri som NY bil til et sted mellem 300 og 350.000,- afhængigt af hvor dygtig man er til at presse prisen hos forhandleren i USA - men det kræver jo at det er en fabriksny bil ....


Du må have for mange penge ;)
Den forhandler jeg købte min af i 2006 er parat til at sælge en til mig (sprit ny) for $37000 registreret og tanket. I følge min kalkulæator ggiver det ca. 200.000 DKr. :) Hvis du gladeligt vil betale det dobbelte så vær'sgo'
Det mærkeliger er at det giver en salgspris som ny på gaden meget tæt på 731.000 DKr. Så måske det bare er det afgiftspligtige beløb og ikke afgiften???

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #19 af 200

Hvad var det helt præcist for en Mustang der er tale om for et afgiftsbeløb på 731000 ..... det svarer jo til en markedspris på knap 1.200.000 .......

En sprit ny Mustang GT kan man betale fri som NY bil til et sted mellem 300 og 350.000,- afhængigt af hvor dygtig man er til at presse prisen hos forhandleren i USA - men det kræver jo at det er en fabriksny bil ....


Du må have for mange penge ;)
Den forhandler jeg købte min af i 2006 er parat til at sælge en til mig (sprit ny) for $37000 registreret og tanket. I følge min kalkulæator ggiver det ca. 200.000 DKr. :) Hvis du gladeligt vil betale det dobbelte så vær'sgo'
Det mærkeliger er at det giver en salgspris som ny på gaden meget tæt på 731.000 DKr. Så måske det bare er det afgiftspligtige beløb og ikke afgiften???



Tror du misforstår. I 2008 kunne en Premium Mustang GT coupe købes i USA for ca. 26000 dollars ud af døren fra forhandler. Regnestykket er som følger:

Bil pris - ca. kr. 150000
Fragt - ca. kr. 15000
Told - 10% af 170000 = 16000
Moms af ovenstående = 45000

Samlet pris i DK u/syn & afgift: 226000

Afgiftsberegning (uden at tage højde for diverse små fradrag til airbags m.v. - som dog reducerer samlet afgift med nogle tusinde)

105 % af de første ca. 76000 = 80000
180 % af resten ca.= 262000

Afgift samlet: 342000

Dertil kommer udgifter til dataerklæring, syn m.v.

Tror nu nok jeg i grove træk jeg ved hvad jeg taler om Bent :evil:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #20 af 2731
Med fabriksnye biler er det relativt nemt at beregne afgifter, men når de er brugte, så bliver det lidt af en tombola. Jeg er på udkig efter en 2002-2006 V6er convertible til helårsbrug og håber den nye 2015er dumper brugtpriserne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #21 af 200

Med fabriksnye biler er det relativt nemt at beregne afgifter, men når de er brugte, så bliver det lidt af en tombola. Jeg er på udkig efter en 2002-2006 V6er convertible til helårsbrug og håber den nye 2015er dumper brugtpriserne.


Og det er jo netop det der er problemet .....brugtprisernes fald er markant "forsinket" på liebhaverbiler - derfor er beregningsgrundlaget SKAT benytter ofte markant for højt ......

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #22 af 2726
Hørt, Jens!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #23 af 2726
Altså at det ville være en super god ide at lave et hoved menu punkt, der hedder

Import fra USA

eller lign.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #24 af 2731
Lad mig tilføje at jeg har fået en foreløbig vurdering, på forkerte tal som grundlag, fordi jeg ikke havde de helt rigtige, men meget rimelig og radikalt mindre end andre har måttet "bløde" i 2013. Det krævede mange data og et meget stort regneark, men det halverede afgiften på en 2001er. Altså en meget fin behandling fra Skat, som jeg håber holder, hvor jeg nu er ejer af en konkret bil. Det er en V6er jeg taler/skriver om. V8erne kan nok ikke få meget ud af mine data. Jeg skal gerne gennemgå det detaljeret, når jeg har fået plader på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #25 af 2243


Men, det kunne være spændende at have et forum, hvor import af biler er emnet, så de, der vil prøve kræfter med det, kan få en "how to" guide og tips og tricks fra andre, som har prøvet det før.


Jens, det kan skam godt lade sig gøre. Jeg undersøger sagen, og får lidt hjælp fra de "hardcore" MCDer, der kan oprette et nyt forum. Derefter kan jeg rykke dine to tråde ind i det jomfruelige forum.
Har du et forslag til hvad vi skal kalde det? (Det er jo din ide, så du må døbe det... ;) )

Mange hilsener
Terkel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #26 af 2731


Men, det kunne være spændende at have et forum, hvor import af biler er emnet, så de, der vil prøve kræfter med det, kan få en "how to" guide og tips og tricks fra andre, som har prøvet det før.


Jens, det kan skam godt lade sig gøre. Jeg undersøger sagen, og får lidt hjælp fra de "hardcore" MCDer, der kan oprette et nyt forum. Derefter kan jeg rykke dine to tråde ind i det jomfruelige forum.
Har du et forslag til hvad vi skal kalde det? (Det er jo din ide, så du må døbe det... ;) )

Mange hilsener
Terkel


Ov, den var værre! Men jeg tænkte lidt over det og er kommet frem til, at "Guide til køb i USA" i mangel af bedre :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #27 af 2243
Fint nok. Du kan stadig nå at ændre det, hvis du synes. Der går nok lidt, før vi har det nye forum ;) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 uger siden #28 af 2731
71.575 kr. i afgift, hvis min 2001 Mustang 3,8L V6 Convertible skal på plader. Hmm, ikke ligefrem et super tilbud, men dog bedre end udgangspunktet. Afgørelsen er bindende, så SKAT kan ikke løbe fra den.

Så jeg fik da det ud af det, at jeg har fået presset afgiftsniveauet noget ned på kitcars og dermed skubbet til de afgørelser, der var i 2013, hvor køberne måtte betale kassen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen