Valg af olie; Servostyring & Motor Olie

Mere
5 år 3 måneder siden #1 af 3281
Hej Alle - og rigtig godt Nytår...

Jeg håber at vi kan trække lidt Jeres erfaring vedr. valg af olie til en ældre dame (Mustang, V8, 1965). Det er vores første Mustang V8 og er helt på bar bund ift hvad der er godt at bruge. Til alle mine andre biler som jeg med tiden har kørt i, har jeg primært kørt på en Castrol motorolie. ... Tidligere da jeg havde en hårdt tunet Ford Taunus, benyttede jeg Pennzoil 20/50.... men det er mange år siden... _:). Hvad vælger man til sådan en dame; 10/40 eller 5/40.... Hun ryger lidt ved opstart (kører med den orginale motor).....

Vedr servo olie har jeg læst mig til at Type F, er anvefalelsesværdig - har set på en fra Motorkraft....

Håber I kan hjælpe os, på forhånd 1000tak.....

mvh. Christian & Johannes

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 3 måneder siden #2 af 1861
Jeg kan anbefale at bruge ATF Type F til servoen, iøvrigt samme olie som til aut. gearkassen og kaleche-hydraulikken hvis modellen ellers har det.

Host host, så er der det med motorolien. En varm kartoffel her på Forummet, da der er lige så mange forskellige meninger om det som der er Mustang-ejere. Jeg vover det ene øje og foreslår en klassisk olie til en klassisk motor, jeg kører selv 20/50 m. extra zink - i min optik er 5- og 10- olierne for tynde til de gamle motorer.
Prøv evt at søge her i Forum på tidl. olie-snak - håber du kan finde nogle af de gamle indlæg - der er mange timers interessant læsning (y)
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 3 måneder siden #3 af 048
Jeg bruger også en 20W-50 olie (GT-1 fra Kendall) med extra Zink. Enig med Claus i hans betragtninger. :)
Vær især opmærksom på zink-indholdet. Det er fjernet fra almindelige moderne olier, men er et must i vore gamle motorer - med mindre din motor er modificeret med en rulleknast/løftere :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 3 måneder siden - 5 år 3 måneder siden #4 af 515
I reklamen for et velkendt olie additiv produkt argumenterer de ..

I moderne motorolier er indholdet af antislid additiver reduceret til ca 800 ppm Zink, for at beskytte katalysatoren i nyere biler.
I klassiske motorer anbefales som minimum 1200-1300 ppm Zink for at beskytte knastaksel og løftere mod slitage.


Bl.a. Castrol har en produktserie til klassiske køretøjer og f.eks. ..

Revival V67S 20w/50
Klassisk mineralsk 20w/50 motorolie. med øget slidbeskyttelse af knastakslen. Zink indhold 2200 ppm, som i 70'ernes bedste performance motorolier.

www.castrolshop.dk/shop/revival-v67s-20w-557p.html
Til kun 349kr for 5l vil jeg mene at det rigeligt dækker de flestes behov uden at der går videnskab, krystalkugle og andet i tingene.

De fleste som har en nogenlunde standard motor og kører mindre end 5000km om året - skift filter og olie ved sæsonstart, hold ind til siden og køb en fadøl for de sparede olie-kr og nyd turen :biggrin:

PS: En gæst har for nylig langt link til super billig Type F olie (y) Købte i efteråret Mobil ATF 320 på tilbud hos Harald skrald til kun 69kr/l og syntes det var billigt men se her mustangklubben.dk/fora/gaesteindlaeg/28282-type-f-olie-billig

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen