hvad slags motor olie bruger i på de gamle biler

10 år 5 dage siden #1 af svend
tænkte på om der er noget mærke osv der er bedre end andre......har altid på alle mine biler kørt red line oil.....men har ikke puttet det på min gamle 289 mustang endnu....

der er jo også joe gibbs oil og brat penn oil bare for at ta nogen over fra det store land.....

lad mig høre hvad i mener om olien som skal på den gamle jern hest

mvh.svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 dage siden - 10 år 5 dage siden #2 af 2233
Har altid brugt denne, på alle mine gamle V8ére small, som bigblock, pumpet, eller almindelig. det virker;)

oliebiksen.dk/shop/castrol-classic-20w-231p.html
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 dage siden #3 af 2188
Castrol 20 w 50 :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 dage siden #4 af 2670
Castrol vantage v67s, som har højere svolvindholdet, hvilket er super til de gamle motorer vi har :unsure: man kan læse meget mere om det på. vantage.dk. :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 dage siden - 10 år 4 dage siden #5 af svend
så vidt jeg forstår skal der være mere zink i olien til en gammel v8 meeeen hvor mange af jer putter mange penge i jeres motorer får at få flere heste.... rulle vippe arme/ nye lejer /bedre stempler osv.....

som er lavet af bedre og hårdere jern/alu

så er det efter min mening ikke en motor som den man lavet i 1965 og dermed ikke en motor som køre på castrol 20-50 classic

når man ser over i usa anbefaler de bestemt andre og noget bedre olier hvis du spørger der ovre.....mere så man ikke skal renovere sin (pumpet motor) efter hver sommer fordi man blindt købe det alle de andre køre på.....

ingen der har erfaring med andet end castrol

hvad bruger dem der køre race

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 dage siden - 10 år 4 dage siden #6 af 2519
Jeg kører selv med en "original" motor, som ikke har en rulleknast eller rullevippearme. Det er netop knasten, der har behov for ekstra zink i olien. Kørte første sæson på en delsyntetisk 10W40, men er nu skiftet til en 20W50. Jeg synes den lyder bedre/sundere med den tykkere olie.

Begge olier får tilsat ekstra zink (ZDDP) af hensyn til knast og løfterne.

Som jeg forstår det, er det klart bedst, hvis du kan køre på den tynde olie, som kommer hurtigt rundt i motoren ved start og ikke er så "tung" at pumpe rundt i motoren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 dage siden #7 af 2233
Måske du burde sige hel konkret hvilken motor type "ny, gammel, pumpet???" du gerne vi høre om olie brug på, så undgår vi megen diskution.

så vidt jeg forstår skal der være mere zink i olien til en gammel v8 meeeen hvor mange af jer putter mange penge i jeres motorer får at få flere heste.... rulle vippe arme/ nye lejer /bedre stempler osv.....

som er lavet af bedre og hårdere jern/alu

så er det efter min mening ikke en motor som den man lavet i 1965 og dermed ikke en motor som køre på castrol 20-50 classic

når man ser over i usa anbefaler de bestemt andre og noget bedre olier hvis du spørger der ovre.....mere så man ikke skal renovere sin (pumpet motor) efter hver sommer fordi man blindt købe det alle de andre køre på.....

ingen der har erfaring med andet end castrol

hvad bruger dem der køre race

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 4 dage siden #8 af svend
hej simon.....

det er bare generalt hvad folk har prøvet eller køre på kan godt forstå en standart 289 osv bare skal ha en normal olie hvis den også køre under normale forhold....

men så kommer vi til den dyre del hvis man har pumpet en motor højre comp. hi flow olie pumpe smedet stempler osv osv...den skal da ikke køre på den samme olie...som jeg skrev

igen det var bare for at høre hvad folk herinde bruger og kan anbefale...som jeg skrev i det første indlæg har jeg selv altid køre redline og har kun godt at sige om den olie...

så min plan ville være at hælde det på min 289 og se hvad det kan på sådan en motor....

forsat go påske ,,,,,,mvh,svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 dage siden #9 af 749
Billig mineralsk olie til 30kr pr liter i bilka er fin

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 dage siden #10 af 1869

Billig mineralsk olie til 30kr pr liter i bilka er fin


Jep..men bør man ikke spæde op med en portion ZDDP.. :) ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 dage siden #11 af 2537
Royal Purple XPR 10W40 (y)

Ingen grund til at rode med zinkadditiv, det er allerede i olien.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 dage siden #12 af 2081
Fuldstændig enig...

Royal Purple XPR 10W40 (y)

Ingen grund til at rode med zinkadditiv, det er allerede i olien.


There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 dage siden #13 af 678
Bil Tema 20/50.Billigt og OK.Brugt i 8 år,også under ladetryk,så det er en religon med olie.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 dag siden #14 af Michael Fuglefrø

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 21 timer siden - 10 år 21 timer siden #15 af 2081
Tjek denne her…

Derfor køre jeg med Royal Purple..

There is no substitute for cubic inches'.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #16 af 2243
Svend, de ca. 10.000 gange, der er diskuteret olie her, har jeg ganske hurtigt lært, at det mest er relegion.
Det kommer an på (bl.a.) hvordan man bruger sin bil, hvilken motor der er i med meget mere.
Når man - som jeg - kører, som om jeg havde stjålet bilen (Rolig nu - det gør jeg kun til Trackdays) :whistle: med en let tunet 351W, har jeg indtil nu kørt med Castrol Edge 10-40. Nu er der Royal Purple i bagtøj, gearkasse, og lige om lidt i motoren også (y)
Den olie har jeg store forventninger til :woohoo: Den er "en smule" mere dyr end den fra Bilka, men den giver så også højere ydelse, bedre holdbarhed mm. Så ingen kan svare på, hvad der er bedst for dig og din bil.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #17 af 2519

Nu er der Royal Purple i bagtøj, gearkasse, og lige om lidt i motoren også (y)
Den olie har jeg store forventninger til :woohoo: Den er "en smule" mere dyr end den fra Bilka, men den giver så også højere ydelse, bedre holdbarhed mm. Så ingen kan svare på, hvad der er bedst for dig og din bil.


Terkel det er lidt sjovt at en test i et bilblad automatisk bliver det samme som en garanti for at olien faktisk er bedre på en række områder :whistle:

Læste i sidste uge et interessant forumindlæg om netop den olietest, som er vedhæftet ovenfor. Forfatteren til testen, som var assisterende redaktør på bladet spurgte om testen blev udført korrekt (testmetoden) på et "olie-forum". Redaktøren er tilsyneladende blot en bilinteressaret journalist og ikke en ingeniør med speciale i olier eller lignende. Svaret fra en specialist fra Redline er, at testen med at lade to metalemner "slide" på hinanden, er en test man bruger til test af fedt produkter, og at den ikke tester en motorolies gode eller dårlige egenskaber. Jf. ham var testen ikke en reel (retvisende) test, at det svarede til at teste og finde den bedste 4x4 ved at køre den ned af en dragstrip, og se hvilken der var hurtigst.

Men jeg tror at du har ret i, at det er umuligt at sige præcist, hvilken olie "der er bedst for dig og din bil" B)

God søndag
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #18 af 2243
Bernd, min mening er ikke fra en artikel i et bilblad (faktisk har jeg ikke læst den), men derimod påvirket af den danske importør, jeg mødte sidste år. Samt mange glade MCD'er, så deet... :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #19 af 2519

Bernd, min mening er ikke fra en artikel i et bilblad (faktisk har jeg ikke læst den), men derimod påvirket af den danske importør, jeg mødte sidste år. Samt mange glade MCD'er, så deet... :P


Okay okay.....importøren synes godt om produktet :biggrin:

Religion (y) (y) (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #20 af svend
hej bernd.....

jeg kan kun gi dig ret....det er ligesom med damer nogen vil ha datteren og andre moreren...så er der dem der tar begge to B)

men tænkte på som jeg har skrevet før højrere oppe i tråden....folk bruger mange penge på at få flere HK ud af deres motor men spare i sidste ende på noget af det aller vigtigste nemlig motorolie.

så det var bare for at høre hvad folk har brugt og bruger....

go sommer der ude

mvh.svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #21 af svend
terkel....

jeg har talt med impotøren fra fyn og han havde så travlt med at fortælle om olien at jeg faktisk aldrig fik en pris....samtidigt fortalte han om et teflon produkt man kunne tilsætte olien og spare benzin.....

jeg vil sku bare ha noget der duer og tænker ikke så meget på benzinen slet ikke når man køre i en gammel mustang..

så jeg gik kold i ham bike ride der over og købte redline og har kun brugt det siden hen....

go sommer til dig også......

hvis du er fra kbh ø kan det jo være vi ses en dag bor der selv lige nu

svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #22 af 2519
Svend, min pointe er netop at vi ingen reel mulighed har for at vurdere hvad der er en rigtig god olie. Vi ved måske godt at den billigste ikke er den bedste, men hvilken der er bedst det ved vi ikke. Reklamerne roser jo produkterne til skyerne, og sådan har det vel altid været.

I 80'erne var det Duckhams
I 90'erne var det Mobil1
I 0'erne var ?

Det er et modefænomen, og moden og "det hotte" skifter :biggrin:

God sommer
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #23 af svend
med hensyn til mobil1 siger de kloge at det er texaco der har overtaget netop det brand og at det ikke rigtig er så godt mere....er udviklet til de luftkølet porscher og dem som brugte det efter taxaco over tog det siger motoren blir varmer osv.....

nå nok om olie for nu.....

svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #24 af 2243

Okay okay.....importøren synes godt om produktet :biggrin:


Sjovt nok - ja...
Jeg kan godt selv se, det ser åndssvagt ud nu... :blink: :lol: :lol: :lol:
Jeg har nu også læst en del USAske artikler om olie, så det var nu ikke kun det... :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #25 af 2243

terkel....

jeg har talt med impotøren fra fyn og han havde så travlt med at fortælle om olien at jeg faktisk aldrig fik en pris....samtidigt fortalte han om et teflon produkt man kunne tilsætte olien og spare benzin.....

jeg vil sku bare ha noget der duer og tænker ikke så meget på benzinen slet ikke når man køre i en gammel mustang..

så jeg gik kold i ham bike ride der over og købte redline og har kun brugt det siden hen....

go sommer til dig også......

hvis du er fra kbh ø kan det jo være vi ses en dag bor der selv lige nu

svend


Vi ses helt sikkert, Svend - især, hvis du kommer med til et eller flere af MCDs arrangementer i år :)
Ellers kører vi to bare en tur sammen en dag.

Mit råd mht. Royal Purple er, at købe det af Michael #2081 - han er faktisk væsentligt billigere end importøren... (y)
Du skal "bare" investere i 12 quarts (en kasse) hver gang, da han forståeligt nok ikke gider at have "sjatter" stående ;)
Jeg gav 2700 + 110 i forsendelse, hvilket giver en literpris på 247 kr.
Dyrt? Kaviar koster nu engang mere end torskerogn... :lol:

Mange hilsener
Terkel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #26 af 762
spildolie hvis en skoda kan køre på det kan en gammel ford industri motor osse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #27 af svend
terkel....

har du hans email eller mobil nummer så prøver jeg sku RP en gang og ser hvad det er....send det gerne privat hvis ikke du vil ud med det her på siden


svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #28 af 2081
Hej Svend

Det er vist mig du skal snakke med

Michael

terkel....

har du hans email eller mobil nummer så prøver jeg sku RP en gang og ser hvad det er....send det gerne privat hvis ikke du vil ud med det her på siden


svend


There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #29 af svend
hej michael.....

jeg tror du har ret....jeg skal bruge noget RP og er bosat i kbh så hvad gør vi......det er til min 289 og den har ikke kørt så mange kilometer så jeg ved ikke om det hedder 10/40 eller 15/50

igen den bruger ingen olie og der er ikke rigtig nogen under compresstion på den...så ikke slidt op

så er det syntetisk vi taler og du ved sikkert bedre end mig hvad der skal på den.....

send mig det nummer og jeg ringer imorgen

mvh.svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #30 af 2081
Hej Svend

Har sendt dig en pm

Michael

hej michael.....

jeg tror du har ret....jeg skal bruge noget RP og er bosat i kbh så hvad gør vi......det er til min 289 og den har ikke kørt så mange kilometer så jeg ved ikke om det hedder 10/40 eller 15/50

igen den bruger ingen olie og der er ikke rigtig nogen under compresstion på den...så ikke slidt op

så er det syntetisk vi taler og du ved sikkert bedre end mig hvad der skal på den.....

send mig det nummer og jeg ringer imorgen

mvh.svend


There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #31 af svend
fint vi tales ved

mvh.svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #32 af svend
øøøhhhh jeg kan ikke se du har skrevet noget......


svend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #33 af 2081
har sendt både mail og besked

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #34 af svend
okay jeg har den nu....vi tales

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #35 af 499
Jeg er helt ligeglad hvad mærke olien kommer fra, jeg køber aldrig olie i et supermarked, og jeg køber aldrig det billigste olie jeg kan finde. Og jeg køber olien så tynd at motoren ikke spiser det, gerne så tynd som muligt hvis motoren er til det.
Hvis en 289er eller 302er fra 1962 eller nyere spiser olien og man er nødt til at hælde en 20/50 olie på, så burde man renovere motoren inden det bliver alt for dyrt fordi den er slidt helt op. Ford har lavet motoren til at køre på 10/30 olie, hvilket de kører fint på indtil de er modne til en vedligeholdelse.

Ting som folk siger som ikke passer.
Når ventilløfterne klapper så skal der tykkere olie på. Forkert.
Jeg går meget op i min motor og kun det bedste er godt nok, men jeg er ligeglad med hvor meget benzin den bruger. Forkert.
I min olie er der alt i som min standart smallblock har brug for, forkert sådan en olie må ikke sælges i EU.

Og der er med garanti flere, men det var dem jeg lige så i denne tråd.
Det er ikke skrevet for at gøre grin med folk, de er bare ikke korrekte de påstande og de ødelægger nemt meget for folk, hvilket er synd og dumt for vores hobby.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #36 af 2519

Jeg er helt ligeglad hvad mærke olien kommer fra, jeg køber aldrig olie i et supermarked, og jeg køber aldrig det billigste olie jeg kan finde. Og jeg køber olien så tynd at motoren ikke spiser det, gerne så tynd som muligt hvis motoren er til det.
Hvis en 289er eller 302er fra 1962 eller nyere spiser olien og man er nødt til at hælde en 20/50 olie på, så burde man renovere motoren inden det bliver alt for dyrt fordi den er slidt helt op. Ford har lavet motoren til at køre på 10/30 olie, hvilket de kører fint på indtil de er modne til en vedligeholdelse.


Peter,
Mener du dermed at det er totalt forkert at køre på 20/50 olie, når man har en motor der ikke bruger "en dråbe olie". Motoren har aldrig brugt olie, men jeg synes stadig at motoren lyder mere stille mekanisk med den tykke olie i forhold til den 10/40 jeg havde på tidligere?

Jeg spørger for at vide, og lære - ikke for at være kværulant;-)

God dag
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen