- Indlæg: 8
Hvilken udstødning skal jeg vælge?
Bilen fremstår original i farve, indtræk, udskiftede reservedele og motoren kører fantastisk. Nu er det tid til at montere en dobbelt udstødning for at få den helt rigtige V8'er lyd frem. Jeg er bare ikke interesseret i en konstant larmende bil eller en motor uden kompression (hk) som følge af manglende modstand i udstødningen.
Jeg er i tvivl om hvilken type udstødning jeg skal vælge for at opnå det bedste resultat.
Håber der er nogle gode råd, så jeg kan kan bevare en frisk Mustang men med sprød lyd når sæsonen starter
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Virginiaclassicmustang.com sælger nogle fornuftige udstødninger, der er lavet i stil med de originale. Prøv at læse de artikler som mustangmonthly har skrevet om dem på nettet. Kan findes via Google.
Mvh
Bernd
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Næstformanden vil nok mene Arvinode -også en fed lyd
De fleste mærker laver flere serier, bla. Flowmaster...
MEN -giv dig god tid inden du beslutter dig! -lyt til nogle på nettet og i især i real life -feks. til årets GF den 11. april 2015 -her burde være et bredt udvalg :biggrin:
Det er også vigtigt at have med i overvejelserne, hvilen type hedders/manifold du vælger og selvfølgelig hvilken motor-set-up vi taler om, med bla. kompression og hvilken knast, der køres med. Alt sammen noget der påvirker den endelige lyd.
Vælg også gerne fustfrit -det betaler sig! Lidt dyrere, men det er nok eneste gang du nogensinde skal skifte udstødning! -og så gælder det om at vælge rigtigt!
Har du et renoveret motorrum, eller påtænker du at renovere engang, så tænk på at feks. keramisk coatede hedders, ser godt ud, når de matcher alt det nye
Glem heller ikke at få styr på hvilken løsning der rent faktisk er plads til -for pladsen er trang :dry:
God fornøjelse!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Lige efter headers skal der være et H-rør eller et X-rør, ellers vil du miste bundtræk. Sæt det på som du synes lyder bedst der er stor forskel især hvis din motor flytter mere luft end standart. Bare husk at sætte det du vælger så tæt på dine topstykker som muligt.
Af rør er 2,25" alt rigligt. Hvilket matriale du vil have bestemmer du, er du til rustfri så køb det osv. Jeg har kørt med almindeligt sort jernrør malet med ovnfarve i rigtigt mange år og de er ikke rustet endnu. Og jeg kan nemt lave det om hvis jeg synes jeg vil prøve en anden potte f.eks. der vil man ødelægge hele looket på et dyrt sæt hvis man skær i det.
Potter. Jeg kører kun med ren jern potter, altså ikke noget uld eller andet i potterne, det bliver slidt op over tid og potterne lyder ikke som da man købte dem og larmer mere, derfor.
Efter potterne kan man godt køre med mindre rør hvis man har plads problemer, en størrelse ned er ikke noget problem da div gasser er blivet så kolde at de fylder mindre.
Efter montering synes du at det larmer for meget eller der skulle være resonans, er der forskellige måder det kan ændres på, f.eks ved at sætte 2 potter mere på længst fremme som næsten alle personbiler kører med (det virker især hvis du mangler bundtræk) men det skal være gennemstrømningspotter. Eller prøv at læse om resonans på nettet så for du hurtigt en ide til hvad der kan hjælpe.
Sidste tricks, lav midterstykket imellem headers og potter så du kan skrue det ned, så er det langt nemmere at lave gearkasse osv uden at ødelægge dit fine nye udstødningssystem, resten skal svejses sammen så det ikke giver sig.
Følger du disse råd og bruger din sunde fornuft, så behøver du ikke tænke på din udstødning mere. God fornøjelse.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2519 skrev: Du bør nok undgå udstødninger med 2½" rør - de larmer altså en del.
HVA, HVA SIGER I???
Jeg køer med Tri-y hedders, 2½" hele vejen, X-rør lige efter hedders og Thrush glasspacks Og hold k... det lyder godt............. syntes jeg
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1731 skrev:
2519 skrev: Du bør nok undgå udstødninger med 2½" rør - de larmer altså en del.
HVA, HVA SIGER I???
Jeg køer med Tri-y hedders, 2½" hele vejen, X-rør lige efter hedders og Thrush glasspacks Og hold k... det lyder godt............. syntes jeg
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
Smag og behag....kører selv med 2½" med shorty headders, alt sammen i rustfrit, og den lyder pisse godt synes jeg....nogen vil sige den støjer :whistle:
Jeg købte JBA exhaust på baggrund af vedhægte video.
IF IT'S TOO LOUD - YOU ARE TOO OLD :woohoo:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
585 skrev: Magnaflow! (y) Fed lyd
......
Næstformanden vil nok mene Arvinode -også en fed lyd
......
God fornøjelse!
Arvinode lyder også godt i mine ører (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mvh
Michael
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Så et godt råd vent, en sommer mere.
Hilsen
Simon
2561 skrev: For 4 år siden købte jeg min drømme Ford Mustang 289, convertible fra 1966. Det var årest højdepunkt :biggrin:
Bilen fremstår original i farve, indtræk, udskiftede reservedele og motoren kører fantastisk. Nu er det tid til at montere en dobbelt udstødning for at få den helt rigtige V8'er lyd frem. Jeg er bare ikke interesseret i en konstant larmende bil eller en motor uden kompression (hk) som følge af manglende modstand i udstødningen.
Jeg er i tvivl om hvilken type udstødning jeg skal vælge for at opnå det bedste resultat.
Håber der er nogle gode råd, så jeg kan kan bevare en frisk Mustang men med sprød lyd når sæsonen starter
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2561 skrev: Jeg er bare ikke interesseret i en konstant larmende bil eller en motor uden kompression (hk) som følge af manglende modstand i udstødningen.
Manglende modstand kan da kun være en god ting
Og størrelsen på udstødningen skulle da ikke umiddelbart påvirke din kompression?
At afgangsrør godt kan være for store er dog korrekt, men det skyldes at man ikke opnår et tilstrækkeligt godt vakuum i forbrændingskammeret når udstødsgasserne strømmer ud, hvorved man ikke får skyllet cylinderen tilstrækkeligt.
Kører selv med Hooker headers of Flowmaster udstødning (på en 351ci). Den giver en lækker, hæs, metallisk lyd, men som med så leget andet er det et spørgsmål om smag og behag.
Held og lykke med det (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg bliver nødt til at rette lidt små fejl, bare så vi snakker samme sporg.
Manglende modstand/modtryk er ikke en god ting, her snakker vi gade biler og gade biler har brug for moment. Uden modstand i udstødningen mister man meget af sin moment(noget af den bensin som skal være under tændrøret farer ud i udstødningen uden modstand), og det er det modsatte man går efter. Der skal være det modstand i udstødningen som ens motor har brug for, hvilken mere eller mindre. Moment er kongen HK er ligemeget på gaden husk det og man er kommet langt.
En skyllet cylinder er en cylinder som for benzin men ikke tænder, dermed skyller man olie filmen væk imellem stempel og cylinder væggen, og man ender med en ødelagt motor som skal bores og have nye stempler. Altså en skyllet cylinder har ikke noget med vacuum at gøre.
Afgangs rørs tykkelse har ikke ret meget med modtryk at gøre, de sidder for langt væk til at gøre en forskel. Det der giver modtryk er Headers, X eller H-rør, potter, og røret tykkelse hen til potterne. Efter potterne er det svært at justere modtrykket, medmindre man lukker røret af.
Håber det kan hjælpe.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
499 skrev: Manglende modstand/modtryk er ikke en god ting, her snakker vi gade biler og gade biler har brug for moment. Uden modstand i udstødningen mister man meget af sin moment(noget af den bensin som skal være under tændrøret farer ud i udstødningen uden modstand), og det er det modsatte man går efter. Der skal være det modstand i udstødningen som ens motor har brug for, hvilken mere eller mindre. Moment er kongen HK er ligemeget på gaden husk det og man er kommet langt.
En skyllet cylinder er en cylinder som for benzin men ikke tænder, dermed skyller man olie filmen væk imellem stempel og cylinder væggen, og man ender med en ødelagt motor som skal bores og have nye stempler. Altså en skyllet cylinder har ikke noget med vacuum at gøre.
Afgangs rørs tykkelse har ikke ret meget med modtryk at gøre, de sidder for langt væk til at gøre en forskel. Det der giver modtryk er Headers, X eller H-rør, potter, og røret tykkelse hen til potterne. Efter potterne er det svært at justere modtrykket, medmindre man lukker røret af.
Håber det kan hjælpe.
Et par kommentarer.
Der er forhåbentlig en udstødningsventil mellem forbrændingskammer og udstødning, så hvis den ellers er tæt, så skulle benzinblandingen vel ikke fare ud i udstødningen under indsugningsslaget.
Hvorvidt det er moment eller hestekræfter der er vigtigt er en fuldstændig pointløs diskussion, idet hk groft sagt er lig med moment multipliceret med omdrejningstallet. Har man derfor et højt moment ved lave omdrejninger, vil man have et tilsvarende højere antal hk ved pågældende omdrejninger. Men det der er vigtigt på et gadebil er at have et godt bundtræk, dvs. stort moment (og dermed flere heste) ved lave omdrejninger.
Forstår overhovedet ikke det du skriver om cylindre. I fagsprog er en "skyllet cylinder" en cylinder hvor udstødningen er blevet erstattet af benzinblanding (eller frisk luft, hvis vi snakker diesel). Der er ikke tale om, at cylindervæggen er blevet skyllet med ren benzin. Den bedste skylning opnår man ved dimensionere udstødningssystemet således, at der fremkommer et let vakuum i manifolden, og dermed også i cylinderen, under udstødsslaget. Dermed suges flere gasser ud af cylinderen. Vakuum har derfor afgørende betydning, for en god skylning. En godt skyllet cylinder er en forudsætning for optimalt arbejdsslag i motoren, og kan aldrig blive en dårlig ting.
Du har ret mht. afgangsrør, det var også et forkert ord at bruge fra min side. Jeg tænkte på udstødningen som helhed, og ikke kun rørhalen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Værsgo og skyl :biggrin:
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Hilsen Chr.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Udstødningen har meget med fyldningen i cylinderen at gøre. Hvis man vil have at cylinderen bliver helt fyldt med luft og benzin bliver de to ventiler nødt til at være åbne samtidigt, det hedder overlap og der kommer udstødningens modtryk til sin ret, for lidt modtryk og benzin blandingen vil ende i udstødningen for meget modtryk og cylinderen vil ikke blive fyldt rigtigt.
Lad nu være med at blande diesel og benzin motorer sammen, vi snakker benzin motor nu. Og der betyder en cylinderskylning det jeg skrev tidligere. Hvis i ikke tror mig kan i jo bare skrue et tændrør ud af jeres motor og køre en god lang tur, bagefter kan i så måle krompressionen og jeg er helt sikkert på i vil mangle tryk på den cylinder, fordi den er blevet skyllet ren. Og husk nu vi snakker om en over 50 år gammel benzin motor og ikke andet.
En almindelig person kan ikke måle modtrykket, men man kan høre hvis det ikke er rigtigt. Og man kan justere sig frem til det bedste tryk f.eks på et rullefelt, eller ved at køre en masse ture og måle ens vacuum mens man hele tiden justerer modtrykket til man når til der hvor bilen kører bedst muligt. Eller man kan lytte til en som har rodet med det længe og har noget erfaring foreksempel. :biggrin: Der er stor forskel på at køre med en udstødning som virker og en som virker perfekt, og det har intet med hvor meget den larmer at gøre som nogen tror.
Håber det giver mening.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Vi er helt enige hvad angår ventiloverlap, men hvis man er ude i en situation hvor man bliver nødt til at have modstand i udstødningen for ikke at få over-skylning (frisk blanding i udstødningen), så har man altså tunet sin motor forkert. Så vil man få et bedre resultat ved at isætte en knastaksel med mindre ventiloverlap, og så en udstødning uden modstand.
Det lyder som om at du, Peter, også forvirrer modtryk og gashastighed med hinanden, men det er også en meget almindelig misforståelse indenfor bilhobbyen. Forvirringen begyndte fordi nogen engang har sat en kæmpe udstødning på en bil, og konstateret, at motoren performede dårligere. Derfra sluttede de, at det må være fordi der mangler modtryk i udstødningen, og at modtryk derfor er en god ting. Men det er ikke korrekt! Grunden er, at i en større udstødning vil den samme mængde gas opnå lavere gashastighed i røret. Derved dannes der ikke det korrekte vakuum på bagsiden af hver udstødningspuls. Og det vakuum er vigtigt for at få suget alle forbrændingsgasser ud af cylindren, og hjælpe med at suge frisk blanding ind.
Da gasmængden varierer med omdrejningerne, gælder det derfor ved udstødningstuning om, at få så lille et rør som muligt, der samtidig giver så lille et modtryk som muligt, ved det omdrejningstal hvor man ønsker at have sit ydelsesområde. Altså en balancegang. Så høj gashastighed som muligt, uden at der kommer modstand i udstødningen.
At modtryk i en udstødning ikke er ønskværdigt kan hurtigt indses af, at en motor med udstødning uden potte altid vil yde mere end hvis man satte en potte på. Påstande om det modsatte er rent salggas fra potteproducenterne :lol: Hvis der er modtryk i udstødningen bliver noget af motorens arbejde jo brugt på at få presset gasserne ud gennem rørene, og det vil alt andet lige tage effekt fra krumtappen.
Og så lige den med skylningen én gang til. Hvad enten en motor kører på diesel eller benzin eller noget helt tredje, eller om den er 50 år eller helt ny, så kan vi vel godt blive enige om, at de alle er forbrændingsmotorer, hvor de grundlæggende principper er ens. Skylning er ikke noget andet på en benzinmotor, end det er på en dieselmotor, eller noget andet på en gammel motor end på en ny motor. På engelsk hedder skylning "scavenging", prøv at google det engang, den er altså god nok Det handler om at få skyllet cylinderen med luft, ikke vaske foring med benzin.
Jeg er helt med på, at det ikke er hensigtsmæssigt at have uafbrændt benzin i cylinderen, og du har helt ret i, at det går ud over oliefilm, ringe og cylindervæggen. Men én ting er at fænomenet eksisterer. Det er jo ikke i sig selv bevis for, at det er det der kaldes skylning.
Vi er også rørende enige om, at det gælder om at få bygget en udstødning, der passer til motoren. Det hele skal spille sammen. Indsugning, karburator, udstødning, kompression, knastaksel, tænding etc.
Så har jeg lige et spørgsmål til sidst: hvordan "justerer" man modtrykket i en udstødning? :blink:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Moment og hestekræfter er uløseligt, matematisk forbundet. Ved 5252 o/min krydser kurverne i et koordinatsystem hinanden - HVER gang. Moment og o/min kan MÅLES, Hk er BEREGNET fra disse. Der er skrevet masser af glimrende artikler om dette, her er en enkelt: www.epi-eng.com/piston_engine_technology/power_and_torque.htm
Jeg ville til enhver tid foretrække stort moment fra relativt lave o/min (og selvfølgelig op til de o/min motoren kan tåle), da moment populært sagt er lig med acceleration, hvorimod Hk er lig med topfart. Hk stiger med o/min (se bare Formel 1), det gør momentet som regel ikke ved høje o/min. Og modtrykket, som Peter skriver om, har meget stor betydning for hvor man foretrækker det bedste moment (eller Hk) for sin motor. www.epi-eng.com/piston_engine_technology...ystem_technology.htm
Diesel- og benzinmotorer kan slet ikke sammenlignes her I to shipping-folk, Ebbe og Claus
Gav det mening?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
enig i det meste du siger, men du blander tingene sammen !
Der er mindst tre emner i denne tråd, bl.a moment/hk samt udtrykket skylning - og så selvfølgelig valg af udstødning, som tråden startede med :whistle:
Hvis du læser tråden er det du kalder "sammenligningen" af benzin og diesel motorer kun brugt til at illustrere at udtrykket skylning er lig med luft, uanset hvilken motor der er tale om,
Mig bekendt er diesel ikke bragt på banen ifm. den ellers udemærkede snak om moment/hk.
Men nu vi er i shipping, så synes jeg det bedste ville være hvis Michael, der startede med at stille spørgsmålet "hvilken udstødning skal jeg vælge" satte en skorsten på taget. Folk ville sige "sikke en skude" og man ku måske endda få den til at lyde som en fiskekutter.. Problemet er bare at Michael har en convertible, så der blir nok noget med designet der :silly:
Så er den ged vist barberet, ha' en go' weekend :biggrin:
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
For en gangs skyld er jeg uenig med dig. Skylning er noget I "Diesel-tosser" bragte på bane, ik'?
De tre emner er vel kun to: Moment/Hk og lyd.
Så gak der lidt teknik-snak i moment/HK, enig.
Fed lyd fra udstødning: Der er mange, der har bidraget med rigtig gode forslag.
Selv kører jeg med (351W) Hooker Super Comp keramiske headers 1-5/8” til 3” collector til 2.5” udstødning med H-pipe, Magnaflow lyddæmpere. Det lyder "rigtigt" for mig: Den dybe buldren, når man kører stille - og et ondt vræl, når man "leger" :biggrin:
Det eneste, jeg er ked af med den udstødning er, at det er alle dem udenfor bilen, der får den fede lyd ... :S
Mange hilsener og god weekend til dig også
Terkel
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2243 skrev: Ebbe, Peter har langt mere "rat" end du, beklager.
Moment og hestekræfter er uløseligt, matematisk forbundet. Ved 5252 o/min krydser kurverne i et koordinatsystem hinanden - HVER gang. Moment og o/min kan MÅLES, Hk er BEREGNET fra disse. Der er skrevet masser af glimrende artikler om dette, her er en enkelt: www.epi-eng.com/piston_engine_technology/power_and_torque.htm
Jeg ville til enhver tid foretrække stort moment fra relativt lave o/min (og selvfølgelig op til de o/min motoren kan tåle), da moment populært sagt er lig med acceleration, hvorimod Hk er lig med topfart. Hk stiger med o/min (se bare Formel 1), det gør momentet som regel ikke ved høje o/min. Og modtrykket, som Peter skriver om, har meget stor betydning for hvor man foretrækker det bedste moment (eller Hk) for sin motor. www.epi-eng.com/piston_engine_technology...ystem_technology.htm
Diesel- og benzinmotorer kan slet ikke sammenlignes her I to shipping-folk, Ebbe og Claus
Gav det mening?
Har lidt svært ved at se hvordan det du skriver er i modstrid til det jeg skriver Jeg skriver jo selv, at moment og ydelse hænger uløseligt sammen, og at det der for er formålsløst at diskutere hvad der er bedst. Netop fordi de hænger sammen!
Jeg er helt med på hvordan moment og ydelse hænger sammen matematisk, og at kurverne krydser og alt det der Men da formlen for sammenhængen er som følger (NU bliver det teknisk ):
Ydelse = (Moment x RPM) /5252
..må det kunne indses, at hvis du ved et givent omdrejningstal, lad os sige 2000, har et højere moment, så har du samtidig også en højere ydelse (hk) ved disse 2000 omdrejninger. Husk på at hk ikke er en statisk størrelse, den varierer med omdrejningerne ligesom momentet. Mange har dog en tendens til udelukkende at kigge på en motors opgivne ydelse, når de snakker hk, men det er jo altså den maksimale ydelse. Vil man se på sammenhængen mellem de to størrelser, må man kigge på øjebliksbilleder, dvs. se på et bestemt omdrejningstal.
Men altså, jeg er slet ikke uenig med Jer. Jeg er også helt vild med stort moment ved lave omdrejninger, det skriver jeg endda selv højere oppe (i post #17). Det jeg siger er bare, at hvis man har et stort moment ved lave omdrejninger, så har man altså også flere hypper, ved lave omdrejninger, så om det er Hr. Newton eller hestene der trækker bilen må og vil blive en ligegyldig diskussion Er det skaftet eller hovedet der er vigtigst på en hammer?
Af ovenstående formel vil det i øvrigt også kunne indses hvorfor hk stiger med omdrejningerne.
Og selvfølgelig kan diesel og benzin sammenlignes. Det er bare to forskellige slags brændstof, mens der stadig er tale om en forbrændingsmotor, med de sammen grundlæggende fysiske principper. Hvorfor skulle det ikke kunne sammenlignes?
Mht. modtryk i udstødningen må jeg igen indskærpe, at det ikke er modtryk man har brug for i en udstødning, men gashastighed. Modtryk i en udstødning er aldrig ønskværdigt, da det tager energi fra motorens arbejdsslag at trykke gasserne ud gennem udstødningssystemet. Den artikel du selv linker til forklarer det endda perfekt, med afpasning af gashastighed således at man opnår et vakuum i udstødningen idet ventilen åbner. Altså ikke noget med modtryk her
Det var vist mig der introducerede ordet "skylning" (scavenging) i denne tråd. Det var i mit første indlæg om, hvorfor det er vigtigt med en korrekt gashastighed i en udstødning, hvor jeg nævner, at det sikrer en optimal skylning af cylinderen. Hvortil Peter svarede, at skylning på en benzinmotor var at vaske cylindre med benzin, mens det var noget andet på en dieselmotor. Hvilket altså ikke er i overensstemmelse med fagsprog på området. Som Claus rigtigt nok skriver, så har skylning i denne diskussion ikke haft noget med moment/hk affæren at gøre
Nå, god weekend til Jer alle, og bare det snart var i morgen! :woohoo:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det med skylning af en cylinder fortsatte fordi Ebbe og jeg forsøgte at definere hvad en skyllet cylinder betyder. Prøv at læse tråden, det er det sorte der er bogstaverne :woohoo:
Jeg er for udgående i bøjerækken, lytter på kanal 16, over and out.
De bedste hilsener fra søens folk.
Armen i karmen !
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1861 skrev: Det ka du selv være Ternel :silly:
Det var Peter 499 der startede med at sige at en skyllet cylinder = benzin der skyller olien af cyl. uden tænding, og det var det Ebbe og jeg derefter forsøgte at korrigere. Prøv at læse tråden, det er det sorte der er bogstaverne :woohoo:
Jeg er for udgående i bøjerækken, lytter på kanal 16, over and out.
De bedste hilsener fra søens folk.
Årh, pokkers. Jeg læste alt det hvide udenom ... :blush:
Hilsen Landkrabben
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen