Lige ny overskrift, kan min motor klare det.

10 år 4 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #1 af 1659
Godt nytår.

Jeg har maskinen ude af mussen, da jeg skal have fixet motorrummet og skiftet til 5 speed gearkasse.
Jeg vil gerne have lidt flere hypper i maskinen nu da den alligevel skal pakkes om. Jeg har set på Edelbrock
top end kits. Der er 2 som jeg kan se som kunne passe til min 289 cui.
Det ene kit er: E-Street for 289-302 S/B Ford 321 hp & 337 ft/lbs. Partnr. 2027
Det andet kit er: SBF engine kit; 367 hp / 340 Lb/Ft of Torque with hydraulic flat tappet camshaft. Partnr. 2091.

Jeg vil bare have lidt mere power til at lave nogle sorte streger
Motoren har gået 150.000km.

Jamen det var alt fra mig.

Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #2 af 2718
Besvaret af 2718 på Absolut et kedeligt indlæg.
Jeg står med præcis samme overvejelse som dig.

Jeg regner med at at bestille et 2027 kit i Januar.
Det er mest bundtrækket jeg går efter. Min daily driver har masser af heste, men de kommer langt oppe i omdrejningerne og det gider jeg ikke i mussen.
2091 er med RPM-dele som først er rigtig effektive når der er lidt omdrejninger at gøre godt med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 måneder siden #3 af 2731
Besvaret af 2731 på Absolut et kedeligt indlæg.
Det ser ud til nu at være MEGET sikkert, at aftalen mellem EU og USA går i gennem med virkning fra 1. januar 2015. Dvs. at kan man vente med større ting på sin Mustang, så er der 8-10 % "rabat" at hente, når tolden falder helt bort! Dummebøden på toldbehandling forsvinder også! Ja, det er ikke alt i EU som er så tosset :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #4 af 1659
Besvaret af 1659 på Absolut et kedeligt indlæg.

Det ser ud til nu at være MEGET sikkert, at aftalen mellem EU og USA går i gennem med virkning fra 1. januar 2015. Dvs. at kan man vente med større ting på sin Mustang, så er der 8-10 % "rabat" at hente, når tolden falder helt bort! Dummebøden på toldbehandling forsvinder også! Ja, det er ikke alt i EU som er så tosset :)


Hej Jens, det er da rigtigt at der er lidt og spare, men selve indkøbsprisen er 8900,00kr. det er jo kun en lille tusse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 3 måneder siden #5 af 2731
Besvaret af 2731 på Absolut et kedeligt indlæg.

Hej Jens, det er da rigtigt at der er lidt og spare, men selve indkøbsprisen er 8900,00kr. det er jo kun en lille tusse.


Helt korrekt, plus besparelser pga. mere handel (=billigere fragt) og ingen toldbehandling (=200 eller flere kr.). Det er da værd at tage med! Og så bliver en hel bil jo også 10% billigere, hvis det er en amerikaner, og det er jo mest populært her i klubben ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #6 af 499
Besvaret af 499 på Absolut et kedeligt indlæg.
Hej.
Hvordan for du den pris, topstykkerne koster da mere end den pris du skriver alene. Sætter du ikke toppene på når du ikke de lovede kræfter, men må nøjes med ca 30 mere end du har i dag.
Hvis du skal manuelt gear i din bil, skal du tænke dig om hvilken gearkasse du køber og som kan være på bilen, og hvilket Edelbrock topend kit du vælger. En T5 gearkasse kan ikke tåle et rpm kit da gearkassen ikke kan momentet, og E-Street sættet er ikke pengene værd, da toppene ikke yder nok efter min smag i forhold pengene.
Jeg har ødelagt 3 stk T5 gearkasser en helt ny og 2 brugte hvor den ene var lavet til ræs, og jeg kører som en ren morfar, med lidt friske overhaliner af og til. Så hvis du også vil lave hjulspin så husk at lave alt stærkkere, fra kobling til kardankryds til bagtøj.

Og lad nu være med at købe en for stor karburator, eller et andet mærke end dit top end kit. Til begge de sæt du snakker om er en 500 cfm Edelbrock med manuel choker rigeligt, og det skal være med manuel choker for den kan justeres langt mere end den anden med autochoker, bare så du ikke skal bruge 3000 kr engang mere, alle laver den fejl.

Er der andet så ring.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #7 af 499
Besvaret af 499 på Absolut et kedeligt indlæg.
Ulrik i odense skriver.
2091 er med RPM-dele som først er rigtig effektive når der er lidt omdrejninger at gøre godt med.

Men passer perfekt til en manuelt gear. Og man skal huske at rpm kittet har lagt bedre moment hele vejen derop, så der er ingen fornuftig grund til ikke at købe rpm sættet, selv om man bare vil have bedre moment ved lavere omdr. E-street sættet krafter kan man lave med jern toppe, og så sparer man dog en del penge. Ikke at E- sættet ikke kører godt, rpm sættet er bare langt bedre, og vil man slet ikke over 4000 omdr, så køb en anden knast at sætte i. Jeg har endda prøvet at sætte en E- street knast i et rpm sæt, og det kørte stadig langt bedre end et E- street sæt, perfekt til automatgear med standart converter.

Så jeg er ked af at sige det, men det passer simpelthen ikke det du påstår. Men det gode er at du med lidt held kan nå at bestille de rigtige dele, så din bil kan få max ud af dine penge. Og en sidste hjælp, husk nu at holde kompressionen oppe ellers dræber du virkningen af de nye dele, der er alt for mange der begår den fejl.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #8 af 2718
Besvaret af 2718 på Absolut et kedeligt indlæg.

Ulrik i odense skriver.
2091 er med RPM-dele som først er rigtig effektive når der er lidt omdrejninger at gøre godt med.

Så jeg er ked af at sige det, men det passer simpelthen ikke det du påstår.


Det er da lidt kedeligt at Edelbrock ligefrem lyver om deres produkter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #9 af 2081
Besvaret af 2081 på Absolut et kedeligt indlæg.

Ulrik i odense skriver.
2091 er med RPM-dele som først er rigtig effektive når der er lidt omdrejninger at gøre godt med.

Så jeg er ked af at sige det, men det passer simpelthen ikke det du påstår.


Det er da lidt kedeligt at Edelbrock ligefrem lyver om deres produkter.



Det er jeg nu ikke enig med dig i..

Her er en lille video af min cleveland med nyt Edelbrock RPM kit på der bliver kørt ind hos Reime dynatestting

Og det levere som lovet


There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #10 af 2718
Besvaret af 2718 på Absolut et kedeligt indlæg.

Det er jeg nu ikke enig med dig i..

Her er en lille video af min cleveland med nyt Edelbrock RPM kit på der bliver kørt ind hos Reime dynatestting

Og det levere som lovet


Du kan ikke være uenig med mig, for jeg har ingen mening om sagen.
Jeg siger intet om at Edelbrock lyver, men i følge Peters sammenligning af de to kits så er Edelbrocks egne tal jo ikke korrekte.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #11 af 2081
Besvaret af 2081 på Absolut et kedeligt indlæg.

Det er jeg nu ikke enig med dig i..

Her er en lille video af min cleveland med nyt Edelbrock RPM kit på der bliver kørt ind hos Reime dynatestting

Og det levere som lovet


Du kan ikke være uenig med mig, for jeg har ingen mening om sagen.
Jeg siger intet om at Edelbrock lyver, men i følge Peters sammenligning af de to kits så er Edelbrocks egne tal jo ikke korrekte.


Enig... :biggrin:

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #12 af 2718
Besvaret af 2718 på Absolut et kedeligt indlæg.

En T5 gearkasse kan ikke tåle et rpm kit da gearkassen ikke kan momentet

Kan en C4?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #13 af 499
Besvaret af 499 på Absolut et kedeligt indlæg.
Spørg du mig om noget når du mener jeg lyver.

Hvor er det du mener at jeg påstår at edelbrock ikke laver rigtige grafer, måske er det bare mig men jeg kan ikke finde noget på en 289er, jeg forstår dig ikke det er dig som påstår at et Rpm kit kun virker bedre end et E-street kit i de højere omdr.

Så Ulrik fra odense, på hvilke grundlag fremsætter du dine påstande, har du monteret flere E-street sæt som trækker fra Rpm sættene skal vi sige fra tomgang 5500 omdr hvor det lille sæt virker. Min påstand er at en 289 motor med E- sættet aldrig vil kunne køre fra Rpm sættet i samme bil, selv om Rpm sættet´s bil ikke kører til mere end 5500 omdr.
Jeg kan teknisk godt forklare hvorfor det er sådan, men lad os bare sige at det er noget at gøre med hvor meget luft hver sæt tillader motoren at suge ind. Min påstand er at på intet tidspunkt suger E-sættet mere luft end Rpm sættet lige meget hvad omdr tal du vælger, og man kan tygeligt mærke det hvis man prøver begge biler.

Så Ulrik fra odense, kan du ikke fortælle mig hvor jeg tager fejl, for jeg vil meget gerne vide det. Jeg siger ikke at der er nogen som skriver forkert, jeg fortæller dig hvordan en 289er gør når den for et af de 2 sæt monteret og man overholder Edelbrocks anvisninger. Og at man snyder sig selv hvis man vælger et E-sæt istedet for et Rpm sæt.

En standart c4 giver ingen mening bag et Rpm sæt, da gearkassen ikke vil kunne udnytte de højere omdr, medmindre man kører gearkassen manuelt altid. Og nej en standart c4 vil ikke kunne holde i længden til et Rpm sæt, men det er et dumt spørgsmål for man vil altid lave gearkassen om så den passer til motoren.
Håber du og andre kunne bruge det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #14 af 2718
Besvaret af 2718 på Absolut et kedeligt indlæg.

Min påstand er at en 289 motor med E- sættet aldrig vil kunne køre fra Rpm sættet i samme bil, selv om Rpm sættet´s bil ikke kører til mere end 5500 omdr.

Hvem snakker om at køre om kap? Ønsket er power til at lave nogle sorte streger.
E-Street har bedre moment end SBF helt op til ~4000 RPM. Forskellen er større jo tættere på 0 RPM man kommer.

Tallene er jo også lige meget. Hvis du har hands on erfarring med de to kits så er det jo værd at dele. (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #15 af 499
Besvaret af 499 på Absolut et kedeligt indlæg.
Jamen kan du ikke fortælle mig hvor jeg finder bevis på at E-street sættet laver bedre moment op til 4000 omdr. i forhold til Rpm sættet.

I praktis sker det bare ikke, Rpm sættet laver samme eller bedre moment fra tomgang til max som E-street sættet gør. Men kun hvis tingene er lavet rigtigt,
Jeg har justeret masser af motorer med de 2 sæt og jeg har aldrig set et E-street sæt (før kaldet performer sæt) som havde mere moment end Rpm sættet.
Nu kan man ikke måle en motors krafter ved at lave hjulspin, så derfor sagde jeg køre om kap. En almindelig 289er som er i orden og køre som den skal, kan nemt lave hjulspin. Kan en 4,7 liters v8er ikke lave hjulspin så er der noget galt.
Så det passer bare ikke det du påstår, jeg er ked af at sige det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #16 af 2718
E-Street (2027)



RPM (2091)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #17 af 499
Hvis du tager den ene graf og sætter den anden på den samme, så er der faktisk ingen forskel. Intet du kan mærke ude i den virkelige verden, stiller du tændningen 1 grad forkert rykker det nemt det samme på graffen så lille er forskellen på vejen. Måske du har læst flere blade end du har erfaring på vejen med de to sæt, bladene går tit op i noget som man ikke kan mærke ligesom de 2 graffer der.

Hvis du ikke tror på mig kan du jo bare købe det du vil, det ændre bare ikke på at Rpm sættet er bedst når det er monteret. Jeg har kørt med begge sæt i samme bil, monteret det på flere andre og justeret det på utallige andre, Rpm sættet kører bedst. Men det kræver at det er korrekt monteret og at alle delene passer sammen ( tændning, udstødning, karburator og justering, converter, gearkasse, oliekøler, gearing osv.), ellers mister man så meget at det er lige meget.

Knasten og insuget i E-street sættet er meget tæt på hvad Ford satte i motorne dengang og det er lavet af Edelbrock for mange år siden til at trække med (campingsvogn, trailer), der er bare kommet bedre dele på markedet siden og Rpm sættet er et af dem. Rpm sættet er godt fordi insug og toppene virker sammen som meget få sæt gør, insuget bliver stadig betegnet som verdens bedste olround insug, ja der er insug som yder mere på toppen men ingen som lev bedre fra 0 til max omdr. Den sidste test bliv lavet i nov. og Rpm insuget vandt over mere end 50 forskellige insug, også over E street insuget.

Find 2 biler med hver sit sæt og få en tur, og du vil give mig ret selv om du helst ikke vil. Nu har jeg givet dig alle fiduserne til at lave det rigtigt, og brugt masser af min tid på at fortælle dig hvad der er klart bedst. Har du ikke set lyset nu, så kommer du bare til at købe samme dele 2 gange fordi du ikke bliv tilfreds første gang. Så må vi bare håbe du ikke giver bilen skylden og sælger den, det ses ofte og er synd for hobbyen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #18 af 2243

Godt nytår.

Jeg har maskinen ude af mussen, da jeg skal have fixet motorrummet og skiftet til 5 speed gearkasse.
Jeg vil gerne have lidt flere hypper i maskinen nu da den alligevel skal pakkes om. Jeg har set på Edelbrock
top end kits. Der er 2 som jeg kan se som kunne passe til min 289 cui.
Det ene kit er: E-Street for 289-302 S/B Ford 321 hp & 337 ft/lbs. Partnr. 2027
Det andet kit er: SBF engine kit; 367 hp / 340 Lb/Ft of Torque with hydraulic flat tappet camshaft. Partnr. 2091.

Jeg vil bare have lidt mere power til at lave nogle sorte streger
Motoren har gået 150.000km.

Jamen det var alt fra mig.

Lars


Lars, du har været stille i din tråd i nogen tid.
Må jeg spørge, hvilken 5 trins kasse, du vil skifte til?
Hvis det er T5, som Peter antager, kan den (som han også skriver) slet ikke holde til momentet. Den stærkeste T5 kan klare 330 lb/ft - men de er modificerede til 79-93 Mustanger. Og dyre. Typisk klarer en T5 235-265 lb/ft. www.allfordmustangs.com/Detailed/349.shtml . Du kan selvfølgelig vælge andre gearkasser (TKO 500 og mange vildere), men så skal der skæres i bilen. Og det er du vel ikke interesseret i?

Just my 5 cents :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #19 af 1659

Godt nytår.

Jeg har maskinen ude af mussen, da jeg skal have fixet motorrummet og skiftet til 5 speed gearkasse.
Jeg vil gerne have lidt flere hypper i maskinen nu da den alligevel skal pakkes om. Jeg har set på Edelbrock
top end kits. Der er 2 som jeg kan se som kunne passe til min 289 cui.
Det ene kit er: E-Street for 289-302 S/B Ford 321 hp & 337 ft/lbs. Partnr. 2027
Det andet kit er: SBF engine kit; 367 hp / 340 Lb/Ft of Torque with hydraulic flat tappet camshaft. Partnr. 2091.

Jeg vil bare have lidt mere power til at lave nogle sorte streger
Motoren har gået 150.000km.

Jamen det var alt fra mig.

Lars


Lars, du har været stille i din tråd i nogen tid.
Må jeg spørge, hvilken 5 trins kasse, du vil skifte til?
Hvis det er T5, som Peter antager, kan den (som han også skriver) slet ikke holde til momentet. Den stærkeste T5 kan klare 330 lb/ft - men de er modificerede til 79-93 Mustanger. Og dyre. Typisk klarer en T5 235-265 lb/ft. www.allfordmustangs.com/Detailed/349.shtml . Du kan selvfølgelig vælge andre gearkasser (TKO 500 og mange vildere), men så skal der skæres i bilen. Og det er du vel ikke interesseret i?

Just my 5 cents :)


Hej Terkel, på grund af en hel del sygdom, har jeg ikke været oppe på dupperne de sidste par måneder.
Men den gearkasse som jeg har fået hjem fra USA, er en T5 WC, fra 85.(E5ZR-7003-FA REP-AH. 13-52-126.)
Lige nu kører jeg med en standard 3 trins gearkasse, og ville gerne have en 5 trins i.
Det med at lave hjulspind, jeg syntes ikke at den er for kvik, men det er jo også kun en 289.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #20 af 2243
Jeg håber, du har det godt - eller i det mindste er i bedring, Lars :)
Men din T5 er for svag til den tuning, du skriver om. I hvert fald, hvis du træder på stiften - og det er vel derfor, du vil tune?
Den skal nok holde et stykke tid, men det er lidt ærgerligt at den siger *KRONSJ*, når du lige skal køre fra en japser en dag...
Og det vil desværre nok ske :(

Mange hilsener
Terkel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen