Bad timing ?
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg lurer på, om min timing chain kan være medvirkende årsag til at motoren løber varm, ved lav hastighed ? Jeg kan se, at den hænger meget løst. Jeg har opgraderet til 3-rækkers alukøler, RADA21, og har også skiftet termostat og vandpumpe, og til stive gummislanger m. fjeder mm. uden held.....
Kan man ret beset være sikker på, om tændingen avancerer korrekt i forhold til gradindstillingen, når kæden hænger og slasker, og ville man i givet fald have problemet ved alle hastigheder ?
Motoren er en 289 fra -65, iflg. hvad jeg selv har kunnet aflæse under starteren (selv om den sjovt nok blev solgt som en 302 fra -67)
Mvh
Peter P. a.k.a. 2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Mener ikke 302 kom før 1968
Niels
.........men 65´eren er jo også lige en tand mere original nu, med motor i samme årgang.......så på dén konto vil jeg ikke klage.....
Men kan man ikke altid med fordel skifte timing chainen, hvis den er løs ?
Kan det umuliggøre ordentlig timingindstilling, hvis den løse kæde har hoppet over nogle tænder på tandhjulene ?
Er der noget man skal være påpasselig med i forbindelse med udskiftning ?
MVH
Peter P. #2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Kæden må ikke være slap og slet ikke kunne hoppe nogle tænder over. Så går det rigtig galt, for så åbner/lukker ventiler kke på ret tidspunkt. Ny kæde på.
Hej....tak for svaret....
Ja, det lyder ikke godt - jeg må hellere bestille en ny kæde mm. hos CJ PP.....
Men hvordan kan jeg lige være sikker på, at en ny kæde monteres korrekt, hvis den gamle har takket over ?
Kan ovenstående være medvirkende årsag til overophedning af motoren ?
MVH
Peter P. #2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Når du skal købe ny kæde, så kom en dobbelt kæde som den i videoen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
lasse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg har sat COMP på min ønskeliste hos CJ. Der er lige flere ting, der skal bestilles, inden ordren fyres af.....
www.cjponyparts.com/comp-cams-timing-set...02-1965-1988/p/3120/
www.cjponyparts.com/scott-drake-timing-c...and-289-1965/p/TCC1/
Det er vel overkill at montere den 4* dyrere justérbare version ? (så går det nok alligevel galt, hvis der er for mange justeringsmuligheder for mig)
Men hvad med smøring af timing chain-tænder og kæde samt aksler før/efter montering ?
MVH
Peter P #2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mener ikke 302 kom før 1968
Niels
.........men 65´eren er jo også lige en tand mere original nu, med motor i samme årgang.......så på dén konto vil jeg ikke klage.....
Men kan man ikke altid med fordel skifte timing chainen, hvis den er løs ?
Kan det umuliggøre ordentlig timingindstilling, hvis den løse kæde har hoppet over nogle tænder på tandhjulene ?
Er der noget man skal være påpasselig med i forbindelse med udskiftning ?
MVH
Peter P. #2552
Når du strammer kæde op til den ene side, så må der max være 1/2" slup på den løse side,dvs du tager fat i kæden og kan du
bevæge den mere end 1/2" fra side til side...så er det en bytter.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Det er modtaget.....
Skal kæden mon ikke smøres efter montering ?
MVH
Peter P. #2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Hej....og tak...
Det er modtaget.....
Skal kæden mon ikke smøres efter montering ?
MVH
Peter P. #2552
Næh. Den bør da komme (som enhver anden ordentlig kæde) "kogt" i kædefedt, og derfor velsmurt.
Hvis du derimod er nysgerrig efter, hvordan den bliver smurt efter montering, så søg på Google:
how does a timing chain get lubricated
Det er sq for besværligt at forklare i få ord
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men det har intet med din for varme motor at gøre (en løs kæde for ikke strømfordeleren til at vise forkert ved konstant fart eller rolig tomgang).
Jeg synes ikke du skriver noget om hvornår den bliver for varm, er det når den kører i tomgang eller ved konstant 80 f.eks. Bliver den for varm eller er det dit ur som ikke viser rigtigt. Du er nødt til at komme med nogle oplysninger hvis vi skal kunne hjælpe dig.
Jeg ville starte med at tjekke om der er slam/rust i din blocks kølekanaler.
Lave en god gammeldavs tuneup af motoren, så ved du om alt virker som det skal.
Få lavet en måling af dit gamle kølevand, simpelthen målt motoren igennem for alle fejl som kan give varme problemer.
Dette er desværre et classic eksempel på at man prøver at rep. syntomerne istedet for at prøve at finde fejlen. Hvilket koster kassen og bilen kan stadig ikke køre. Kan man ikke selv udmåle motoren så få en til det som kan og fejlen skulle gerne komme frem på en lille formiddag eller kortere tid.
Håber det kan hjælpe dig.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2552)
- Emne forfatter
- Gæst
Nu har du sikkert fået skiftet din kæde og det er sikkert fint.
Men det har intet med din for varme motor at gøre (en løs kæde for ikke strømfordeleren til at vise forkert ved konstant fart eller rolig tomgang).
Jeg synes ikke du skriver noget om hvornår den bliver for varm, er det når den kører i tomgang eller ved konstant 80 f.eks. Bliver den for varm eller er det dit ur som ikke viser rigtigt. Du er nødt til at komme med nogle oplysninger hvis vi skal kunne hjælpe dig.
Jeg ville starte med at tjekke om der er slam/rust i din blocks kølekanaler.
Lave en god gammeldavs tuneup af motoren, så ved du om alt virker som det skal.
Få lavet en måling af dit gamle kølevand, simpelthen målt motoren igennem for alle fejl som kan give varme problemer.
Dette er desværre et classic eksempel på at man prøver at rep. syntomerne istedet for at prøve at finde fejlen. Hvilket koster kassen og bilen kan stadig ikke køre. Kan man ikke selv udmåle motoren så få en til det som kan og fejlen skulle gerne komme frem på en lille formiddag eller kortere tid.
Håber det kan hjælpe dig.
Hej.....
Kæden er undervejs fra USA, og derfor ikke monteret endnu. Bilen er stadig opstaldet.
Men man kan vel lige så godt skifte den, hvis det er en kritisk del, selv om den løse kæde ikke relaterer til varmeproblemet.
Jeg prøver blot at afdække mulige for fejlkilder til varmeproblemet, for at kunne løse det. Derfor spurgte jeg, om en løs kæde kan umuliggøre indstilling af timingen.
Jeg har udelukkende problemet ved langsom kørsel: motoren koger og når op på omkring 100 gr. C, og sætter ud.
Jeg fik justeret tænding og karburator sidste år af en ekspert.
Måske var det en god idé med udmålingen, son du skriver......jeg vil alliére mig med en ekspert, da jeg ikke selv har den fjerneste anelse om proceduren....
Tak for svaret
MVH
Peter P #2552
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Jeg har udelukkende problemet ved langsom kørsel: motoren koger og når op på omkring 100 gr. C, og sætter ud.
Jeg fik justeret tænding og karburator sidste år af en ekspert.
Måske var det en god idé med udmålingen, son du skriver......jeg vil alliére mig med en ekspert, da jeg ikke selv har den fjerneste anelse om proceduren....
Tak for svaret
MVH
Peter P #2552
Hej Peter.
Jeg havde et lignende problem sidste år. Årsagen var, at strømfordeleren havde løsnet sig, og derfor "selv justeret tændingen" til en latterlig indstilling. Headers blev så varme, at benzinen kogte af karburatoren ved langsom/køkørsel! Så gik motoren jo ud, men få minutter efter kunne den startes igen. Jeg havde ingen problemer ved alm. bytrafik, lande- eller motorvej - der gik motoren fint. Efter tændingsjustering (og bedre fastspænding af strømfordeleren) var alt ok igenigen
P.S. Kølertemperaturen nåede +240°F, altså omkring +115°C
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
[quote="2552" post=211639
Jeg har udelukkende problemet ved langsom kørsel: motoren koger og når op på omkring 100 gr. C, og sætter ud.
Jeg fik justeret tænding og karburator sidste år af en ekspert.
Måske var det en god idé med udmålingen, son du skriver......jeg vil alliére mig med en ekspert, da jeg ikke selv har den fjerneste anelse om proceduren....
Tak for svaret
MVH
Peter P #2552
Hej Peter.
Jeg havde et lignende problem sidste år. Årsagen var, at strømfordeleren havde løsnet sig, og derfor "selv justeret tændingen" til en latterlig indstilling. Headers blev så varme, at benzinen kogte af karburatoren ved langsom/køkørsel! Så gik motoren jo ud, men få minutter efter kunne den startes igen. Jeg havde ingen problemer ved alm. bytrafik, lande- eller motorvej - der gik motoren fint. Efter tændingsjustering (og bedre fastspænding af strømfordeleren) var alt ok igenigen
P.S. Kølertemperaturen nåede +240°F, altså omkring +115°C [/quote]
Og modsat hvis platinerne er blevet stillet eller er ude af justering så skal tændingtidspunktet også justeres.. ..hvis man da har platiner.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen