Koger - forkert termostat ?
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg har ellers aldrig haft problemer med for varm motor, men efter vores Bakkecruise kogte hun over og smed vand. Og nu har jeg problemer med varme hver gang jeg kører - især ved motorvejskørsel - måleren kommer efter 10-20 min op på ca 80%
Jeg skiftede i vinter termostathus fordi det var utæt - og skiftede ved samme lejlighed termostaten. Nu ser jeg så at det er en 160f - er det ikke forkert til en rimelig standard 302 ? Kan det være derfor ? Men burde det ikke netop gøre at motoren var for kold, og ikke for varm ?
Følgende checket / konstateret
1. termostaten vender ikke forkert
2. termostaten åbner før vandet koger i en gryde
3. der er tydeligt flow at se i køleren
4. ved tomgang, kan hun holde meget længe uden måleren kommer over halv
5. hun kører ellers fint og starter let
6. køler og køleslanger er kun et par år gamle
7. der er luftet ud med varmen tændt
8. der er ikke tegn på slam i køleren
Da hun blev sat i vinterhi var der ingen problemer. Det eneste andet jeg har skiftet i vinter er tændkabler som er blevet opgraderet til 9mm racing
Hvad siger i ?
Tak
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (762)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hilsen
Simon
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
skyd temp på motor v driftsvarm
Hvad mener du ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Prøv lige at tjekke om den nederste køler slange er klappet sammen når den er varm / koger, det kan gi problemer, for så cirkulerer vandet ikke som det skal, den kan se ganske normal ud når motor, og vandet er koldt, men ved varmepåvirkning klappe sammen..
Hilsen
Simon
Tak for buddet. Det er også checket - der er i hvert fald ikke noget synligt at se, og slangen er frisk og kun et par år gammel
Mvh KIm
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
skyd temp på motor v driftsvarm
Hvad mener du ?
At du skal måle temperaturen på motoren med et infrarødt temperatur måler. Det giver en indikation om hvor varm blokken er.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Tjek om tændningen skulle stå for lavt,det kan være toppakningen der er gået,begge dele er set før som en varme årsag.
Per
Toppakning, vil man så ikke kunne se det i kølvandet ?
Tændingen er urørt siden jeg stillede i vinterhi, og den kører ellers fint. men da værd at checke
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
skyd temp på motor v driftsvarm
Hvad mener du ?
At du skal måle temperaturen på motoren med et infrarødt temperatur måler. Det giver en indikation om hvor varm blokken er.
Ah, forstået. Men sådan en måler har jeg ikke. Jeg er ikke i tvivl om vandet er for varmt, især når den koger over
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (svend)
- Gæst
hvis du har kørt den varm på bakke turen kan din topparkning godt være gået.....men alt efter hvor slemt det er kan du måske se din olie blir lyse brun eller hvid det er vand i olien...
hvis du forsætter med at køre den varm mister du fjederspæningen på dine stempelringe og den begynder at bruge olie også...samt alle de andre dele i motoren som ikke kan tåle at køre varm
så det er faktisk ikke godt at forsætte med at køre inden du har løst problemet....kan komme til at koste dyrt hvis du bare køre der ud af
mvh.svend
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
jeg er godt klar over jeg skal holde mig i skindet til det er løst Har kun kørt en enkelt tur efter Bakken hvor det så var galt
Olien er helt fin og sort. Og der er tilsyneladende ikke olie i kølevandet. Så tyder det vel ikke umiddelbart på toppakning ?
Jeg håber da på noget mindre slemt ....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (svend)
- Gæst
det er bare sjovt at den blir varm når du køre på motorvejen fordi der får køleren masse af fartvind og dermed køler bedre end når du køre stile og roligt....
hvor gammelt er dit kølerdæksel og er parkningen okay der??????
kan du høre den koger eller kommer vandet bare ud..
svend
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Men måleren står højt som på vedlagte billede. Den smider vand i overflow tanken, men trækker også tilbage igen. Og jeg er ikke i tvivl om den er varm
Den bliver også varm på landevej, men ikke helt så meget
Kølerdæksel er også næsten nyt
Ved sgu ikke rigtig hvad jeg skal prøve nu ....
Kim
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Simon
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Dyrt ja det kostede 375- i pakning og oliefilter olie var på hylden,men det var vel 200-ovend i.
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tjah, hvordan skulle det kunne gøre det ? Kraftigere kabler - kan det gøre tøndringen skal stå anderledes?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Nu har den stået og brummet i tomgang en halv time, uden nålen er kommet op på halv
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
Prøvede at sætte et gammel dæksel på køleren jeg havde liggende. Kørte en tur på 20-25, blandet landevej og motorvej - og nålen var på intet tidspunkt over midten !!! faktisk i underkanten af midten det meste af tiden
Og da jeg åbnede klappen var der tydeligt mindre varmt i motorrummet end før
Tør næste ikke tro på det var noget så simpelt .....
Giver det mening ????
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Hvad er det der gær du tror det er top pakning? Er der andre tegn jeg kan se efter? Det er jo ikke pakningen, men at det er ikke noget jeg kan selv
Nu har den stået og brummet i tomgang en halv time, uden nålen er kommet op på halv
Jeg er jo ikke sikker,men det kunne jo være et tegn at varmen viser sig ved belastning(en lille utæthed).Men lad os nu ikke male fanden på vægen,det var kun en mulighed,det med tændkablerne kan du roligt glemme,tændningen kan muligvis også udelukkes,hvis den har gået i en halv time uden at blive varm,hvis den er for lav ville det have vist sig rimeligt hurtigt.
Du kan prøve at starte den op uden kølerdæksel(kun fra kold motor)og se om der er luftbobler i vandet og under omdrejninger(belastning).
Jeg har skruet USA biler i 30 år.
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
jeg har prøvet at se efter luftbobler, og syntes ikke der er nogen. Dvs hvis vandet kun står lige over ribberne er der, men fylder jeg lidt mere på er der ingen
tak for dine input
Mvh Kim
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2788)
- Gæst
Sidste nyt :
Prøvede at sætte et gammel dæksel på køleren jeg havde liggende. Kørte en tur på 20-25, blandet landevej og motorvej - og nålen var på intet tidspunkt over midten !!! faktisk i underkanten af midten det meste af tiden
Og da jeg åbnede klappen var der tydeligt mindre varmt i motorrummet end før
Tør næste ikke tro på det var noget så simpelt .....
Giver det mening ????
Ja det giver mening, den fjeder der sidder i dækslet kan blive træt, så lukker den vandet ud tidligere end den egentlig skal.
Selvom vandet ved termostaten kun er de grader termostaten skal lukke op ved (og lukker op) kan temperaturen godt være over 100 grader (eller mere) rundt om cylindrene og i topstykket, derved er trykket i kølesystemet også højere, feks ved 120 grader er trykket 1 bar, så vandet kan godt være 120 grader uden at koge hvis bare systemet er tæt.
Har tidligere haft samme problem på en BMW, har også lige skiftet låget på køleren på Mustang'en da den også stod og pissede lidt når den blev varm
Søren
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2025)
- Emne forfatter
- Gæst
forums.vintage-mustang.com/vintage-musta...diator-cap-crap.html
Det gamle dæksel havde 2 x gummipakning, den nye fine kun 1 x. Jeg kører med overflow tank
Iflg hvad der står, så skal man have et dæksel med 2 x gummi - ellers sker der det at den godtnok sender vandet over i overflow - men kan ikke trække det tilbage når den bliver kold, så der opstår et vacum som trækker luft ind i stedet
Det giver vel faktisk mening ???
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen