Skip to main content

Full reset to factory ...

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #1 af
Full reset to factory ... blev oprettet af
Min "nye" 2001'er driller lidt, ud over at slukke for lyset midt på motorvejen (er klaret nu), så laver den nogle lidt mystiske valg med kick down, når jeg træder til. Efter selve gearkassen har fået ny olie, er det blevet endnu mere markant.

Det den gør, ved ca. 100 km/t, når jeg sparker til den, er, at den hamrer helt ned i 2. gear, eller måske endda 1., og STARTER accellerationen med nålen på det røde felt og med bedre gearskifte med frisk olie i automatgearkassen, så hamrer den godt op i feltet. Det er jo ikke lige, hvad en automatgearkasse skal gøre og så åndsvagt har Ford da vel ikke programmeret den.

Min mistanke er derfor, at der er gjort nogle ting og sager ved programmeringen, som måske nok kan få bilen til at flytte sig lidt hurtigere, men til gengæld kan jeg få "glæden" af en smadret motor. Så nej tak, jeg kører meget hellere, hvad bilen er beregnet til og så må det gå lidt mere adstadigt, hvis jeg har ret i min antagelse.

Derfor vil jeg gerne have hele softwaren tilbage til fabriksindstillingerne, hvad de måske ikke er nu. Jeg kan ikke vide det med sikkerhed, men nulstilles den, så er jeg i hvert fald på den sikre side, hvad det angår.

Ved nogen hvor, jeg kan få det gjort?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #2 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
Hej Jens

KK Autoteknik i Oddense ved Skive kunne være et bud.

Han har lige lavet ny standard software til min

www.kk-autoteknik.dk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #3 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
Hej John,

Der er godt nok lidt vej til Skive her fra, men lykkes det ikke på anden vis, så er det da i hvert fald en mulighed :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #4 af

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #5 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
Det er da bestemt et godt skud. Men jeg vil nu alligevel gerne have fabriksværdierne ind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #6 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
Hej Jens

For at få fabriksværdierne tilbage skal Du have fat i en Tuner hvorpå det oprindelige program ligger hvilket formentlig nok ikke bliver let at finde. Jeg tvivler dog også på at fabriksindstillingerne er de mest optimale. På flere de tunere man kan købe ligger der 3 forskellige programmer som man kan vælge mellem og det er sandsynligt at de er mere optimale end det oprindelige program fra 2001.

Før Du begynder at ændre i motorstyringen skal Du naturligvis være sikker på at der ikke er noget som kan være årsagen til problemet. Hvis det har været der siden Du købte bilen så er det naturligvis sandsynligt at tidligere ejer har fået udskiftet det oprindelige program og derved også fået flyttet på skiftepunkterne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden - 9 år 6 måneder siden #7 af 587
Besvaret af 587 på emne Full reset to factory ...
Hej Jens,

Jeg ville absolut gå efter den reset af PCM'en i første omgang. Jeg har gjort det flere gange ved min egen (94'er).
Computeren lærer efterhånden standardværdier i alle målinger (MAPS, Lambda sonder osv.) og dermed næsten vores køremåde.

Ved skift af olier og lignende bliver målingerne anderledes, og det skal bilen måske lære fra ny. Så en reset af tidligere 'tider' er tiltrængt for at den kan lære det på ny.

Det har hjulpet på min 94'er, efter jeg havde problemer med Lambda sonderne, og tro mig .. Det gav en helt anden bil bagefter.
Sidste redigering: 9 år 6 måneder siden ved 587.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #8 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
En der ved hvad han har med at gøre og laver det så det virker: Per Justesen i Holstebro - jeg kørte altid gerne de mange km med mine "Nye" fordi jeg vidste at det så blev lavet af en der har forstand på det. Og Per rimelig i pris - ingen kjøvenhavnerfis der -
mvh Jan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #9 af
Besvaret af på emne Full reset to factory ...
Tak for gode svar. Bilen har "altid" gjort den unode ved kick down, dvs. det år jeg har haft bilen, men nu hvor olien er skiftet, så er modstanden i gearkassen mindre end asfalt :huh: og dermed ryger den langt hurtigere op i omdrejninger. Den kører også mærkbart længere på literen. Begge dele er jo fint, når altså den ikke hamrer langt op i det røde felt.

Derfor ved jeg ikke, hvordan den har stået og hvordan den står. Jeg må nok, hvis jeg ikke finder en med en computer her, tage til Nordjylland og få den stillet ind til fabriksindstillingerne. Fint nok, at den kan nulstilles, men at kende fabriksindstillingen først, er mest til mit "temperament". Gerne lave om, men i små ryk, så jeg hele tiden kan vende tilbage til start :)

Tag i øvrigt ikke fejl. Nok er jeg meget kritisk ved mangt og meget ved bilen, men et eller andet sted er det også de mærkelige ting som gør, at jeg er vildt glad for den! :biggrin: Og det er sjovt hele tiden at kunne finde ud af ting og gradvist få dem gjort bedre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum