- Indlæg: 2807
Formodet defekt generator
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg begik den "fejl" at jeg installerede en GPS i min mustang, hvorefter jeg tog på ferie i knapt en måned, for at vende hjem til et drænet batteri. Jeg tænkte derfor at bilen bare skulle startes ved hjælp af start-kabler trukket fra personbilen, hvorefter jeg ville køre en god tur, hvorefter min forventning var at generatoren ville lade batteriet igen.
Det var dog ikke just det som skete. Jeg kørte en lille tur, for at finde ud af at jeg stadig ikke kunne starte musse efterfølgende, hvorefter jeg besluttede at prøve at lade batteriet med en bilbatterioplader, men med præcis samme resultat som før, efter en køretur havde startmotoren ikke nok strøm til at kunne starte musse til næste køretur.
Når jeg så var ude at køre, skete der det at bilen slog nogle "prutter" hvorefter jeg kunne se på røgen at den ikke så ud som om at benzinen havde været korret antændt, og få øjeblikke senere gik den ud. Jeg tænkte derfor at der måtte være et problem med generatoren, da jeg har på fornemmelsen at "prutterne" skyldes en manglende gnist.
Jeg har derfor forhørt mig lidt, samt ledt på nettet, og fundet ud af at jeg har begået den fejl at da jeg startede den ved hjælp af startkabler, stod den anden bil i frigear, hvilket har resulteret i at jeg har ladt på to batterier på samme tid, hvilket efter de oplysninger jeg har fundet har gjordt at jeg har brændt en spole af i min generator, som derfor ikke lader batteriet længere.
- Mit spørgsmål er derfor om jeg kan gøre noget, eller om jeg skal ud og købe en ny generator?
- Jeg har set lidt på en generaor/alternator som kaldes "one-wire", er der nogen som kan fortælle mig hvad forskellen er på den gamle generator jeg har og "one-wire" løsningen?
- Får jeg fat på en ny generator, vil det så være besværligt selv at skifte den, eller er det til at gøre?
Det er kedeligt at Musse står stille i dette forrygende cruiser-vejr, og jeg håber meget på at nogle af jer yderst kompetente mennesker, kan give mig lidt feedback.
Venlig Hilsen
Rasmussen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Det kan dog også være dit laderelæ der er gået sig en tur.
Hvis du kan få fat på et Voltmeter kan du bare måle spændingen fra generatoren (pas på ikke at kortslutte + til stel). Hvis spændingen fra generatoren er over godt 13 volt er det ikke den der er problemet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Der sidder vel ikke nogle sikringer eller lign. et sted som evt. kunne være gået?
- Hvis der er nogen som er kommet i tanke om noget jeg evt, overset eller ikke tænkt over, må de meget gerne sige til
DBH
Morten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Mvh
Henrik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Så er det højst sandsynligt laderelæ eller måske generator.
Jeg har et laderelæ der skulle virke fra min 73', som du kan prøve med - er dog ikke helt sikker på at det er samme type på din 65'er.
Du kan også komme forbi en dag så kan vi måle på det sammen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Altså der er ingen ændring i de målte volt, selvom jeg giver den lidt at leve af. Jeg har nu skruet generatoren af, da jeg har ladet mig fortælle at man ved hjælp af et multimeter kan se om det skulle være en vinding som er gået.(Kullene ser fine ud) Kan det passe at laderelæet er en integreret del af generatoren? Jeg synes ikke at kunne få øje på den.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
firstmile.dk/product.asp?product=2870
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Generator 60A 1600,00 kr.
Laderelæ 250,00 kr.
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Generatoren ser fin ud når jeg åbner den, den lugter ikke brændt eller ser på anden måde defekt ud. Jeg har målt dioderne(ensretterne), som alle skulle være fine, jeg har tjekket kullene samt målt på forbindelsen til rotoren, uden at kunne bemærke noget.
Jeg har vedhæftet 2 billeder og håber på at der er nogle som kan fortælle mig, hvad det er jeg ser inde i generatoren, og om et evt integreret laderelæ kan udpeges.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Fabrikatet er Delco Remy. Du ser laderegulator
som en hvid " trekant " i hjørnet. Der er en ensretter
hvor stator ledninger er monteret, med 3 + og 3 - dioder.
Mellem ensretter og laderegulator sidder en feltdiode
med tre dioder i. Den er sort med 3 øjer til ensretter og
1 øje til regulator. Hvis du måler på dioderne skal stator
og regulator være frakoblet. D.v.s. du skal afmontere div.
forbindelser mellem disse. Den blanke runde ting er en
støjkondensator, til at tage evt. støj der går i radio.
Håber dette er oplysninger du kan bruge til noget.
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Der er tydeligvist noget galt med generatoren. Jeg vil umiddelbart tro at det er det indbyggede relæ som har taget skade, da selve generatoren som før nævnt ser fin ud. Jeg satte generatoren på igen, og kunne den her gang måle sølle 0,6v direkte over generatoren.
Er der nogle der ved om det er muligt at få lavet et service på en sådan generator? eller er løsningen bare at købe en ny.
DBH
Morten
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
ledningen til generatoren, så der var forbindelse til batteriet.?
Jeg er elektromekaniker, og har repareret generatorer og startere siden
engang i 70 erne, så jeg vil gerne se på den for dig, hvis du sender den
til mig.
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Jo jeg har også haft monteret ledningen til batteriet, samt prøvet med nye ledninger osv.
Jeg sender dig lige en PB Niels.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Jeg har skrevet min adresse til dig.
Man kan ikke få en generator til at lade uden at der er
plus og minus monteret. Og man må aldrig afmontere
ledninger eller batteri når motoren er i gang og generator
lader.
Niels
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen