- Indlæg: 1885
Re-curve original distributor?
- Emne forfatter
- Gæst
Er der nogen der har kendskab til en der kan "re-curve" eller kontrollere en original 68'er strømfordeler?
Jeg er ret sikker på at min avancerer tændingen for meget på vakuum - måske helt op til 50 grader - udenfor skalaen:-/.
Mekanisk, uden vakuumslangen på går den fra 6 grader i tomgang til ca. 30 ved maks. Lyder det ikke fornuftigt nok?
Mvh
Bernd
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kan da oplyse at min avancere fra 8 til ca 36 grader uden vacuum. Mit problem er så at jeg har fuld avancering ved 12-1400 rpm fordi jeg har for slappe fjedre til den mekaniske avancering. Så jeg køre pt uden vacuum.
Lad op håbe nogen af tændings eksperterne kan hjælpe dig. Hvis de da ellers bruger den her side
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
1731 skrev: Den mekaniske avancering er bestemt efter de små vægtklodser I strømfordeleren.
Kan da oplyse at min avancere fra 8 til ca 36 grader uden vacuum. Mit problem er så at jeg har fuld avancering ved 12-1400 rpm fordi jeg har for slappe fjedre til den mekaniske avancering. Så jeg køre pt uden vacuum.
Lad op håbe nogen af tændings eksperterne kan hjælpe dig. Hvis de da ellers bruger den her side
Renè, de er åbenbart ikke nemme at få perfekte, de originale strømfordelere - vel sagtens også årsagen til at så mange i klubben køber "nye moderne af slagsen". Jeg vil bare gerne beholde den gamle, hvis det er overhovedet er muligt!
Har hørt fra Hans Nielsen (#877), og han kan justere den ind for mig. Jeg skal lige have den taget ud, så jeg kan aflevere den hos ham.
Deler status her når jeg ved mere
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har en original fordeler liggende med curve lavet og Petronix elektronisk modul i. Denne kan købes til 1200 + ombyt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det passer ikke, den mekaniske avanserings længde = antal grader bliver bestemt af et stop i strømfordeleren. for at justere det stop laver man hullet større eller mindre, dermed kan man korte eller forlænge det antal grader man ønsker. Fjederne bestemmer så hvor hurtigt eller langsomt kurven skal starte, og ikke mindst hvornår der skal være fuld mekanisk avancering. Og det er vigtigt det kan nemt koste en motor at lave det forkert.
Og HUSK nu at hvad tændningen står i tomgang uden vacuum er fuldstændigt ligegyldit, det er hvad max mekanisk avancering er og hvordan den kommer derhen som betyder noget. Hvad tændningen står i tomgang har kun betydning for hvor nemt bilen starter og at den ikke kører varm i tomgang.
Kan man lave sin gamle Ford fordeler så den passer til ens motor, ja jeg har lavet så mange om at jeg ikke har tal på det mere. Man kan også købe en ny smart fordeler til ca 3000 kr som måske er nemmere at justere på, men den skal dog stadig justeres og den gør det samme som ens gamle Ford fordeler gør der er ingen forskel, så længe ens fordeler ikke er slidt op, alt for mange glemmer at velligeholde fordeleren. En strømfordeler er faktisk bare en tænd og sluk kontakt som kan justeres.
Hvor mange grader skal man så sætte sin fordeler til, det kommer an på motorens forbrandningkamrer og kompressionen. Sætter man andre dele i motoren skal tændningen også ændres f.eks en ny 4 port karburator i stedet for en 2 portet, så skal tændningen laves om hvis man vil have det fulde ud af ens motor, en ny udstødning kan være nok til man med fordel kan ændre på tændningen. Selv en helt org-motor kan have brug for andre tal end dem som man finder i værkstedshåndbogen, hvorfor nu det tænker du. Det er fordi tingerne ikke er de samme som dengang man skrev bogen, benzinen er anderledes i dag.
Jeg har mødt alt for mange biler som ikke kører rigtigt fordi tændningen ikke er korrekt justeret eller har andre fejl, og for det ikke skal være nok kan man først stille sin karburator perfekt ind når tændningen står rigtigt.
Håber det kan hjælpe lidt, det er ikke så svært at lære. Ring hvis der er nogle spørgsmål jeg er ikke så tit herinde.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
499 skrev: Den mekaniske avancering er bestemt efter de små vægtklodser I strømfordeleren
Det passer ikke, den mekaniske avanserings længde = antal grader bliver bestemt af et stop i strømfordeleren. for at justere det stop laver man hullet større eller mindre, dermed kan man korte eller forlænge det antal grader man ønsker. Fjederne bestemmer så hvor hurtigt eller langsomt kurven skal starte, og ikke mindst hvornår der skal være fuld mekanisk avancering. Og det er vigtigt det kan nemt koste en motor at lave det forkert.
Og HUSK nu at hvad tændningen står i tomgang uden vacuum er fuldstændigt ligegyldit, det er hvad max mekanisk avancering er og hvordan den kommer derhen som betyder noget. Hvad tændningen står i tomgang har kun betydning for hvor nemt bilen starter og at den ikke kører varm i tomgang.
Kan man lave sin gamle Ford fordeler så den passer til ens motor, ja jeg har lavet så mange om at jeg ikke har tal på det mere. Man kan også købe en ny smart fordeler til ca 3000 kr som måske er nemmere at justere på, men den skal dog stadig justeres og den gør det samme som ens gamle Ford fordeler gør der er ingen forskel, så længe ens fordeler ikke er slidt op, alt for mange glemmer at velligeholde fordeleren. En strømfordeler er faktisk bare en tænd og sluk kontakt som kan justeres.
Hvor mange grader skal man så sætte sin fordeler til, det kommer an på motorens forbrandningkamrer og kompressionen. Sætter man andre dele i motoren skal tændningen også ændres f.eks en ny 4 port karburator i stedet for en 2 portet, så skal tændningen laves om hvis man vil have det fulde ud af ens motor, en ny udstødning kan være nok til man med fordel kan ændre på tændningen. Selv en helt org-motor kan have brug for andre tal end dem som man finder i værkstedshåndbogen, hvorfor nu det tænker du. Det er fordi tingerne ikke er de samme som dengang man skrev bogen, benzinen er anderledes i dag.
Jeg har mødt alt for mange biler som ikke kører rigtigt fordi tændningen ikke er korrekt justeret eller har andre fejl, og for det ikke skal være nok kan man først stille sin karburator perfekt ind når tændningen står rigtigt.
Håber det kan hjælpe lidt, det er ikke så svært at lære. Ring hvis der er nogle spørgsmål jeg er ikke så tit herinde.
Jeg sidder og søger lidt på tændings avancering og støder så på dette indlæg, og jeg tror at hvis folk er lidt forvirret omkring emnet så er det nok ikke Peters indlæg man skal læse for så går det da først galt ikke at det peter siger er forkert for jeg ved for lidt om det selv til at modsige det.
Men Peter som du altid siger så har du også gjort dette så mange gange at du ikke har tal på det, hvordan finder du ud af følgende og hvad gør/stiller du efter??
1. det kommer an på motorens forbrandningkamrer og kompressionen, Hvordan finder du ud af hvilke forbrændings kamre den har og derefter justere til hvad efter hvad?
2. en ny 4 port karburator i stedet for en 2 portet (Ændre fra til hvad)?
3. ny udstødning kan være nok til man med fordel kan ændre på tændningen... (Ændre til hvad indstilling)?
4. hvorfor nu det tænker du. Det er fordi tingerne ikke er de samme som dengang man skrev bogen, benzinen er anderledes i dag. (Okay men hvordan skal den så indstilles?
Jeg er bare totalt forvirret og vil meget gerne ha nogle facts og vide hvordan og hvorfor?
Er jeg forkert på den når jeg uanset hvad der proppes i den af nye dele, så stadigvæk sætter avanceringen efter de originale specs? ellers vil jeg da gerne vide hvordan man finder frem til de korrekte specs?
VH Chrelle
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
F.eks for man jo ikke 50% flere kræfter af at sætte alu-toppe på en motor, hvis man ikke forstår at udnytte alle de muligheder sådan et topstykke kan give, det er summen af alle de små ting som gør at et alu-topstykke er godt, men kun hvis man køber det rigtige.
Jeg ved ikke hvor meget viden du har om 4 takt forbrandnings motor, det er et rigtigt godt sted at starte, i gamle dage kunne man gå på kursus i motorlære, det var en god start. Hvis du ikke har hele bundviden med så lærer du aldrig at justere en total ombygget motor fra bunden af og bagefter fortælle hvorfor du gjorde det som du gør.
Pas på derude for der er rigtigt mange som tror de ved hvad de laver, og det er hele problemet, og folk finder først ud af det når der er en med samme motor som kører fra dem.
Men når du har lært det er det faktisk ret nemt og du vil være glad fordi du brugte tiden på det, så ta en masse kursus eller find en som kan lære dig det fra bunden af og gider at bruge tiden på det.
Jeg var heldig at komme til at gå sammen med nogle gode bilbyggere efter min læretid som var af den gamle skole, der lærte jeg en del. Senere gik jeg på et værksted og hjalp dem uden løn i ca 10 år, og der var der en værkfører som var gammel Ford mand og han har en kanon viden om næsten alle biler, så man kan godt påstå at jeg ikke fik min viden uden at yde for den. Det bedste man kan opleve ved arbejde er hvis man ikke behøver at være der for pengenes skyld og bare hjælper for at hjælpe, man lærer en masse. Prøv det, men lad være at tro du kan få alt helt gratisk uden at yde noget.
Håber du kan bruge det, der er ingen hurtige tricks så du kan lære det på en dag, ikke engang på en måned. Du må ikke forvente at jeg svarer dig.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen