Nørd Spørgsmål til de kloge

Mere
2 måneder 2 uger siden #1 af 2765
Hej alle

Jeg har søgt og søgt og ikke kunne finde noget entydigt svar, så nu henvender jeg til de klogeste hoveder i landet!!! (SMIR)

Hva er forskellen på en 302 fra 68 til en sløv fra 75?? Der er super mange bud, men noget forskel må der være til den store hk forskel.

Håber de kloge folk kommer frem..

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 2 uger siden #2 af 1869
Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til..and here it comes..er det en kombination af mange ting der skulle reducere forureningen, startende med en lavere kompression for at kunne bruge blyfri benzin i forbindelse med katalysatorens komme.Det kunne så kombineres med ting som EGR (udstødningsgasser ført tilbage til indsugning),smog pumpen(en remdreven pumpe der førte luft ind i udstødningen for at hjælpe til en mere komplet forbrænding),ændrede tændingskurver og også ændret knastaksel timing,og sikkert mange andre ting i miljøets hellige navn.Oveni det gik de over fra SAE gross HP(måling uden udstyr som generator,vandpumpe,udstødning m.m.)til SAE net HP(måling med førnævnte).Den nye målemetode der viste cirka en 20% reduktion af effekten kunne bil fabrikanterne så meget passende lige bruge til at kamuflere den egentlige effektreduktion overfor kunderne,som smog reglerne havde medført..Der er sikkert flere ting andre kan bidrage med..:) ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 2 uger siden #3 af 162
Besvaret af 162 på Nørd Spørgsmål til de kloge
Der kommer så liv i dem igen i 80'erne ifm. rulleknast....

38 år med samme 69' Mustang

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 2 uger siden #4 af 3037
I 70'erne blev forbrændingskamrene gjort større og stemplerne blev dishede for at sænke kompressionen. I slut 60'erne kørte man i performanceversionerne med flattop stempler og mindre kamre så man lå omkring 10:1. og hvis du så kigger op i 70'erne så sank kompressionen støt.

Du kan fint løfte en sløv 70'er motor enten med ældre toppe med mindre kamre og flattop stempler, eller sætte domede i, som så igen hæver kompressionen. Med 10:1 performer de lige som de ældre versioner.

HO versionerne er så med skarpere knast og andre lidt mindre modifikationer så de kunne trække nogle flere omdrejninger og derved heste.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 2 uger siden #5 af 2765
tak for svar..

Nu kan jeg se hva jeg har i bilen i vinter og "avle" lidt flere hk i vinter. jeg har knast, intake og ponymanifold liggende. så topstykker og stempler tjekkes...

Det er godt med nørder der kan hjælpe os andre novicer..

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 1 uge siden #6 af 611
Besvaret af 611 på Nørd Spørgsmål til de kloge
Huske at køre den brugte knast ind som var det en ny ;)
Der kan jo også planes lidt af topstykkerne eller/og blokken før det giver problemer med indsuget ikke passer. Du kan måle cc på topstykket med en plexiglasplade med hul i, lidt fedt til at tætne med og en ml målesprøjte eller lign.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 1 uge siden #7 af 2765
tak jannick...

Var tæt på at flå ventildækslet af bare for at se støbe nr. på toppe... Kan ikke vente til at komme igang,,, men nyder også at kører....

Stort dilema...

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 1 uge siden #8 af 3037
Inden du går igang så lav en kompressionstest. Den giver en fin indikation på om du skal bygge videre, eller du er nødt til at lave lidt vedligehold på den, inden du går igang. Det er let og det giver ikke pause i kørslen :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 måneder 1 uge siden #9 af 162
Besvaret af 162 på Nørd Spørgsmål til de kloge
brugt knast skal ikke køres ind, den er jo friktions hærdet...nye løfterer er dog en god ide,- hvis de gamle ikke er nummereret.

38 år med samme 69' Mustang

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.