oktan 95/ oktan 99
Her i min by kan vi højst tanke okt 95. hvad gør jeg??
Og hvad kræver det af ombyg. af motor for at kunne køre på okt 95...kan nye ventiler+ sæder gøre det??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
99 giver, eftersigende, en bedre motorgang, men jeg kan ikke høre forskel
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg kører på det der er. Jeg tanker 99 når jeg kan, men kører for det meste på 95. Tilsætter dog altid blyaddetiv for, at skåne ventiler og lign.
99 giver, eftersigende, en bedre motorgang, men jeg kan ikke høre forskel
Jeg tilslutter mig Johnny og har aldrig haft problemer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ellers kan du jo benytte f.eks
www.castrolshop.dk/shop/castrol-valvemaster-plus-190p.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (svend)
- Gæst
jeg havde en tunet audi rs4 og jeg kørte altid på benzin fra statoil de solgte 98 oktan men det stoppet de med så jeg prøvet shell...men med shell 99 oktan WPOWER var der en del tæningsbanken og det var der ikke med statoils benzin.
så prøvet jeg statoils 95 og det var bedre end shells 99 oktan...
men nu skal det lige siges at audien har banke føler på motorblokken og forskyder tæningen men det har en gammel pony jo ikke....
min tanke er statoils 95 var/er lige så go som shells 99 oktan......bare min erfaring
mvh.svend
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2731)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
det skal lige siges at jeg har prøvet med oktan 95... hold da op den tændings bankede, men det er jo klart hvis tændning er sat til oktan 99.
den skal i rullefelt om nogen dage, måske vi skulle indstille den til okt. 95??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er de færreste Mustanger, der behøver høje oktantal. I 1969 skulle de bare have 94 oktan. Kun Mach 1 behøvede 99,8 oktan iflg Owner's Manual. De nye er endnu mindre kræsne. Min 2001'er skal blot have 87 oktan.
Det lyder mærkeligt det du skriver. Min er en Mach 1 den skal have 95 oktan. Det kommer helt an på motoren og ikke modellen. Meget kort så kan de toportede køre 92 oktan og de fireportede 95 oktan. Jeg tror at Boss 302 og Boss 429 skal have højere oktan.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2731)
- Gæst
Det er de færreste Mustanger, der behøver høje oktantal. I 1969 skulle de bare have 94 oktan. Kun Mach 1 behøvede 99,8 oktan iflg Owner's Manual. De nye er endnu mindre kræsne. Min 2001'er skal blot have 87 oktan.
Det lyder mærkeligt det du skriver. Min er en Mach 1 den skal have 95 oktan. Det kommer helt an på motoren og ikke modellen. Meget kort så kan de toportede køre 92 oktan og de fireportede 95 oktan. Jeg tror at Boss 302 og Boss 429 skal have højere oktan.
Hov! - Jeg har nu ret, men fik skrevet forkert. Her er afskrift fra 1969 Owner's Manual:
Engine - Recommended grade of fuel - Factory adjusted fuel octane requirements
200, 250 CID-6 - Regular - At least 94 octane
302 CID-V8 - Regular - At least 94 octane
351 CID-2V-V8 - Regular - At least 94 octane
351, 390, 428 CID-4V-V8 - Premium - At least 99,8 octane
Bemærk, at det er hvad de var justeret til fra fabrikken. Det er jo gamle biler, så de kan være modificeret en masse gange til at være til noget helt andet. Bemærk også, at 351'ere skifter fra Winsor til Cleveland motorerne et år eller to senere og hvad den skal bruge, ved jeg ikke.
Så løsningen må være, hvis man skal bruge 100 octan, at bruge octan-booster. Shell er jo til salg og køberen fortsætter næppe med 99 octan og Statoil har besluttet at stoppe.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Det er de færreste Mustanger, der behøver høje oktantal. I 1969 skulle de bare have 94 oktan. Kun Mach 1 behøvede 99,8 oktan iflg Owner's Manual. De nye er endnu mindre kræsne. Min 2001'er skal blot have 87 oktan.
Det lyder mærkeligt det du skriver. Min er en Mach 1 den skal have 95 oktan. Det kommer helt an på motoren og ikke modellen. Meget kort så kan de toportede køre 92 oktan og de fireportede 95 oktan. Jeg tror at Boss 302 og Boss 429 skal have højere oktan.
Hov! - Jeg har nu ret, men fik skrevet forkert. Her er afskrift fra 1969 Owner's Manual:
Engine - Recommended grade of fuel - Factory adjusted fuel octane requirements
200, 250 CID-6 - Regular - At least 94 octane
302 CID-V8 - Regular - At least 94 octane
351 CID-2V-V8 - Regular - At least 94 octane
351, 390, 428 CID-4V-V8 - Premium - At least 99,8 octane
Bemærk, at det er hvad de var justeret til fra fabrikken. Det er jo gamle biler, så de kan være modificeret en masse gange til at være til noget helt andet. Bemærk også, at 351'ere skifter fra Winsor til Cleveland motorerne et år eller to senere og hvad den skal bruge, ved jeg ikke.
Så løsningen må være, hvis man skal bruge 100 octan, at bruge octan-booster. Shell er jo til salg og køberen fortsætter næppe med 99 octan og Statoil har besluttet at stoppe.
Amerikanere måler tilsyneladende også oktan på en anden måde end europæere...
Her er et af uatallige eksempler: www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comme...ve_less_octane_than/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2731)
- Gæst
I en tabel ser det sådan her ud:
www.pencilgeek.org/2009/05/octane-rating-conversions.html
Ifølge den, så skulle min 1969'er bruge 98 octan i Europa, men den kører nu glimrende på 95. Nogen siger, at moderne benzin er raffineret langt mere ensartet end i gamle dage og derfor behøver man ikke helt så stor en margin. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det forklarer en del i forhold til at en bil, der kræver 99,8 octan, ikke har det godt ved 99 octan, eftersom den egentligt skulle have 105 octan!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2731)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Uh ha Terkel! Den var jeg ikke klar over!
I en tabel ser det sådan her ud:
www.pencilgeek.org/2009/05/octane-rating-conversions.html
Ifølge den, så skulle min 1969'er bruge 98 octan i Europa, men den kører nu glimrende på 95. Nogen siger, at moderne benzin er raffineret langt mere ensartet end i gamle dage og derfor behøver man ikke helt så stor en margin. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det forklarer en del i forhold til at en bil, der kræver 99,8 octan, ikke har det godt ved 99 octan, eftersom den egentligt skulle have 105 octan!
Der er stadig noget forkert ved det du skriver. De opgivelser du får fra den gamle owners manual er gamle oktan opgivelser. Dem kan du ikke sætte ind i konverteringstabellen. De ska først konverteres til nye amerikanske oktan tal. Svært ikke?
Men kort fortalt har jeg benyttet følgende: Gammel us oktan 99-100 = ny us oktan 87-88 = Euro oktan 95. Derfor skal min 351 4V køre på 95 oktan (premium fuel) Så ud fra owners manuel opgivelserne kan du sætte oktan 94 i denne til 92 nede på tanken. Og for 99,8 i owners gælder 95 nede på tanken.
Her er konverteringen fra gamle us oktan til nye:
en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2731)
- Gæst
Nå, men det er nu en del af det, som gør det sjovt
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Kors i ..... Man skal da næsten være professor ud i matematik og kemi for at køre i vores gamle "kasser"
Nå, men det er nu en del af det, som gør det sjovt
Hvor svært kan det være?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Jeg hælder 92 oktan på min 351W og har aldrig konstateret banken eller andre problemer.
Ebbe, din motor er lettere "prikket" iflg. forrige ejer - så du burde gå op til 95, hvis du træder lidt på den yderste, højre pedal en gang imellem - man kan ikke høre tændingsbanken ved f. eks. 3000 RPM...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (762)
- Gæst
blandet med humle obs kan give syre i tanken
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg hælder 92 oktan på min 351W og har aldrig konstateret banken eller andre problemer.
Ebbe, din motor er lettere "prikket" iflg. forrige ejer - så du burde gå op til 95, hvis du træder lidt på den yderste, højre pedal en gang imellem - man kan ikke høre tændingsbanken ved f. eks. 3000 RPM...
Tak for rådet
Ja der er gået lidt edelbrock i den, men så vidt jeg kan google mig frem til, så er det en lavtkomprimerende pakke, med et kompressionsforhold på 9.5:1, så man skulle kunne køre på lavoktan (87 i USA). Har da haft maskineriet oppe over 5K rpm, og der går den også som en mis, men kan da prøve en gang 95 for at se om det gør nogen forskel.
Tidligere ejer kørte også selv på 92.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
www.madsens1.com/saw_fuelmix.htm
Der er mange flere sider, der omhandler dette - Google løs
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
De 3 øre/liter mærker du alligevel ikke i det store regnskab, Ebbe
www.madsens1.com/saw_fuelmix.htm
Der er mange flere sider, der omhandler dette - Google løs
Tak for linket.
Uhaaaaa jo, 3 øre per liter med det fuelforbrug Musse har, det bliver til alligevel til noget
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Lad nu være med at hive bogen frem fra bilen var ny, i bedste fald er benzinen ikke mere som dengang og sikkert heller ikke motoren. Så lad bogen ligge i hanskerummet og hver glad for at man har den, men den kan ikke bruges til noget i dette tilfælde.
Man kan nemt køre på 92 oktan i sin Ford V8, også vis den er tunet lidt eller meget. Man mister højst 5-10 hk ved max omdrejninger hvilket ingen kan mærke når man kører på vejen da det det hele drejer sig om Moment. Og det er ikke engang sikkert man mister hk da det kommer an på hvilke dele man har valgt at putte i motoren, en god motor bygger vil tage højde for problemet og dermed løse det der.
Og til dem som for justeret sin bil på rullefelt, så er det de færreste steder de går ind i strømfordeleren og justerer den, eller dyser karburatoren om, fordi de ikke har delene og eller ved hvordan man gør. Jeg kender mange som har været på rullefelt og de kan aldrig svare på hvad bilen kunne med en tændingskurve f.eks 5 grader mindre, og så ved man heller ikke hvor motoren arbejder bedst så enkelt er det. For mig er hele ideen ved et rullefelt at man kan finde lige der hvor motoren laver flest kræfter og kører bedst, og ikke bare justere det bilen lige kommer med den dag, forskellen er 4-5 timer og mange rul på feltet, og ikke bare en times tid og ud igen, og ikke 7 eller 8 timer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen