Olie tryk + Fed benzin blanding

10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #1 af 2689
Olie tryk + Fed benzin blanding er oprettet af 2689
Der er bestemt noget i vejen, og bil med tilhørende halvsløje motor, bliver snart afleveret til en professionel, men først........er der måske en derude der kan hjælpe med lidt fejl søgning ?

Motoren er en 289, m en 2V karb. Bilen fra 66 (Der kommer billeder lige så snart den kommer ud af garagen :) )
Started fint, Chocker ser ud til at fungere fint. Olietrykket kommer pænt op.
Når så motoren har kørt i 4-5 minutter, begynder det at være svært at holde gang i den i tomgang, det bliver også svært at få olietryk nålen til at vise mere end nul/0 tryk, og kort tid herefter går motoren i stå.
Når motoren har kølet ned kan man gentage ovenstående..... :(
Olie og filter er helt frisk 15/30

Når motoren starter , oser udstødningen (tyk) sort røg, som jeg tolker som et tegn på for fed blanding. Desuden er tændrør også kul sorte. Benzin niveau i svømmerhus, var iflg værksteds manualen for højt, så det er forsøgt sænket lidt ved at justere svømmeren, men det hjælper nada.

Har i nogle ideer til fejlsøgning?

På forhånd tak

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden #2 af 1817
Besvaret af 1817 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Det der umiddelbart alder mig for brystet er din oile? 15-30 det er efter min bedste overbevisning alt for tyndt til en gammel motor.
20-50 er det mest anvendte, med mindre din motor er ny (hvilket det ikke tyder)
For mig lyder det som om at oilen passerer stempelringe osv. pga den bliver tyndere ved opvarmning og dermed oser og dermed heller ikke kan holde trykket.
Muliggvis er din motor udtjent? men prøv at skifte olien og se om det ændre sig i positiv retning?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden #3 af 2689
Besvaret af 2689 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Ja, det er ikke utænkeligt, at motoren er træt :)
Jeg kan godt følge dig i at den tyndere olie giver problemer for oliepumpen til at kunne levere et fornuftigt tryk, så den må jeg have skiftet, men mener du også at det kan være olie som passere stempelringene, og dermed giver den (sorte) dårlige forbrænding?
En kompressionstest kan vel afslører meget her?

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #4 af 2537
Jep, tag en kompressionstest, så har du svar på om stempelringene slutter tæt.

Problemet lyder meget som det min bror har oplevet. Der viste det sig at være karburatoren der var blevet snavset, så en af nåleventilerne ikke lukkede ordentligt (og dermed fødte for meget benzin).

Held og lykke med det :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #5 af 2273
Er kaburatoren med automatisk choker?

grunden til at den går i stå kan være at tomgangsskruen står for lavt, så den ikke kan holde sig i gang når den biver varm , og derved vise meget lavt olietryk ved disse lave omdrejninger.
Sorte tændrør lyder til fed blandning, som vel altid sker under opvarmingen hvor den får ekstra fed blanding for at holde sig i gang.
Tændrør: er de sorte+tørre eller sorte + tilsølet i olie?
Sort røg burde være fed blandning +svien i øjnene.
Blå røg = forbrændt olie, og lugter som ...ja brændt olie.

Har bilen kørt meget i den seneste tid?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden #6 af 2689
Besvaret af 2689 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Tusinde tak for jeres svar. Jeg kaster mig straks over en kompressionstest.

Bilen har ikke kørt meget de sidste 3-4 år, og er med automatisk choker.
Tomgangs skruerne er skruet ud ca 2 omgange. Værksteds manualen foreslår at man starter justering med 1,5 omgange ud.

Kunne det tænkes at olie trykket bliver så lavt, når sumpen bliver varm, at trykket ikke længere kan løfte ventilerne. Bare en tanke at det faldende olietryk måske ku ha noget med det at gøre, og det måske er derfor motoren ikke kan køre i tomgang?

At benzin blandingen er for fed, kan det skyldes at karburatoren suger benz via accelerations systemet/power valven, hvis de er i stykker? Jeg har skiftet begge, så jeg tror at alt er ok.
Det som jeg tror IKKE er ok, er højden af benz i flyder huset. Jeg målte den til 1 4/32'', og værksteds manualen siger at højden skal være 28/32''. Det er en forskel på knap 1 cm. Kan det gøre at motoren drukner?

Igen, tak for jeres svar, og beklager de dumme spørgsmål :)

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #7 af 2273


Tomgangs skruerne er skruet ud ca 2 omgange. Værksteds manualen foreslår at man starter justering med 1,5 omgange ud.




Vi snakker vist ikke om det samme her , med tomgangs skrue mener jeg den skrue du juster på når du vil sænke /hæve omdrejningerne ved tomgang.
Jeg tror du snakker om mix skruerne, som bestemmer benzinblandingen når motoren er i tomgangs området.
Mht til svømmerhøjde kan det vel godt spille ind, men jeg ved ikke hvilken Carb. du har ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden #8 af 2689
Besvaret af 2689 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Ahh, du har ret, og jeg har prøvet at øge tomgangs rpm, no luck

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #9 af 2047
Besvaret af 2047 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Jeg har haft bøvl med urolig tomgang på min af to omgange. Også på en 2V
1) Hvoir den næsten gik i stå.
Chokeren slår som sådan fra men chokerspjældet blev hængende i lukket tilstand. Det gør at den del af chokermekanismen der åbner gasspjældende og giver hurtig tomgang slår fra men idet chokerspjæld hænger er karb i en mode hvor den over dyserne reduceres for luft og får mere vakkum derf hiver meget benzin ind.
Et service kit til 300 kr. og 2 timer i værkstedet med rengøring gav en fantastisk motorgang.

2) Urolig tomgang variende mellem hastig og meget langsom.
Det var PCV ventilen der efter tilfældigheder enten åbnede eller lukkede i tomgang.
Det er den der sidder i venstre ventildæksel bagerst .

Mvh. Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 11 måneder siden #10 af 2689
Besvaret af 2689 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Hej Morten

Tak for dit indspark.

Så vidt jeg kan se løfter choker spjældet , sig op til lodret efter nogle minutter. Dog ikke 100% lodret, måske fordi den ikke når at blive rigtig varm, Jeg har jo kun kørt med motoren omkring 5 minutter ad gangen, og tænker at den ikke kommer op på en god arb temp, som helt lukker chokeren.

Rensning af Carb, siger du....Er det noget med pibe rensere, op igennem div kanaler og gange, eller kan trykluft måske gøre det ?

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 10 måneder siden #11 af 2689
Besvaret af 2689 på Olie tryk + Fed benzin blanding
Hej igen

Jeg vil lige afslutte denne pind.
Oprindeligt troede jeg at det var en dobble fejl og 2 problemer som skulle løses, men det var det bare slet ikke.

Motoren gik i stå fordi benzin pumpen, via en utæt membran, lækkede benz ind til olien, som gjorde olie tynd og derfor ikke kunne lave noget olietryk. Olien , med en nu explosiv mængde benzin, blev hurtig varm, og benzin dampene blev suget ind i karburatoren via top dækslerne, som gav den MEGET fede benz blanding.

Sjovt som tingene hænger sammen.

Go sommer

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen