×

Fejl

Kunena Intern fejl: Kontakt venligst administratoren, så fejlen kan blive rettet!

Justering af Holley karb

Mere
4 uger 13 timer siden #1 af 3037
Hej,
Holley 600 cfm vac sek.
Tænding sat til 10 grader uden vakuum på, fuld avancering 34 grader.

Har et rullende tomgang der springer mellem 14-15 hg vacuum, eller hvad det nu hedder. Svømmehøjden er sat korrekt, så man lige kan ane niveauet under skruehullet.
Har isat en ny powervalve 6.5 som nok er til den lave side, men jeg er bare ved at få karburatoren til at gå ordentligt.
Har løsnet acc pumpe armen så den er løs(for at checke at der ikke kommer benzin ind her, hvis den er for stram.. måske noget sludder)

Tomgangs skruerne er skruet helt ind. Bilen går fint i tomgang med skruerne helt inde ... ? ?

Hvor kan benzinen ellers komme fra ??

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 3 dage siden - 3 uger 3 dage siden #2 af 611
Har du en rigtig fræk knast med masser af overlap ?? 15 hg i tomgang er ellers ikke helt tosset, men ved hvilket omdrejningstal er det ?
Du ved der sidder en lille pinolskrue under karburatoren der stiller sekundærspjældene - folk med skrappe knaster skruer nogle gange den lidt ind for at åbne sekundærspjældene i tomgang, så den får lidt luft.

Powervalve 6,5 er fint til 14 hg i tomgang, men den kunne måske være dårlig/utæt (pakningen under powervalven !?), og så lyder det symptom i tomgang umiddelbart realistisk... Den er da hurtig lige at tjekke.

Kom til at tænke at det jo kan være primærspjældene der er åbent for meget i tomgang så transfers slots'ne er blottede. Så virker tomgangsskruerne helt ad h.. til.

Please Log på to join the conversation.

Mere
3 uger 2 dage siden #3 af 3037
Hej Jannick,
Jeg har noget knast på, men den er ikke så fræk, at den står og halter i tomgang og vel dermed også laver mindre vakuum.

Vakuum er målt i tomgang.

Jeg har nu puttet en Edelbrock på som jeg havde liggende og den idler uden problemer og kører iøvrigt out of the box bedre end Holley'en, selv om den er fra en 5.7 og for stor til bilen.

Powervalven har jeg skiftet og ja den er for lille, men det var hvad jeg kunne få fingre i. Sjovt nok sælger leverandørerne herhjemme populære størrelses powervalves og ikke ud fra motorens vakuum.

Jeg har Holley'en på spiserbordet så jeg kan se om jeg kan greje sekunddær spjældende, da jeg lige som du mener, tænker at det er sidste sted benzinen umiddelbart kan komme ind.

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 6 dage siden - 2 uger 6 dage siden #4 af 611
Jeg tænker stadig umiddelbart to muligheder: Utæthed omkring Power valve'n eller spjældene står for forkert i tomgang - har du lokaliserede transfer slots'ene? kun ganske lidt at disse aflange huller skal være blottede. Kan også være nogen har åbnet sekundærspjældene. Der er hjælp på både google og Youtube til hvordan du får forindstillet spjældene :)

Ang. Power Valve - sakset fra Holley:
"If you still suspect the power valve is blown out, start your engine and allow it to idle and get to normal operating temperature. Then, turn the idle mixture screws all the way in. If the engine dies the power valve is not blown." 

6.5 eller 65 Power valve er ikke for lille - det er den korrekte str. til 14 hg :) Der skal sidde en forholdsvis tyk pakning på bagsiden, den kan nemt komme til at sidde forkert. Det kan være du helt mangler en pakning ? :)

Så er der måske også mulighed for at den får benzin ved pakningen på sekundærsiden mellem plate og hus, hvis du har metering plate på.

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 6 dage siden #5 af 3037
Tak for input.
Jeg tænker kun at der er en mulighed. Powervalven er skiftet og pakningen var fin. Jeg mener ikke at man kan justere sekundærspjældene, men kun skifte en fjeder, der gør at de åbner tidligere.
Powervalvens størrelse er forkert, for jeg mener at den trak 19, eller 20 hg vakuum inden den begyndte at stå dårligt i tomgang.

Der var en anden der foreslog at, hvis der er skidt i airbleeds'ene så kan det måske medføre at den trækker benzin igennem dyserne og dermed kan køre uden benzin fra tomgangssystemet. Jeg har skildt den totalt ad, renset den og vil så forsøge at blive det hele rent med trykluft i aften.

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 6 dage siden - 2 uger 6 dage siden #6 af 611
Der er en lille skrue, som kun er tilgængelig når karburatoren er pillet af og vender med bunden opad, og den styrer hvor åbne sekundærspjældene er i tomgang.
Ses her:


Power valve str. kan diskuteres, men det er ikke problemet med tomgangen for der er Power valve'n lukket uanset om den er 6.5 eller 10.5 med dit vakuum. Hvis vakuum er over 13 hg kan man løbe afsted med standard powervalve, som oftest er 6.5 Jeg kører 6.5 power valve og har 16 hg i tomgang ved 750 rpm - ingen problemer.
Jep, en god rensning af hele karburatoren er en rigtig god idé hvis det er et problem der pludseligt opstår ;) Krydser fingre for dig !

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 5 dage siden #7 af 3037
Fedt mand ! og så fra en af mine yndlings youtubere. Det relaterer sig faktisk ikke til sekunddær spjældene, men til de primære, der tydeligt eksponere for meget transferslot på min. Det bliver spændende at teste, men lidt besværligt at man så skal stille tomgangen via sekunddær spjældene, med en skrue, der sidder på undersiden.

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 5 dage siden - 2 uger 5 dage siden #8 af 611
Ja han har rigtig mange gode :) Det er bare hans måde at justere tomgang, det er nok kun en fordel hvis man har meget vild knast :) Jeg finjustere tomgang på primær ligesom de fleste andre, og Holley foreskriver.

Jo den lille skrue, det er præcis den jeg taler om - det er til sekundærspjældene. Lige meget hvad så vil det være en god ide at tjekke hvor åbne sekundærspjældene er. Siden du har brug for at åbne primærspjældene meget for at holde tomgang, så kunne det lyde som om at sekundærspjældene er helt lukket. Sekundærspjældene bør have ca samme åbningsgap som primær, altså kun lige blotter lidt af transfer slots, eller lige i kanten af slots'ne.

Har du vacuum advance på fra manifold vacuum ?
Til at hjælpe med at lukke primærspjældene mere så transferslots'ne bliver mindre blottet, kan du også tilføje vacuumadvance fra manifold vacuum - det vil gøre en stor forskel. Eller/og give det noget mere initial advance. Jeg har ca. 32 graders advance i tomgang med vacuum + initial (16 grader).

Please Log på to join the conversation.

Mere
2 uger 5 dage siden - 2 uger 5 dage siden #9 af 611
Jeg fandt lige et billede jeg tog af mine sekundærspjæld på den karburator jeg kører med. Jeg er næsten sikker på at det er sådan den her 4160 kom fra fabrikken. Som det ses er transfer slot'sne akkurat ikke blottet.

Bilag:

Please Log på to join the conversation.