Projekt: 69 Sportsroof

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #181 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Sideruderne er samlet af 100% repro enkeltdele fra NPD:



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #182 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #183 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Så fik jeg korrekte "lanyards" (wires) hjem til hood pins. Disse hood pins er repro men er blevet poleret således de ligner de originale på en prik.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #184 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #185 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Swelight sideblink:



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #186 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Crossmember jeg har bygget efter tegninger af dem der kan købes. Her bliver nederste bærearme spændt sammen crossmemberen, så hele forvognen er mere stiv.
De firkantede brikker har jeg bygget efter kopi af Global West's camber lock kit. Med disse brikker indstilles camber med de originale runde kambolte og herefter sættes i stedet alm rund bolt og de firkantede brikker i det hul der passer med camberindstillingen. Dette gør at cambervinkel ikke kan skride.

Alt sammen meget tæt på at været helt gratis.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #187 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Stang mellem koblingspedal og Z-bar. Stangen har jeg lavet på drejebænk og fået galvaniseret, og kugleleddene er fra Summit.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #188 af 1653
Besvaret af 1653 på Projekt: 69 Sportsroof
Det ser bare godt ud, og hvilken energi; Respekt ;-)

Du/vi burde næsten kopiere hele tråden ud i f.eks. et pdf-dokument med indholdsfortegnelse!

Hellere fortryde det man gjorde, end det man ikke fik gjort!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #189 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Tak Peter! :) Du er velkommen til at samle et kompendie ;)

Så er bilen næsten færdig udenpå, så der mangler mest kabinen.. Næste lag i STP isoleringen:



STP skum bagpå paneler
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #190 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #191 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Sådan ser højttalerne ud i hattehylden. Højttalergrillerne er kopier af originale fra 69-70, dog montere jeg 2 i stedet for 1 i hattehylden.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #192 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Kæresten har lavet det meste isoleringsarbejde i bunden, så hun fik også lov at gøre det færdigt :)



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #193 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Ord er overflødigt her ;)



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #194 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Så mangler der bare en stort set ny kabine. Den er her kommet over dammen:



Det er efterhånden længe siden at jeg sandblæste og malede sæderammerne, så de måtte støves op fra gemmerne. Det er i øvrigt 70'er rammer hvor håndtaget til ryglænet er flyttet op hvor de skal sidde på en 69'er:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #195 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Så er vi i gang med polstringen ! Det er første gang jeg prøver sådan noget, men med hjælp fra kæresten så gik det fint og også ganske hurtigt :)



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #196 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #197 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof


Det er helt sikkert tomands arbejde at få hog rings klemt i ryglænet. Det kan sagtens lade sige gøre, men jeg har måtte klippe mange hog rings ud, da de ikke fik fat i første forsøg. Til hele interiøret har jeg brugt knap 300 hog rings. Det giver ondt i fingrene til sidst :p

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #198 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof


Heldigvis var sommeren kommet da vi polstrede, så solen tog de sidste rynker væk - hvilket var til stor hjælp :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #199 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #200 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Renoverede sædeskinner. Der måtte tre ny bolte på, de kan heldigvis fås:



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #201 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #202 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Retrosound Malibu radio:


Sådan kan det sættes op i en 69'er. Der skal lige laves et buk i hvert beslag og så kan radioen være der:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #203 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Sådan ser det ud:



Og håndtagsarrangementet til varmeapparatet, hvor stængerne er rettet efter at have været bukket og bøjet:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #204 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bagsædepolstring:



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #205 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bagsæderne kunne godt trænge til et par timer i solen, men da kom gråvejret så tiden må klare folderne.



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #206 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Jeg kan simpelthen ikke stå for Mach1 kabinen, ja jeg syntes faktisk det er den fedeste kabine i nogen bil, så jeg har investeret i denne "opgradering" :)
Det er dog blot de gamle standard instrumenter der flyttes over - jeg kan bedst lide det simple look i standard urskiverne



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #207 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Måtte købe et gammelt ur, der var i stykker. Så opgradere jeg det med et Quartz conversion urværk fra NPD og så bør det gå rigtigt fremover :)



Her ses det nye urværk monteret på urskiven, og det gamle urværk ved siden af. Jeg måtte lige skifte det lilla tandhjul til at stille uret:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #208 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #209 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Efter at prøvet at køre en lille tur i bilen, fandt jeg ud af at hornet hyler i flere rat-positioner. De to ringe til at overføre strøm til/fra hornkontakten sad for tæt og skabte overgang. Jeg sleb lidt af en af ringene og det løste problemet fuldstændigt:


Problem solved :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #210 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Og så skal der Deluxe dørpaneler på. Selve panelerne er fra MustangMarket, og alle stumperne der skal på er fra NPD (Det meste er Scott Drake fabrikat).



Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #211 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Det begynder at ligne noget. Jeg mangler at montere dash, men venter på de sidste dele til at afslutte instrumenteringen. Men her har bilen været på gaden og småjusteringerne er i gang :D Den går ret godt, men man opdager hele tiden små ting der skal adresseres :)



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #212 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #213 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Der var ingen sprinklersystem på bilen førhen, men bare for at passe på den nye forrude så har jeg købt ind til sprinkleranlæg:


Vi er ved at være der :) Mangler lige det grå serviceklistermærke på det ene tårn, nye tændkabler (De her concourskabler fra NPD er absolut skrot) og så at få stillet tændingen 100% ind, når jeg får en omdrejningstæller :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #214 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof


Når man kunne få to-tonet horn i '69, så skal man da også have det :D
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #215 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Mangler stadig lidt endnu, men yihaaa det er fedt !!! :D

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #216 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Inden jeg kørte alt for meget var det vist en god idé at få kigget til hjulindstillingerne/sporing. Den humpede lidt ved lav fart, og jeg fandt hurtigt ud af at det skyldes toe in var over 2 cm, dvs forhjulene virkede som en plov med baghjulene der skubber :p

Selvgjort er jo velgjort, så sporing klares naturligvis hjemme med følgende værktøjer: 2 tommestokke, 6 små papkasser i ens højde, et vatterpas, en stor tømmervinkel, et skydelærred og en stållineal og lidt sinus-trigonometri (Det kan man i dag heldigvis finde simple trekantsberegnere på nettet!).
Det er alt jeg behøver for at fastslå camber, caster og toe-in indenfor en acceptabel margin.

Cambervinklen blev næsten ens på begge hjul selv med de firkantede brikker til at styre camber. Samme hul i brikkerne bruges i begge sider, så det må betyde at tårnene ikke er helt skævt rettet op :) Jeg giver den en del Caster, og den har brug for det, jeg syntes bestemt ikke der er for meget selvopretning - det kommer forhåbentlig når styrboksen bliver kørt lidt mere til.


Indstillingerne er herfra: opentrackerracing.com/technical/ (Street Spec.)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #217 af 2716
Besvaret af 2716 på Projekt: 69 Sportsroof
For pokker den er blevet fin! :woohoo: (y)

Imponerende stykke arbejde ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #218 af 1359
Besvaret af 1359 på Projekt: 69 Sportsroof
Godt nok et imponerende stykke arbejde - respekt!

Hvordan er kvaliteten af dørpanelerne fra Mustangmarket?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #219 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Tak skal I have ! :)

De er faktisk ganske fine, men de er hvide på bagsiden så nede ved håndtaget kan man se lidt af det hvide. Og så have jeg brug for at trimme lidt i hullerne til monteringsclipsene, men det kan nu ligeså godt være min reprodør der er lidt ved siden af :)
De er jo lidt billigere end dem fra bl.a. NPD, men de føles skam som værende i god kvalitet. Dog er der ikke felt tætningsliste med som der er på nogle af de andre, så det skal du have med ved siden af (kan anbefales at nitte på).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #220 af 1593
Besvaret af 1593 på Projekt: 69 Sportsroof
Super, så er der da lidt der lykkedes :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #221 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Okay, Google Chrome løste absolut ingenting ! Et billede og så er der problemer :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #222 af 2712
Besvaret af 2712 på Projekt: 69 Sportsroof
Hej Jannick,
Først og fremmest vil jeg ønske dig tillykke med det flotte resultat. Sikke et projekt.
Med hensyn til billederne jeg havde samme problem. jeg ændrede på højde bredde forholdet og vupti så lykkedes det.

Mvh. Kim

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” — Henry Ford

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #223 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Hej Kim

Mange tak :) Jeg havde også held med et par underlige tricks førhen som forhøjede chancerne for at de gik igennem - gemte altid billederne i små mapper, højst 3 billeder, ventede med at skrive teksten på til efter billederne var oploadet og lykkes.
Intet af det hjælper nu. Så jeg kaster håndklædet i ringen indtil der sker noget nyt ... Jeg har alligevel ret mange billeder der skal på tråden her.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #224 af 3091
Besvaret af 3091 på Projekt: 69 Sportsroof
Hvad ned bare samle dem i et google foto link så kan vi se dem der fra, ved godt det ikke er optimalt men når formanden ikke tager det problem seriøst , så er der nok ikke store changer for der kommer en løsning på det

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #225 af 3091
Besvaret af 3091 på Projekt: 69 Sportsroof
Ja det har du nok ret i. Jeg er så af den gammel skole har valgt facebook fra, gider ikke og se på hvad andre skal have til aftens mad og deres ny lakeret negle osv.
Det gode ved et forum er at her kommer mand ind hvor alle har samme interesse , det problem burde da også være til at løse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #226 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
NÅÅÅÅ Sæsonen er ved at gå på hæld og nu ser det ud til at billedproblemer forhåbentlig er løst :D Jeg har tilladt mig at slette de fleste af mine indlæg omkring billedproblemerne, så tråden kommer lidt tilbage på sporet.

Jeg har i hvert fald i sinde at teste billede-upload godt og grundigt, og det vil jeg gøre ved at vise alle de forbedringer og fejl der er blevet rettet på bilen siden Viborg-træffet i Juni måned.

Træffet var den første længere køretur med bilen, og mit første træf med US-bil, så jeg var noget spændt ! På trods af vejret gik det alt sammen rigtig godt, masser af rare mennesker som tog rigtig godt imod mig og Lise (y) - måske også hjulpet på vej af lidt alkohol ;). Det var dejligt (og psykisk nødvendigt!) at komme ud og få noget respons på arbejdet, efter at have ofret så mange timer alene på projektet :)

På turen til Viborg fik jeg lavet en liste i hovedet, over de ting jeg skulle hjem og adresseres - masser af små ting der kunne blive lidt bedre. Bl.a.:
- Bagtøj vibrere voldsomt mellem 100-130 km/t
- Pypes Violator udstødningspotterne gav mig en afsindig hovedpine
- Toploader gearkassen har en anelse hylen i tomgang, 1, 2 og 3 gear - kun en anelse.
- Dørene skal smækkes kraftigt for lukke i.
- Motoren kører fint, men der er lidt forbedringspotentiale i justering af tænding og karburator
- Bagdækkene er for smalle - ser dumt ud
- Dørlåse knop trim sidder ikke fast
- Højre sidespejl går ud af justering når man lukker døren eller kører over et bump
- Solvisiret er for slapt og drejer ned hvis man kører over et bump.


Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #227 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Jeg springer festlighederne over og går direkte til nørderiet ;)

Jeg havde på fornemmelsen at bagtøjs-carrieren fra Currie kunne volde problemer, da den ikke løb lige. Og ganske rigtig, det kom som sagt til udtryk omkring 100-130 km/t med voldsomme vibrationer/summen.
Jeg fik sendt en mail til Currie men de mistænkte selvfølgelig alt andet end deres produkt, men da jeg sendte en video at et måleur der svinger næsten 0,2 mm i både den ene og anden retning så stoppede mailkorrespondance brat - Så aldrig mere Currie, de har overfor mig generelt opført sig temmelig uprofessionelle bl.a. også med hensyn til forkerte lejer og bolte tidligere i projektet... ! Jeg overvejer nu at sende den tilbage til usa, i håbet om at de refundere mig, men fragten koster jo også lidt...

Jeg måtte finde en ny carrier - valget endte på Eaton Detroit TrueTrac, og hvorfor jeg ikke havde valgt den fra starten er jo dumt men jeg tror ikke jeg var helt sikker på at den kunne fås i 8".

Truetrac med lejer og lidt andre lækre sager jeg får brug for:


Truetrac der løber lige:



Så fik jeg mulighed for at sætte mig endnu bedre ind i hvordan tandbillede kan justeres, og tror jeg fik ramt det endnu bedre end før:




Og samtidig fik jeg sølvmalet de overflader der originalt var maskineret og rå - så bagtøjet ser rigtigt ud som fra fabrikken :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #228 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Truetrac'en var lige, men da jeg spændte kronhjulet på - så var det alligevel ikke helt perfekt - jeg kunne dog sagtens justere variationerne i slack'et ind indenfor tolerancerne. Jeg tror mit kronhjul er blevet en anelse "bøjet"/slået sig efter at have siddet på Currie'n. Men nu var alle tolerancer indenfor specifikationerne fra Shop Manualen.

Det var jo spændende at komme på motorvejen og teste bagtøjet - der var heldigvis en kæmpe forbedring. Under 100 km/t er der ingen vibrationer og over 120 km/t er der absolut ingen vibrationer, men jeg har stadig en anelse resonans omkring 110 km/t - men det er bestemt til at leve med.


Herefter checkede jeg vinklerne mellem motor-kardan og kardan-bagtøj. Tremec har en smart app som kan downloades og så bruge mobilen til at måle vinklerne med - Tremec's beregner tager dog ikke forbehold for alle tilfælde, så jeg brugte kun app'en som vinkelmåler og tegner og regner lidt selv:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #229 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Næste punkt på listen er lydpotterne fra Pypes - lyden var for fed, og helt perfekt til Viborg træffet hvor jeg fik flere komplimenter på lyden.
Men jeg vil kunne køre lange ture uden at skulle have hovedpine, så jeg måtte jo prøve det der Magnaflow som alle snakker så meget om.
De nye rustfri Magnaflow potter har akkurat samme mål som Pypes, men den umiddelbare visuelle kvalitet ser faktisk værrer ud end Pypes - men pyt med det - lyden er det vigtigste !

Først et par billeder af det komplette Pypes udstødningssystem før det blev monteret før Viborg:



Ikke brug for rørhaler på et rustfri system - bare rørene der bliver poleret op :D



Og så de nye Magnaflowpotter der bliver monteret, man skal selv slise dem i monteringsenderne hvis de skal sættes på med clamps:



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #230 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Næste job er faktisk gjort før Viborg-træffet, men det er i forbindelse med Toploader gearkassen der synger ganske svagt, undtagen i 4. gear. Min logik sagde mig at det kunne være line-up fra motor til gearkasse som måske var lidt ud af center. Jeg var så dum ikke at tjekke dette inden motoren kom i bilen - det havde været MEGET nemmere.

Ind under bilen, af med gearkassen - den kunne lige trilles tilbage under bilen:




Af med bell housing, af med koblingen, bell housing på igen, måleur på svinghjulet og så se om bell-housingen sidder i center ifht. til krumtappen:



Den var ikke helt centreret, så jeg skulle have de to dyvel-pinne ud som styrer bell housingen. Det lykkedes mig at slibe og svejse i de originale dyvler så de fik det korrekte offset, så jeg undgik at skulle vente på offset-duveler. Jeg ramte faktisk lige i øjet - kan ikke huske tallene, men det blev bedre end hvis jeg havde ordret offset dowel pins :p


Og fladen bliver også tjekket, den var dog lige i øjet:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #231 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Det hjalp ikke særlig meget at line gearkassen op, jeg troede jeg kunne detektere en forskel i tomgang, men det sku svært. Men så er det da udelukket :)

Efter mange km blev denne meget svage syngen ikke værrer, så jeg tror snildt at gearkassen kan holde uden problemer. Det virker som en sund lyd, så det er nok mest oppe i min hjerne at det er et problem ;) Efter meget research er jeg kommet frem til at lyden må være Cluster-gearet som ikke blev fornyet - dvs. nogle tandhjul er skiftet, hvor andre er originale - og det kan altså synge lidt :)

Efter denne erkendelse, begyndt jeg at undersøge om det kunne lade sig gøre at skifte til en olie der kunne dæmpe lyden lidt. Flere har haft held med Red Line fuld syntetisk olie, nærmere sagt en 50/50 blanding af 75W-140NS og 75W-90NS. Den først nævnte olie er temmelig tyk og har en støjdæmpende effekt, den sidstnævnte olie er matched til Toploaderen og gør at synkromesherne stadig skifter rigtigt trods at olien er syntetisk.

Efter test med den nye olie, kan jeg konstatere at det heller ikke er nogen kur, men den har akkurat lige taget toppen af syngen - så nu er jeg nogenlunde tilfreds :)



Samtidig skiftede jeg bagtøjsolien fra Castrol 80W-90 og til den lidt tykkere 9+ GL6 racing olie som jeg købte ekstra af hos Currie. Først turde jeg ikke at bruge denne olie til TrueTrac'en, da Eaton anbefalder kun GL-5 olie. Senere fandt jeg så et indlæg hvor Eaton selv anbefalede selvsamme GL-6 olie magen til den Currie sælger. Den lidt højere viskositet virker en anelse lyddæmpende og er kun godt til en sommerbil.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #232 af 2491
Besvaret af 2491 på Projekt: 69 Sportsroof
når den larmer i de 3 første gear er det lejerne på bundakslen der er ved at være slidte,min toploader gør det samme jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at skille den af og montere lejer og aksel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #233 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Det tvivler jeg på, for det er helt nye lejer :) Men begge dele kan jo give lidt larm, da der stort set ingen belastningen er på Cluster-gearet (bundakslen) i 4. gear. Men det kan også være nålelejerne mellem indgangs- og udgangsaksel, for de står jo stille i 4. gear, det var derfor jeg startede med at tjekke line up :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #234 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Tager lige et simpelt tip - sidespejl som falder ud af justering. Her kom min "yndlings-youtuber" til gavn:


I videoen smadrer han glasset, det behøver man ikke hvis man har et fint spejlglas, jeg lagde spejlet i fortynder i ca. 1 time og limen var opløst så jeg kunne forsigtig tage glasset af - fandt jeg ud af i én anden youtube video :D . Man skulle også kunne ligge det i benzin natten over, med samme resultat.



Perfekt resultat, nu behøver jeg ikke gå at justere spejlet op hele tiden.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #235 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Og solskærm/sun visor som også falder ud af justering - det skete efter jeg skiftede de forkromede beslag/stang.

Ud med stangen - den er bare skubbet ind. Så får skærmen flere små klem der hvor stangen går ind i solskærmen, lige indtil den bliver tilpas stram, giver man den får meget så får man nok et problem...



Det er også de helt små ting der giver køreglæde :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #236 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Dørlåseknop trim som ikke sidder fast - de var af plastic. Jeg fandt nogle i rustfrit stål og det virker:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #237 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Så kommer vi til tændingen - noget jeg var meget forvirret om da jeg startede, men som har været enormt spændende at sætte sig ind i - begejstringen vil faktisk ingen ende ta' :D Det har taget mange aftener bag skærmen for at finde hoved og hale i præcis hvad der er fakta og hvad der er misforstået når det kommer til tænding. Derfor vil jeg også gerne bruge lidt tråd på at fortælle hvad jeg fandt ud af. Det er faktisk ikke så svært :) Min fordeler er Motorcraft angiveligt fra 1969.

Jeg fandt hen af vejen ud af at jeg ville opnå følgende for at få mest ud af motoren på gaden:

Fuld mekanisk advance: 36 grader (Det holder jeg fast i, alt andet justeres ud fra de 36 grader)
Fuld mekanisk advance skal rammes ved ca. 2800-3200 rpm.
Initial: ca. 12-16 grader (Tænding i tomgang uden vacuum advance)
Og så alt det vakuum advance jeg kunne trække sikkert uden tændingsbanken, og vakuumdåsen koblet til manifold vakuum.


For at tjekke hvornår fuld mekanisk advance indtræffer må jeg lave nogle kurver. En hjælper ind i bilen og styre speederen mens han kigger på omdrejningstælleren. Så skal han ramme nogle omdrejningstal præcist, jeg valgte: 600 rpm, 800, 1000, og så herefter 500 rpm intervaller. Jeg står ved motoren med tændingspistolen, og råber de grader jeg får, hvor han skriver dem ned ud for de givne rpm. Til sidst finder vi akkurat det omdrejningstal hvor tændingstallet ikke længere stiger - rpm ved max. advance.

Uden at have rørt strømfordeleren så kurven ca. sådan her ud:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #238 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Jeg skal rode med fordeleren for at opnå to ting:
- at nå max advance ved et lidt lavere omdrejningstal,
- at reducere antal grader den advancere mekanisk, så jeg kommer til at ramme målet om at nå 12-16 graders initial tænding, da jeg holder fast i 36 graders fuld advancering.

Denne plade indeholde den forskydningsmekanisme som vacuum advance'n styrer - den skal af, så jeg kan komme ned til hvor den mekaniske advance sidder:


Så er vi nede ved den mekaniske advance, som udelukkende er afhængig af omdrejninger:



Af den første kurve så jeg at den advancerede 30 grader. Det er fordi indhakket er 15L (15L x 2 = 30). Jeg vil gerne have den til at advancere mindre end 30 grader, så jeg har én anden mulighed = at vende arrangementet så det bliver 10L indhakket der bliver aktivt, så får jeg 20 graders advancering (10L x 2 = 20).

For at vende til 10L, skal denne clips op - det er lidt bøvlet:




Og så kan armen løftes op og vendes 180 grader:




Nu er det så 10L indhakket der er aktivt:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #239 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
Svagere fjedre indkøbt. Jeg starter med at sætte begge nye svage fjedre i, for at se hvor langt jeg kommer ned i rpm ved fuld advance.




Nedenstående diagram ses det at min initial timing i tomgang er sat op til ca. 17.18 grader, for at jeg lander på 36 grader ved fuld advance, i teorien burde initial at lande på 16 grader, men det nye 10L indhak må åbenbart være lidt for kort så den kun når 18 graders advance i stedet for 20 grader.

Det ses også at med de to nye fjedre lander max. advance allerede ud ved 2200 rpm (grøn kurve). Det er lidt tidligt, så jeg skifter den ene fjeder ud med en original stærk fjeder (rød kurve) så her kommer max advance ved 3000 rpm, hvilket egentligt er okay, problemet nu er at den begynder at advancere før 1000 rpm, dvs. allerede i tomgang, så det tyder på at den stærke fjeder er tæt på at hænge løst og først bliver strukket rigtig til når rpm stiger (se rød kurve efter 2000 rpm - det er den stærke fjeder der flader kurven ud). :

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #240 af 611
Besvaret af 611 på Projekt: 69 Sportsroof
For at ændre på hvor stramme fjedrene sidder, bukker jeg lidt på de taps som fjederne sidder på, med en tang:



Jeg vil især have den stærke fjeder til også at tage fat ved tomgang. Jeg har nok også løsnet lidt på den svage fjeder for ikke at ende med at max advance rpm bliver endnu højere 3000 rpm. Man må lege lidt frem og tilbage med det, og fordeleren ender med at komme op og ned i motoren nogen gange i løbet af processen :)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen