Åbent brev til bestyrelsen i Mustang Klubben Danmark.

4 år 2 måneder siden #1 af 877
Jeg savner noget kant & medvirken fra Mustang Klubben til enten at klubben selv eller indgå i samarbejde med MS & FDA & andre, omkring skat / motorstyrelsen håndhævelse af regler for veteranbiler.

Hvis vi ikke arbejder for et tåleligt miljø til vores hobby, vil stort set alle klubbens medlemmer blive ramt af skat / motorstyrelsen håndhævelse af regler.

Korriger mig venligst hvis jeg tager fejl;

Mustang klubben er fuldt medlem af Motorhistorisk Samråd, Motorhistorisk Samråd har egentligt ikke en agenda der passer til vores passion om hvordan en bil skal kunne bruges & vedligeholdes.

Mustang klubben er passivt medlem af Forenede Danske Amerikanerbilsklubber, Mustang Klubben har som følge af passivt medlemskab i Forenede Danske Amerikanerbilsklubber ingen indflydelse eller stemmeret. Forenede Danske Amerikanerbilsklubber har en agenda som passer til Mustang Klubben.

Jeg har ikke viden om andre der kæmper vores sag & som vi i fællesskab kunne kæmpe for en fremtid for vores Mustang Klub. Findes de skal de være hjertelig velkommen.

Mustang Klubben sidder på medlemmernes pengekasse, jeg syntes, at nogle af disse penge skal bruges til et retfærdigt og tåleligt miljø for vores hobby, således at vores hobby kan bestå fremadrettet.

Længe Leve Mustang Klubben.
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #2 af 486
Hej Hans

jeg prøver at svare på dit brev, for egen regning

Først så er vi enige ... men ..

jeg og tror hele bestyrelsen hellere end gerne ville løse dette til glæde for os selv og alle andre
men vi er jo bare almindelige mennesker og vi har meldt os til bestyrelse arbejde
som normalt handler om hjemmeside, facebook, træf, klubblad og lign.
jeg havde ingen ide om at vi kunne komme ud for denne sindsyge situation som motorstyrelsen har fået sat os i
jo der har været folk som Tommy der har slået på trommer for at dette kunne ske en dag, men ærligt jeg troede
aldrig det ville komme så langt
sagt med andre ord. jeg viger glædeligt hvis nogen kender løsningen

hvad ingen ved endnu, så blev en mustang også stoppet sidste år, og der er lige kommet brev fra motorstyrelsen
og denne sag arbejder jeg og ejeren på lige nu
men ønsker ikke at det bliver en facebook sag, men en saglig sag som virkelig kan give et gennembrud hos MS
og som kan vise at der må være en bagatel grænse

jeg arbejder på en infomations aften " snart" for mustang medlemmer med Johnny fra MHS
det vil være på sjælland og jeg leder efter endnu et passende sted , så vi også kan afholde det i Jylland
her kan vi måske blive klogere

endelig til FDA spørgsmålet
med over 1000 medlemmer og få en stemme ret
når en klub i nord jylland med 8 medlemmer har samme ret

min personlige holdning/ønske er noget i stil med
at jeg ønsker personligt at vi får en slags FDA medlemsskab som svarer til en af større klubber
selvfølgelig med samme bidrag og stemmeret
desværre har FDA haft vedtægter som ikke har åbnet mulighed for min ide

og du har ret i at vi i dag lægger vores fulde støtte til MHS som også laver et stort arbejde
men det betyder ikke at vi ikke vil støtte op med andre tiltag
særlig nu , jeg er bare ikke klog nok til at gå imod regering og MT og tror også jeg ville tale ord der ville blive genfortalt med bib hele tiden

alt ovenstående står for egen regning
og håber at mine ord belyser lidt af dit brev

til sidst så har bestyrelse møde om 2 uger hvor ovenstående problemer også står på listen

venlig hilsen

formand
4 år 2 måneder siden #3 af 877
Hej Kim.

Super nice, dejligt venligt svar.
Jeg klipper i tekst og svare lidt i punkt form, men er bestemt venligt tænkt.

Jylland, jeg har plads til 50 i Kiosken, er der flere finder jeg lokaler i Silkeborg.

endelig til FDA spørgsmålet, så er der taget en politisk beslutning i bestyrelsen om at mustangklubben ikke ønsker et fuldt medlemskab

Hvad er grundlaget for den politiske beslutning.?

med over 1000 medlemmer og få en stemme ret, når en klub i nord jylland med 8 medlemmer har samme ret, set i lyset af at mange mustangmedlemmer også er i en lokal klub hvor de yder FDA støtte og får deres FDA kort.

Efter hvad jeg kan læse på FDA side er alle klubber lige, har du anden info.?
Mustang Klubben er stor og så er der mange biler, kontingent, penge i klubkassen.

Bestyrelsen og jeg har med tiden fået et meget mere anerkende indtryk af FDA og vi mener at deres bestyrelse i dag, fremstår som en god og seriøs bestyrelse med stærke kræfter, og vi har talt om at jeg godt må gå i dialog med FDA om samarbejde

MHS & FDA burde arbejde sammen på denne opgave & min overbevisning er at jo flere der står sammen jo mere lyttes der.
FDA, arbejder på Tommy´s afgift ( Tommy er Mustang medlem ) FDA møder op hos motorstyrelsen med 1 medlem som er jurist samt 2 juristen med betaling.

Syntes at der er noget for klubben at støtte op omkring her
4 år 2 måneder siden #4 af 1333
Godt skrevet Hans (y) (y)
4 år 2 måneder siden #5 af 486
Hej Hans

det lyder som at du vil hjælpe med at stille lokale til rådlighed . det sætter jeg stor pris på (y)

hvor det er et emne der er på dagorden
om mustangklubben skal betale for et medlemsskab i FDA som så er 5-6 gange større end den største klub
det ville være noget som skal tages på en generalforsamling

endelig er det min klare holdning at FDA og MHS arbejder sammen pt. om sagen med motorstyrelsen
i hvilket omfang er jeg dog ikke klar over

ps. der er generalforsamling snart. mød talstærkt op kast bare tomater efter mig der smil
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #6 af 877

Godt skrevet Hans (y) (y)

Tak for støtte Steen.

Ærgerligt at ikke flere har set lyset og ønsker at bakke op, for hvad er en klub brugbar til hvis vi skal klare os selv hver for sig.
4 år 2 måneder siden #7 af 877

i hvilket omfang er jeg dog ikke klar over

Ja, jeg skal fint skaffe lokaler.

Jeg har bedt bestyrelsen svare og det syntes jeg de skal gøre, således at alle har mulighed for at tage stilling, inden generalforsamling.

Så syntes jeg at FDA & MHS skal oplyse deres holdninger her på siden. Vil du venligst inviterer dem til at oplyse status..?
4 år 2 måneder siden #8 af 486
Hej Hans

jeg er ikke helt sikker hvad bestyrelsen skal svare dig på lige nu
mest fordi jeg tager et par ferie dage nu
så hvis ingen andre svarer så svarer jeg når jeg kommer hjem

venlig hilsen
formand
4 år 2 måneder siden #9 af 1914
godt skrevet Hans(y)
Bliver der trommet samen, så kommer jeg
4 år 2 måneder siden #10 af 014
Super fin mail Hans og i andre - Måske ville det dæmpe utrygheden og give svar på nogle af de spørgsmål som medlemmerne har, hvis Mustangklubbens bestyrelse udarbejdede en kort redegørelse om de regler der generere spørgsmål og frustration. Det er vigtigt at få de mange regler delt lidt op på en overskuelig måde. Det bør vel komme fra bestyrelsen for at sikre at det er korrekt og relevant, fremfor at vi plukker noget hist og her, men der er jo mange steder på nettet hvor der kan findes gode og enkle svar på mange spørgsmål.

Et godt eksempel er FDM - tjek evt. dette link: fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdsel...regler-en-veteranbil
4 år 2 måneder siden #11 af 389
Nemlig Rolf,

Nu må vi alle løfte i flok, klubben og hvad der ellers skal til, jeg er klar til at støtte mere økonomisk, så kom nu kære klubmedlemmer nu skal der kæmpes :evil:

De bedste hilsner Lars
4 år 2 måneder siden #12 af 2188
Hej Hans er også klar (y) (y)
4 år 2 måneder siden #13 af 2765
jeg er nu også enig i at vi som en af de store muskler i veteranbils verden.

Men tænker at det kunne være , at vi skulle afholde et møde hvor de mest kamp klare MCD kan møde op. Så kan der ses hvilke muligheder vi kan bruge til at få gjort noget.

Helt enig i at bestyrelsen i MCD gør et godt arbejde med det arbejde de har sagt ja til, der kan ikke forlanges at de gør mere.

Hilsen gerth
4 år 2 måneder siden #14 af 574
Hans, det er på ingen måde korrekt, at MhS ikke arbejder i Mustangklubbens og vores medlemmers interesse. Det gør MhS 100 % sikkert. Tro mig, jeg har selv siddet i MhS’ bestyrelse i en årrække. MhS, FDA og FDM arbejder tæt sammen for at få afskaffet originalitetskravet for veteranbiler, hvilket jo er i vores alles interesse. FDA arbejder ikke bedre for dette, end MhS, eller omvendt. Her kræves samarbejde, og det er der.

Husk på, at vi har fået en rød/grøn regering (nogen må jo ha’ stemt på de partier), som måske ser på vores biler som osende monstre, der skal begrænses. Det gør ikke MhS’, FDAs og FDMs kamp lettere. Men de kæmper en brav kamp.

M.h.t. Mustangklubbens medlemskab af FDA har vores formand Kim ovenfor givet et svar på dette, som jeg helt og aldeles kan tilslutte mig.

Vi bør arbejde sammen, ikke mod hinanden, og trække på samme hammel.

Just my five cents.
4 år 2 måneder siden #15 af 574
Hej Hans

To kommentarer. Hvis du med lige mener 1 klub = 1 stemme (D.v.s. 5 medlemmer i en klub = 1 stemme og 1.000 medlemmer = 1 stemme), ja så er FDA lige. I MhS har man indflydelse efter antal medlemmer i klubben, d.v.s. i.f.t. størrelsen af kontingentet.

Husk på, hvis Mustangklubben skal ind og støtte et medlem i en specifik sag, kan andre medlemmer jo med rette kræve det samme. Så bliver kassen hurtigt tom. Og i min optik skal en prøvesag gennem systemet i givet fald vælges med omhu, og ikke være den første og bedste.
4 år 2 måneder siden #16 af 574
Nu er det jo altså en lovændring, der skal til, for at få fjernet originalitetskravet. Det kan man ikke sagsøge sig ud af. Derfor arbejder organisationerne (MhS, FDA og FDM) politisk, D.v.s. med skatteministeren og relevante politikere fra partierne på dette.

Og Mustangklubben lader ikke andre gøre vores arbejde. Mustangklubben er medlem af MhS, og betaler rigtig mange penge i kontingent dertil. Og MhS arbejder for Mustangklubben og vores medlemmer.

Og man kunne vel så i øvrigt sige det samme om stort set alle andre veteranbilsklubber/amerikanerbilklubber - at de lader andre arbejde for sig - har du set andre klubber, der kører en sag. nej, vel? Det sker gennem MhS og FDA, at klubberne arbejder. Vi er ingenting alene i Mustangklubben. Vi repræsenterer måske 1.000 stemmer i Folketinget, og spredt ud over hele det politiske spektre. Det er politikerne flintrende ligeglade med.

Personligt at jeg ikke afvisende overfor, at Mustangklubben skal støtte en sag igennem systemer, men i så fald skal det være igennem MhS/FDA, og det skal være den helt rigtige sager. Hvis Mustangklubben "bare" økonomisk støtter den første sag, så kommer der en til, og en til igen osv. Og så løber kassen tom. Også selv om vi så beder om flere penge. En sag gennem helle systemet er særdeles bekostelig, og dem er der ikke råd til mange af. Og i øvrigt er det jo stadig originalitetskravet, der er problemet. Det er svært at komme uden om med lovens bogstav og det kan man som ovenfor nævnt ikke sagsøge sig ud af. Det er en lovændring, der skal til. Og domstolene kan ikke ændre loven, det kan kun Folketinget.
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #17 af 877
Hej Michael.

Takker for indlæg super godt & du siger det helt rigtigt.

Vi skal støtte dem som trækker i vores retning, så støtte også til FDA vil være godt.
4 år 2 måneder siden #18 af 1731
Hej Hans og alle i andre

Rigtig godt skrevet.

Jeg skal ærligt indrømme jeg ikke har magtet at sætte mig særligt meget ind i sagerne. Der florere 1000 forskellige historier på fb og nettet.

Så hvis der bliver et infor møde i det jyske er jeg bestemt klar til at høre mere om alt dette.

Rene
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #19 af 048
Hej MCD'ere

Nu fik jeg endelig tid til også at give ”my 5 cents” til denne sag :)

Lad mig indledningsvis henvise til dette nyhedsbrev, der for kort siden blev udsendt fra Motorhistorisk Samråd og som også vil blive gengivet i det kommende nummer af Pony Power.

motorhistorisk.dk/nyhedsbrev/fra-haandsving-til-selvsving/

I dette nævnes det bl.a. at ”Motorhistorisk Samråd tog initiativ til at samle alle organisationerne på området i april 2018. Det har ført til at hobbyen står samlet ved henvendelserne til både ministeriet og til Motorstyrelsen.”
Med organisationer forstås her udover MhS: FDM (Forenede Dansk Motorejere), SKAD (Autoskade- og køretøjsbyggerbranchen), FDA (Forende Danske Amerikanerbilklubber, DSRA (Danish Street Rod Association) og DASU (Dansk Automobil Sports Union).

Hele spørgsmålet om originalitetsprincippet kan Motorstyrelsen ikke ændre på. De har som Michael også skriver fået pålagt dette fra politikere og embedsværket og et krav om at sørge for, at det bliver håndhævet. Det er som sagt politisk, at der skal ske en ændring, hvis man vil have tingene ændret.
Som enkeltstående klub vil Mustangklubben uagtet vore 1000 medlemmer ikke have nogen politisk indflydelse – medmindre vi evt. havde en politiker i egne med en klassisk Mustang. Ergo er det bedst, hvis man kan stå samme med andre. Og stærkere end ovennævnte konstellation tror jeg ikke vi kan stå.

At MhS ikke skulle have interesse for os med amerikanerbiler når vi taler det aktuelle originalitetskrav vil jeg ikke betegne som korrekt. Dels er vi flere amerikanerklubber repræsenteret i MhS og dels – og så meget mere væsentligt – er spørgsmålet om originalitetskravet ikke noget der kun gør sig gældende for Mustanger eller biler af amerikansk ophav. Problemet er ganske det samme for masser af andre mærker, såvel engelske (minier f.eks.) som f.eks. folkevogne. En fyr med en 1300 ccm motor i en VW1200 har ganske samme problem som os, for ikke at tale om dem, der blev for mange år tilbage blev bygget om med større bagrude.

Også MC'erne – det være sig såvel Harley'er som f.eks. engelske - kan stå med lige store udfordringer som vi gør.

Jeg var så heldig at være med på Motorhistorisk Samråds årsmøde i november, hvor Motorstyrelsens direktør Jens Otto Størup var inviteret til at være gæstetaler. Uagtet at jeg ikke bifalder den opgave, han er sat til at administrere, så må jeg beundre denne Nordjydes mod ved at stikke hovedet frem i løvens hule – og slippe levende ud igen.

Mødet er ganske nøje beskrevet i referatet fra årsmødet. Vi har lagt referatet op på vor hjemmeside for MCDs medlemmer her: mustangklubben.dk/informationer/dokument...egory/motorstyrelsen

Linket kræver derfor at man er logget ind. Gør jer selv den tjeneste at læse hele referatet. Jeg håber det er med til at give blot et lille gran af indsigt i, hvor vi står i dag – sammen med Motorhistorisk Samråd.

På vor hjemmeside efterlyses også klare regler om, hvad man må og ikke må, men som I kan læse i referatet og i nyhedsbrevet, så foreligger sådanne regler endnu ikke, hvorend jeg gerne ville liste dem op på vor hjemmeside eller henvise til dem. Kommer jeg besiddelse af sådanne konkrete (dokumenterede) retningslinier (ikke rygter), skal jeg gerne kundgøre disse.

Finn Brendstrup, MCD048
Næstformand

Bevar roen - støt melis
4 år 2 måneder siden #20 af 040
Besvaret af 040 på Orginalitet
Ja tråden viser helt klart, at "Den kørende veteran" - "Den kørende udøvende magt" & "Den selvkørende lovgiver" står med et problem, som ikke hedder originalitet men plukning af "kørende entusiaster" for ussel mammon, som skal bruges "andre steder i samfundet"

Vi skal dog i vores irritation huske på :

* At bestyrelsen ikke må klantres for ikke at træde ind i parlamentariske drøftelser på højt plan, men til at udøve en god drift af vores klub - de er ulønnede.
* Klubben skal dog bakke op omkring fællesskabet sammen med alle andre "ramte" - måske 200 klubber for fælles front mod lovgiverne.
* Vi skal om nødvendigt give vores økonomiske bidrag på lige vis med alle andre klubber i "sagens tjeneste", men ikke tømme vores gode formue på ulige vis
- er en gang imellem lidt træt af at høre om dem, som ikke kan tåle, at vi har en god formue, der er skabt gennem mange år, så vi altid kan lave gode arran-
gementer, træf, Danmarks bedste klubblad osv. .
* Lad os alle håbe på, at den igangværende sobre dialog, over en bred kam bærer frugt, og lader fornuften sejre, til glæde for alle, så vi kan køre sommeren i
møde, uden at skulle bekymre os om originalitet.

Håber fælles arbejde bærer frugt, og hvis ikke - ja så ved vi alle hvor vi skal holde sommerferie - 3 uger med samtlige ramte køretøjer foran Christiansborg - det vil nok lamme København, og så må vi jo blive holdende med vore biler og påklistrede streamere med teksten "FRI ORIGINALITET" indtil loven er ændret.

Pøj pøj for os alle.

Lars
4 år 2 måneder siden #21 af 1333
Jeg lægger også gerne garage til et møde kan have 70-80 mand
Steen
4 år 2 måneder siden #22 af 486
Tak Steen ... jeg vender tilbage (y)
4 år 2 måneder siden #23 af 2765
Ellers kan jeg stille 50m2 garage tilrådighed på fyn, hvis det skal være midt i landet. ..

Hilsen
Gerth
4 år 1 måned siden #24 af 877

Hej Kim.

Tænker at i har afholdt bestyrelsesmøde, hvad er der af nyt omkring FDA medlemskab...?

Mvh Hans
4 år 1 måned siden #25 af 499
Tak for at lave dette åbne brev, jeg støtter det fuldt ud op.

For ca 15-17 år siden var der en kæmpe tråd her på siden om dette spørgsmål som kørte længe, og der var mange svar. Så at påstå man ikke kunne vide at dette ville ske er ikke den rigtige måde at sige det på. Jeg blandt flere andre fortalte om dette problem, at ingen ville rent teknisk kunne leve op til loven om at bilen skal være som ved første reg.
Dette skal ikke forstås som hvad sagde jeg, mere at det er surt der ingen som mente det ville blive et problem, heller ikke mhs. Prøv at tænk over hvor langt vi havde været i kampen nu, hvis ikke den var vundet.

Hvis vi skal vinde retten til vores hobby, skal vi slå på sikkerhed og miljø, og hvor mange andre hobbyer betaler afgift. For jeg mener ikke vi for noget som helst ud af at snakke med ms, højst det samme som motorcyklerne har været igennem, hvilket ikke hjalp. Vi skal have fat i politikerne og ikke kun dem som sidder udenfor magten, dem alle.
Hvorfor må man bygge sit hus om og endda få støtte til det selv om det er fredet, og vi må intet lave ved vores biler siden de var nye.
Det kan ikke være rigtigt.

Hilsen Peter
4 år 1 måned siden #26 af 486
Hej Hans

jeg kan desværre ikke rigtig melde noget ud endnu, af flere årsager
men tro mig, det er drøftet frem og tilbage i bestyrelsen
og jeg håber at jeg snarest kan vende tilbage om emnet

mvh
4 år 1 måned siden #27 af 877
Hej Kim.

Takker & ser frem til svar.

Mvh..Hans
4 år 1 måned siden #28 af 030
Der er godt nok skrevet meget i denne tråd.
FDA har nogle vedtægter der gør at man betaler kontingent efter antal medlemmer, MEN hver klub får kun 1 stemme.

MCD er den største amerikanerbilklub

- derfor har MCD altid været begrænset medlem af FDA fordi vi ville komme til at betale MANGE penge og kun få samme indflydelse som en klub med 8 medlemmer.

Vi har gennem årene forsøgt at få FDA til at ændre deres regler - Anders Nannerup gjorde mange ihærdige forsøg med hjælp fra Peter Løvstrøm - men forgæves

Men MCD støtter jo FDA økonomisk gennem det begrænsede medlemskab - så hvad er egentlig problemet ???
4 år 1 måned siden #29 af 877

Der er godt nok skrevet meget i denne tråd.

MCD er den største amerikanerbilklub

Mener at du beskriver problemet fint

Det er lige som Corona, vi skal hjælpe hinanden for alle er i risiko for smitte
4 år 4 uger siden #30 af 877
Tak for jeres bidrag, emnet er uddebatteret & alle har stof til eftertanke.

Respekter venligst.

Hans