Import fra USA - næste kapitel

6 år 7 måneder siden #1 af 2731
Import fra USA - næste kapitel er oprettet af 2731
Jeg har set på b.dk i dag, at der er firmaer, der kan værdiansætte biler på vegne af SKAT, men jeg har ikke umiddelbart kunnet finde et eller flere links til sådanne. Er der nogen, der kender til det?

Jeg har også set, at shopusa.dk tager 2,500 dollars for at ekspedere en bil til Danmark, inkl. håndtering af told og moms, men naturligvis ikke inkl. disse. Kender nogen til billigere løsninger at få en bil hjem på, hvis man selv kan køre bilen til havnekajen på Østkysten?

Jeg fik hurtigt svar på min forespørgsel til SKAT om beregning af markedspris, men fik et ikke-svar om, at jeg kan få en bil forhåndsvurderet. Flot flot, så det kan jeg jo så gøre med 5-8 udvalgte biler? Eller få det klaret mens jeg venter hos en konkret forhandler sen aften, dansk tid (det bliver en lang kop kaffe!)? Så jeg har spurt igen om det samme, i håb om, at jeg kan få svar denne gang. Jeg bemærkede, at en V6 1999'er kostede mere i afgift end en V8 2000'er. Det er jo Knold og Tot! Nå, men det er måske bare vilkårene. Da jeg vil gøre det i 2015, kan jeg håbe på, at tolden til den tid er væk pga. den kommende aftale mellem USA og EU.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 7 måneder siden #2 af 2718

2731 skrev: Jeg har set på b.dk i dag, at der er firmaer, der kan værdiansætte biler på vegne af SKAT, men jeg har ikke umiddelbart kunnet finde et eller flere links til sådanne.

www.quickimport.dk/hurtig-import-af-bil/

'65 Mustang coupé 289

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 7 måneder siden #3 af 1869
Jeg synes jeg engang har læst et sted at det ikke gælder veteranbiler ..kan der være noget om det.. :unsure: ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 7 måneder siden - 6 år 7 måneder siden #4 af 200
Besvaret af 200 på Import fra USA - næste kapitel
Med den nye ordning hvor forhandlere kan blive godkendt som "selvanmeldere" har SKAT vel grundlæggende forsøgt at flytte arbejdsbyrden ud til et andet led. Ideen er rigtig god og virker formodentlig udmærket ved køretøjer af mere standard karakter.

Der hvor jeg ser et stort potentielt problem er at disse nye virksomheder der selvanmelder jo hver især går ind i afgiftsfastsættelsen ud fra egen referenceramme - og den kan jo variere meget.

Desuden har de hver indbetalt en garantisum som SKAT kan gøre udlæg i hvis SKAT vurderer at de har værdifastsat et køretøj for lavt, hvilket naturligvis vil/kan medføre at virksomheden går med livrem & seler når de fastsætter afgiftsniveauet - alene af den grund at sætter de den lavt, så risikerer de at SKAT tvinger dem til at betale differencen mellem det som SKAT mener er korrekt og det som selvanmeldervirksomheden har vurderet.

Dernæst kommer det med referencerammen/erfaringen. Hvis de ikke har erfaring med USA biler - hvordan skulle de så kunne angive et korrekt afgifts niveau .... altså et der stemmer overens med REELLE handelspriser, og ikke bare tilfældige opskruede forhandlerbiler???

Nærlæs lige eksemplet :

Hvordan vurderes afgiftens størrelse?

Registreringsafgiften vurderes med udgangspunkt i den pris køretøjet ville blive solgt til hos danske forhandlere – også kaldet handelsværdien. I den endelige beregning indgår derudover en række andre faktorer såsom bilens stand, sikkerhedsudstyr, kilometertal og ekstraudstyr.

Hvilke køretøjer kan importeres gennem QuickImport?

Vi kan fastsætte afgiften på de fleste personbiler, varebiler og motorcykler. Vi tager forbehold for specialudgaver og sjældne køretøjer, hvor vi ikke har behørig dokumentation til at kunne foretage en vurdering.

Hvad koster det?

Det koster 749 kr. incl. moms. at få foretaget en uforpligtende afgiftsvurdering fra dag til dag, og det koster et salær på 3.000 kr. incl. moms at importere et køretøj gennem QuickImport, hvis registreringsafgiften er under 50.000 kr. Hvis afgiften er højere end 50.000 kr., koster det 5.000 kr. incl. moms Dertil kommer registreringsafgiften samt nummerplader (1.380 kr. incl. moms for et sæt).


Det er da grotesk at en ydelse der tidligere var gratis hos SKAT - hvis man da ikke lige betragtede den som en del af den afgiftssum man betaler for sit køretøj - nu pludselig koster kr. 3000/5000 for at få lavet en vurdering som en kyndig skattemedarbejder kan lave på max 10 minutter ...... og tillæg så dertil at du sikkert ikke får laveste afgiftsniveau da "Quickimport" lige skal sikre sig ikke at komme i klemme ......

Vi får nu et nyt system hvor vi mod betaling kan få ordnet ting som SKAT systemet burde fikse (især set i lyset af hvor mange offentligt ansatte der er sat til at administrere denne lille befolkning :evil: :sick: ) ......

Og lad mig gentage det hvis ikke jeg har sagt det før .... nyere Mustanger fra start halvfemserne og op er stort set umulige at omsætte i ren handel .... og derfor er det på niveau med at skyde sig selv i foden med vilje at betale for meget i afgift for en 99-2000 Mustang .......

Brugte biler - især de der er dyre i drift - er i frit fald når de får lidt år på bagen så de ikke lige har nyhedens interesse mere .... check bare Cadillac Escalades, Hummer´s, Chrysler C300 m.fl. der stort set foræres væk til den første der vifter med et lille bundt kontanter .....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 7 måneder siden #5 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel

1869 skrev: Jeg synes jeg engang har læst et sted at det ikke gælder veteranbiler ..kan der være noget om det.. :unsure: ..


Det tør jeg ikke sige, men veteranbiler er ret nemme at prisfastsætte og meget billige, i hvert fald relativt til de nyere. Det er en 1994-2004 model, som jeg er ude efter. Dvs. hvis den skal hjem til DK, så bliver det nok en 1998-2004, som jeg er ude efter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 7 måneder siden #6 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Ja, det er helt godnat at skulle betale over 5.000 kr for at få lov til at betale en formue i skat og afgifter! Jeg tror, at jeg næste gang vil kræve nogle tusinde af SKAT som betaling for at lave min selvangivelse! Jeg kiggede på SKAT's statistik over afgifter på 1994-2004 biler og priserne hoppede og dansede, dog i meget beskedent antal. En V6'er var markant dyrere end flere V8'ere, hvilket er helt galt! Den såkaldte "nypris" på specialmodeller og en V6'er var stort set identiske. Det må de været kommet frem til, efter en meget våd julefrokost! Jeg kan ikke en gang sige, at det var godt for de, der fik importeret specialmodeller, for der var afgiften vel i bedste fald ok og rimelig, eller i hvert fald ikke værre end for andre biler, men for de billige varianter, var det helt galt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 7 måneder siden #7 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Så er der "nyt", men svaret fra SKAT var et "ikke svar", så jeg prøver endnu en gang med følgende, som tager udgangspunkt i den bil, som jeg selv er ude efter:

Hej xxx

Tak for dit svar, men desværre ser det ikke ud til at du forholder dig til, at jeg kan dokumentere, at værdifastsættelsen har karakter af lotteri. Derfor må jeg komme med dokumentation fra jeres egen database.

Vedhæftet har du ALLE vurderingerne fra 2013 for ALLE Ford Mustang af årgangene 1994-2004 (der er ikke mange). Som du kan se, så er nyprisen for en V6 sat til 750.000 den 6. september. En GT er den 30. oktober sat til en nypris på 650.000. Det er direkte latterligt. En GT (V8'erne) koster og kostede 30-50% mere end en V6 fra ny. En SVT (er for Mustang, hvad en AMG er for Mercedes og en Alpina for BMW) er godt nok sat lidt dyrere den 11. april, nemlig til 824.492, men sådan en kostede ca. det DOBBELTE af en V6. Så enten skulle nyprisen for en SVT være 1.500.000 eller en V6 skulle være 410.000. Jeg går ud fra, at det kan vi ikke være uenige om? I så fald ønsker jeg at få oplyst, hvor mit regnestykke er forkert.

Faktisk er en nypris på kr. 410.000 for en Mustang V6, nok ikke helt ved siden af, for de lå i nabolaget af en V6 Taurus (svarende til en Scorpio 2,9 uden særligt udstyr (med mindre men højere ydende motor i Europa (2,9 i Europa og 3,8 i USA))) i de dage. Derfor er en ansat nypris på 750.000 udtryk for enten uvidenhed eller at man ligefrem har taget borgeren ved næsen! Læg her til, at Ford i de sidste MANGE år, har været rigtigt dårlige til at holde gode brugtpriser.

Af de lidt ældre Mustanger ud af dette konkrete udvalg, så er en GT fra 1996 sat til en nypris på 550.000 den 21. juni. En GT Convertible fra 1995 er sat til en nypris på 750.000 den 16. april. Vi taler om biler, der i nypris kostede næsten det samme, fordi Mustanger med kaleche altid har været meget populære "damebiler" i USA og derfor er produceret i meget stort antal (=lave produktionspriser). Faktisk koster og kostede en Convertible ikke over 10% ekstra i forhold til modellerne med fast tag. Jeg er klar over, at 1995'eren har en 5,0 liters motor og 1996'eren har en 4,6 liters motor, men den mindre af de to er den NYERE af dem og DYRERE end den store af disse to.

Hvis du benægter ovenstående, så må jeg jo finde prislister fra tiden frem, men helt ærligt, jeg behøver vel ikke at spilde tiden med at dokumentere, hvad der er åbenlyst?

Her fra (omregnet nypris) ser SKAT på stand, kilometer, markedet (som godt nok er meget lille) m.m., men det bliver alt sammen temmelig teoretisk, når udgangspunktet, nypriserne, dokumenterbart er helt ude af trit med virkeligheden. Det svarer til, at en Sierra 1,6 sættes til næsten samme nypris som en Sierra Cosworth. Eller en VW er måske bare en VW uanset om det er en Polo 1,0 eller en Passat? Da vi kender svaret begge to, behøver du ikke svare, med mindre du mener noget andet end det åbenlyse.

Jeg er klar over, at SKAT har uddelegeret afgiftsvurderingerne, men fastsættelsen af afgifter er SKATs ansvar og ingen andres ansvar, i hvert fald ikke i forhold til borgerne. Hvad I finder på af gode og evt. mindre gode ideer for udførelsen af jeres opgaver, er borgerne uvedkommende. Det må I selv håndtere internt. Er I relevant myndighed for skat og afgifter, eller er I ikke relevant myndighed for dette?

Når det forholder sig som ovenstående, så er det voldsomt afskrækkende for en som mig, at forfølge sin drøm om en ældre billig bil fra USA af konkret fabrikat, model og omtrentlig årgang. Jeg ønsker at tage til USA, leje et køretøj af en slags hos "Rent a Wreck" og se på et antal ønskebiler (5-8 stykker er vel realistisk inden for en enkelt stat). Ønskebilen koster pt. ca. 3.500-10.000 dollars afhængigt af stand og miles ( www.carsforsale.com ) og priserne er for hastigt nedadgående, fordi en ny 2015-model er annonceret. Når vidunderet er anskaffet, vil jeg bruge den til at se staterne på en rundtur. I USA er sådan en V6 Convertible en gammel spand, som teenagere normalt køber som deres første bil. Efter rundrejsen vil jeg slutte turen ved en havneterminal og få den ekspederet hjem til privatadressen. Dvs., med udgangspunkt i en meget velholdt bil i den dyre ende af skalaen for en V6 Convertible:

Bil til ca. 40.000 kr.
plus fragt, ca. 10.000 kr.
plus told (formentligt nul procent i 2015 pga. forestående aftale mellem USA og EU, men nu er den 8%), kr. 4.000 plus moms af det hele = 13.500 I alt kr. 67.500 kr. for en V6 Convertible fra 2000 til 2004 i virkeligt fin stand og med lavt antal miles (<45.000 miles, hvilket er uhyre sjældent for så gammel en bil).

Det vil sige 105% af de første 79.000 kr. i afgift (dvs. hele prisen på kr. 67.500) = kr. 70.875 og så har jeg ikke taget fradrag for 4 airbags og ABS. 180% af det over 79.000 = 0 kr. - Altså udregnet ud fra en MARKEDSPRIS, der hvor der virkeligt er et marked. Om jeg så har været heldig, og fået en til 6.000 dollars eller uheldig og fået en til 10.000 dollars, er min egen hovedpine, hvis man følger lovens ånd og bogstav og EF-domstolens kendelse.

6. september 2013 mente SKAT at sådan en bil (som ikke var en Convertible, og derfor lidt billigere (i teorien)) var hele 95.000 kr. værd! SKAT værdsætter da virkeligt borgernes værdier og kom frem til en afgift på 147.000 for den stakkels borger. Han er blevet snydt, så vandet driver! Men er det for dyrt, så kan man jo bare sende den tilbage til USA? Jo tak, jeg takker mange gange! Se lige fragtprisen en gang til! Og fragt fra USA til Europa er billigere end den anden vej pga. udbud og efterspørgsel.

Som det fremgår mellem linjerne af dit eget svar, så er det ikke særligt fremkommeligt, at få et bindende svar i virkelighedens verden. I teorien ja, men det er som at operationen lykkedes og patienten døde. Det er næsten fornærmende at sige, at det kan bruges i min situation. Jo, hvis det er en bil i Tyskland, hvor det er nemt nok at kigge sig omkring og få sat en bil til side, få et bindende svar og så tage tilbage og fuldføre handlen. Det koster ikke alverden. I mit tilfælde derimod, så er det reelt umuligt, og at flyve frem og tilbage i flere omgange til og fra USA vil koste en voldsomt stor andel af hele bilens pris. Derfor SKAL man kunne regne med, at vurderingerne har bare en lille smule hold i virkelighedens verden og det er ikke tilfældet, i hvert fald ikke i forbindelse med Mustanger, som jeg har dokumenteret i ovenstående.

Nu har du altså en helt konkret viden, der viser at vurderingerne er helt ude i skoven. Er du uenig, så vil jeg gerne have et regnestykke der viser, at nyprisen kr. 750.000 for en V6 er halvdelen af nyprisen kr. 824.492 for en SVT eller at de 750.000 er markant mindre end nyprisen på kr. 550.000 for en GT? Man opererer måske med særlige V6-penge og særlige V8-penge med meget forskellig vekselkurs i forhold til normale danske kroner?

Hvad vil du gøre ved det?

Jeg går ud fra, at du som minimum giver det videre, så forholdet kan rettes op og der kan skabes mere retfærdige forhold inden for området?

Jeg ser, at du ikke giver mig ret i, at vurderingerne er et lotteri. Nu har jeg sendt dig en liste, og den må vise, at jeg har ret og du ikke har det, vel at mærke baseret på målbare oplysninger.

Som du kan se af debatten/kommentarerne på vedhæftede annonce, hvor sælger har måttet gå MEGET langt ned i pris (uden afgift), så er SKAT de facto prissættende og ikke vurderende. Han har vist ikke solgt den endnu.

Sidst og ikke mindst, hvordan sikrer jeg mig, at jeg ikke får et betydeligt økonomisk tab på at få en i virkeligheden ret billig bil hjem, som efterfølgende (at dømme ud fra listen) anses for at være sin vægt værd i guld? Svaret må gerne være med skyldig hensyntagen til, at jeg næppe får fingre i x antal registreringsattester, ja, vel nok ikke engang en eneste af slagsen.

Jeg kan, naturligvis, købe bilen, udbede mig et bindende svar efter køb, tage ud på min rejse rundt i bilen og tage den med hjem, hvis vurderingen er fin og sælge den, hvis vurderingen ikke er fin. Jo, i teorien, men når man skal sælge på vej ud af landet, så er det næppe særligt gode priser jeg kan få, når jeg har tiden imod mig op til afrejsen fastlagt på flybilletten. Dvs. det vil give et pænt tab og det er ikke rimeligt.

Jeg håber og forventer at få konkrete svar, hvor du forholder dig til de fakta, som jeg fremfører, men her efter, hvis jeg ikke kan få SKAT til at forholde sig til de faktiske forhold, giver det nok mere mening at skrive til politikerne.

Med venlig hilsen / Best regards
Jens Alstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #8 af 2726
Hej Jens

Har du kigget på flexleasing istedet?

Der betaler du reg. afgiften per måned...

Jeg skal til Florida til sommer og kigge på meget ny Mustang GT Convertible...

mvh
Gert
(nyt medlem)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #9 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel

GertRune skrev: Hej Jens

Har du kigget på flexleasing istedet?

Der betaler du reg. afgiften per måned...

Jeg skal til Florida til sommer og kigge på meget ny Mustang GT Convertible...

mvh
Gert
(nyt medlem)


Hej Gert,

Nej, for jeg vil bruge bilen dagligt og svaret på afgiften blev rimeligt. Dvs. du nok kan få en 100k miles 2001 V6 convertible i normal stand registreret for ca. 75k kr. En GT kan du nok få for ca 100.-125.000 kr. Her til, eller rettere før, skal du købe bil, fragt, forsikring, told og moms. Om et år er der gode chancer for at tolden er væk. Kontakt mig evt. direkte hvis du vil have materialet for beregningerne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #10 af 2726
Mange tak for hurtigt svar, Jens

Jeg søger en sommerbil (kører alt for mange km dagligt til en GT), så flexleasing passer
vist bedst til mit behov ;-)

Og jeg har forelsket mig afsindigt meget i 2013/14 modellen, den bliver vist lidt "pebret" som
helårsbil......

Har du meget erfaring i at finde en brugt i USA?

Eller er der andre, der evt. vil være behjælpelig med at lede efter en på nettet?

På forhånd tak for hjælpen ;-)
vh
Gert

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #11 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Hej Gert,

Nej, det har jeg egentligt ikke, men jeg plejer at være grundig og ville selv hente en bil fra USA. I den process opdagede jeg, at afgiften var kollossal høj på netop sådan en, som jeg var ude efter. Derfor gik jeg i gang med at tage dialogen med Skat på forkant, så jeg ikke sidder med en bil næste år, som ikke kan bruges til noget fordi afgiften får det hele til at løbe af sporet. Det endte så med, at Skat gav mig ret og at jeg købte en bil, som allerede er i Danmark. Jeg har tidligere importeret software og hardware til computere fra USA, så transport, valuta og fortoldning m.m. er jeg på hjemmebane i. Regneark mestrer jeg også rimeligt, da jeg ligefrem har undervist i det og endda har arbejdet med det første regneark overhovedet, nemlig VisiCalc fra VisiCorp (man kan finde det på kirkegården over lukkede IT-firmaer i Silicon Vally! :S )

Skal du se efter en brugt bil, så vil jeg anbefale dig at se på www.carsforsale.com . Der er sikkert andre sider, men den er god at lede på, og der er normalt over 10.000 Mustanger af alle årgange til salg. Blandt de nyere modeller 2005-nu finder du typisk over 600 stk. pr. årgang! Blandt 1994-2004 er der typisk 2-400 stk. pr. årgang! Så der er virkeligt noget at vælge i mellem! Du kan også vælge kun at kigge på biler til salg i en bestemt stat.

I øvrigt ender min V6'er i alle tilfælde op i at koste mere end en god GT'er fra samme årgang, men så er min V6'er til gengæld billig på faste omkostninger og totalt renoveret helt efter mit hoved ned i mindste detalje. Men som jeg sjældent bliver træt af at nævne, så har jeg jo også en fin V8'er fra 1969 B) Jeg nænner bare ikke at køre i den, når vejret er dårligt, og nok havde vi en god sommer sidste år, men der er desværre langt i mellem dem! Derfor opstod planerne om en nyere V6'er.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #12 af 2726
Hej Jens

mange tak for det hurtige og uddybende svar :)

Jeg har været inde og kigge og da jeg er meget kritisk med mine kriterier:

2013 model – helst marts-maj 2012
Convertible med sort tag
V8 engine (420 hp) - 5.0 Liter
Aut.
Race red (ikke Ruby Red metal)

så bliver antallet reduceret til 15-20 biler i hele USA (men det er jo også et fint udvalg)

Der findes ikke en eneste til salg i Europa med disse specifikationer...
mvh
Gert

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #13 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Hej Gert,

Det er også en virkelig fin bil du er ude efter! Jeg håber du finder et fint eksemplar B)

Hilsen
Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #14 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
ARRRGGGHHH :angry:

Skat satte to V6'ere af kitcars til latterlige vurderinger i 2013. Faktisk var de lige så værdifulde som en Cobra! altså målt i afgiften. Totalt ude i hampen! Mener de også at afgiften på en BMW 316 skal være den samme som for en BMW M3? Det er simpelthen latterligt! - Nå, som det fremgår af ovenstående indlæg længere oppe, så fik jeg faktisk hjælp fra en fra Skat. Jeg købte bilen og sendte ind for at få et bindende svar. Det kom i dag.

Madammen sætter salgsprisen for en 2001 V6 Convertible med 243.000 km. på klokken til 200.000 kr.! Hun må være vanvittig! :angry: Så den flinke dame sætter afgiften til 98.000 efter en masse nedslag, hvor man tidligere havde sagt 75.000 UDEN diverse nedslag, som mit eksemplar SKAL have pga. stand og kilometer!

Man burde have lidt det samme som i USA med tvangsaktioner af boliger. Hvis bystyret sætte din bolig på tvang, så skal de købe den af dig for vurderingen, hvis ikke andre byder over det niveau. Hun skulle tvinges til at købe min Musse for 200.000 kr., for det må hun MEGET gerne købe den for! :evil:

Så tilbage til start. Nå, ikke helt, for jeg har vist fået solgt min Skoda og jeg har jo altså fortsat min 1969'er, som jeg glæder mig til at få på gaden. Nu må jeg så overveje, om jeg skal købe en "dansk" V8'er og bide i det sure æble og sælge V6'eren i Sverige.

Er der nogen, der har et godt tilbud? En nyere Kitcar, helst en 2001-2004 men ikke ældre end 1999 og i rigtig god stand og billig eller knap så god stand og meget billig. Convertible og automatgear er krav. Jeg giver lige min V6'er nogle dage endnu med snak med Skat og andet, men jeg har ikke rigtigt lyst til at køre alt for lang tid i en Saxo fra 1998 mens det står på. Den Saxo stinker endda som et askebærer, for der er røget guderne må vide hvor mange kartoner cigaretter i den :S

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #15 af 200
Besvaret af 200 på Import fra USA - næste kapitel

2731 skrev: ARRRGGGHHH :angry:

..... sætter salgsprisen for en 2001 V6 Convertible med 243.000 km. på klokken til 200.000 kr.! Hun må være vanvittig! :angry: Så den flinke dame sætter afgiften til 98.000 efter en masse nedslag, hvor man tidligere havde sagt 75.000 UDEN diverse nedslag, som mit eksemplar SKAL have pga. stand og kilometer!:S


Mit indlæg nedenfor er skrevet i den absolut bedste mening men jeg er nødt til at sige det som jeg ser det .....

Som sagt mange gange før, så er det IKKE reelt en mulighed selv at importere en brugt mustang af 1994 og opefter uden at skulle ende med at betale meget mere end den tilsvarende brugte ville have kostet hvis man havde købt en danske bil!

Dine tal, selv dine egne "ønsketal" er fortsat alt for høje.

Man skal være mere end ualmindelig dygtig som forhandler for at kunne sælge en 1999-2003 V6 Mustang convertible til mere end 149.900,- (og her skal man tænke på at prisen indeholder forhandleravance, risiko for garantireparationer OG ikke mindst det reelle afslag der ligger i at skulle tage købers nedslidte bil i bytte til en alt for høj pris). På det private marked skal du være tilfreds hvis en bil som denne kan handles til kr.89.900 - 99.900,- .. og selv til den pris kan der gå måneder før en køber dukker op.

Den bil du netop har importeret og betalt fri hos SKAT er stort set kun det halve værd hvis du fortsætter direkte videre med at sætte et til salg skilt i vinduet.

Sorry, men stop nu projektet før du har gravet dig ned i et bundløst hul. Vent i stedet til der kommer en dansk indregistreret bil til salg som du kan købe til den halve pris ..... hvis du accepterer SKATs helt åbenlyst åndsvage svar er du medskyldig næste gang en stakkel vil lave sammen import som dig .....


mvh
Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #16 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Hej Anders,

Afgiften skal selvfølgelig ned omkring 50.000 kr. Bilen bør vel koste omkring 110.000 i pæn stand for årgangen og så er det, at jeg skal have diverse fradrag. En 2001 Cougar, Mustangens lidt mærkelige lillebror for årgangen, kan man få for ca. 48.000 hos en forhandler. Kommer den lidt højere, nå ja, det er der så ikke noget at gøre ved, men det dobbelte er latterligt.

Problemet er, at to "tosser" eller "stakler" accepterede 130.000 og 140.000 i afgift for V6'ere i 2013. Samme år, hvor en Cobra blev afgiftsbelagt med 150.000. Et par GT'ere var endda billigere end V6'erne. Nå, men det har jeg allerede skrevet om. Det er så åndssvagt, at der er tale om skattesvindel, begået af Skat. De er simpelthen ikke i god tro. Og jeg mener altså svindel som i bedrageri i straffeloven.

At købe en V6'er i DK fra 1999-2003 er næsten umuligt. Der er næsten ingen af dem, altså bortset fra de to, der blev flået 2013.

Jeg vil køre af to spor nu.

Min V6'er: Nu var den jo importeret allerede, så det har jeg sådan set ikke gjort. Jeg har bare købt den fra så fjernt et sted som Jylland. Nu ser jeg, om en panikredning kan foretages mandag og i forventning om, at det ikke kan lade sig gøre, så tager jeg kampen om en fornuftig vurdering, for at kunne sælge bilen sammen med vurderingen. Lykkedes det ikke, så skal den sælges i Sverige. Vinke vinge, snøft! :dry:

En V8'er: Jeg ser at ejerafgiften næsten er den samme for en GT og en V6. Jeg har en i kikkerten og så bliver det nok den. Jeg skal dog lige have styr på, hvor jeg kan få en billig forsikring, så jeg ikke drukner i faste udgifter. Det er slemt nok med godt 5.000 kr. mere om året, end jeg betaler for Skodaen i ejerafgift og næsten dobbelt op i benzinudgift og kommer der så også en kæmpe ekstraregning på forsikring, så vælter det nok. Men, mon ikke det kan lykkes?

Når en V8 bliver billigere end en V6'er, skulle der så være noget at betænke sig på? Jo, det er der faktisk, fordi for enden af vejen ville jeg stå med en topistandsat V6'er, helt renoveret fra inderst til yderst og med noget billigere forsikring, noget billigere benzinforbrug og lidt lavere ejerafgift, hvilket er vigtigt for mig. Læg her til at en V6'er er fuldt ud tilstrækkelig for mig. Over for det får jeg nu en super sej V8'er, men altså ikke er helt top istandsat ned til inderste detalje og som bliver lige hård nok ved det løbende budget. Det sidste kan måske kompenseres lidt ved, at jeg så ikke skal af med helt så mange penge og at det påstås at V8'erne holder priserne bedre end V6'erne.

Anders, eller andre: Er der nogen selskaber, der er mere venlige end andre i pris for en 2001 GT'er? Det er jo det, at når man kommer over 200 hyppere, så går det lidt amok hos en del forsikringer. Jeg er elitebilist, 14+ år uden skader og jeg er bundet til at have mine andre forsikringer, hvor de er nu (TopDanmark) pga. ejerskifteforsikring i mit hus.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #17 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Endnu en opdatering: Jeg spurgte medarbejderen i SKAT, hvordan hun kan være kommet frem til, at handelsprisen på en normal 2001 Mustang BASE V6 Convertible er 200.000, når en 2001 Mustang GT Premium Convertible kan købes for 159.000 hos en forhandler. Hendes svar var, at var jeg utilfreds, så måtte jeg anke.

Til det måtte jeg sige: At anke en afgørelse, hvor mit fremsendte materiale ikke er behandlet bliver svært, da jeg således ikke kan henvise til din sagsbehandling. Jeg må derfor bede om et konkret svar med faktuelle data, der kan godtgøre hvorledes du er kommet frem til en handelspris på 200.000 kr., når en langt dyrere bil handles for 159.000 kr. Et svar med generelle og vage vendinger kan ikke accepteres. Dit svar skal være konkret på et konkret spørgsmål. Det har jeg krav på iflg. reglerne for god forvaltningsskik. Kan du ikke komme med en god forklaring, så er din afgørelse ansvarspådragende (hvis sagen trækker ud).

Nå, så kan hun tygge lidt på det. Jeg synes, at det ikke bare er tæt på at være fup og svindel begået af staten, men er langt over, når hun uden at kunne agumentere for sin afgørelse, kommer med en så direkte tåbelig vurdering og når hun ligefrem fremturer med at jeg bare kan anke, så er hun direkte i ond tro. Jeg gjorde hende også opmærksom på, at hendes manglende forholden sig til mit konkrete materiale ikke har noget med afgifter at gøre, men derimod noget at gøre med hendes manglende opfyldelse af hende tjenestelige forpligtelser (altså tjenestelige ansvar ud i ansættelse), for man har krav på en begrundelse.

Nu må jeg se, om det gør indtryk. Hvis hun får "tæv", billedligt talt, vil det gøre livet meget lettere for jer andre fremover, når/hvis I vil hente en nyere bil hjem fra USA. Jeg selv er for de næste mange år rigeligt forsynet med Mustanger og jeg håber ikke at jeg har 3 af slagsen alt for længe!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #18 af 2731
Besvaret af 2731 på Import fra USA - næste kapitel
Nu har jeg aldrig! En af cheferne fra SKAT kontaktede mig og vil se, om ikke den her vurdering kunne tåle et sæt friske øjne! :woohoo:

Så måske kommer der i løbet af få dage en fornuftig vurdering på min V6'er, og dermed også en radialt ændret holdning til værdien af 1994-2004 Musserne! Desværre er det for tidligt at feste over det, men odds er forbedret betydeligt! :)

Min sygdom var helt ad helvede til i nat og jeg troede næsten, at ham med leen var på vej, men blodforgiftningen er væk nu og så fik jeg denne besked oven i. Det var da en happy end, især hvis det virkeligt holder! B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen