Guide til justering af ventiler?
Musse holder stille lige pt, for hun banker lidt rigeligt i motoren. Jeg tænker, at hun bare skal have indstillet ventilerne, så det venter jeg på at få gjort. Det irriterer mig imidlertig, at jeg ikke selv kan finde ud af at gøre sådan en relativt simpel ting, så jeg har været ved at sidde og gennemlæse HELE Google (ja... HELE google sgu!), for at finde en guide til hvordan at man gør!
Det viser sig imidlertid, at internettet rummer meget mere end nøgne damer og sjove klip på YouTube, så jeg har fundet et hav af "How to..." guides, og jeg synes, at de allesammen siger noget forskelligt!
Det har dog givet mig en idé om hvordan, at det skal gribes an, men nu kunne jeg godt tænke mig at høre et bud fra alle jer dejlige klubmedlemmer
Hvordan justerer man ventiler på en 289 Ford V8?
OBS: I mit tilfælde snakker vi en 289'er, der er blevet HiPo tunet, og jeg er næsten sikker på, at det er mekaniske løftere, der sidder i den.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
OBS: I mit tilfælde snakker vi en 289'er, der er blevet HiPo tunet, og jeg er næsten sikker på, at det er mekaniske løftere, der sidder i den.
Hvis du køre med mekanisk knast, så kan det høres. Så "tikker" den meget i ventilerne, og det skal den, mod en hydraulisk som er lydløs. Det skal du som det aller første have fundet ud af, du kan evt. spørge der hvor du har bilen stående, han om ingen anden ved det.
Nu hørte jeg ikke din motor køre, da du var i Grenaa. Nogen kan ikke lide den rasle lyd mekaniske løfter giver, andere kalder det the sound of power
For at justere en makaniske løfter skal du have fat i nogen søgeblade, gerne i tommer.
Hvis motoren er kold, skal afstanden imellem ventil fjeder og rocker arm være .022" og ved varm motor skal afstanden være .018"
Du starter med at have cylinder 1 top position "TDC" hvor du så kan justere ventilerne til cylinder 1. Se billeder som beskriver rækkefølgen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Desuden er jeg blevet anbefalet, at justere ventiler mindst 1 gang om året, og det er ikke blevet gjort siden, at jeg købte den, så...
Skal have markeret grader op på svinghjulet og anskaffet mig et søgebladsæt. Lige nu er der kun markeret med en hvid streg et enkelt sted.
Ellers en god forklaring
Den stemmer rent godt overens med, hvad jeg selv har researchet mig til indtil videre, så... det er vel bare at komme igang! ^_^
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Desuden er jeg blevet anbefalet, at justere ventiler mindst 1 gang om året, Ø^_^
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det har jeg ikke gjort i 4 år, og den kører fint,,,,
Desuden er jeg blevet anbefalet, at justere ventiler mindst 1 gang om året, Ø^_^
Men hvis man køre med mekanisk knast, skal man gøre det en gang imellem.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvordan roterer man bedst krumtappen?
Er sgu lidt bange for at tage ved den, efter den omgang jeg har været igennem!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Den kan være hård at turne, specielt hvis man har høj kompression.
Tag bare fat, tror ikke du lige vrider den over
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Grunden til at jeg er lidt forsigtig her, er, at jeg kender en, der eftersigende hev hans krumtap istykker/over, ved at stramme lige præcis dén skrue for hårdt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
lasse og vita
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Okaykære Rasmus hvis din krumtap knækker ved at du bruger en skrald nøgle så dur den ikke din boldt til dit svinghjul brækker først og hvad søgeblade om at gøre har jeg da nogle du kan låne og andet værktøj med mustang hilsen
lasse og vita
Jeg bekymrer mig muligvis for meget lige her, men jeg har virkelig ikke råd til, at skulle igennem en større reperation igen, så jeg tænkte, at det var bedre at spørge én gang for meget end én gang for lidt!
Lyder lækkert at i gerne vil låne mig værktøjet, men kan ligeså godt få købt mit eget hurtigst muligt, så tror næppe, at det bliver aktuelt.
Men tusind tak for tilbudet
Jeg tror efterhånden, at jeg har samlet viden nok til at forsøge at gøre det selv. Jeg må lige se, om jeg får tid en dag. Skal "båle" i aften med familien, så det er ihvertfald udelukket
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg bruger en skraldenøgle og en top der passer på møtrikken ved harmonic balancer, Man kan evt pille ventilatoren af, for bedre plads. demonter også tændledningen fra tændspole.
Den kan være hård at turne, specielt hvis man har høj kompression.
Tag bare fat, tror ikke du lige vrider den over
Jeg ville også tage tændrørene ud for at slippe lettere om ved det.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Johnny@ den metode har jeg godt hørt om, men tror at jeg vil have svært ved at høre, hvor klikkelyden kommer fra, så jeg tror, at jeg holder mig til justering med søgeblad på kold motor
offtopic, så kunne jeg ikke lade Musse stå endnu en dag, så vi var lige ude og trille en tur i eftermiddag, og så kom hun med til en omgang Skt. Hans bål
Hun kører sgu godt uanset hvad, men jeg vil bare have det så godt med at få justeret de ventiler. Hun tikker stadig lidt højt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Øh, hydrauliske de justerer sig selv, det må være "pre loaded" du mener
Det er med dem som med andre jeg tager med hjem, Jeg justerede bare. Jeg spurgte ikke om deres navn
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Øh, hydrauliske de justerer sig selv, det må være "pre loaded" du mener
Det er med dem som med andre jeg tager med hjem, Jeg justerede bare. Jeg spurgte ikke om deres navn
Der er en grund til, du har fire børn (som du kender til), Johnny...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
ontopic:
Jeg har købt et sæt søgeblade og noget af det der tape med grader på, så jeg kan se hvor langt at jeg drejer krumtappen. Jeg skulle gerne have det til fredag, og så tænker jeg, at jeg bare prøver og springe ud i det! Jeg skal vel have det lært på et tidspunkt!
Hvis vejret er til det, vil jeg gerne til Skive lørdag, så jo før at hun kan bliver klar jo bedre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
krumtap så ventiler på f.eks. cylinder 1 står lukket ( begge )
Læst at vippearme ikke trykker på ventiler. Så ligger du søgerbladet
mellem vippearm og stødstang og spænder til du mærker modstand
på søgerbladet. Derefter er det det samme med de resterend 7 cyl.
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nu har jeg hørt, at man skal rotere 90grader fra TDC for at finde positionerne, så tænker, at det er meget godt at have graderne indikeret uanset hvadDu behøver ingen gradmåler. Du afmonterer ventildæksler - drejer
krumtap så ventiler på f.eks. cylinder 1 står lukket ( begge )
Læst at vippearme ikke trykker på ventiler. Så ligger du søgerbladet
mellem vippearm og stødstang og spænder til du mærker modstand
på søgerbladet. Derefter er det det samme med de resterend 7 cyl.
Niels
Så kan jeg også bedre selv følge med i hvor langt, at jeg er kommet i processen
...men tak for tippet! Er godt nok spændt på at komme igang med det! Jeg er rimelig skarp, når det kommer til mekanik, men det er altid lidt af en udfordring, når jeg skal prøve noget helt nyt
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så er der bare tilbage, at jeg tager mig sammen, og får kigget på det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det tog noget tid, men nu var det også første gang, at jeg selv har rigtigt skruet i hende, så jeg tog mig god tid til, at gøre de forskellige ting bedst muligt - er ret perfektionistisk anlagt, så det passede mig fint at tage den med ro
Jeg valgte at følge René's råd, og skruede ventilatoren af inden at jeg begyndte. Det var muligvis det mest bøvlede ved hele operationen! Jeg har en ekstra stor køler, så der var ikke meget plads til fingrene, men heldigvis har jeg ikke jordens største hænder!
Af med ventil covers og luftfilter, og så gik jeg ellers igang
Også her kom min perfektionistiske side frem, og jeg var meget omhyggelig med justeringen af ventilerne. Jeg gik først videre til næste cylinder, når både indgang og udgang føltes perfekt ift. søgerbladet. Jeg var ret hurtigt igennem alle 8 cylindre, og fik også hurtigt samlet Musse igen. Jeg var spændt på at dreje nøglen, og høre om det hele stadig virkede
Hun fløj selvfølgelig igang uden problem, og nu både kører og lyder hun MEGET bedre end før!
Jeg kørte mig lige en god lang aftenstur, så jeg var sikker på, at alt var iorden. Man kan næsten ikke høre motoren inde fra kabinen nu - kun Musses venlige dybe brummelyd, og den arrige snerren når hun får gas
Jeg lod også mærke til, at motoren holder en bedre driftstemperatur nu. Hun må rigtigt have trængt til den justering?
Tak for alt hjælpen her i tråden! Det er lækkert, at sådan en nybegynder som mig har en dejlig klub at henvende sig til - det sætter både Musse og jeg meget pris på
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen