Temperatur føler og viser

9 år 10 måneder siden #1 af 2025
Temperatur føler og viser er oprettet af 2025
Jeg har kæmpet med at min motor blev for varm, men det er nu løst (tændingsrelateret). Men nålen i temp måleren blev ved med at stå meget højt - selvom motoren ikke var for varm. Så jeg vil lige dele det jeg fandt ud af - måske jeg ikke er den eneste der ikke vidste det ;-) Det er baseret på en 66'er, men tror det er det samme for i hvert fald en 65, måske helt op til 68

Først er der sensoren der sidder i manifolden. Der er meget skriveri på nettet om at mange af de aftermarket man kan købe er upræcise og ikke viser det rigtige - og generelt viser for højt. Det kan man dog nemt måle sig frem til om er tilfældet.

Instrumenterne i en 66'er er lavet til at modtage 10 - 75 ohms. 10 = max, 75 = min. Så med en infrarød pistol kan man måle temperaturen hvor føleren sidder og/eller øverste kølerslange, og samtidig måle hvor mange ohm sensoren sender ud og om de to ting passer sammen.

Min sensor virker. Så næste skridt var selve uret i instrumentpanelet. På nettet ser det ud til mange lodder en modstand på for at få det til at passe med en aftermarket sender der viser for højt

Men jeg fandt ud af at der på bagsiden sidder to stilleskruer som man kan bruge til at justere urets visning. Det er lidt besværligt da hele instrumentpanelet skal ud og uret ud før man kan justere, og det tager nemt et par forsøg inden den står rigtigt. Men jeg tror min er ved at stå som den skal nu, så nålen står lige ned ved driftstemperatur

Læs selv mere her :
www.mustangandfords.com/how-to/interior-...hooting/viewall.html

www.allfordmustangs.com/forums/classic-t...erature-senders.html


Håber nogen en dag får gavn af det her :-)

/Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #2 af 2689
Besvaret af 2689 på Temperatur føler og viser
Hej Kim

Super info !!!!
Jeg har en måler som står i max selvom motoren har korrekt arb temp. Den blev sidste år målt hos Brian Stolze.
Min føler har jeg dog ikke målt på endnu, den er ny, men det er en der , hvis jeg forstår dig korrekt, godt kan være fejlbehæftede. Så det skal selvfølgelig checkes først.
Ellers må jeg om bagi med en lille skruetrækker.

Tak igen

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #3 af 2025
Besvaret af 2025 på Temperatur føler og viser
Glæder mig hvis det kan hjælpe dig, Carsten :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #4 af 903
Besvaret af 903 på Temperatur føler og viser
Instrumentet virker som et voltmeter. Man kan vel også montere en modstand
på den ledning, der kommer fra føler ( minus ) på motor.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #5 af 2025
Besvaret af 2025 på Temperatur føler og viser

Instrumentet virker som et voltmeter. Man kan vel også montere en modstand
på den ledning, der kommer fra føler ( minus ) på motor.

Niels


Det skulle man kunne. Det er der nogen der gør. Men jeg syntes nu den anden løsning er mere "rigtig" :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #6 af 499
Besvaret af 499 på Temperatur føler og viser
Hvad der er rigtigt og forkert er måske lidt sværere end så.
Stiller man uret efter Fords opskrift er det rigtigt nok, stiller man uret så man synes det passer til ens motor kommer man nemt ud på gyngene grund, for hvad har man så at rette sig efter.

Køb et rigtigt godt ur som man ved viser rigtigt og monter det løst i bilen, så man kan lave det tilbage igen. Så ved du hvilken tempertur motoren kører med, det er ikke nok med en billig laser måler fra Harold skrald der ikke er lavet til det som du bruger den til.
Hvis motoren og køleanlægget er lavet rigtigt så er der ingen problemer, det skulle lige være at holde motoren drift varm.

Hvad satte din mekaniker tændingen til på din motor. Hvad er total advancen, hvordan ser kurven ud, hvordan er din vacuum klokke justeret osv. Du lovede at komme med nogle tal. Varme problemer er altid mange små ting som ikke er iorden, eller en meget stor fejl som er nem at finde.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #7 af 2025
Besvaret af 2025 på Temperatur føler og viser
Peter, jeg er helt med på at det indbyggede ur kun er vejledende, og at en infrarød måler ikke er 100% præcis. Men når uret viser max samtidig med man måler 80C på kølerslange og på manifold ved føleren, så er der jo i hvert fald noget galt :-)

Jeg er tilfreds med at jeg nu har i hvert fald en rimelig indikation omkring temperaturen. Uret viser nu lodret ned når temperaturen er på 185F, så der er plads til udsving på skalaen til begge sider

Jeg kender ikke de præcise tal han satte - men han opmålte nyt mærke til toppunkt da svingsningsdæmper er fra 289 og sidder på en 302, så tændingmærkerne passer ikke. Men hovedproblemet var en kombination af at den lille arm fra vacumadvance til strømfordeler var lidt bøjet - samt at tændingsmodulet formentlig havde periodiske fejl. De to dele er skiftet. Og alt tyder på at jeg ikke længere har varmeproblemer og den kører fint og jævnt og roligt i tomgang :-)

Jeg skrev om det her : www.mustangklubben.dk/index.php/forum/2-...-er-for-varmt#215426

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen