Benzin i olien og dør i tomgang
Min bil kan starte, men jeg kan ikke holde den i gang i mere end højst 1 minuts tid. Det er sket ret pludseligt - kørte fint den ene dag, næste morgen var den svær at starte/holde i gang. Motoren er en 289 4v med en Holley 4160. Jeg har checket fuel bowl niveau og det er fint.
Tomgang er meget ujævn, og jeg bemærkede at udstødningen sprøjtede lidt. Jeg checkede olieniveu, og det var fint og olien pæn i farven, men den lugter tydeligt af benzin!
Under et af mine forsøg på at starte motoren hvæsede den og skød røg ud. Det skræmte mig (fra vid og sans) så jeg indstillede yderligere forsøg på at starte.
Har læst at det kan skyldes en læk mekanisk benzinpumpe. Skal jeg bare skifte den mekaniske benzinpumpe og olie/oliefilter, eller er den helt gal??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mit problem blev løst med en afmontering af svømnerhus og rensning af nåleventil
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg spør fordi den vil ha de samme symptomer som du skriver om hvis du har en 7-stang : dårlig tomgang og benzin i oilen (fra den cylinder der ikke tænder)
Men det er måske næste skridt, hvis ikke Martins ellers udemærkede karburator-fif ikke løser problemet.
PS : Er du i tvivl om den går på 7 eller 8, så prøv at pille en af tændrørshætterne af, så er du ikke i tvivl længere !
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Vil den ikke skyde den uforbrændte benzin i udstødningen istedet for olien ?
Mvh
Martin
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Du har delvist ret
Men hvis det er karburatoren den er gal med, og hvis motoren går dårligt på alle 8 cylindre, hvordan kommer benzinen så i olien ??
Naturligvis på samme måde som hvis den går dårligt på 7 cylindre !
Det er min erfaring (fra min egen bil + MC) at når en cylinder ikke tænder, så gir det benzin i olien, og i værste fald vask af oliefilm på cylindervæggen.
#2981 skriver at der er benzin i olien, så noget benzin sniger sig i bundkarret på den ene eller anden måde, og om det er på 7 eller 8 cylindre er måske ikke væsentligt, men fint at få det med i fejlsøgningen mener jeg - de nævnte symptomer kan i mine øjne relatere sig til både karburator og/eller tænding på 7 cyl.
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har ikke prøvet at tage hætterne af, en efter en, under tomgang. Det er også lidt svært når den ryster og går ud hurtigt. Forbindelserne ser dog ok ud.
Jeg har et karburator renovations kit og nye tændrør jeg vil prøve med i første omgang.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2689)
- Gæst
Den startede og kørte et stykke tid. Hvorefter den kørte dårligt , osede sort røg ud af udstødningen og til sidst gik i stå.
Det viste sig at brændstofpumpen var gået i stykker. Den består af en membran, som bliver aktiveret af en arm, som får sin bevægelse fra knast aksen. Denne membran var utæt og benzin blev pumpet baglæns ned i olie sumpen. Benzinen fordampede i olie sumpen og blev trukket ind i karburatoren via den breather slange, som går ind på bagsiden af karburatoren. Giver fed blanding og sort udstødning.
Hvad værre er at bare en meget lille smule benzin i olien, meget hurtigt ødelægger oliens smøre egenskaber og faktisk skyller lejerne fri for smørring, og mon ikke du kan se balladen, så lad være med at prøve at starte den igen før du er helt sikker på at din benzin pumpe er i orden. Pumpen bør skiftes hvert 5. år, da de nye benzin typer er hårde ved pumpens membran.
Jeg endte med at renovere motoren. Det var utroligt lærerigt, meeen også meget ærgerligt.
Håber du start er på vejen igen. Brændstof pumpen er meget nem at skifte.
mvh Carsten
PS min olie stank også af benzin
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2689)
- Gæst
Jeg så ikke at du selv havde spurgt til et benzin pumpe skift. Det synes jeg at du skal gøre. En ny pumpe koster ikke meget , og så kan du skulle den gamle ad for at få vished om membranen rent faktisk er dårlig eller ej.
mvh Carsten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2689)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har renset karburator og skiftet tændrør. Tændrørne var meget sodede, så den har nok kørt med for fed blanding.
Benzinpumpen + filter skifter jeg i dag hvis jeg når det.
Er der noget jeg skal være opmærksom på inden første start med en helt 'tør' karburator?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Fyldte du olie i oliefilteret og lod det suge med regl messig påfyldning, inden montering, ellers skal du huske at efter fylde.
Olie + filter blev skiftet som det første
Jeg har renset karburator og skiftet tændrør. Tændrørne var meget sodede, så den har nok kørt med for fed blanding.
Benzinpumpen + filter skifter jeg i dag hvis jeg når det.
Er der noget jeg skal være opmærksom på inden første start med en helt 'tør' karburator?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har skiftet
* Mototolie + filter
* Tændrør - da gamle var helt sorte
* Tændkabler
* Benzinpumpe
* Benzinfilter
* Renset karburator (med rep kit)
Herefter startede jeg den uden problemer (dog efter at have tørnet en del for at få benzin til karburatoren). Havde den til at stå i tomgang til den blev varm, hvor den gik fint.
Her til eftermiddag vil jeg starte den igen og forsøge med justering af karburator.
Men nu vil den ikke gå i tomgang igen. Præcis samme symptom som før: går dårligt og den nye olie lugter af benzin - det gjorde den ikke efter at have kørt i går.
Her er en video af patienten:
Nogen bud, eller skal jag bare få den bugseret til en prof?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nye Tændrørskabler, jeg ohmede dem inden montering og alle var OK.
Kan det være utætte pakninger ved ventildækslerne??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg mener, at når jeg skruer sight plugs ud af karburatoren, og rokker bilen en smule fra side til side, så skvulper der en lille smule benzin ud af hullet hvor skruen sad. Det indikerer for mig at niveauet i svømmerhuset er i niveau med undersiden af sight plug hullet og dermed OK.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja, det var vist lidt uklart!
Jeg mener, at når jeg skruer sight plugs ud af karburatoren, og rokker bilen en smule fra side til side, så skvulper der en lille smule benzin ud af hullet hvor skruen sad. Det indikerer for mig at niveauet i svømmerhuset er i niveau med undersiden af sight plug hullet og dermed OK.
Så er jeg med.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2689)
- Gæst
Er det alle tændrør, som ser sådan ud? Den tænder jo ihvertfald på nogle af cylindrene
Lugter olien igen af benzin?
mvh Carsten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mvh Tommy / Nemesis service
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Alle 8 tændrør ser ud som det på billedet. Gevindet er fugtigt og spidsen er sodet. Det er til at tørre af og lugter tydeligt af benzin. Og det er efter bare 20 min tomgang. Der er igen kommet benzin i olien.
Det betyder vel at den er gal med karburatoren (selvom jeg har renset den, skiftet pakninger, nåleventiler, etc). Den får for fed blanding, og soder til??
Jeg har ingen erfaring med karburatorindstillinger, men har fulgt Holley manualen så godt jeg kunne (flyderhøjde, idle mixture screws 1½ omgang fra bunden, curb idle så omdrejningerne er ok når varm, etc).
Der står "Flame Thrower" på tændspolen og Petronix inde i strømfordeleren.
Jeg overvejer at sætte en ny karburator på, men det er jo en lidt dyr løsning hvis det er noget andet der er galt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2689)
- Gæst
Det gir dårlig tænding, dårlig tomgang osv osv
mvh Carsten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis du får benzin i olien og du har skiftet pumpen så kan det vel være fordi det slipper forbi stempelringene. Har du lavet en kompressionstest ?
Der er sikkert også andre muligheder men jeg ville lave karburator være karburator for nu og det samme med tændrør og strømfordeler.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Jeg kan tage fejl,men slidte stempelringe olie op i forbrændnings kammeret og ikke benzin ned,olie op giver blå røg fra udstødning,sort røg formeget benzin fra kaburator,men er tændningen sat til at være for tidlig,når den ikke at forbrænde helt,så sæt den til 12 g fortændningHejsa, der er for meget snik snak om karburatorer her . Jeg er langt fra nogen ekspert men uanset hvor dårlig, eller hvor stor din karb. er så kan den ikke give benzin i olien og det er heller ikke relevant om dine tændrør er en smule sorte.
Hvis du får benzin i olien og du har skiftet pumpen så kan det vel være fordi det slipper forbi stempelringene. Har du lavet en kompressionstest ?
Der er sikkert også andre muligheder men jeg ville lave karburator være karburator for nu og det samme med tændrør og strømfordeler.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er ret surt ikke at kunne nyde de smukke sommerdage, vi har for tiden bag rattet på en Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der er tale om en "fejl 40" - dvs fejlen sidder ca 40cm bag rattet Ja, det er min første sæson med en Mustang.
Jeg har en bil med manuel choker.
Når jeg koldstarter bilen har jeg gjort følgende:
1) Inden jeg drejer nøglen har jeg trådt speederen helt ned og sluppet
2) Trukket chokeren for langt ud (lukket spjældet næsten helt)
3) Hvis den starter, men hoster og går i stå, har jeg drejet nøglen med speederen i bund, UDEN at skubbe chokeren ind, hvorved jeg bare har druknet motoren endnu mere.
Efter at have renset karburator, har jeg indstillet tomgangsskruerne 1½ omdrejning fra bund, men det har givet alt for fed blanding. Kombineret med punkt 1-3 har jeg ikke gjort det nemmere. Suk.
Det gode er at jeg er blevet klogere og at der ikke var behov for dyre reparationer.
Jeg har lært at være mere nænsom med chokeren.
Jeg har lært at hvis jeg alligevel drukner motoren, skal chokeren skubbes ind inden jeg forsøger at starte bilen med speederen i bund.
Jeg er desuden faldet over følgende instruks:
Tak til alle for jeres hjælpsomhed - det er helt i top
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Smid chokeren ad hel..... Til, og hold selv bilen igang det første 1/2 minut så er den ged barberet
Rule nr,1. There are no rules.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg forstår ikke at det skulle være så svært at starte din bil med choker, eller nemt at drukne den. Jeg vil mene at du skal trampe meget på speederen for at pumpe så meget benzin at den drukner.
Jeg plejer at starte min med et par dap på speederen og så speederen totalt sluppet og chokerspjældet helt lukket. Den starter som var det en Fiat Punto hver gang.
Starter den ikke gentager jeg bare proceduren. Chokerspjældet skal jo lukke af for luften så blandingen bliver fed og det giver derfor ikke meget mening at holde speederen nede.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen