- Indlæg: 1034
Sekventielle ( rullende ) blinkere lovligt ?
- 2886
- Emne forfatter
- Gæst
Har tidligere altid hørt, at de sekventielle blinkere ikke var lovlige her i DK. :dry:
Men kan se nogle bilmærker er forsynet med det alligevel her i DK. Bl.a Audi og Citroen er begyndt at have det som standard på nogle modeller.
Kan da også kun sige det er et kæmpe plus i forhold til tidligere , hvis det er tilfældet. Sekventielle blinkere er bare MEGET mere tydelige i trafikken, og det undrer mig det ikke er kommet før.
( hvorfor skal vi bare altid være 20 år bagefter her i Europa
Nogen her der har noget hel konkret viden om emnet ????
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Har selv lidt tvivl vedr. mine egne sideblink som bliver selvdesignede, så når ideen er helt klar vil jeg da henvende mig til div. synshaller for at høre deres mening vedr. lovligheden osv. inden jeg står dernede med bilen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og Kell for at dine blink skal være lovlige SKAL de være forsynet med E-mærke
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2886
- Emne forfatter
- Gæst
Men rart nok ikke at skulle lave noget om til syn. ...... I bund og grund kan man jo ikke sige sekventielle blinkere er forbudt, og så samtidigt sætte nye biler på gaden med det !!!!! :blink:
Så lige den nye 2015 Citroen DS3 kommer med det. Og Audi kører med det på modeller med de nye Mateix lygter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2233
- Gæst
2886 skrev: ... I bund og grund kan man jo ikke sige sekventielle blinkere er forbudt, og så samtidigt sætte nye biler på gaden med det !!!!! :blink:
.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvorfor skal blinklygterne på siden af bilen være E-mærkede, når resten af en veteranbils lygter ikke behøver det. Hvis bilen er gammel nok.
Jeg tror ikke der var noget der hed E-mærkede lygter da min bil var ny, mon ikke det er noget EF/EU noget som kom senere. Min bil er godkendt efter typrgodkendelsen og der står kun at sideblinkene skal lyse gult.
Men ja jeg kan godt se at der er nyere biler som for problemer selv om de er veteran, da de er så nye at de går ind under EU lov. Her tænker jeg på biler fra 1973 til 1980, og alle dem som må komme i fremtiden. Faktisk et problem for MHS i mine øjne, jeg vil da ikke miste min bils rettigheder bare fordi der er andre biler som bliver 35 år. Og de gerne vil lave ens regler for alle, især synsfolk er slemme til det.
Jeg er ikke sikker på at løbene blinklys bag på en bil er mere sikker, jeg synes at det giver problemer nok at vores biler blinker rødt, folk ser det bare ikke når nu de har travlt med alt muligt andet end at køre bil som der er mange der har i dag.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2233
- Gæst
499 skrev: Bare et spørgsmål.
Hvorfor skal blinklygterne på siden af bilen være E-mærkede, når resten af en veteranbils lygter ikke behøver det. Hvis bilen er gammel nok.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mht Citrus og Avdi.... så har jeg ikke set dem MEN jeg forestiller mig at de blinker at de blinker gult og ikke rødt som veteranerne må.
Har nogen set sekv.blink herhjemme på de der nymoderne biler ?
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mødte en ung mand, ca 18 - 19 år, der venligt gjorde mig opmærksom at mit blinklys var istykker..
Staklen vidste ikke at den skulle / måtte blinke rødt :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2886
- Emne forfatter
- Gæst
De større Audi har allerede sekventielle blinkere her i DK, og i 2015 kommer det også i de mere almindelige modeller, som er monteret med Matrix LED lygterne.
Citroen DS3 har de også på deres modeller med LED lys.
....... Og det er nøjagtigt samme visuelle effekt som vi kender fra Mustang'en. Lyset ruller indefra og ud mod siden ( naturligvis.
Så et eller andet MÅ der jo være sket. Også UK og Tyskland kører med det nu, og ihvertfald UK har det været ulovligt , som her i DK tidligere.
www.audi-mediaservices.com/publish/ms/co...ghly_effective_.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2815
- Gæst
www.trafikstyrelsen.dk/~/media/5E28D56D1...2B6A361914D6423.ashx
Der må stå et eller andet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2886
- Emne forfatter
- Gæst
Iøvrigt fik jeg lige en tilbagemelding fra Nordjyllands bilsyn, hvor de nævner lidt om e-mærker på lygter.
Det er KUN biler, som er EU-godkendte, hvor der kræves e-mærke. På biler, som er enkeltstyk-godkendte , altså fra før 1998( lempelige regler ), eller efter 1998 sammen med en dataerklæring kræves IKKE e mærkede lygter i det hele taget.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det eneste de kan forlange er at bilen blinker gult på siden på biler før E-mærkningen intet andet. De kan brokke sig over at lygten ikke lyser kraftig nok, men der står intet om hvor meget de skal lyse. Jeg plejer at lave mit blinklys så det svarer til ca 3 watt som de fleste biler køre med, og de har altid godkendt bilerne også selv om de brokkede sig.
Jeg er til at gamle us-biler blinker rødt bagpå, det er en af de fede ting ved en us-bil udover motoren, men det er en rigtig god ide at få baglygterne til at lyse kraftigere. Det kan gøres for en rund femmer og man behøver ikke bruge led lys, som jeg synes er grimt og hører til hos t-hansen og 17 årige drenge.
Men selv med kraftigere baglys er der mange som ikke ser når vi blinker, det har faktisk kostet min en bil som bliv totalskadet fordi han kørte ind i mig med 80 km/t bagfra, han havde ikke set jeg bremsede og blinkede. Tro mig det gør ondt at få 6 tons ladvogn ind på bagsædet når man holder helt stille i sin Mustang, på mere end en måde.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2233
- Gæst
Men hvis i finder de tråde der er her på siden så vil i kunne læse rimelig dokumentere at vi skal have e-mærket lygter på vor biler, også ifølge MHS.
Dette tolker jeg da også som om vi skal have e-mærket lygter på vores biler.
"Det er KUN biler, som er EU-godkendte, hvor der kræves e-mærke. På biler, som er enkeltstyk-godkendte , altså fra før 1998"
Simon
499 skrev: Ja man kunne nu vente på at nogen måtte sige undskyld, det jeg skriv var rigtigt jeg havde bare ikke lige loven ved min side.
Det eneste de kan forlange er at bilen blinker gult på siden på biler før E-mærkningen intet andet. De kan brokke sig over at lygten ikke lyser kraftig nok, men der står intet om hvor meget de skal lyse. Jeg plejer at lave mit blinklys så det svarer til ca 3 watt som de fleste biler køre med, og de har altid godkendt bilerne også selv om de brokkede sig.
Jeg er til at gamle us-biler blinker rødt bagpå, det er en af de fede ting ved en us-bil udover motoren, men det er en rigtig god ide at få baglygterne til at lyse kraftigere. Det kan gøres for en rund femmer og man behøver ikke bruge led lys, som jeg synes er grimt og hører til hos t-hansen og 17 årige drenge.
Men selv med kraftigere baglys er der mange som ikke ser når vi blinker, det har faktisk kostet min en bil som bliv totalskadet fordi han kørte ind i mig med 80 km/t bagfra, han havde ikke set jeg bremsede og blinkede. Tro mig det gør ondt at få 6 tons ladvogn ind på bagsædet når man holder helt stille i sin Mustang, på mere end en måde.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen