Skip to main content

Tuning af Edelbrock E-street EFI.

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #1 af
Jeg har fået installeret et Edelbrock E-street EFI i min '69 Mustang. Den kører sådan set ok, men den kører meget fedt og jeg har brug for hjælp til at tune ECU'en (via en tablet) så den kommer til at køre optimalt og mere magert.
Så lad mig endelig høre fra dig, hvis du har noget kendskab til det.
Venligst,
Kaspar

(bor på Frederiksberg)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #2 af 1287
Hej Kaspar.
Har selv monteret et FAST EFI #1 på min 66`, der er også grundindstillet til at gå med en fed blanding. Da det jo er self learning system, vil jeg nok anbefale et køre nogle kilometer, så den får et stort grundlag at justere efter. Derefter når systemet , motor og "mekaniker" kender hindanden bedre, så gå ind i opsætningen. Derfra justere med små faktorer og vær tålmodig med resultaterne.
Min foreløbige erfaring er, at den mærkbart ændre indstilling løbende, men at den går ikke helt jævnt i tomgang, Men det er, så vidt jeg kan læse manualen, en typisk en manuel justering. Jeg er pt ved at samle mod til at foretage denne justering, så mit erfaringsgrundlag er ikke det største.. :huh:
/Bruce
Sidste redigering: 9 år 11 måneder siden ved 1287.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #3 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Jeg har kørt rimeligt langt i den. Alle slags ture, så den burde have lært det.
Der er ret mange parametre der kan justeres og jeg synes min forståelse af det (AFR osv), er for ringe, så jeg er lidt nervøs ved at skulle ind og rode for meget, så alle erfaringer er højt værdsat.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #4 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Hvor højt er dit "fede" i co´ eller i % ??? er den mellem 12.8-14.4 eller hvad er den ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #5 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Den står til 12.96. Både i Idle, Cruise og WOT, som vel egentlig er ok, eller hva'?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #6 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Det lykkedes mig i går aftes via en masse omveje at få fat på en af ingeniørene hos Edelbrock og han guidede mig igennem det hele, som nu spillert max. Det viste sig at selvom jeg havde tastet alt ind i første set-up, som passede til min motor, havde ECU'en loadet et forkert map/settings, så han lavede nogle settings hos ham og sendte dem til mig. Da jeg loadede dem var der stor forskel og nu kører den meget mere magert når jeg cruiser. Så sig til hvis I nogenside skal have fat på en Edelbrock ingeniør, så har jeg et nummer og email...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #7 af 499
Besvaret af 499 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
De test jeg har læst, og det er efterhånden mange, så kan det justeres fra din skræm, endda meget nemt.

Nu ved jeg jo ikke hvilke dele du kører med, men er det en suge motor burde den kunne køre noget mere mager end det du skriver.
12,8 Wot. tomgang 14,7. cruise 14,5-17,0 alt efter hvilken motor vi snakker om. Let acc omkring 13,5. Dette er ca tal, og kan give store regninger hvis du ikke har helt styr på det du laver, ellers kør på et rullefelt hvor de kender lige dit sætop.

Hvor fedt er det at give mange penge for noget som ikke giver nogen fordel (flere HK og NM) i forhold til en rigtigt justeret karburator. Med mindre man kører med tryk, eller bor i bjergene. Så er der ingen fordel med EFI, som retfærdiggør de penge det koster. Det er svært at slå godt håndværk og dermed en rigtigt justeret karburator. :P :P :P
Sidste redigering: 9 år 11 måneder siden ved 499.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #8 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Total fedt Kaspar (y) (y) (y) nogle gange skal der tænkes kreativt og bruge de midler man har,menlig nettet og et tlf nr ;) ;)
Og Peter 499 jeg er lige her MEGET uenig.. et EFI uanset hvad det end hedder i mærke,så kommer en rigtig justeret kaburator ALDRIG til at køre lige så fedt og lækkert som sprøjt :blink: :blink: :blink: Jeg køre pt med FAST 1 og der er himmelvid forskel,gentager lige himmelvid forskel,sprøjt giver effekt hele vejen rundt og i alle belastninger som alm kørsel,og alle ved jo at en karburator IKKE har et mellem område,min gik fra 437 til 487 HK og et 546 MN til 681 NM,på rullefeldt og rigtig justere, det har givet SÅ MEGET mere køreglæde og en brændstofs nedsættelse på mellem 25-30 % altså skåret ud i pap (tal fra min granat) før 3.75 pr ltr til næsten 6 pr ltr :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: mere pracist 5.89,bevares det koster 20k når alt er på plads.. :whistle: Og som du skriver i Emnet :Karburator,Citat. hvorfor ikke følge en bedre og mere moderne løsning !!! så kom ikke og sig at det er spildte kroner. for en karburator kommer aldrig nær noget af dette :blush: :blush: :blush: men samtidig vil jeg osse sige at du har ret,en rigtig justeret karburator kan fungere yders og meget meget fornuftigt.
men om 5 år køre ca 27% af vores medlemmer med sprøjt,for det er det eneste rigtige.. sprøjt er vejen frem,sikkert osse derfor at en 750 kr motor hækkeklipper idag er med elektrisk kaburator,stortset som et TBI anlæg. :biggrin: :biggrin:
Sidste redigering: 9 år 11 måneder siden ved 702.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #9 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Jeg kunne ikke være mere enig med Høps. Nu er det jo din gamle vogn jeg kører i og den har sådan set kørt fint. Jeg havde bare muligheden for at erhverve mig Edelbrocks E-Street EFI til en god pris og hvilken forskel det er at køre med! Det hele kører bare så meget mere stabilt og kontant.
Og den starter bare som en moderne bil. De små detaljer med at man f.eks. bare kan række hånden ind gennem vinduet og tænde bilen er en også fornøjelse. Helt fra tomgang til 5000 rpm følger den med uden problemer. Nu har det jo ikke været indstillet rigtigt, så jeg ved ikke hvor meget længere endnu jeg kører på literen, men jeg sjussede mig på et tidspunkt frem til at jeg burde spare omkring 2500,- på benzin på en sæson, da jeg læste om andres erfaringer med skiftet fra karb.

Jeg kunne nu godt tænke mig at prøve at rulle den. Kan du det Høps?

Men lidt om hvad ingeniøren fra Edelbrock skrev i forhold til min motor, som er en 302 4V med Edelbrock Performer RPM alu-topstykker og RPM manifold samt en Edelbrock Performer RPM Knast (Hele sættet hedder Edelbrock Top End KIt 2091).
Han anbefalede netop også nogle langt mere magre tal i forhold til det oprindelige set-up:
IDLE AFR: 13.8, CRUISE AFR: 13,9 og WOT AFR: 12,8
Jeg kan især lugte at den nu er meget mere mager i tomgang. Nu vil jeg lige lade den lære lidt de næste par dage jeg kører i bilen, men muligvis kan den godt indstilles endnu mere mager i idle og cruise.
Men super god kunderservice hos Edelbrock, som på tværs af atlanten følger med i mine erfaringer og de ønsker at blive ved med at følge op til de selv er helt tilfredse.

Men ja, jeg har på ingen måde fortrudt at have smidt en del penge efter det sprøjt. Der er stor forskel.
Har du fundet en "ny" Mustang Høps?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #10 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
en spændende tråd som jeg gerne følger med i, min næste mustang skal også være en ældre model med indsprøjtning jeg tror bestemt det er vejen frem mht power og benzinøkonomi B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #11 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Hey Kaspar.. nej pt er der en Mopar og en anden truck i garagen. Mustang er nok først i 2016,da jeg lige vil have det indkøbte til at fungere pracist som min plan var fra start :whistle: :whistle: men osse her er der en økonomisk udfordring der lige skal trimmes lidt inden der er mulighed for fremgang :unsure: :unsure: :unsure: Må samtidigt sige at MSD Atomic virker fremragende (y) (y) en lidt nemmere grundindstilling og den extra fordel at det snakker sammen med mit MSD tændingssystem,man kan her lave en tændingskurve som man ikke kan lave på FAST 1. ;)
Men igen fedt at du fik det til at spille max,giv den lige nogle dage til selvlæring igen inden den virkelig køre perfekt :silly:
GoldRuch med Jan Gisling Hotrod og Brian Pedersen Corvette er et kanon sted,og begge ved hvad de taler om,deres rullefeldt kan klart anbefales (y) (y)
Bilag:
Sidste redigering: 9 år 11 måneder siden ved 702.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #12 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Nå, jeg jeg kan også lige tilføje at jeg i hele processen har måtte skifte fordeler ud til en Mallory Unilite og skifte coil ud til en MSD Blaster 2, samt at jeg måtte installere en MSD Streetfire box for at kunne komme over 4000 rpm. Havde store problemer med at EFI'en ikke fik nok strøm når jeg passerede de 4000 rpm, hvilket ikke var helt logisk for mig, men via et andet forum fandt jeg ud af at jeg blev nødt til at installere den Streetfire box, hvilket så sandelig også er en stor forbedring.

Jeg valgte at købe det E-Street kit (EDL3606), som har en lille mini-tank man installerer oppe ved motoren, så man ikke behøver at bekymre sig om at få nok tryk fra den gamle pumpe og tank. Den leverer hele tiden det rette tryk til EFI'en. Det er en super fed og enkel løsning, men kræver selvfølgelig at der er plads i motorrummet.
Bilag:
Sidste redigering: 9 år 11 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #13 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Ja der er en del grej der skal checkes om de kan fungere sammen.. :ohmy: :ohmy: det har osse givet mig en del timer bag denne pc hvor man må lede efter div svar der suser rundt i skalden på een :blink: :blink: spænding til anlægget er super vigtigt,igen er det glædeligt at du er kommet til een af de bedste invisteringer i din bils levetid som kun giver dig flere og flere sjovere km på vejene :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #14 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Ja tak. Du skal lige prøve den en af dagene!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #15 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.

1287 skrev: Hej Kaspar.
Har selv monteret et FAST EFI #1 på min 66`, der er også grundindstillet til at gå med en fed blanding. Da det jo er self learning system, vil jeg nok anbefale et køre nogle kilometer, så den får et stort grundlag at justere efter. Derefter når systemet , motor og "mekaniker" kender hindanden bedre, så gå ind i opsætningen. Derfra justere med små faktorer og vær tålmodig med resultaterne.
Min foreløbige erfaring er, at den mærkbart ændre indstilling løbende, men at den går ikke helt jævnt i tomgang, Men det er, så vidt jeg kan læse manualen, en typisk en manuel justering. Jeg er pt ved at samle mod til at foretage denne justering, så mit erfaringsgrundlag er ikke det største.. :huh:
/Bruce


Lyt og lær af Bruce - han kører ræs på Jyllandsringen :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #16 af 499
Besvaret af 499 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Høps siger.
så kom ikke og sig at det er spildte kroner. for en karburator kommer aldrig nær noget af dette


Den eneste måde man kan få flere HK og NM på er ved at putte mere luft i en motor, ikke ved at skifte sin karburator ud med EFI. Undskyld Høps men sådan er fysikken altså, hvis din motor har fået sådan et løft så kørte den ikke perfekt med sin karburator, det kan ikke lade sig gøre. Man bliver nødt til at sammenlige æbler med æbler, og ikke æbler med pærer.

Selvfølgelig kan en karburator virke rigtigt i mellemområdet, det er jo der almindelige biler på gaden har kørt i 100 år.

Har du en motor i en bænk og tester den med en karburator der er bygget til motoren, og derefter sætter EFI på vil den ikke yde mere eller mindre ca. Den test er lavet mange gange i div. blade, og hvis de ikke snyder så yder de tæt på det samme. EFI er ikke et smart tunings tricks, bare en anden måde at styre benzinen på.

Direkte indspøjtning eller multi vil give en større forskel, men så skal motoren også bygges til det, og så kan man vel ikke sammenligne dem mere.

Vi kan meget nemt blive enige om at der et hav af dårligt justeret karburatorer ude på vejene, for mange holder dem ikke vedlige, det er en sliddel som så mange andre dele på en bil, og mange har svært ved at forstå hvordan en karburator virker. Og sliddele skal af og til skiftes, ikke bare have et nyt pakningsæt og dyser osv.

Jeg kan godt forstå du er glad for dit nye lejetøj, især hvis du har fået sådan et løft i NM som du skriver. Det er skønt når tingene virker rigtigt, det er også derfor jeg giver råd herinde, så flere kan opleve det. Det er ikke for at svine folk til, selv om nogen tror det, jeg synes bare vi kommer længest med at give folk der læser herinde noget rigtigt at forholde sig til.
Forsat god weekend.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #17 af 1287
Ja Therkel den dag var jeg ekstrem tilfreds med benzin økonomien :evil: :evil: :evil:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #18 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Peter 499. Pt er jeg sådanne set ligeglad med om hvor mange blade og artikler du har læst :unsure: :unsure: :unsure: nu snakker jeg jo af erfaring og VED UDEMÆRKET hvad det drejer sig om,det er ikke mit første sprøjt,der er brugt rigtig mange mande timer på det med sorte negle,ikke sorte negle fra sværte fra et blad ;) ;) :side: :side: og vi snakker ikke specielt tuning med sprøjt,men vi snakker en langt bedre udnyttelse af sit brændstof end hvad en kaburator egentlig kan :whistle: :whistle: ingen tvivl om at du ved hvad du snakker om,men en kaburator bliver altså aldrig lige så økonomisk og rigtig doseret som sprøjt, kaburator virker da selvfølgelig hvis den bare er noglelunde ok justeret,de færreste mærker en forskel på en ok justering og en rigtig justering.
Og rigtigt,jeg vil heller ikke svine nogen til,og slet ikke dig,men vil osse bare dele min erfaring med folket og give de råd der er at give,
og så kan man jo så undre sig over hvor mange biler der idag har en kaburator som std !!! :S :S hhmmm nok derfor.. og det har intet med tuning at gøre men en bedre udnyttelse af brændstof,hvilke osse giver en større effekt og mindre miljø svineri...men sefølig kan disse ting osse svigte,lige så vel som en kaburator. :ohmy: :ohmy: det er osse bare svært at modstå udviklingen,især når det er til det bedre.. husk at alt skrevet er kun ment positivt ;) ;) ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #19 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.

1287 skrev: Ja Therkel den dag var jeg ekstrem tilfreds med benzin økonomien :evil: :evil: :evil:


Tror da pokker, Bluce - du kørte jo diesel hele dagen :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #20 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Lige for at komme med et mere konkluderende indlæg efter nogle dages varieret kørsel, så endte jeg med at indstille tomgang og cruise endnu mere magert (Idle: 13,9 AFR og Cruise på 14,3 AFR) og alt spiller nu så godt som jeg havde håbet det EFI kit kunne.
Edelbrock foreslog disse tal og de er nu også godt tilfredse på den anden side af atlanten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #21 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
hejsa
det er jo en farlig diskussion at blande sig i men efi må alt andet lige være nemmere at få til at køre ved kold motor og start når den er varm og flere andre små ting men generelt vil jeg da også mene at der ikke er meget effekt at hente med det men lidt økonomi, og så lige til det at der ikke er nogen biler der kører med karburator i dag så er grunden jo nok hovedsagelig at benzin/luft blanding skal styres meget nøjagtigt for at katalysatoren virker og det kan du ikke med karburator og det er jo nok der at det med miljøet kommer ind.
mvh. per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #22 af 499
Besvaret af 499 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Jeg kan kun gi Per ret, det er fuldstændigt korrekt.

Og til Høps, det jeg mente med de blade fra usa er at det er da mærkeligt de ikke kan få et EFI anlæg til at køre bedre end en karburator, også selvom de folk som har bygget EFIen justerer det ind og er med til at montere det, hvis det ikke er dem man skal lytte til, hvem skal man så lytte til. Og det kan godt være du har skruet på flere v8ere med EFI end jeg, men til gengæld er min far mindre end din og jeg har dog skruet på biler med EFI i flere år, så det går jo nok.

EFI er godt til en tryk motor, eller hvis man kører i forskellig højder hele tiden. Der er EFI bedre end en karburator , men ikke det bedste man kan få, man kan jo sige at det er derfor nye biler i dag kører med andet end EFI. Bare for at blive i din måde at sige tingene på.

Jeg kan godt se det er fedt lejetøj til bilen, dyrt men fedt, og nemmere hvis man ikke kan justere en karburator til max. Men det er ikke rigtigt det er bedre end en karburator. Man kan jo se det ved at det eneste EFI gør er at styre en karburator med el og flere følerer, det er sådan lidt firkantet sagt det ved jeg, men i det store hele er det hvad et EFI anlæg gør. Om det er nemmere at starte bilen når den er kold med EFI ved jeg ikke, men det tar tit længere tid at starte bilen når den er varm end en bil med karburator det ved jeg. :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #23 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Med EFI er den nemmere at starte i alle tilfælde Peter, da der ikke er noget svømmerhus hvor benzinen kan stå at koge hvis motoren er varm. Returløbet sørger for kølig benzin hele tiden. Med EFI kan du bare læne dig ind i bilen og dreje nøglen, og den starter - hver gang. Det kan du ikke være sikker på med en karburator.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #24 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Ikke noget jeg ved noget om men kan jo se at de på nettet deler vandene lidt. Jeg kigger en del på FAST systemet og undrer mig over at 2 forskellige FAST partnumre ved Summit Racing får vidt forskellig rating af brugere. Den som jeg er blevet anbefalet af min mekaniker får absolut top rating alt imens et andet partnummer får de dårligste ratings man kan tænke sig. Når jeg kigger på systemerne ser de for mig ret ens ud - blot til 2 forskellige motortyper ....

EFI er jo en mere moderne teknologi - og det har sjældent dårligere egenskaber eller performance MEN husk nu at har du et køretøj der er betalt fri under de lempelige veteranregler så er det en ændring som nok ikke accepteres af hverken SKAT eller dit veteranforsikringsselskab .... så sørg for at have afgiften og forsikringen i orden til dette .... just sayin :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #25 af 702
Besvaret af 702 på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Anders 200: EFI er jo en mere moderne teknologi - og det har sjældent dårligere egenskaber eller performance MEN husk nu at har du et køretøj der er betalt fri under de lempelige veteranregler så er det en ændring som nok ikke accepteres af hverken SKAT eller dit veteranforsikringsselskab .... så sørg for at have afgiften og forsikringen i orden til dette .... just sayin


Nemlig,bare en husker..
Skønt at køre dansk bil :lol: :lol: :lol: :lol: altså fuld afgift :whistle: :whistle: :whistle:
resten magter jeg vidst ikke længere at kommentere :unsure: men fedt er det (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 11 måneder siden #26 af
Besvaret af på emne Tuning af Edelbrock E-street EFI.
Synes heller ikke der er grund til at kommentere meget længere, men for mig som elsker at køre i en 45 år gammel vogn til hverdag, men egentlig gerne vil have at den fungerer som en moderne bil, så er EFI'en det hele værd. Min karburator har nok ikke været indstillet 100% som den ku, men der er stor forskel for mig. Den spinder altså på en helt anden måde i alle omdrejninger.

Det fede ved disse klubber og forum er helt klart at man kan få råd og vejledning fra andre ejere med meget mere erfaring og kendskab (tak for det!), det ufede er disse evige 'penis-sammenligner' om hvem der ved mest.
:blink:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum