Når man har en Mustang, eller blot har interessen for disse biler, vil man undervejs støde på en masse forskellige udtryk. Nogle af disse udtryk er samlet hér, som en hjælp til dem der undrer sig over, hvad det egentlig er der bliver mumlet om rundt omkring i krogene.

Motor

2V En karburator med 2 kanaler (venturier) til at levere benzin til motoren. I daglig tale kaldes disse for "2-portet karburator". Man kan se hvor mange kanaler, der er i karburatoren, ved at pille luftfilteret af og vippe pladerne på karburatoren eller træde gaspedalen i bund. Læg mærke til at det ikke har noget at gøre med antallet af ventiler i motoren. Det er udelukkende en amerikaner ting og drejer sig kun om karburatorer.
4V Karburator med 4 kanaler. Også kaldet "4-portet karburator".
V8 Den eneste rigtige motor til en amerikaner. Består af 8 cylindre, placeret i en V form. Deraf navnet. Man kan se antallet af cylindre ved at tælle antallet af tændrør eller tændrørsledninger
289'er Størrelsen på motoren i kubiktommer (CUI). Jo større tal, jo federe...
302 4V Sammenfatning af ovenstående. En motor på 302 kubiktommer med en 4-portet karburator. Omregnet til de europæiske biler er en 302 motor på 5 liter.
351W En 351 Windsor. Den mest almindelige type 351'er.
351C 351 Cleveland. Denne motor blev kun produceret i en begrænset periode fra 1970-1974. Det er en kraftigere udgave af 351 Windsor modellen, som med sine gigantiske topstykker var mere egnet til race end landevej, men med et ikke alt for godt oliesystem, skal der arbejdes lidt med dem, hvis der skal pumpes mange heste ud af dem. Mange '71-'73 mustanger er født med 351 Cleveland motoren standard.
BigBlock Når man med Ford kommer over 390 CUI bliver størrelsen på motorene kaldt for BigBlocks. Der er ikke nogen fast regel i kubiktommerne der fortæller når en amerikaner-motor er en BigBlock. Eksempelvis har Pontiac den samme størrelse motorblok for deres små som store motorer.
Smallblock Fords motorerer under 390 CUI betegnes som smallblock motorer. Selvom man udvider blokken på eksempelvis en 351'er til at ende med ialt 427 kubiktommer, er det stadig en smallblock, eftersom det kun er indmaden i motoren der giver de 427 CUI og ikke selve motoren der er blevet større.

Gearkasse

C4 Den mest udbredte form for gearkasse på Mustangen. Det er en automatgearkasse med 3 gear. Logisk den så hedder C4, ikke?…
C6 Storebroderen til C4 gearkassen. Bruges ofte på de større V8’ere (351 og opefter), eftersom den kan holde til mere. Den er automatisk og har 3 gear.
FMX En automatgearkasse der er ret overset og kun sjældent udbudt i Mustangerne. Da den netop er sjælden, er den svær at skaffe dele til og bliver ofte udskiftet med den mere almindelige C4 gearkasse. Den blev især brugt i nogle af '67-'69 modellerne
Toploader En klassiker på racer-mustangerne. Det er en 4 gears manuel gearkasse der er utrolig stærk. I 60’erne var det noget af det ypperste man kunne have på sin bil, både fordi den var stærk, og fordi den havde 4 gear
AOD 4 trins automatisk gearkasse. AOD står for Automatic Over Drive, så denne gearkasse er populær når man både ønsker en pålidelig gearkasse samt et økonomisk overdrive til at holde omdrejningerne nede når man cruiser. Kom somregel leveret i 80'er Mustangerne
T5 I slutningen 80’erne blev denne gearkasse lavet og brugt frem til idag. Det er en 5 trins manuel gearkasse, der udover at give en god benzinøkonomi også er ekstrem holdbar. Standard er disse gearkasser kendt for at kunne modtage 350+ HK uden at gå i stykker. Da de i forhold til en automatgearkasse ikke sluger så mange hestekræfter, betyder det at man får flere hestekræfter på baghulene og derved store fordele når der skal køres sjovt.
T56 De nyeste gearkasser med 6 gear, som selvfølgelig er endnu mere bedre, dyrere og federe end T5’eren.

Bagtøj

8" 8-tommer bagtøj. Den mest udbredte standardbagaskel der sidder på de tidligere årgange af mustangerne ('65-'69). Det er rimelig solidt, og bruges af smallblock V8’ere (289, 302, 351W)
9" 9-tommer bagtøjet fra Ford der nok er det mest respekterede i alle amerikanerkredse. Det kan snildt holde til 300 HK, og med forholdsvis få ændringer kan det håndtere 500+ HK uden at knække. Dragracere har brugt dette bagtøj i årevis, og der produceres stadig stumper til det. Der var kun få 9" bagtøj i de tidligere årgange (’65-’66), så hvis man har sådan et, er man blandt de heldige. De fleste Bigblock Mustanger har standard 9".