Klister til pakninger

Mere
10 år 2 måneder siden #1 af 2323
Klister til pakninger er oprettet af 2323
Glædelig hjul til alle :) :cheer: ;)

Jeg skal til at samle min 289 motor, og har et nyt FEL-PRO pakningssæt FS 8548 PT-16.

Der står i installationsvejledningen at man skal anvende lim på toppakninger og silicone på gummitætninger, men der står ikke noget om type eller fabrikat.

Hvad er jeres erfaringer, hvad skal bruges hvor og hvilket fabrikat ??

Det er heller ikke helt klart beskrevet om man skal anvende olie på boltene, eller om man IKKE må anvende olie på boltene, hvad siger I ??

Mustang hilsen
Lars Skovby

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #2 af 2476
Besvaret af 2476 på Klister til pakninger
Jeg skal også samle min motor. Jeg bruger ingen af de ting du nævner. Hvis pakningerne skal fastholdes under montering, bruger jeg gerne et par klatte fedt på strategiske rigtige steder. Har aldrig brugt lim til mine pakningsprojekter.
DET kan godt være, at det er en fejl, men jeg samler min motor med god samvitighed, uden lim, men med stor omhyggelighed med at pakningerne sidder rigtigt.

Andre ved ellet gør måske anderledes?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #3 af 1417
Besvaret af 1417 på Klister til pakninger
jeg bruger aldrig noget på lim på toppakningen men jeg renser selvfølgelig fladerne og aftørrer med en klud , men affedter ikke og jeg bruget altid et tyndt lag kobberfedt på bolte og møtrikker.
på bundkar og manifold og vandpumpe bruger jeg loctite 5980 fra mekonomen .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #4 af 2167
Besvaret af 2167 på Klister til pakninger
hej lars
du må aldrig bruge lim, flydende pakning eller fedt på toppakningerne. selve toppakningerne skal du ikke gøre noget ved og lad være med at fedte dem til med hænderne, blok og topstykker skal naturligvis være rengjorte for gamle paknings rester og så skal du affedte dem med eksempelvis fortynder. topstyk boltene skal være rengjorte og så skal de smøres med et tyndt lag olie, og husk at blæse hullerne til topstyk boltene rene så der ikke er noget nede i dem.
mvh. per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 måneder siden #5 af 2322
Besvaret af 2322 på Klister til pakninger
godt nytår her fra
jeg limer ikke min motor sammen men jeg kan godt bruge lidt ved termostat huset husk jeg skrev lidt altså et tyndt lag
og jeg smøre et meget tyndt lag fedt på mine top pakninger og det har jeg gjordt i 40 år ikke for at tætne men pga rust og ir og jeg har aldrig haft en utæt top heller ikke på min patrol disel 2,8-
lasse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #6 af 2467
Besvaret af 2467 på Klister til pakninger
Yeps.gør som per :)
jeg arb med nymodens motor til daglig og dette er fremgangs måden....meeen jeg vil nu lige tjekke om dine toppe er fuldstændig lige. læg lige en rette skinne på undersiden, der må ingen lys kunne ses , imellem skinne og top.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #7 af 1869
Besvaret af 1869 på Klister til pakninger
Er der ikke noget med at det skulle være en god ide for en sikkerheds skyld at lægge et tyndt lag flydende pakning rundt om vandkanalerne.. :) ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #8 af 499
Besvaret af 499 på Klister til pakninger
Hvis du har fået fat i nogle pakninger fra 65, så skulle man rigtigt nok smøre toppe og blok. Da jeg som ung kørte hurtigt i en mini der brugte man olie til at smøre pakningerne med, men der er blevet lavet langt bedre pakninger siden.
Men er det tilfældet at dine pakninger er fra mor var dreng ville jeg hænge dem op på væggen og købe nogle nye til motoren. Og husk renlighed, rens altid af en gang mere og hver sikker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #9 af 1731
Besvaret af 1731 på Klister til pakninger

Er der ikke noget med at det skulle være en god ide for en sikkerheds skyld at lægge et tyndt lag flydende pakning rundt om vandkanalerne.. :) ..


Det gjorde jeg med indsugnings pakningen ved vandkanalerne ud til toppene.

Men ellers som skrevet længere oppe, rengøres der for gamles paknings rester og affedtes. På med pakningen ( husk at vende den rigtigt) og til spænde med de rigtige momenter, og rækkefølge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #10 af 2233
Besvaret af 2233 på Klister til pakninger
Det har jeg gjort (y)

Er der ikke noget med at det skulle være en god ide for en sikkerheds skyld at lægge et tyndt lag flydende pakning rundt om vandkanalerne.. :) ..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #11 af 2323
Besvaret af 2323 på Klister til pakninger
Tak for svarene.

Det bliver så toppakninger uden lim og det er et helt nyt pakningssæt.
Toppene er også nyt, men bliver lige kontrolleret for ujævnheder inden montering ;)

Hvilken type flydende pakning bruger I ?

Jeg tager lige ned til Mekonomen og kikker på Locttite 5980.

Godt nytår til alle ;) :P :unsure: :lol: :blink: :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #12 af 2323
Besvaret af 2323 på Klister til pakninger
Ja så er jeg igang, og ikke mange sekunder senere opstår nye spørgsmål :) ;)

Det har været skrevet tidligere om toppakninger, men for lige at være sikker, så kan jeg se at de forreste kølekanaler i begge sider bliver blokeret af toppakningen, men det må vel være rigtigt når "FRONT" på pakningen peger fremad ?

Nu har jeg jo Alutoppe, skal de spændes med andet moment end det der er forskrevet for motoren, eller er det altid det samme uanset typen på toppene ?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen