Hvis man nu skulle bygge en stroker motor

Mere
10 år 4 måneder siden #1 af 1731
Jeg skal ikke bygge sådan en, men er nysgerrig, og vil gerne lære lidt :)
Der findes jo forskellige small block stroker motore, som regel bygget på en 302 blok (331-347-363 sidst nævnte vist lidt speciel)
Jeg vil i denne tråd gerne høre om folks erfaringer med stroker motore, og hvad setup de køre med. Hvad er bedst, 331 eller 347?
Hvis nogen selv har bygget en, hvad faldgrupper er der så man skal værer opmærksom på?
Og er de pålidelige?

Jeg har selv googlet og undersøgt lidt om setup til sådan en, og jeg vil prøve at liste et muligt setup op her, og i må meget gerne give jeres mening om det.

Det er bare et eksempel.

jeg har taget udgangs punkt i en færdig 347 short block. men man kan jo også selv skaffe en blok, og et strokerkit.
Første short blok er denne, som er i den billige ende www.summitracing.com/int/parts/mll-bp3472/overview/make/ford
Og denne som er lidt dyrer www.summitracing.com/int/parts/drt-03213472/overview/make/ford

Hvad med sådan en knast her? www.summitracing.com/int/parts/cca-cl31-...8/overview/make/ford

Indsuget kunne være det er www.summitracing.com/int/parts/edl-2921/overview/make/ford Hvor man måske kunne vælge en Holley 750, eller ville man gå over i noget duppel pumper?

Ville dette eksemel være helt ude i skoven?

Kom meget gerne med faglige og gerne nørdede indlæg om dette emne. Jeg syntes det kunne være interresant at få en dialog i gang om emnet.
Så del ud af jeres erfaringer :biggrin:


P.S. helst ikke alt for mange forstyrende indlæg i denne tråd :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #2 af 2243
Per #2072 har jo en af disse "nymodens" :P 95' Ford Mustang GT coupe, 347 cui (stroket 5.0, altså 302), med jernlunge. Den yder ca. 450 Hk. Måske han kan fortælle lidt om, hvordan hans motor blev til?

P.S. Der er i øvrigt en glimrende artikel om Pers bil (skrevet af Claus #1861) i PP nr. 2, 2013 (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #3 af 1869
Uden at være ekspert forekommer det setup lidt aggressivt til daglig brug.. :unsure: ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #4 af 2233
Nå ja men vi kører jo heller ikke i Mustangerne hverdag :woohoo: :P :P :P :P

Uden at være ekspert forekommer det setup lidt aggressivt til daglig brug.. :unsure: ..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #5 af 200
Man skal vel altid analysere ganske nøje præcist hvad man gerne vil opnå med den motor man nu vil have ....

Personligt så har jeg da altid tænkt at "there is no such thing as too much horsepower" - men hvis jeg nu skal være helt ærlig overfor mig selv, så får jeg jo ikke meget ud af at kunne "prale med" at min bil vil kunne vinde på 1/4 milen, hvis jeg reelt altid cruiser rundt og sjældent er over 4000 omdrejninger .....

Så hvis ens egen lille analyse ender ud med lidt i samme stil, så er det jo meget vigtigere at motoren giver godt moment i det felt man bruger den - så den netop der virker som det MONSTER man altid har ønsket sig ....

Har selv haft et par 347 motorer og selvom de har haft op imod 400 rigtige heste så har de dog aldrig givet mig det kick som en skruekompressor giver ved 2500 rpm :biggrin:

Så tilbage til Stroker tanken - hvorfor ikke overveje en 351 baseret - stroket til ex. 393 cui og så sat op med knast og toppe til masser af moment .....

Dem her har ry for at lave noget af det absolut bedste i branchen ..... der kan man lære en masse ved at kigge på deres sammensætning af dele ....

bennettracingengines.com/427p.html

B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #6 af 2193
Er der ikke også et større slid på en stroker?
Men ellers tror jeg godt jeg kan følge din tankegang Rene'. Jeg ved jo du, med din oldscool tuning, har forsøgt at skabe en anderledes tilgang til power.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #7 af 1731

Man skal vel altid analysere ganske nøje præcist hvad man gerne vil opnå med den motor man nu vil have ....

B)


Kan ikke være mere enig i det.
Mit eksempel længere oppe, er også bare helt tilfældigt......næsten :) de omtalte stumper er blevet rost til en 347 på flere udenlandske forums.

Vil stadig meget gerne høre fra nogen der har en small block stroker, hvad de er bygget af, af stumper. og erfaringer med disse.

Hvis man nu ville bygge en til gadebrug, hvilken short block kunne så være aktuel. De 2 jeg linker til er der 2000 dollar i forskel. er den dyre så meget bedre, hvis det kun er til gadebrug?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #8 af 200

Man skal vel altid analysere ganske nøje præcist hvad man gerne vil opnå med den motor man nu vil have ....

B)


Hvis man nu ville bygge en til gadebrug, hvilken short block kunne så være aktuel. De 2 jeg linker til er der 2000 dollar i forskel. er den dyre så meget bedre, hvis det kun er til gadebrug?



Til gadebrug og nogenlunde rimeligt effekt niveau så er der vel ikke mange gode argumenter for den dyre motorblok - andet and "bragging rights" :cheer:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #9 af 162
Uden at skulle blive alt for teknisk, så er muligheden for at bygge en alm. motor uden stroker sæt vel rigelige.
Men der til skal siges, at hvis man mener man har udtømt alle muligheder med traditionel trimming, så er
strokning vel en mulighed.
Så for de fleste er der nok lang vej endnu.....

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #10 af 1731

Uden at skulle blive alt for teknisk, så er muligheden for at bygge en alm. motor uden stroker sæt vel rigelige.
Men der til skal siges, at hvis man mener man har udtømt alle muligheder med traditionel trimming, så er
strokning vel en mulighed.
Så for de fleste er der nok lang vej endnu.....


Tråden her må meget gerne blive teknisk.
Jeg vil meget gerne høre om erfaringer om emnet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #11 af 2233
Jajajajajajjaajja jeg lytter med :cheer:

Uden at skulle blive alt for teknisk, så er muligheden for at bygge en alm. motor uden stroker sæt vel rigelige.
Men der til skal siges, at hvis man mener man har udtømt alle muligheder med traditionel trimming, så er
strokning vel en mulighed.
Så for de fleste er der nok lang vej endnu.....


Tråden her må meget gerne blive teknisk.
Jeg vil meget gerne høre om erfaringer om emnet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #12 af 499
Til at starte med så passer dit insug og knast ikke sammen, knasten stopper ved 5900 og insuget er bedst ved 7500 omdr, så der er andre ting som er langt bedre sammen.
Din forslag til en blok har jeg ikke kigget på, men min erfaring siger mig at alt som kommer derover fra er man nødt til at gå igennem og tit lave det helt om. Jeg selv kører med en shortblock til 700 $, og den virker fint efter 4 år, men den er også gået efter med en tættekam.

Forskellen på en 302- 347- 363 med helt samme dele er et løft på ca 50 nm for hver gang man går op i cui, det er sådan en tommelfinger ting. Og i dette tænkte tilfælle vil 363 motoren være den mest rolige motor at køre med, bedst til vejen, fordi med samme knast i de 3 motorer vil den følles mindre tunet i 363eren.

Der er faktisk lige blivet afsluttet et forsøg med en 302 som er boret op til 363 og en 351 som er boret til 363, de bliv bygget ens og 302eren vandt klart, den lavede bare flest kræfter.

Det er svært at tale om holdbarhed når man begynder at tune, det eneste man kan være sikker på at en tunet motor holder ikke så længe som en standart motor gør. Jo mere motoren er tunet jo mere betyder det hvordan man behandler den, at man kører tingene rigtigt ind, hvilket nemt kan tage en hel sæson. En tunet motor er også mere følsom over tændning, karburtor, ventil justering osv.

Og som med alle andre motorer skal man bygge dem til det den skal bruges til, og mere vigtigt motoren skal passe til alt andet på bilen forstår man ikke det så lad være og kør standart eller næsten. Er f.eks tændningen forkert justeret, passer converteren ikke, eller man har sat et forkert insug på ja så for man bare ikke nok ud af sin motor. Jeg har set det alt for mange gange, langt over halvdelen af gangene.

Skal man så bygge en stroker motor, jeg vil sige ja hvis man skal renovere sin block alligevel, for det koster det samme. Ellers næ man kan næsten altid bruge pengene til noget andet på bilen så den er klar til flere kræfter til næste år eller året efter igen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #13 af 1731
Tak for info Peter.

Hvis du nu skulle bygge en stroker motor, hvilke stumper ville du så vælge?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #14 af 162
[quote="1

Hvis du nu skulle bygge en stroker motor, hvilke stumper ville du så vælge?[/quote]

Tro mig, pris og kvalitet hænger tæt sammen....så lad vær med de billige kit.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #15 af 499
Jamen skulle jeg bygge en stroker så...

Så tror jeg at jeg ville købe en 363 cui Dart shortblock med alle de rigtige dele i til lige hvad jeg skulle bruge motoren til, så ville jeg gå alle målene efter og sikkert lave nogle småting om eller på en anden måde, hvilket man kun skal gøre hvis man ved hvad man gør og har gjort det flere gange før. Pris 5000 dollar plus fragt.

Så ville jeg sætte et top end kit på som igen passer til det motoren skal bruges til, og igen kigge og måle alt ud, lave nogle småting om måske osv. Pris fra 2000 og op til 6000 dollar, plus fragt.

Dernæst ville jeg sætte 8 weber karburatorer på, et sæt koster fra 5000 dollar og op plus fragt.

Dertil kommer alle løsdelene som tændning, vandpumpe, svinghjul, kobling, en ny gearkasse, osv. Pris lig med meget dyrt, faktisk det dyreste punkt.

Så ville jeg derefter bruge 1 år = en sæson på at køre det hele ind og slutte på et rullefelt hvor jeg selv kunne justere det sidste ind hvis der skulle være noget, nok mest bare for at se hvad dyret lavede af kræfter. Hvilket gerne skulle være omkring 600 NM ved så lave omdr som muligt, for det er hvad en 65-66 kan få i jorden, hvis den er rigtigt lavet.

Det hele selvfølgeligt reg. som en Hotrod. Og så ville jeg køre ture op og ned af strandvejen sammen med konen som vi altid gør, og aldrig gøre brug af alle de kræfter. Hvilket jo så gør sådan en motor latterlig, derfor vil jeg beholde den motor jeg har som kører fint op og ned af strandvejen.
God Jul.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #16 af 832
En tommelfingerregel for 8,2" dækhøjde (302) for mit vedkommende er 347 til bundtræk og 331 til højere omdrejninger, pga forskellen i slaglængde. Jeg ville selv bygge en 331 næste gang for mest sjov for rimelige penge og lidt høje RPM til banebrug. En 331 med 7,5k omd. lyder bare helt rigtigt! :lol:
Mit nuværende evighedsprojekt har en 363 da det er max for den dækhøjde og stadigt et godt kompromis mellem slag og boring. Det kræver dog en aftermarket blok for at kunne holde. Mine stumper er:

World Products Man-O-War støbejernsblok
Diamond smedede flattop-stempler med ringe i værktøjsstål
Eagle H-beam smedede plejlstænger
Eagle smedet krumtap
Edelbrock Victor Jr. alutoppe, fuldt portede
Custom slebet hyd. roller cam fra CamMotion in Louisiana, duration @ 0.050” 226° indsugning og 220° udstødning med 0.540” løft i indsug og 0.542” udstødning, 114° lobe separation og 110° centerline
9.2:1 kompression
Canton road race bundkar
Big Stuff 3 ECU, wideband O2
BBK Performance 5.0L SSI-R Race indsugningsmanifold og plenum
75 lb/hr flow matched injectors fra Racetronix
LS3 80mm throttle body
Enkelt custom Borg Warner AirWerks S480 80mm turbo, 1.32 A/R

Selv om det er en turbomotor trækker den pænt i bunden pga. relativt høj kompression, mange cui og fornuftig knast med gadevenlige åbningstider/grader. Indsugningen og toppene arbejder noget i mod bundtrækket - det er nogen seriøse porte at holde liv i men nødvendigt for at få noget ud af turboen. Indsprøjtningen hjælper i høj grad i de lave omd; med en karburator ville den gå skidt under 2.500-3.000. Turboen er lavtryks og når den begynder at vågne op sker der for alvor noget. Rullefeltet siger pt. 760 hp ved 5.380 omd og 625 ft.lb. ved 4.815 omd med 0,7 bar boost. Efter tilkøring sætter jeg op til 1 bar. :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #17 af 1731

Det hele selvfølgeligt reg. som en Hotrod. Og så ville jeg køre ture op og ned af strandvejen sammen med konen som vi altid gør, og aldrig gøre brug af alle de kræfter. Hvilket jo så gør sådan en motor latterlig, derfor vil jeg beholde den motor jeg har som kører fint op og ned af strandvejen.
God Jul.



Okay fint. Men hvad der er latterligt for dig, kan jo være fint for så mange andrer, men fint at få din mening om hvis du skulle bygge en, hvordan det så skulle gøres.

Nu prøver jeg bare helt enkelt at starte en måske lidt teknisk tråd på den her hjemmeside om emnet "stroker"
Der kunne jo være nogen derude, der som havde lidt interrese i sådan en fætters opbygning, og muligheder.

Igen jeg skal IKKE bygge en motor, men vil gerne have folks erfaringer.

God jul

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #18 af 749
Så vil jeg da lige komme med et indspark mht erfaring om at have sådan en !
Jeg kører med sådan en stroker og den virker fint !

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #19 af 1731

Så vil jeg da lige komme med et indspark mht erfaring om at have sådan en !
Jeg kører med sådan en stroker og den virker fint !



Og hvad snakker vi om der? Noget 351 til 408 eller?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #20 af 499
Du skrev.
Okay fint. Men hvad der er latterligt for dig, kan jo være fint for så mange andrer, men fint at få din mening om hvis du skulle bygge en, hvordan det så skulle gøres.

Det er kun en måde at gøre det på og ikke nødvendigvis min måde eller mening, det kommer helt an på hvad den skal bruges til, det er det som jeg prøver at gøre opmærksom på, og lave lidt grin med mange som gør samme fejl og så prøvede jeg at gøre det så tykt at alle kunne se den er gal.
Du siger du gerne vil have en teknisk tråd, jeg forstår ikke hvad du mener, vil du have de mål man bygger motoren efter for det er det tekniske, de mål står i værkstedsbogen over din bil. Der er ingen forskel mekanisk på at bygge en stroker og en almindelig motor, du skal igennem helt de samme arbejdsgange, måle de samme ting osv, om krumtapen hedder a eller b er lige meget.

Husk forskellen på at samle og bygge en motor, er om der er en plan bag det hele og om man ved hvad man laver og få motoren til at køre bedre end de andre som er magen til. Alle og enhver kan samle en motor, det handler jo bare om at gøre det modsatte af at skille den ad. Der er meget få som kan bygge en motor og det kræver stor erfaring, som man ikke for af at samle 10 smallblock.

Der er faktisk skrevet meget gode bøger om hvordan man samler en stroker motor, hvilke dele som arbejder bedst sammen og det hele er testet i en bænk. Der er bøger om Ford stroker, chevry stroker, mopar stroker osv. og hvis du gider at læse dem opdager du at gør de samme ting i alle bøgerne, fordi der ikke er nogen forskel mekanisk. Tro mig det er bedre at bygge sine erfaringer på en bog som er skrevet af en mand som har bygget stroker motorer i 40 år, end at prøve at få erfaringer fra et forum på nettet. ja man har bygget stroker motorer i mange år det er ikke nyt, det nye er at man kan købe færdig lavet kit´s i dag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #21 af 2519
Hej Peter,

Jeg kan sagtens se, at det du skriver er sandt. De grundlæggende teknikker i at bygge en ford motor er sikkert ikke anderledes bare fordi, det er et stroker motorprojekt.

Har selv købt en del bøger om smallblock ford, og de er faktisk god læsning. Ens for dem er at de mangler "erfaringerne" efter at motoren har været brugt i en Mustang. Hvilke ting virker, og hvilke virker ikke....skulle noget ændres efterfølgende. Virkede delene sammen som forventet.

Der må også være nogle erfaringer med hvordan en motor føles. Har en 331, en 347 eller en 363 CUI samme motorgang (lyder) de "store" mere anstrengte, er den lille 302'er men kort slaglængde også den mest omdrejningsvillige, eller er der reelt ingen forskel?

Jeg synes, der kunne komme mange gode ting med i forummet, også "genganger" emner man evt. kan læse om i en bog.

En liste med, "det skal du overveje inden du gør noget", som jeg kan se du har skrevet her, og i en anden tråd om motoroptimering. Synes jeg personligt er guld værd.

God jul
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #22 af 590

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #23 af 1869

Hej Peter,

Jeg kan sagtens se, at det du skriver er sandt. De grundlæggende teknikker i at bygge en ford motor er sikkert ikke anderledes bare fordi, det er et stroker motorprojekt.

Har selv købt en del bøger om smallblock ford, og de er faktisk god læsning. Ens for dem er at de mangler "erfaringerne" efter at motoren har været brugt i en Mustang. Hvilke ting virker, og hvilke virker ikke....skulle noget ændres efterfølgende. Virkede delene sammen som forventet.

Der må også være nogle erfaringer med hvordan en motor føles. Har en 331, en 347 eller en 363 CUI samme motorgang (lyder) de "store" mere anstrengte, er den lille 302'er men kort slaglængde også den mest omdrejningsvillige, eller er der reelt ingen forskel?

Jeg synes, der kunne komme mange gode ting med i forummet, også "genganger" emner man evt. kan læse om i en bog.

En liste med, "det skal du overveje inden du gør noget", som jeg kan se du har skrevet her, og i en anden tråd om motoroptimering. Synes jeg personligt er guld værd.

God jul
Bernd


Jep..jeg synes også Peters indlæg er guld værd.. (y) ..jeg savner også indlæggene fra vores andre guruer som vi desværre ikke har hørt så meget fra på det sidste.. :( ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #24 af 2072
Nu kører jeg jo rundt med en 347 stroker motor, har da ikke haft de store problemer med den. Men mener også at den er gennemført både motormæssigt, undervogn og gearkasse så det passer sammen. Se fakta boksen nedenfor.

Motoren har en dejlig "buldrende lyd", og Mussen er dejlig "let til bens".... :lol:

Det eneste jeg har haft af problemer var for et par år siden knækkede ventilfjedre. Så fik jeg dem alle udskiftet med Trik Flow fjedre, og det har så fungeret. (y)

Det der måske stadig er et "lille problem" er at motoren udvikler meget varme, som bl a betød at jeg her sidste sommer hvor det var rigtig varmt ikke kom ret langt omkring. Så det skal jeg ha' gjort noget ved

Fakta-Box :

Motor :
302-blok stroket til 347 cid.
Smedede stempler
High vol oliepumpe med HD aksel
Trick Flow Twisted Wedge topstykker
ARP bolte
Comp Cams hydr. Rulleknast / Rulleløftere
Trick Flow Street indsugsmanifold m. 65 mm throttle body
ATI compressor m. Intercooler
255 lph elektrisk benzinpumpe
MSD tændingsanlæg
Alukøler med el-blæser
Rustfri BBK shorty headers m H-Pipe og 2,5” Flowmaster
Optima gel batteri i bagagerum.

Drivlinie og undervogn :
Kenny Browne subframe connectors
HPM bærearme
Eibach Pro fjedre
Tokico 5-trins justerbare støddæmpere
AODE gearkasse m. Transgo shift kit
3500 rpm stall converter
Ford Racing kardan samt Ford Racing 4.30 bagaksel med diff. spær.
17x9” fælge med 275/40/17 foran og enorme 17x10,5 med 315/35/17 bagpå sørger for at lægge mest mulig power ned på asfalten.

Dertil lægges bl.a. opgraderede Power Stop bremser med krydsborede skiver og et Wolfe 6-punkts bur i kabinen, så ender vi med den ondeste Mustang der med sine ca. 450 heste på baghjulene og et moment på 605 Nm er særdeles let til bens ud af lyskrydsene.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #25 af 499
Jeg vil helst ikke kaldes en guru, det for nogle mærkelige billeder op bag mine øjne.... Hellere en teknisk dygtig mekaniker.

Det er svært at sammenligne 2 motorer, for der er ikke 2 som er ens. Selv 2 helt ens bygget vil køre forskelligt, det er her at alle de små tricks kommer i spil og forskellen på at købe en færdig bygget motor eller bygge en selv osv. Det er også derfor jeg skriver at det tager et år eller en sæson at få kørt tingene ind, hvis man vil have det perfekte, i usa kalder de det at få styr på motoren og det kræver mere viden end at bygge motoren.
Så man kan ikke få alle de erfaringer som i gerne vil have, der vil altid være en chance for at man ikke bliver tilfreds og at motoren brækker sig, eller den bare aldrig bliver god nok, især hvis man tror man kan bygge en motor lige så god som en der har bygget 1000, det kan bare ikke lade sig gøre.
Jeg ser det til næsten alle træf, der kan man nemt udpege hvilke motorer der holder sommeren over eller om man ikke ser bilen igen næste år med samme motor. Og det er det som jeg synes er synd for vores hobby, for det ender med at folk sælger bilen når problemerne bliver store nok. Det er også derfor jeg påstår at over 90% af dem som tuner de over tuner så bilen er dårligere at køre i bagefter, og tit fordi de for et godt råd af en (guru).

Det bedste man kan gøre er at læse de bøger som de få rigtige dygtige skriver, hvor de bygger en motor og tester den bagefter i en bænk og ikke i en bil for der er mange andre faktorer som spiller ind, og gerne en bog hvor der bliver bygget flere så man har mulighed for at lave nogle sammenligninger. Eller bøger som kun tjekker dele f.eks topstykker, så ved man hvilke topstykker man med fordel kan bruge på sin motor osv.
Enhver motor kan bygges så den yder ingenting og op til sindsyge mange kræfter, det behøver ikke at være en stroker før den yder meget. Det er som om at skal man tune så skal det være en stroker, det er forkert, men det kan nogen gange være en fordel, og mange gange er det lige meget.

Så bliver der spurgt om sammenligningen af lyden i en motor, man kan ikke sammenligne lyden når motoren ligger i bilen, for det er ikke kun motoren som bestemmer hvordan den lyder. Jeg vil kunne få den samme motor til at lyde som en ræserbil eller en bedemandsvogn det er rart nemt at lave om på uden at åbne motoren. Man skal passe på man ikke sammenligner pærer og æbler, det er svært at få dem til at lyde ens. Man kan nemt få en 289er til at lyde som en 347 så længe de har samme tændningsrækkefølge. Selv lugten kan være ens, bare for at vise umuligheden i det.

Håber det giver mening. God Jul.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #26 af 832
Tænkte på trådens faktiske emne: hvis nu man skulle bygge en strokermotor? Man skulle, som Peter er inde på flere gange, bygge en stroker for at få noget køreglæde på Strandvejen, hvilket i min gadebils-verden er et ordentligt langt momentforløb. Her er der ikke noget bedre end mere slagvolumen mens vægten holdes nede. Den billigste løsning er så et stroker kit.
Jeg elsker en nørd-diskussion så her er nogle af de stroker grundregler jeg (tror) jeg kender:
- Man kan forøge boring eller slaglængde, eller begge.
- Mere slaglængde giver bedre moment, primært ved lavere omd, men prisen er større sidebelastninger på stempel og foring da man jo bruger større krumtap slag og længere plejlstænger. Dvs. forringet levetid før der skal bores op.
- Grænsen for slaglængden sættes af at stemplet og særligt stempelringene forlader bunden af boringen og rammer krumtap-slagene. Ligeledes af at plejlstængerne rammer bunden af foringen, men det kan man som regel slibe til.
- Mere boring giver mere moment, særligt i de højere omdrejninger. Prisen er at man fjerner materiale fra foringen og ender med ikke at kunne bore den op når den engang er slidt.
- Grænsen for boringen sættes af foringens tykkelse, afstand til kølekanalerne uden om samt af afstanden mellem nabo-boringen som kan blive så lille at toppakningen fejler. Meget almindeligt før vi fik metal-sandwich pakninger (Cometic etc.)!

Hvad jeg laver med min 363 er atypisk da den bestemt ikke møntet på Strandvejen men mere Laguna Seca eller Nurburgring. Mit 363 valg er begrundet i max slagvolumen med lav vægt og lavtliggende motor i bilen (derfor kun 8,2" dæk), omdrejningsvillighed og holdbarhed. Med en aftermarket blok kan man ramme 363 CUI men fastholde en fornuftig slaglængde og boring.

En rimeligt god bog er "How to Build Big-Inch Ford Small Blocks" men jeg har ikke noget 5-stjernet bog jeg kan anbefale. Andre input?
www.amazon.com/Build-Big-Inch-Small-Bloc...eywords=ford+stroker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #27 af 1731
Per#2072: tak for info og dine erfarniger om emnet, det er bla. lige sådan noget jeg efterlyser (y) hvad køre rundt derude med stroker motor, og hvilket setup man har valgt.

Hans#832: super info om dine "grundregler" vedr. strokning (y) men du skriver også, at der er mere slid på motoren. Så her kunne det være rart med erfaringer om det. hvis man har erhvervet sig en stroker motor, hvor lang tid/km har man så kørt før den skulle gåes efter?

Og ja, lad os få nogen gode bøger på bordet om emnet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #28 af 2072
Hej Hans

Nu har jeg haft min stroker-Mustang i fem år, og som nævnt kun haft problemer med ventilfjedre, og ellers ikke noget andet end alm. vedligeholdes, dog nyt batteri sidste år. Og så disse varmeproblemer..som jeg skal ha' gjort noget ved, evt en ekstra blæser, men der er bare ikke meget plads i mit motorrum.... stor intercooler også :(

Hele setup'pet på min Stroker-Mustang er lavet i Texas, inden jeg fik den.

;) vh Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #29 af 590
B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #30 af 1731
Damn, Jimmy den lyder ond, fortæl gerne om indholdet i motorrummet.

Lad os antage at man vil som Hans nævner bygge en 347 som skal trække igennem ved lave rpm, og måske aldrig kommer over 6000 rpm.
Man har allerede en blok der er stroket, og den er gået igennem på kryds og tværs.
Hvilken knast ville man mon så vælge? Jeg er ikke knast ekspert kom gerne med eksempler på knast specs.
Lad os antage man har et Dual plane indsug.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #31 af 590
smiler tak, den har:
347 shortblock 2 boltede, Scat tap og plejlstænger, Icon smedet stempler afbalancerede af Jørgen Madsen
RPM topstykker portede ligledes af Jørgen Madsen
RPM Air Gap intake (NASCAR Edition)
Holley HP 750 cfm, mek Holley pumpe
COMP Cams; stødstænger, shaft rulle vipper, hydrauliske rulle løftere, knast (Big Mutha Thumpr) og gear drev.
Moroso bundkar, Melin oliepumpe
Be cool køler
Flex a Lite dobbel el-blæser

Det er knasten der giver old school ujævn tomgang, min er den skappeste serien, de hedder også Thumpre, Mutha Thumpr de er mildere, men alle er lavet for at få den fede old school lyd, se på Comp Cams hjemmeside www.compperformancegroupstores.com/store...Category_Code=Thumpr

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #32 af 2519

Damn, Jimmy den lyder ond


Ja, fy for pokker den lyder som et BÆST :evil: (bør i denne sammenhæng opfattes positivt (y) )

Det må være stærkt vanedannende at dreje nøglen og smutte en tur væk fra alt det småborgerlige fnidder :lol:

Mvh
BBB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #33 af 590
Tak tak B)
Den kommer til at lyde bedrer håber jeg,, den er 133g i ubelance på videon.. er siden blevet afbalanceret.
og siden den har knækket to studs efter 30km er der bestilt shaft vippetøj fra Comp Cams og monteret Shaker scoop,,
Har kørt med den originale 289er som den er født med i sommers, den har været på hylden i ca 12 år efter renovering, købte bilen med en 302er i og fandt den original motoren som var sådan set stadig var en ejers (købte bilen som 3de ejer) nr 2 ejer havde kun bilen 1 år, 289ern er helt stock på nær af en rpm indsug, en 4 portet Edelbrock og headers/ glasspacks

Her er den med 289:


Her er den med 302, som jeg købte bilen med:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #34 af 749
Lidt god stroker-musik !

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #35 af 590

Lidt god stroker-musik !


Nice (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #36 af 2322

Nu kører jeg jo rundt med en 347 stroker motor, har da ikke haft de store problemer med den. Men mener også at den er gennemført både motormæssigt, undervogn og gearkasse så det passer sammen. Se fakta boksen nedenfor.

Motoren har en dejlig "buldrende lyd", og Mussen er dejlig "let til bens".... :lol:

Det eneste jeg har haft af problemer var for et par år siden knækkede ventilfjedre. Så fik jeg dem alle udskiftet med Trik Flow fjedre, og det har så fungeret. (y)

Det der måske stadig er et "lille problem" er at motoren udvikler meget varme, som bl a betød at jeg her sidste sommer hvor det var rigtig varmt ikke kom ret langt omkring. Så det skal jeg ha' gjort noget ved

Fakta-Box :

Motor :
302-blok stroket til 347 cid.
Smedede stempler
High vol oliepumpe med HD aksel
Trick Flow Twisted Wedge topstykker
ARP bolte
Comp Cams hydr. Rulleknast / Rulleløftere
Trick Flow Street indsugsmanifold m. 65 mm throttle body
ATI compressor m. Intercooler
255 lph elektrisk benzinpumpe
MSD tændingsanlæg
Alukøler med el-blæser
Rustfri BBK shorty headers m H-Pipe og 2,5” Flowmaster
Optima gel batteri i bagagerum.

Drivlinie og undervogn :
Kenny Browne subframe connectors
HPM bærearme
Eibach Pro fjedre
Tokico 5-trins justerbare støddæmpere
AODE gearkasse m. Transgo shift kit
3500 rpm stall converter
Ford Racing kardan samt Ford Racing 4.30 bagaksel med diff. spær.
17x9” fælge med 275/40/17 foran og enorme 17x10,5 med 315/35/17 bagpå sørger for at lægge mest mulig power ned på asfalten.

Dertil lægges bl.a. opgraderede Power Stop bremser med krydsborede skiver og et Wolfe 6-punkts bur i kabinen, så ender vi med den ondeste Mustang der med sine ca. 450 heste på baghjulene og et moment på 605 Nm er særdeles let til bens ud af lyskrydsene.

ja ud over karosse er sgu da ikke mustang tilbage

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #37 af 749

Lidt god stroker-musik !


Nice (y)


Lige over Jimmy :P

Lige en lille sniger-brænder på Viking til at sove på :biggrin:

www.facebook.com/photo.php?v=51851704149...97399&type=2&theater

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #38 af 499
Du skrev.
Man har allerede en blok der er stroket, og den er gået igennem på kryds og tværs.
Hvilken knast ville man mon så vælge? Jeg er ikke knast ekspert kom gerne med eksempler på knast specs.
Lad os antage man har et Dual plane indsug.

Jamen det er umuligt at svare på, der er samme regler som hvis du skulle sætte en knast i en 302er det er helt det samme. Du skal komme med langt flere oplysninger hvis man skal have en bare lille chance for at vælge rigtigt, andre end dig selv har meget stor chance for at vælge forkert. Man skal bruge strørrelse og udformning af forbrændningskamrer, hvor store er dine runners i toppene, hvordan er dine stempler, hvor stor karburator vil du bruge, osv. Hvis du ikke har lært det efter det er blivet skrevet mange gange i mange tråde i dette forum, så er dine chancer for at vælge rigtigt meget lille, for ikke at snakke om alle andres chance. Du ber næsten om at få et dårligt råd, du bliver nødt til at have en større grundviden ellers går det galt. Dette skal ses som et godt råd.

En stroker motor giver kun flere kræfter end en 302, vis ens 302 er tunet til max, Det er vigtigt at sammenligne med det rigtige, en 302er kan tunes langt mere end hvad de fleste er, og så giver det i sig selv ikke flere kræfter i en stroker. Men det er rigtigt at i sidste ende kan en stroker lave flere kræfter men kun hvis den er lavet rigtigt, men er folk klar til alle de kræfter og er bilerne og kan en hjemme mekaniker få de kræfter ud af en 302er, og så er der måske ingen grund til en stroker. Chancen for at ens stroker motor bliver god, hvis ens nuværende motor ikke spiller max er meget lille.
Ta nu ud og prøv en rigtigt tunet 302er, før man bestemmer sig til andet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #39 af 1731
[quote="499" post=208949

Jamen det er umuligt at svare på, der er samme regler som hvis du skulle sætte en knast i en 302er det er helt det samme. Du skal komme med langt flere oplysninger hvis man skal have en bare lille chance for at vælge rigtigt, andre end dig selv har meget stor chance for at vælge forkert. Man skal bruge strørrelse og udformning af forbrændningskamrer, hvor store er dine runners i toppene, hvordan er dine stempler, hvor stor karburator vil du bruge, osv. Hvis du ikke har lært det efter det er blivet skrevet mange gange i mange tråde i dette forum, så er dine chancer for at vælge rigtigt meget lille, for ikke at snakke om alle andres chance. Du ber næsten om at få et dårligt råd, du bliver nødt til at have en større grundviden ellers går det galt. Dette skal ses som et godt råd.

En stroker motor giver kun flere kræfter end en 302, vis ens 302 er tunet til max, Det er vigtigt at sammenligne med det rigtige, en 302er kan tunes langt mere end hvad de fleste er, og så giver det i sig selv ikke flere kræfter i en stroker. Men det er rigtigt at i sidste ende kan en stroker lave flere kræfter men kun hvis den er lavet rigtigt, men er folk klar til alle de kræfter og er bilerne og kan en hjemme mekaniker få de kræfter ud af en 302er, og så er der måske ingen grund til en stroker. Chancen for at ens stroker motor bliver god, hvis ens nuværende motor ikke spiller max er meget lille.
Ta nu ud og prøv en rigtigt tunet 302er, før man bestemmer sig til andet.[/quote]



Okay Peter, bare glem jeg jeg spurgte.

Og jeg skal ikke ud og prøve en tunet 302, for jeg skal IKKE bygge en motor, jeg har allerede en fin en.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #40 af 832

Nu kører jeg jo rundt med en 347 stroker motor, har da ikke haft de store problemer med den. Men mener også at den er gennemført både motormæssigt, undervogn og gearkasse så det passer sammen. Se fakta boksen nedenfor.

Motoren har en dejlig "buldrende lyd", og Mussen er dejlig "let til bens".... :lol:

Det eneste jeg har haft af problemer var for et par år siden knækkede ventilfjedre. Så fik jeg dem alle udskiftet med Trik Flow fjedre, og det har så fungeret. (y)

Det der måske stadig er et "lille problem" er at motoren udvikler meget varme, som bl a betød at jeg her sidste sommer hvor det var rigtig varmt ikke kom ret langt omkring. Så det skal jeg ha' gjort noget ved

Fakta-Box :

Motor :
302-blok stroket til 347 cid.
Smedede stempler
High vol oliepumpe med HD aksel
Trick Flow Twisted Wedge topstykker
ARP bolte
Comp Cams hydr. Rulleknast / Rulleløftere
Trick Flow Street indsugsmanifold m. 65 mm throttle body
ATI compressor m. Intercooler
255 lph elektrisk benzinpumpe
MSD tændingsanlæg
Alukøler med el-blæser
Rustfri BBK shorty headers m H-Pipe og 2,5” Flowmaster
Optima gel batteri i bagagerum.

Drivlinie og undervogn :
Kenny Browne subframe connectors
HPM bærearme
Eibach Pro fjedre
Tokico 5-trins justerbare støddæmpere
AODE gearkasse m. Transgo shift kit
3500 rpm stall converter
Ford Racing kardan samt Ford Racing 4.30 bagaksel med diff. spær.
17x9” fælge med 275/40/17 foran og enorme 17x10,5 med 315/35/17 bagpå sørger for at lægge mest mulig power ned på asfalten.

Dertil lægges bl.a. opgraderede Power Stop bremser med krydsborede skiver og et Wolfe 6-punkts bur i kabinen, så ender vi med den ondeste Mustang der med sine ca. 450 heste på baghjulene og et moment på 605 Nm er særdeles let til bens ud af lyskrydsene.

ja ud over karosse er sgu da ikke mustang tilbage


Hold kæft hvor FEDT :woohoo: Mangler bare en manuel gearkasse i stedet for den der olie-blender. :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #41 af 2243

Nu kører jeg jo rundt med en 347 stroker motor, har da ikke haft de store problemer med den. Men mener også at den er gennemført både motormæssigt, undervogn og gearkasse så det passer sammen. Se fakta boksen nedenfor.

Motoren har en dejlig "buldrende lyd", og Mussen er dejlig "let til bens".... :lol:

Det eneste.... let til bens ud af lyskrydsene.

ja ud over karosse er sgu da ikke mustang tilbage


Hold kæft hvor FEDT :woohoo: Mangler bare en manuel gearkasse i stedet for den der olie-blender. :P


Hvad Sørensen, Hans - har du aldrig mødt Per og hans bil? Det skal der da laves om på! ;)

Og ja, 'tomat-kasser er for dem, der kun kører lige ud :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #42 af 409
God-jule-morgen...

Mit lille indspark er af rent praktisk karakter.

Hvis man vil bygge selv, så er en 331 den nemmeste "gør-det-selv" stroker at lave idet man ikke behøver at "notche" cylinderne som på en 347 da krumtappen på en 331 går fint fri !

Har selv lavet en 331 - den funkede fint MEN.....husk at gå en stor bue uden om de billige kit med "stempel ring igennem hul til stempel pind" (kunne ikke lige finde en bedre forklaring... :P ) da de kun er beregnet til race og bruger aaaaalt for meget olie.....trust me !

Så har jeg en "crate 347" som spiller totalt max - men det er også lidt et lotteri hvilket firma i USA der har "en go dag"......

OG.....så har jeg en 351W/408 "på gang" - den kan i så høre om senere *GG*

Glædelig jul og godt nytår til alle :)

Hilsen Bo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen