Garage - varme / luftfugtighed?
- (200)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg har her i de koldeste perioder ligget på ca. 11 grader og en luftfugtighed på 43-44 i en højde på ca 175 over gulvet (garage med 3 meter lofthøjde)
Er vi ikke enige om at luftfugtighed først bliver et problem når den overstige ca 60?
mvh
Anders
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
En ting du skal huske på, er GOD udluftning. -Hellere en vind-utæt port/dør/vindue, end en helt forseglet garage. (ved godt det kan lyde mærkeligt, men det passer.)
Har selv ca 10-12 grader på 130m2 værksted når det er -5 udenfor, relativt utætte vinduer og port + opvarmer med gasovn(kun når jeg er på værkstedet). Har aldrig haft noget plade-rent metal der fik rust. (har haft mustangen slebet plade-ren og stå i disse vilkår i over 1 år, uden prob.)
Værkstedet er dog isoleret i vægge og loft, skal det lige siges. -Ikke port, vinduer og gulv, så det giver en del fugt på de stakkels 1-lags ruder når man er igang i en 5-6 timer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Velventileret
Mellem 40 og 60 % luftfugtighed
Køligt, men frostfrit.
www.dry-it-out.com/car-storage-faq
Hvilket heldigvis passer fint med "Hundehuset"
(I løbet af det næste år prøver jeg at opsamle data om høj/lav temp. og fugt)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-Men der var i hvert fald godt med fugt i den garage, så meget at der kom fugtskjolder på krydsfinèrpladerne i tagkonstruktionen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Frostvejr er lige med tør luft, som med lav temperatur i garagen er noget af det mest optimale man kan få hvis man vil undgå rust.
Folk med trægulve, ikke i garagen, men i stuen, kan nok genkende de bredde riller mellem brædderne om vinteren, som skyldes tørt indeklima, specielt hvis man har gang i en brændeovn.
Om sommeren, hvor luftfugtigheden er højere, udvider brædderne sig igen.
Så, alt i alt, har du et perfekt indeklima i din garage, selv om du kan risikere udtørrede slimhinder hvis du sidder og hænger for meget der ude.....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (820)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (762)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Men vil tro den er fin...
En god indikator er, hvis siderne i eks. værkstedmanualen føles klam, så er den gal med luftfugtigheden!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (jan 030)
- Gæst
mvh jan
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
At temperaturen i sig selv ikke har meget at sige mht til rust bevises af hvor plum-rådne biler fra Florida kan være. Mens f.eks biler fra det kolde nord Sverige kan være rigtigt fine i karossen.
Men opvarmning af en given luft er alting godt da det sænker den relative luftfugtighed. Den dug vi oplever en alm dansk sommeraften kommer fordi at det store temperaturfald gør at luftfugtigheden ryger over 100%. En gasvarmer afgiver i øvrigt af hvad jeg ved store mængder fugt når den er i gang.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
En god ventilation/rotation af luften kan gøre forskellen, tænk bare på et badeværelse?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Disse informationer kan findes i et I-X digram, og for at komme til kernen er der en "mug-grænse"" ved end 70% RH og en "rust-grænse" ved 50%.
For eksempel holdes der i brofagene på Store/Lillebælt en RH på under 50% for at sikre at disse ikke ruster. Dette gøres selvom der er malet, men et forsøg har vist at en "nøgen" plade ophængt inden i fagene ikke er rusten overhovedet selv efter mere end 20 år.
Summa er at vi har meget høj RH i luften om vinteren, men at det faktiske indhold af vanddamp er meget lavt (g vand/kg luft). Derfor vil en ganske let opvarmning beskytte vores biler uden de store problemer, hvorimod de vil ruste forfærdeligt hvsi ikke der tilføres en smule varme.
Selv holder jeg 14-16 grader hele vinteren, og der er meget lav RH (<50%)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Det vil også medvirke til en forøgelse af luftfugtigheden.
Så jeg vil mene at en elektronisk ventilator er et "must have" i en sund garage.
Evt. med timer-tilslutning.
Min kører fast et kvarter i timen.
Samme gælder for kældre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (673)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (200)
- Emne forfatter
- Gæst
Lidt op for gulvvarmen så vi kan få styr på klimaet igen ......
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Her er en laang tråd hvor tingene diskuteres forfra og bagfra hvis nogen orker at få pointerne med
ing.dk/artikel/97952-koldt-og-toert-i-ga...n-men-ikke-for-toert
Den så nogenlunde sådan ud som jeg husker det selvom den var hvid
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Her sløsede bygherre, trods flere advarsler, med at få monteret ventilation, med begyndende fugtskader til følge.
Her var det alene vandet fra airconen der var skyld i problemerne.
Men prøv at ligge en kop vand i en lukket plastikpose og hold temperaturen over 20 grader.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (200)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (762)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men jeg har til gengæld fundet disse to sider om rust kontrol, som er værd at læse:
www.bricksite.com/storytelling/rusterstaalet
www.munters.dk/upload/External%20website...ing%20af%20broer.pdf
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har kun set et par billeder fra Lillebæltsbroen indvendigt og fået fortalt om Storebælt (hvilket dermed er "hear-say"). Billedet fra Lillebælt viser en rødlig bemaling og en nøgen stål/jern-plade, ophængt (i snor?) og ingen rust.
Øresundsbroen ved jeg ikke noget om, men det ville da være naturligt at bruge de erfaringer der er til rådighed fra andre broer i lignende klimaer, altså Lille/Storebælt
Det man kunne lære, er at det er luftfugtigheden der er det vigtige, og samtidig det der er direkte brugbart for os og vore garager. Samtidig skal man huske, at der skal være lidt udluftning, eller ender man med at slæbe en masse fugt ind der ikke kommer ud, i stil med Anders #200"s situation (hvor der jo heldigvis er god udluftning)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
I det som jeg vedlagde, skriver de faktisk om din ophængte stålplade, som lagde grunden til at Øresundsbroen turde, helt at undlade rustbehandling indvendigt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Men nu du skriver ikke hvor lang tid det tager..
Samme er gældende i baderum.
Hvis spejlet dugger, er ventilationen utilstrækkelig og den potetielle skade kan og vil opstå.
Umiddelbart gælder det om af trække fugten ud.
Her er det ikke en løsning af fjerne mursten i begge sider af rummet og tro at den naturlige ventilation kan trække en større mængde vanddamp ud.
Her skal en ventilator til at trække den fugtige og lune luft ud.
Det er jo den lune luft der indeholder den største mængde fugt, det gør den kolde luft ikke.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (200)
- Emne forfatter
- Gæst
Men interessant at en våd bil med sne på hjulene på et kort 45 minutters dækskift - og store åbne porte i mindre end 5 minutter - kan ændre en lav luftfugtighed på under 45 til 54 ... og efterfølgende langsom udtørring igen .....
Ingen tvivl om at det er en dårlig ide at køre sin våde bil i en lukket garage hvor der ikke er meget god ventilation .....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
...og Anders....det med at det tager længere tid at opvarme igen, har at gøre med at den våde luft indeholder mere vand, der koster mere energi at opvarme.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Det har jeg aldrig tænkt over. Men godt point
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen