- Indlæg: 116
Tuning af Edelbrock E-street EFI.
- Emne forfatter
- Gæst
Så lad mig endelig høre fra dig, hvis du har noget kendskab til det.
Venligst,
Kaspar
(bor på Frederiksberg)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Har selv monteret et FAST EFI #1 på min 66`, der er også grundindstillet til at gå med en fed blanding. Da det jo er self learning system, vil jeg nok anbefale et køre nogle kilometer, så den får et stort grundlag at justere efter. Derefter når systemet , motor og "mekaniker" kender hindanden bedre, så gå ind i opsætningen. Derfra justere med små faktorer og vær tålmodig med resultaterne.
Min foreløbige erfaring er, at den mærkbart ændre indstilling løbende, men at den går ikke helt jævnt i tomgang, Men det er, så vidt jeg kan læse manualen, en typisk en manuel justering. Jeg er pt ved at samle mod til at foretage denne justering, så mit erfaringsgrundlag er ikke det største.. :huh:
/Bruce
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Der er ret mange parametre der kan justeres og jeg synes min forståelse af det (AFR osv), er for ringe, så jeg er lidt nervøs ved at skulle ind og rode for meget, så alle erfaringer er højt værdsat.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nu ved jeg jo ikke hvilke dele du kører med, men er det en suge motor burde den kunne køre noget mere mager end det du skriver.
12,8 Wot. tomgang 14,7. cruise 14,5-17,0 alt efter hvilken motor vi snakker om. Let acc omkring 13,5. Dette er ca tal, og kan give store regninger hvis du ikke har helt styr på det du laver, ellers kør på et rullefelt hvor de kender lige dit sætop.
Hvor fedt er det at give mange penge for noget som ikke giver nogen fordel (flere HK og NM) i forhold til en rigtigt justeret karburator. Med mindre man kører med tryk, eller bor i bjergene. Så er der ingen fordel med EFI, som retfærdiggør de penge det koster. Det er svært at slå godt håndværk og dermed en rigtigt justeret karburator.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og Peter 499 jeg er lige her MEGET uenig.. et EFI uanset hvad det end hedder i mærke,så kommer en rigtig justeret kaburator ALDRIG til at køre lige så fedt og lækkert som sprøjt :blink: :blink: :blink: Jeg køre pt med FAST 1 og der er himmelvid forskel,gentager lige himmelvid forskel,sprøjt giver effekt hele vejen rundt og i alle belastninger som alm kørsel,og alle ved jo at en karburator IKKE har et mellem område,min gik fra 437 til 487 HK og et 546 MN til 681 NM,på rullefeldt og rigtig justere, det har givet SÅ MEGET mere køreglæde og en brændstofs nedsættelse på mellem 25-30 % altså skåret ud i pap (tal fra min granat) før 3.75 pr ltr til næsten 6 pr ltr :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: mere pracist 5.89,bevares det koster 20k når alt er på plads.. :whistle: Og som du skriver i Emnet :Karburator,Citat. hvorfor ikke følge en bedre og mere moderne løsning !!! så kom ikke og sig at det er spildte kroner. for en karburator kommer aldrig nær noget af dette :blush: :blush: :blush: men samtidig vil jeg osse sige at du har ret,en rigtig justeret karburator kan fungere yders og meget meget fornuftigt.
men om 5 år køre ca 27% af vores medlemmer med sprøjt,for det er det eneste rigtige.. sprøjt er vejen frem,sikkert osse derfor at en 750 kr motor hækkeklipper idag er med elektrisk kaburator,stortset som et TBI anlæg. :biggrin: :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Og den starter bare som en moderne bil. De små detaljer med at man f.eks. bare kan række hånden ind gennem vinduet og tænde bilen er en også fornøjelse. Helt fra tomgang til 5000 rpm følger den med uden problemer. Nu har det jo ikke været indstillet rigtigt, så jeg ved ikke hvor meget længere endnu jeg kører på literen, men jeg sjussede mig på et tidspunkt frem til at jeg burde spare omkring 2500,- på benzin på en sæson, da jeg læste om andres erfaringer med skiftet fra karb.
Jeg kunne nu godt tænke mig at prøve at rulle den. Kan du det Høps?
Men lidt om hvad ingeniøren fra Edelbrock skrev i forhold til min motor, som er en 302 4V med Edelbrock Performer RPM alu-topstykker og RPM manifold samt en Edelbrock Performer RPM Knast (Hele sættet hedder Edelbrock Top End KIt 2091).
Han anbefalede netop også nogle langt mere magre tal i forhold til det oprindelige set-up:
IDLE AFR: 13.8, CRUISE AFR: 13,9 og WOT AFR: 12,8
Jeg kan især lugte at den nu er meget mere mager i tomgang. Nu vil jeg lige lade den lære lidt de næste par dage jeg kører i bilen, men muligvis kan den godt indstilles endnu mere mager i idle og cruise.
Men super god kunderservice hos Edelbrock, som på tværs af atlanten følger med i mine erfaringer og de ønsker at blive ved med at følge op til de selv er helt tilfredse.
Men ja, jeg har på ingen måde fortrudt at have smidt en del penge efter det sprøjt. Der er stor forskel.
Har du fundet en "ny" Mustang Høps?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men igen fedt at du fik det til at spille max,giv den lige nogle dage til selvlæring igen inden den virkelig køre perfekt :silly:
GoldRuch med Jan Gisling Hotrod og Brian Pedersen Corvette er et kanon sted,og begge ved hvad de taler om,deres rullefeldt kan klart anbefales (y) (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg valgte at købe det E-Street kit (EDL3606), som har en lille mini-tank man installerer oppe ved motoren, så man ikke behøver at bekymre sig om at få nok tryk fra den gamle pumpe og tank. Den leverer hele tiden det rette tryk til EFI'en. Det er en super fed og enkel løsning, men kræver selvfølgelig at der er plads i motorrummet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1287 skrev: Hej Kaspar.
Har selv monteret et FAST EFI #1 på min 66`, der er også grundindstillet til at gå med en fed blanding. Da det jo er self learning system, vil jeg nok anbefale et køre nogle kilometer, så den får et stort grundlag at justere efter. Derefter når systemet , motor og "mekaniker" kender hindanden bedre, så gå ind i opsætningen. Derfra justere med små faktorer og vær tålmodig med resultaterne.
Min foreløbige erfaring er, at den mærkbart ændre indstilling løbende, men at den går ikke helt jævnt i tomgang, Men det er, så vidt jeg kan læse manualen, en typisk en manuel justering. Jeg er pt ved at samle mod til at foretage denne justering, så mit erfaringsgrundlag er ikke det største.. :huh:
/Bruce
Lyt og lær af Bruce - han kører ræs på Jyllandsringen :whistle:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
så kom ikke og sig at det er spildte kroner. for en karburator kommer aldrig nær noget af dette
Den eneste måde man kan få flere HK og NM på er ved at putte mere luft i en motor, ikke ved at skifte sin karburator ud med EFI. Undskyld Høps men sådan er fysikken altså, hvis din motor har fået sådan et løft så kørte den ikke perfekt med sin karburator, det kan ikke lade sig gøre. Man bliver nødt til at sammenlige æbler med æbler, og ikke æbler med pærer.
Selvfølgelig kan en karburator virke rigtigt i mellemområdet, det er jo der almindelige biler på gaden har kørt i 100 år.
Har du en motor i en bænk og tester den med en karburator der er bygget til motoren, og derefter sætter EFI på vil den ikke yde mere eller mindre ca. Den test er lavet mange gange i div. blade, og hvis de ikke snyder så yder de tæt på det samme. EFI er ikke et smart tunings tricks, bare en anden måde at styre benzinen på.
Direkte indspøjtning eller multi vil give en større forskel, men så skal motoren også bygges til det, og så kan man vel ikke sammenligne dem mere.
Vi kan meget nemt blive enige om at der et hav af dårligt justeret karburatorer ude på vejene, for mange holder dem ikke vedlige, det er en sliddel som så mange andre dele på en bil, og mange har svært ved at forstå hvordan en karburator virker. Og sliddele skal af og til skiftes, ikke bare have et nyt pakningsæt og dyser osv.
Jeg kan godt forstå du er glad for dit nye lejetøj, især hvis du har fået sådan et løft i NM som du skriver. Det er skønt når tingene virker rigtigt, det er også derfor jeg giver råd herinde, så flere kan opleve det. Det er ikke for at svine folk til, selv om nogen tror det, jeg synes bare vi kommer længest med at give folk der læser herinde noget rigtigt at forholde sig til.
Forsat god weekend.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og rigtigt,jeg vil heller ikke svine nogen til,og slet ikke dig,men vil osse bare dele min erfaring med folket og give de råd der er at give,
og så kan man jo så undre sig over hvor mange biler der idag har en kaburator som std !!! :S :S hhmmm nok derfor.. og det har intet med tuning at gøre men en bedre udnyttelse af brændstof,hvilke osse giver en større effekt og mindre miljø svineri...men sefølig kan disse ting osse svigte,lige så vel som en kaburator. :ohmy: :ohmy: det er osse bare svært at modstå udviklingen,især når det er til det bedre.. husk at alt skrevet er kun ment positivt
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1287 skrev: Ja Therkel den dag var jeg ekstrem tilfreds med benzin økonomien :evil: :evil: :evil:
Tror da pokker, Bluce - du kørte jo diesel hele dagen :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Edelbrock foreslog disse tal og de er nu også godt tilfredse på den anden side af atlanten.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
det er jo en farlig diskussion at blande sig i men efi må alt andet lige være nemmere at få til at køre ved kold motor og start når den er varm og flere andre små ting men generelt vil jeg da også mene at der ikke er meget effekt at hente med det men lidt økonomi, og så lige til det at der ikke er nogen biler der kører med karburator i dag så er grunden jo nok hovedsagelig at benzin/luft blanding skal styres meget nøjagtigt for at katalysatoren virker og det kan du ikke med karburator og det er jo nok der at det med miljøet kommer ind.
mvh. per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og til Høps, det jeg mente med de blade fra usa er at det er da mærkeligt de ikke kan få et EFI anlæg til at køre bedre end en karburator, også selvom de folk som har bygget EFIen justerer det ind og er med til at montere det, hvis det ikke er dem man skal lytte til, hvem skal man så lytte til. Og det kan godt være du har skruet på flere v8ere med EFI end jeg, men til gengæld er min far mindre end din og jeg har dog skruet på biler med EFI i flere år, så det går jo nok.
EFI er godt til en tryk motor, eller hvis man kører i forskellig højder hele tiden. Der er EFI bedre end en karburator , men ikke det bedste man kan få, man kan jo sige at det er derfor nye biler i dag kører med andet end EFI. Bare for at blive i din måde at sige tingene på.
Jeg kan godt se det er fedt lejetøj til bilen, dyrt men fedt, og nemmere hvis man ikke kan justere en karburator til max. Men det er ikke rigtigt det er bedre end en karburator. Man kan jo se det ved at det eneste EFI gør er at styre en karburator med el og flere følerer, det er sådan lidt firkantet sagt det ved jeg, men i det store hele er det hvad et EFI anlæg gør. Om det er nemmere at starte bilen når den er kold med EFI ved jeg ikke, men det tar tit længere tid at starte bilen når den er varm end en bil med karburator det ved jeg.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
EFI er jo en mere moderne teknologi - og det har sjældent dårligere egenskaber eller performance MEN husk nu at har du et køretøj der er betalt fri under de lempelige veteranregler så er det en ændring som nok ikke accepteres af hverken SKAT eller dit veteranforsikringsselskab .... så sørg for at have afgiften og forsikringen i orden til dette .... just sayin
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nemlig,bare en husker..
Skønt at køre dansk bil :lol: :lol: :lol: :lol: altså fuld afgift :whistle: :whistle: :whistle:
resten magter jeg vidst ikke længere at kommentere men fedt er det (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Det fede ved disse klubber og forum er helt klart at man kan få råd og vejledning fra andre ejere med meget mere erfaring og kendskab (tak for det!), det ufede er disse evige 'penis-sammenligner' om hvem der ved mest.
:blink:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen