Skip to main content

strøm mangel i instrumentbrædt

Mere
9 år 11 måneder siden #1 af 1007
Nød lige en god tur her i weekenden, efter obligatorisk is pause, virkede mine instrumenter så pludseligt ikke.
Dvs, tank måler og olietryk samt temp, har de en separat sikring eller skal der ledes efter en stel ledning eller lignede? kunne ikke umiddelbart konstatere noget.

efterfølgende er den så også begyndt at dryppe fra gearkasse, er der gået en paknink eller lignende? godt at sæsonen i garagen snart begynder :)

mvh Klaus.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #2 af 048
Besvaret af 048 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Med hensyn til instrumenter, så kan det være 5V regulatoren det er galt med (sidder bag på instrumentbrædtet).
Ind i reolen og find Pony Power nr. 4 fra 2012 eller se det under "Værktøjer". Der er en artikel om instrumenter. :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #3 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
mange tak Finn, det bliver så weekendens projekt. tør ikke køre uden at kunne se, olietryk .
tak for svar!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #4 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
super god artikel, det kunne godt tyde på at det er problemet, kan man selv skifte den med lidt finger snilde? jvf billedet i artiklen ser det ud til at, den sidder under det trykte print. B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #5 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
hej igen, så fik jeg skiftet 5v regulatoren, det løste dog ikke mit problem med mit instrumentbræt. kan man på nogen måde måle den igennem ? for at sikre sig den ikke er defekt?

er der andre umiddelbare fejl jeg skal kikke efter? min Alternator virker så jeg må formode der er strøm i min "print" på bagsiden at instrument brættet.

hjælp :(

mvh Klaus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #6 af 2765
Besvaret af 2765 på emne strøm mangel i instrumentbrædt


prøv at se denne video.... den kan måske hjælpe lidt...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 7 måneder siden #7 af
Besvaret af på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Har du målt på dine sikringer, og sikret at der er
spænding på begge sider af sikringerne. En dårlig
forbindelse i sikringsholder kan også være årsagen.
Du kan også måle på voltregulastor om der er 12v på
den ene side og 5v på den anden. Det kan også være
din tændingslås der ikke virker mere. Måske også dårlig
stelforbindelse et sted. Strøm var nemmere at forstå
hvis man kunne se det med det blotte øje ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #8 af 2765
Besvaret af 2765 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
husk 5v skal være svingene, hvis det skal være standard...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #9 af 1731
Besvaret af 1731 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Måske stel forbindelse fra motor til firewall. Det kan lave sjove ting hvis den ikke er god. Har prøvet det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #10 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
mange tak for de gode besvarelser, ser ud til jeg må måle mig lidt frem :)
spørgsmål..
1. Hvis jeg sætter multi stikket i inst panelet, og drejer tændings nøglen så er der strøm. er det så der jeg kan måle på 5v regulator?
2. Min tændings lås er ret ny og jeg kan sagtens starte bilen, så jeg behøver ikke kikke der ?


tak for video, havde ikke lige tænkt at der jo er en video til enhver lejlighed på div TUBER :biggrin:

tak igen i hører nærmere B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 7 måneder siden #11 af
Besvaret af på emne strøm mangel i instrumentbrædt
1: Hvis du drejer nøglen til tænding, skal du kunne måle
spænding på regulator.

2: Selv om bilen kan starte, kan der godt mangle en
forbindelse til instrumenter.

3: Hvis du måler på dine sikringer med en prøvelampe
når nøglen er drejet, skal den lyse på begge sider af
sikringsholderen. Blev engang selv snydt, ved at der
var forbindelse i sikring, men ikke på selve holderen
til sikringen. Der var dårlig forbindelse mellem sikring
og selve sikringsholderen. :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #12 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Skulle lige have afsluttet andre projekter før jeg igen kikkede på dette.
har målt alle sikringer igennem og skiftet 2 som som så lidt slidte ud, dog ikke brændte. Der er hul ( strøm ) igennem alle sikrings holdere.
Jeg har stadig ikke liv i, olie, tank og temp. . når jeg har instrument brædtet sluttet til kan jeg stadig ikke måle noget strøm ved min 5v regulator.
Jeg er absolut ingen guru i strøm, men. kan jeg måle 5v regulatoren igennem uden for bilen, evt ved at sætte +/- direkte til og så måle 12v på plus siden og 5v på anden side? bare for at kontrollere om den faktisk virker? eller skal jeg bestille ny?
hvis det kan lade sig gøre så beskriv gerne så udførligt som muligt ;) for som Niels Ole skrev så kan man jo ikke se strøm :evil:

håber som altid på gode indput, det er jo ved at være sidste chance for at komme ud og køre til tiden.. ellers må der Proff hjælp til..

mvh Klaus

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden - 9 år 6 måneder siden #13 af 611
Besvaret af 611 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Ja da, du kan nemt måle den igennem med dit viste instrument. Sæt 12v minus på stellet af regulatoren og plus på det ene stik af regulatoren. Jeg husker ikke lige om man kan se hvad der er ind og ud. Så måler du spændingen mellem stel og den modsatte klemme.
Jeg tror nok at dit gule instrument når at vise det som svingene spænding, men det er ok hvis spændingen svinger omkring 3 - 6 volt.
Sidste redigering: 9 år 6 måneder siden ved 611.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #14 af 611
Besvaret af 611 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Iøvrigt kan sådan en regulator laves for 50 kr med moderne indmad. Det giver konstant og helt akkurat 5 volt :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #15 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Nu har jeg prøvet at sætte op efter denne metode. se billede
1. minuspol til ramme af regulator
2.pluspol til plus på regulator
.
3.målt fra stel til anden pol. og den viser kun 12,15v ingen svingning ned til 5v.

sidste skud, er min regulator defekt? (den er helt ny) eller er jeg en el-klovn og må ty til en professionel


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #16 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Sort krokodillenæb går til minus på batteri.
Rødt krokodille næb går til plus pol på batteri.

Sort måler går til stel på støddæmper tårn og rød måler til regulator.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #17 af
Besvaret af på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Det du gør ser rigtigt ud. Jeg ved ikke om regulatoren skal være belastet
af instrumenterne, før den går ned på 5v. Jeg har tænkt over om du måske
ikke har en god stelforbindelse til regulatoren når den sidder på bilen.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #18 af 1007
Besvaret af 1007 på emne strøm mangel i instrumentbrædt
Tak for det Niels Ole, det ser ud til at jeg må ty til Mekaniker B)

Ikke andre der vil give et skud med inden jeg lukker tråden ?

ellers tak for hjælpen og de mange gode hints, jeg følger op med fejlen når den er fundet, så andre der oplever dette kan læse og finde svar..

mvh Klaus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum