Varm karburator

Mere
5 år 9 måneder siden #1 af 2765
Varm karburator er oprettet af 2765
Hej

Andre der har haft problemer med at karburatoren bliver varm ved kørsel? jeg har lige fået sat ny køler, nye blæsere og termostat i den. Men det kan blive så varmt at det damper op af karburatoren... Bliver sku lidt nervøs af det. Har prøvet at justere tænding frem og tilbage uden væsentlig hjælp...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 9 måneder siden #2 af 048
Besvaret af 048 på Varm karburator
Har Du en spacer mellem manifold og karburator?

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #3 af 499
Besvaret af 499 på Varm karburator
Til 048
Han skal ikke bruge en spacer, en spacer er lavet til at forbedre flowet i karburatoren hvilket ikke har noget med varme at gøre. Der findes pakninger som er lavet til at isolere karburatoren fra insuget, det er den han skal bruge, hvis han har brug for den.

Og om tråden.
Måske du har nogle problemer med varme som du ikke har løst, du har kun tænkt på symptomerne og rettet på dem. Tit handler det om dårlig vedligeholdelse når man har varme problemer. Man for ikke skiftet kølevæsken tit nok, og så bundfæller den som slam, eller man for ikke tømt slammet ud når man skifter kølervæske. Næsten altid er det en masse små fejl som bliver til et stort problem.
Og husk du stiller ikke tænding ved at dreje fordeleren, der stiller du bare hvad den står i tomgang, at stille tænding er en proces som handler om mere end det, og pas på for roder man med en ting har det indvirkning på alt i tændingen og du kan nemt få en ødelagt motor ud af det.
Måske du har fået ændret på så mange ting (dele) så tingene ikke arbejder rigtigt sammen mere, og tingene begynder at modarbejde hinanden. Det ser jeg tit og kalder det (youtybe mekaniker) problemet, en masse gode råd hver for sig, for hver sin ting, men det dur bare ikke som et hele.
Du må starte fra en ende af og rette alle små fejl og til sidst har du en bil som virker og du har måske lært noget, og desværre næsten altid dyre lærepenge. Kan du ikke selv se skoven for bare træer, så få hjælp til det, det er ok ikke at være mekaniker det er først slemt at tro man er.

Håber det hjælper dig, det er svært for mig at komme med et tricks som laver det hele, når jeg ikke har bilen i mine hænder og kender hele historien.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #4 af 2765
Besvaret af 2765 på Varm karburator
Tak for svar..

Giverl lidt at tænke på. Tror jeg må indrømme at der nok skal en proff en over til at mærke de flere små fejl. Ja ting ser så nemt ud på youtube...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #5 af 3037
Besvaret af 3037 på Varm karburator
Hej Gerth,
Der er ingen grund til at lade sådan en gang dommedagsprofeti ødelægge humøret.
Der findes masser af materiale, også på youtube om hvordan du gennemgår dit kølesystem systematisk, hvis det altså er motoren, der bliver varm. Spacer på karburatoren kan jeg heller ikke forstå hvorfor skulle være en dårlig ide, hvis du mener at benzinen nærmest koger. Når du flytter karburatoren længere væk fra det varme indsug så må det køle. Hvis du har slanger liggende på indsuget så kan de jo også med fordel løftes væk fra indsuget.
Prøv at snævre dig ind på om problemet er motor eller karburator. Lav en plan og så kan du altid trille ned til mekanikeren, hvis du ikke kan hitte ud af det. Det giver imidlertidig noget af en succes, når man selv begynder at kunne fikse lidt på bilen og der kommer man ikke hvis man ikke prøver.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #6 af 515
Besvaret af 515 på Varm karburator
Uden at vide hvilken bil /motor du har, ville jeg først sikre mig at dit kølesystem er udluftet - med luft i systemet vil temperaturen let komme op på eller i nærheden af kogepunktet. Af med kølerproppen, start motoren og lad den køre varm. Husk at regulere kabinevarmeapparatet på max varme og tænd blæseren så også radiatoren bliver gennemskyllet og udluftet.
Jeg plejer at klemme lidt forsigtigt på kølerslangerne for at få evt. luftlommer presset ud, men PAS PÅ ikke at få arme/hænder i nærheden af blæser/kølervinger!!
Du bør efter udluftning kunne se et jævnt flow i toppen af køleren uden en masse store luftbobler komme op. Hvis niveauet i køleren falder (det gør det hvis luft kommer ud) så efterfyld med kølervæske (færdigblandet eller 50/50 kalkfri vand).

Mål temeperaturen i køleren - den bør ikke være over 90grader og gerne omkring 85 (der fås forskellige termostater med forskellig temperatur punkt hvorfor temperaturen kan svinge - evt udskift til en lav temp udgave - det kan du nemt selv klare).

Sluk maskinen, lad motoren køle helt ned, efter fyld kølervæske, proppen på og kør en tur og se om det er bedre.


En anden tråd herinde giver adgang til Haynes ´gør det selv´ manual som kan være ganske nyttig (det var her jeg startede som ikke-mekaniker Bruger den stadig sammen med Fords Workshop manual og nettet ;) )
mustangklubben.dk/fora/opslagstavlen-lin...79-workshop-manualer


PS: Noget helt andet som typisk kan få en motor til at blive varm, er falsk luft som suges ind i indsugningen. Det betyder at motoren får for mager benzin/luft blanding og det resulterer i højere forbrændingstemperatur og er meget skadeligt for motoren. Det checker du let ved at tage et tændrør ud og se på farven af sodningen på tændrørets elektrode. Er den hvid/lys grå e rblandingen for mager - er den mørkebrun/sort er blandingen tilpas).
Forkert blanding kan naturligvis også skyldes forkert justeret karburator og andre ting.

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #7 af 389
Besvaret af 389 på Varm karburator
Jeg havde også problemer med at bezinen kogte I karburatoren, en hjemmelavet spacer I noget "ikke metal" plade løste problemet, den afleder varmen .

Mvh. Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #8 af 162
Besvaret af 162 på Varm karburator
rolig nu...selvfølgelig bliver den varm, den sidder jo på motoren :-)
forestil dig: full size i arizona med trailer air con 45-50 grader uden for, kan bilen kører?
ja, det tror jeg nok, så mon ikke der er en simpel løsning på et simpelt problem.....
hvis du ellers ikke har andre problemer, den starter fint m.m. så rolig Gerth....

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #9 af 499
Besvaret af 499 på Varm karburator
PS: Noget helt andet som typisk kan få en motor til at blive varm, er falsk luft som suges ind i indsugningen. Det betyder at motoren får for mager benzin/luft blanding og det resulterer i højere forbrændingstemperatur og er meget skadeligt for motoren. Det checker du let ved at tage et tændrør ud og se på farven af sodningen på tændrørets elektrode. Er den hvid/lys grå e rblandingen for mager - er den mørkebrun/sort er blandingen tilpas).
Forkert blanding kan naturligvis også skyldes forkert justeret karburator og andre ting.

PAS NU PÅ....

Man kan ikke se på tændrøret om den for en mager blanding mere, det du skriver der er den perfekte blanding.

Med den benzin vi har i dag (og de fleste kører også med bedre tænding end dengang i 60erne) kan man ikke bruge farven på ens tændrør til noget som helst med blanding at gøre.
Du har lige givet manden og alle andre der læser dit indlæg store chancer for at det går helt galt, det er lige DET som er galt med din gamle bog og også med Youtube.
Jeg er med på at du og alle andre gør det for at hjælpe, men det modsatte kommer til at ske, når man ikke giver råd som passer til det som holder i dag. Og der er kun nogle få mennesker som tænker over at svaret ikke dur mere, det kræver man tænker baglæns og er helt med på hvordan tingene virker og hvordan tingene hænger sammen og hvad en lille ændring gør længere fremme i systemet.

Den eneste måde man kan vide hvordan ens blanding er, er ved at sætte noget måle udstyr på motoren og aflæse det, intet andet. Det med at kigge på tændrør er en saga blot med den benzin vi har i dag, husk det nu.
Dette er hele faren ved at skrue på noget man ikke ved nok om, og jeg ser det med alt for mange biler, har endda set at folk giver op og sælger deres bil. Vil man lege mekaniker så må man nøjes med at lave det som man er helt sikker på man kan lave uden at kommer ind på noget som man ikke ved nok om, og som ikke laver ged i den for en. En klog ved hvornår man skal lade være, og det er der ikke noget galt ved, fordi man køber en gammel bil bliver man jo ikke udlært mekaniker med extra god viden om blandingsforhold.
Bare et godt råd, og tænk jer nu om før i laver noget eller tror på en video eller en gammel bog, skal man kigge i en gammel bog så kig i vækstedhåndbogen for ens bil. Og sammenligner du de to bøger vil du se hvor meget som bare er forkert, og ved man noget om biler, kan man også læse sig til at meget af det som står i disse bøger er forældet og ikke kan bruges til ret meget mere.

Håber virkeligt det giver mening, og jeg har ikke skrevet dette for at slå nogen i hovedet eller over fingerne, men for at alle ikke laver samme fejl igen og igen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #10 af 1869
Besvaret af 1869 på Varm karburator
(y) :)

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #11 af 2765
Besvaret af 2765 på Varm karburator
kan godt lide råd og gerne de ærlige. Det sætter lige os nybegynder lidt perspektiv og der er jo ingen skam i at få en fagmand til at kigge på det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen