Justering af ventil løftere

Mere
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #1 af 2698
Hej Mustang forum,
Jeg skal for første gang til at justere ventil løftere på min 302" motor fra 1969/70 da den har en lille klikken som bliver tydelig når motoren tager omdrejninger. Jeg har på youtube set 2 metoder:

A}. Justering når motoren står i tomgang ved at:
1 - løsne vippearmsbolten indtil vippearmsmekanismen klikker
2 - spænde bolten igen indtil klikken stopper
3 - spændebolten endnu 1/2 omgang

B}. Justering når motoren er slukket ved at:
1 - for alle løftede ventilarme justere vippearmsbolten indtil ventilen netop ikke kan drejes med fingrene længere
2 - tørne motoren 45grader og gentage processen - gentages ind yderligere 2 gange

Jeg er i tvivl om hvilken metode der er bedst og har følgende spørgsmål;

1). Nogen anbefalinger og evt andre forslag ?
2). Nogen tips og trick til de to metoder ?
3). Ved metode A} - nogen forslag til at minimere oliesprøjt udover at volde 2 ventil covers ?
4). Ved metode B} - hvordan tørner man bedst motoren uden at skulle blotlægge krumtappen ?

Jeg håber der er nogen der har prøvet det 100 gange og kan give et godt råd til en nybegynder B)

A car move your body but a Mustang move your soul

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #2 af 820
Besvaret af 820 på Justering af ventil løftere
Jeg har ALDRIG hørt om at justere ventiler efter metode "A"- det ville jeg glemme alt om!

"B"....ventilen kan du ikke dreje med fingrene; det er stødstangen du drejer, og det skal være når ventilerne er lukkede!

Udover dét; så kan du jo også have en defekt løfter.......

Hvis ikke du er sikker på hvad du laver, så ville jeg lade være- det kan blive dyre lærepenge! :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #3 af 1218
Besvaret af 1218 på Justering af ventil løftere
Du kan sagtens gøre det med metode A.... der vil altid være lidt olie svineri, med mindre du har et ventil dæksel du ikke skal bruge til noget, som du så kan lave et hul i, men det kan jo så bruges til begge sider, jeg har selv lavet sådan et til den metode.

Metode B, er også god nok, men mener uden at være sikker, at løfterne skal være tømt for olie som når de er nye, for at bruge denne metode.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #4 af 1872
Besvaret af 1872 på Justering af ventil løftere
Metode A virkede fint for mig også uden dæksler. Lad motoren blive varm inden du tager dæksler af så den kan stå roligt i tomgang. ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #5 af 2491
Besvaret af 2491 på Justering af ventil løftere
hvis din 302 motor er med 3/8 støtter,og du skal bruge en 9/16 top skal du være opmærksom på at der er møtrikken spændt i bund og den type kan ikke justers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #6 af 2698
Besvaret af 2698 på Justering af ventil løftere
Hej alle,
Mange tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg tror jeg vil give mig i kast med justering hvor motoren er tændt - metode A.

Jeg er lidt usikker på det med 3/8 støtterne og tænkte om man tydeligt kan se det ? ---- eller er man sikker på at hvis der skal anvendes 9/16 top så kan de ikke justeres ?

A car move your body but a Mustang move your soul

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #7 af 2491
Besvaret af 2491 på Justering af ventil løftere
hvis du skal bruge en 9/16 top så kan de ikke justeres den type er møtrikken spændt i bund,og mener den er spændt ca 25 nm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #8 af 1218
Besvaret af 1218 på Justering af ventil løftere
Det finder du lyn hurtigt ud af, så skal der kræfter til for at løsne dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 6 måneder siden #9 af 162
Besvaret af 162 på Justering af ventil løftere

2491 skrev: hvis din 302 motor er med 3/8 støtter,og du skal bruge en 9/16 top skal du være opmærksom på at der er møtrikken spændt i bund og den type kan ikke justers


Tror ikke 69' ren er med positivt stop rocker arms, som referer til.

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen